Aggressiv cd spiller problem-

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
5.417
Sted
Nøtterøy
Sliter litt med en litt spiss og aggressiv diskant i oppsettet mitt. Problemet sitter i cd spilleren. Har en Cayin CDT15A. Problemet er ikke der når jeg spiller vinyl. Har prøvd flere typer rør i spilleren. Kan det være en fordel å bytte klokka? Hjelp mottas med takk.  :) Er ellers veldig godt fornøyd med spilleren, så det er jo litt synd å kvitte seg med den.

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
73
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Sliter litt med en litt spiss og aggressiv diskant i oppsettet mitt. Problemet sitter i cd spilleren. Har en Cayin CDT15A. Problemet er ikke der når jeg spiller vinyl. Har prøvd flere typer rør i spilleren. Kan det være en fordel å bytte klokka? Hjelp mottas med takk. :) Er ellers veldig godt fornøyd med spilleren, så det er jo litt synd å kvitte seg med den.
Cayin lager flere produkter med jukse-rør. De bruker en haug med dårlige op-amper i tillegg til rørene. Håpløst, og fullstendig bortkasta. Jeg ville heller kjøpt en bra spiller. Sorry.

Det står litt om bytte av op-amper på DIY-avdelinga. Hvis du absolutt ikke vil kvitte deg med spilleren kan du prøve deg på det.

U

utgatt60135

Gjest
Er du så sikker på at ikke Canton høyttalerne har noen skyld i dette? Jeg bare spør.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
26.729
Torget vurderinger
24
Nå kjenner ikke jeg utstyret overhode, men er ikke resten av utstyret i en helt annen klasse enn cd-spilleren? Opplever du problemet på vinylen?

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
112
Sted
Bærum
Du er ikke alene om denne erfaringen med CDT15A.  Den er nær og direkte, men hard og litt krass i toppen - også testet med ulike rør.

Om du selger den får du en Meridian 508.24 brukt omtrent for samme pris og du vil være kvitt problemet.
Jeg hadde disse samtidig en periode og Meridian er som å sitte på "rett plass" i salen, mens du med CAYIN oppleves å sitte en halv meter foran trompeten i enkelte innspillinger.
Men; liker du derimot det tette og nære er Meridian for tilbakelent.

PS! Nå har jeg Lector CDP7TL som kombinerer det analoge preget til Meridian med det oppløste og tette som Cayinen hadde noe av, dog uten å få den slitsomme toppen til CAYIN og uten å havne så langt bak i salen som du gjør med Meridian.
Men: Meridian er mye bedre enn CAYIN mht. det problemet du beskriver

Konklusjon; jeg ville byttet spiller, ikke brent kroner på tweaks.

mvh Ole

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
kanskje du skal ta en tur til prolyd og låne en benchmark eller rme dac og se om det hjelper? bilr jo det samme som ny spiller da..

Nikko

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.03.2004
Antall liker
0
Har hatt denne spilleren selv og det er noe som du kan gjøre.

1 bytte klokke xo3
2 bytte oppampere
3 bytte til nextgen chassiplugger
4 fjern innebygd nettfilter
5 bytt til jensen kondisser på utgangen
6 bruk transutgang, rørutg. får for lite strøm
7 bygg inn base under drivverk
8 selg spilleren og kjøp cdt17 og bytt til
mullard rør.

C

Cyber

Gjest
Hvordan spiller egentlig 17-versjonen fra Cayin, og hvor får man den til en god pris?

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
5.417
Sted
Nøtterøy
Er du så sikker på at ikke Canton høyttalerne har noen skyld i dette?  Jeg bare spør.
Nei, Canton høttalerne er jeg meget godt fornøyd med. Passer godt til resten. Opplever ikke ubehag ved spilling av vinyl. Det er særlig ved vokal at problemet oppstår.  Er vel enig med en her at cd spilleren kanskje er det svakeste leddet hos meg.
Takk for fine svar!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Helt enig med Fosse og DIY i tilsynelatenheten av dette; etter alt å dømme kan du tweake inn i evigheten, men denne spilleren er og blir helt ute av vektklasse i dette systemet, og du burde ha sett på en spiller i en helt annen klasse.

Mvh Vidar P

O

omholt

Gjest
Hvis du ikke allerede har gjort det, så kan du prøve å dempe førsterefleksjonene.

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
5.417
Sted
Nøtterøy
Helt enig med Fosse og DIY i tilsynelatenheten av dette; etter alt å dømme kan du tweake inn i evigheten, men denne spilleren er og blir helt ute av vektklasse i dette systemet, og du burde ha sett på en spiller i en helt annen klasse.

