Aggressiv cd spiller problem-

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Innlegg
837
Antall liker
2
Cayin lager flere produkter med jukse-rør. De bruker en haug med dårlige op-amper i tillegg til rørene. Håpløst, og fullstendig bortkasta. Jeg ville heller kjøpt en bra spiller. Sorry.

Det står litt om bytte av op-amper på DIY-avdelinga. Hvis du absolutt ikke vil kvitte deg med spilleren kan du prøve deg på det.
Spilleren er IKKE dårlig, det kommer kun ann på matchinga, og hva slags lyd man liker, dårlig er den absolutt ikke.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Matching er vel alfa og omega uansett.?
 
U

utgatt60135

Gjest
Det MÅ være mismatch ja, har hørt spilleren 2 ganger, blant annet hos Norsk Audio
Teknikk, og begge gangene har spillern vært helt vidunderlig å høre på! Også her hjemme hos meg!

MVH

O.

Jeg hørte den også hos NAT. Med Contour 3.4 og Bladelius syntes jeg det låt littegrann skarpt på s og t´er. Men det låt ikke skarpt i det hele tatt med Response HT, ei heller med Parasound.

EDIT: ...Og cdt17 er ennå bedre, cdt17 er en god del varmere enn 15.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.681
Antall liker
2.880
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
De spisse tendensene kan vel i dette tilfellet like gjerne skyldes Bladeliusen..............??
mener jeg har lest noe om dette en eller annen plass
 
U

utgatt60135

Gjest
De spisse tendensene kan vel i dette tilfellet like gjerne skyldes Bladeliusen..............??
mener jeg har lest noe om dette en eller annen plass



Ja det er godt mulig. Eller matchen var ikke 100%. Men har du Proffen, etter det jeg har hørt en HT med snill diskant/mellomtone. Pluss en kabel som demper litt i toppen(?). Copland er vel heller ikke hissig?
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
769
Antall liker
112
Sted
Bærum
Jeg har hatt flere CD spillere til sammenligning med CDT 15A hjemme, det er åpenbart at dette er en spiller som er hard i toppen. Noen liker det, jeg gjør det ikke.
CD17 er bedre, men sliter med noe av det samme problemet.

mvh Ole
 

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Innlegg
837
Antall liker
2
Jeg har hatt flere CD spillere til sammenligning med CDT 15A hjemme, det er åpenbart at dette er en spiller som er hard i toppen. Noen liker det, jeg gjør det ikke.
CD17 er bedre, men sliter med noe av det samme problemet.

mvh Ole
Da har vi ikke lik smak, men du har et flott fornavn! :D

MVH
Ole.
 

gunni2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
117
Antall liker
0
Er nå endelig kvitt problemet med digital lyd. og det var ikke dyrt engang. Xindak Muse 1.0 er den første cd spilleren som er klart bedre enn en gammel DA konverter fra Denon og jeg har prøvd flere ganske dyre cd spillere de siste 10 årene
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.681
Antall liker
2.880
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
 
Ja det er godt mulig. Eller matchen var ikke 100%. Men har du Proffen, etter det jeg har hørt en HT med snill diskant/mellomtone. Pluss en kabel som demper litt i toppen(?). Copland er vel heller ikke hissig?
Kablene er vel ikke direkte dempende i diskanten, jaffal ikke sammenliknet med Supraene jeg kjørte med tidligere. Synes imidlertid at de er luftige og til dels litt lyse i klang.
Og joa, har vel i grunnen en HT med litt egenkarakter. Litt varme i klangen, det hjelper nok en del. Dessuten kjører jeg rørutgangen på cd-spiller og har 6550-rør i effekt-trinnet, og Concertoene liker rør..... Tilsammen skulle nok det "kurere" spissheter i diskanten, selv om det ikke blir 100% analytisk lyd.... Og det beste av alt, couldn`t care less; det passer min lydpreferense som ... i husmor...... ;D

Men som jeg også mente tidligere; det er nok enklere og sikkert også billigere å bytte ut Cayinen i trådstarters oppsett, enn det vil være å bytte ut forsterkerne, jaffal hvis han ønsker å holde seg i den kvalitetsdivisjonen på forsterkerfronten.................
 

Mr.T

Medlem
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
10
Antall liker
0
Man skal ikke glemme signalkablene heller.

Har selv fått en EMC1 til å spille forferdelig lyst og utrivelig. ;)
 
U

utgatt60135

Gjest
Kablene er vel ikke direkte dempende i diskanten, jaffal ikke sammenliknet med Supraene jeg kjørte med tidligere. Synes imidlertid at de er luftige og til dels litt lyse i klang.
Og joa, har vel i grunnen en HT med litt egenkarakter. Litt varme i klangen, det hjelper nok en del. Dessuten kjører jeg rørutgangen på cd-spiller og har 6550-rør i effekt-trinnet, og Concertoene liker rør..... Tilsammen skulle nok det "kurere" spissheter i diskanten, selv om det ikke blir 100% analytisk lyd.... Og det beste av alt, couldn`t care less; det passer min lydpreferense som ... i husmor...... ;D

Men som jeg også mente tidligere; det er nok enklere og sikkert også billigere å bytte ut Cayinen i trådstarters oppsett, enn det vil være å bytte ut forsterkerne, jaffal hvis han ønsker å holde seg i den kvalitetsdivisjonen på forsterkerfronten.................
Jeg syntes MIT AV2 dempet sibilanter og litt kvasshet i JM Lab. SF is not mu cup of tea, men skjønner at andre lker dem ;).

Liker han høyttalerne er det vel uten tvil kilde bytte som løser problemet selv om andre HT kanskje også hadde gjort susen?
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.989
Antall liker
1.243
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Jeg har selv hatt Canton Vento.Altfor åpen i toppen og litt lys klangbalanse.

Min Cayin CD17A var overhode ikke skarp i toppen,men den var blodtrimmet med ny klokke,rør osv...
 

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
303
Antall liker
2
litt ot
men kan en høytaler bli for åpen i toppen