Mvh Vidar P
Takk Vidar! Kanskje ikke noe poeng i å bruke den som drivverk til en dac heller da?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er mulig husken min er feil, men hadde ikke disse CDT15 rekordhøy jitter tro...? Det er mulig jeg forveksler med en annen liknende. Separat dac vil uansett ikke akkurat hjelpe på jitterytelse og digital støy; men det er delte meninger om hvorvidt separat dac er veien å gå; selv er jeg ikke alltid like udelt begeistret for disse "jitter-immune" dac'ene av idag, de gjør "et eller annet" med lyden som jeg ikke heeelt klarer å sette fingeren på.

Uansett; jeg er helt på kollisjonskurs med å "flikke på" kilde i et så godt system som dette, og især når du sier at den utmerkede MicroSeiki'en fungerer godt så er jo det nesten "bevis" for riktigheten av det; kildekvaliteten vil vanligvis bli presentert på et sølvfat på godt og vondt, og bør være første pri imo.

Mvh Vidar P

A

Akle

Gjest
Næh, jeg mener da at en får cdspillere for rundt 20 som ligger farlig nær mye dyrere saker en dette. Stereophile sa jo at cdspillere ikke ble særlig bedre en arcam fmj cd33, og at du da måtte legge betraktelige summer på bordet.

Selvfølgelig får man bedre spillere, men for meg blir aldri kilden førstepriortet, jeg nedprioriterte den betraktelig ved siste bytte.

Bare ment som en liten motvekt til Vidar P sine meninger, dog jeg vet at mannen vet hva han snakker om - har han valgt en helt annen inngangsvinkel enn jeg ville.

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
112
Sted
Bærum
Hvordan spiller egentlig 17-versjonen fra Cayin, og hvor får man den til en god pris?
Jeg hadde både CDT 15 og 17 samtidig, 17 er mindre plaget med hissig topp enn 15, men det sliter med noe av det samme problemet.
Dersom du ikke liker hissig topp bør du holde deg unna begge disse modellene.

mvh Ole

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Selvfølgelig får man bedre spillere, men for meg blir aldri kilden førstepriortet, jeg nedprioriterte den betraktelig ved siste bytte.
Det var en merkelig motvekt... så du vil anbefale Andy å nedprioritere kilden du da?
Ligger problemet i at kilden er for god, er det omtrent det du sier?

Nei, det var litt småfrekt av meg det. Musikken og signalet fra kilden er hva Andy egentlig sitter å lytter inn i via et såpass godt og transparent system som ARC/Canton representerer, og han hører at den ene kilden har såpass store svakheter at fokus blir dratt vekk fra musikk og over til feil i lyden.

NB! Min vanlige innfallsvinkel for tokilde-systemer er å bruke to kilder av nogenlunde samme lydkvalitet for å unngå at den ene går i dvale, og definitivt to kilder med tilnærmet samme "spillestil"!
Dersom spillestilen er veldig forskjellig, og man stiller opp systemet etter den ene kilden, vil aldri den andre fungere veldig bra... og omvendt, ikke sant?

Mvh Vidar P

A

Akle

Gjest
Det var en merkelig motvekt... så du vil anbefale Andy å nedprioritere kilden du da?
Ligger problemet i at kilden er for god, er det omtrent det du sier?

Nei, det var litt småfrekt av meg det. Musikken og signalet fra kilden er hva Andy egentlig sitter å lytter inn i via et såpass godt og transparent system som ARC/Canton representerer, og han hører at den ene kilden har såpass store svakheter at fokus blir dratt vekk fra musikk og over til feil i lyden.

Mvh Vidar P
Nå vrir og vender du, selvfølgelig er det på plass med en bedre kilde. Mener bare at det finnes mye bedre alternativer enn den han har også til en noe rimeligere penge enn arc priser etc. En kan få til god synergieffekt uten å måtte ha en spiller som er like dyr eller dyrere enn øvrige komponenter. Prøvde bare å utbalansee source first tankegangen din. Anser ikke en av oss for å ha rett, ei heller feil. Mange veier og alt det der. Nå skriver jeg midt i middagen min.

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
En kan få til god synergieffekt uten å måtte ha en spiller som er like dyr eller dyrere enn øvrige komponenter. Prøvde bare å utbalansee source first tankegangen din.
Jeg snakker ikke om dyr eller billig, men om musikalsk resultat. Source-first går ikke ut på å svi av svære beløper ukritisk på dyrest mulig kilde uten tanke på synergi, men på å balansere systemet ut ifra å oppnå best mulig musikalsk utbytte av komponentene. Der spiller kilden en viktig rolle siden den setter betingelsene for hva som er maksimalt oppnåelig signalkvalitet.
Det er om å gjøre å ivareta og videreformidle kildens gode egenskaper videre ut i systemet, og dessuten vil en mangel i kilden aldri kunne "gjenskapes" nedstrøms.
Når så en kilde f.eks mangler spissegenskaper man er ute etter, kan man bytte ht'ere til man blir gul og blå.

Mvh Vidar P

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
26.729
Torget vurderinger
24
Nå har jeg en Musical Fidelity A5 cd-spiller, den skal iht MFs egne hjemmesider være noe av det beste i verden (ja, ja, egenreklame). Videre har den fått masse skryt nær sagt hvor det skulle være. Dette er ingen dyr spiller, men den er saktens ikke direkte billig heller. I og med at jeg har denne for salg så blir dette en avveining mellom dum og ærlig, men la gå: Fikk Papworth med tilhørende Wadia 860 på besøk i helgen - det var mildt sagt en del bedre.... At forskjellen mellom cd-spillere var SÅ stor, det trodde jeg faktisk ikke.

Hvis du ikke opplever problemet med vinyl, men gjør det på cd, og du har en cd-samling stor nok til å rettferdiggjøre investeringen (anlegget forøvrig gjør det såvisst), så test ut en ny spiller. Kan jo starte med hjemlån.

A

Akle

Gjest
Jeg snakker ikke om dyr eller billig, men om musikalsk resultat. Source-first går ikke ut på å svi av svære beløper ukritisk på dyrest mulig kilde uten tanke på synergi, men på å balansere systemet ut ifra å oppnå best mulig musikalsk utbytte av komponentene. Der spiller kilden en viktig rolle siden den setter betingelsene for hva som er maksimalt oppnåelig signalkvalitet.

Mvh Vidar P
Da er det bare meg som monger. Vennligst fortsett.

Mvh
Atle K

Nikko

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.03.2004
Antall liker
0
Har sjøl emc-up
Sammenlignet den med cdt17 med gode nos rør sist sommer.
emc-up har litt mere ballespark og er ikke så detaljert som cdt17.
Spiller du 70% rock så er emc-up å foretrekke, men cdt17 var mye bedre på klassisk, faktisk bedre holografi, strammere og reinere bass.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Send meg en pm vis du er interessert i billige opamper.
Har endel liggende, og selger til ca 1/4 av nypris.

PK

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
5.417
Sted
Nøtterøy
Har hatt denne spilleren selv og det er noe som du kan gjøre.

1 bytte klokke xo3
2 bytte oppampere
3 bytte til nextgen chassiplugger
4 fjern innebygd nettfilter
5 bytt til jensen kondisser på utgangen
6 bruk transutgang, rørutg. får for lite strøm
7 bygg inn base under drivverk
8 selg spilleren og kjøp cdt17 og bytt til
mullard rør.
Hei nikko! Fikk du en ønsket effekt ut av disse modifiseringene i din spiller? Og vilken modifisering hadde størst effekt?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.909
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hvilke kabler benyttes i oppsettet? Kan det være noe å tjene på å bytte disse? Har selv samme spiller, dog i et atskillig "rimeligere" oppsett, og opplever ikke spilleren som spiss. Det kan jo dog også være pga at jeg har en noe annen lydpreferense enn trådstartern. Blir uansett ikke lei av diskanten, selv om jeg vet at det finnes bedre spillere og rør osv der ute................

Nikko

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.03.2004
Antall liker
0
Base under drivverk klart best forbedring, klokke på andre, deretter jensen kondisser. Men ikke begynn, selg den og kjøp cdt17. Orginal cdt17 spiller mye bedre enn oppgradert cdt15a. cdt15a har et altfor smalt lydbilde som du aldri får gjort noe med. Brukt den som drivverk til benchmark dac, men emc-up spiller mye bedre.

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Prøv om du har mulighet med rimelige signalkabler type Transparent Plus eller Super. Disse er laget for å korrigere akkurat slik skarp og litt krass diskant som beskrives.
Det er ikke alltid bytting av utstyr gjør susen.

Samleren

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
73
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Jeg vil igjen anbefale å kjøpe ny cd-spiller av et helt annet merke.

Du kan ikke fikse den håpløse layouten på analogtrinnet ved å installere klokke eller nye kondiser. Heller ikke ved å bytte signalkabler.

K

kathrine

Gjest
Hvilke kabler benyttes i oppsettet? Kan det være noe å tjene på å bytte disse? Har selv samme spiller, dog i et atskillig "rimeligere" oppsett, og opplever ikke spilleren som spiss.  Det kan jo dog også være pga at jeg har en noe annen lydpreferense enn trådstartern. Blir uansett ikke lei av diskanten, selv om jeg vet at det finnes bedre spillere og rør osv der ute................
Hei.
Min spiller er ikke hard og kvass i det hele tatt!
Den spiller deiligt rundt og tilbakelent?
Underlig!?
Vh
S

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.909
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Tror også Lilleaas er inne på noe. Finnes garantert bedre spillere, men det kan også være matchingen som ikke er optimal her. Og klart, det er lettere å bytte ut spilleren enn å bytte for- og effektforsterker.................
Men opplever egentlig min egen spiller ganske likt det Lilleaas skriver!
:)

S

slowmotion

Gjest
Jeg ville vell solgt CD-spillern og funnet noe annet.

Skal man begynne å modde bør man ha et bra produkt i utgangspunktet.

;)

U

utgatt60135

Gjest
Hei.
Min spiller er ikke hard og kvass i det hele tatt!
Den spiller deiligt rundt og tilbakelent?
Underlig!?
Vh
S
Grunnen til at jeg spurte om HT er helt uskyldig var at jeg mener å ha lest at Canton kan være litt frempå?

Grunnen til at du opplever den anderledes LAA kan vel være at du har en mindre kompromissløs diskant?? Kanskje de deler litt skyld? Hvilke HT har du Lilleaas?

Lån med deg en spiller som er snillere og hør hva som skjer. Meridian? Men slik oppsettet ditt er vil jeg tro du er opptatt av match når det gjelder design totalt sett også?

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
5.417
Sted
Nøtterøy
Jeg ville vell solgt CD-spillern og funnet noe annet.

Skal man begynne å modde bør man ha et bra produkt i utgangspunktet.

;)
Har vært inne på tanken med et bytte til noe annet. Tror ikke dette er noe dårlig spiller. Har tilgode å se dårlig omtale av denne spilleren noe sted. Tvert i mot så blir den rost opp i skyene pris tatt i betraktning.

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Antall liker
2
Jeg har IKKE dette problemet på CDT17 i det hele tatt, Cayinen KNUSTE en Audio Aero Prima ganske så grundig, uten tvil!

Har ikke hørt cdt15, men sliter IKKE med kvass topp i min CDT17!!

MVH
Ole.

R

Rojoh

Gjest
Har vært inne på tanken med et bytte til noe annet. Tror ikke dette er noe dårlig spiller. Har tilgode å se dårlig omtale av denne spilleren noe sted. Tvert i mot så blir den rost opp i skyene pris tatt i betraktning.
Du sliter først og fremst med mismatch. Problemet løses best ved å skifte spiller.

Mvh. Johan

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Antall liker
2
Du sliter først og fremst med mismatch. Problemet løses best ved å skifte spiller.

Mvh. Johan
Det MÅ være mismatch ja, har hørt spilleren 2 ganger, blant annet hos Norsk Audio
Teknikk, og begge gangene har spillern vært helt vidunderlig å høre på! Også her hjemme hos meg!

MVH
O.

EDIT: ...Og cdt17 er ennå bedre, cdt17 er en god del varmere enn 15.

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
5.417
Sted
Nøtterøy

Mvh. Johan
Du har nok helt rett Johan! ;)

Noen som har hørt Copland sine spillere?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.909
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Har ikke hørt Copland sine spillere, men liker jaffal lyden jeg får via effekttrinnet mitt................. men har jo lest og registrert at mange synes de lager solide og til dels meget gode spillere, særlig mht pris..........

K

kathrine

Gjest
Grunnen til at jeg spurte om HT er helt uskyldig var at jeg mener å ha lest at Canton kan være litt frempå?

Grunnen til at du opplever den anderledes LAA kan vel være at du har en mindre kompromissløs diskant?? Kanskje de deler litt skyld? Hvilke HT har du Lilleaas?

Lån med deg en spiller som er snillere og hør hva som skjer. Meridian? Men slik oppsettet ditt er vil jeg tro du er opptatt av match når det gjelder design totalt sett også?
Hei!

Lilleaas har Kef Q11 høytalere!
Vh
S

Topp Bunn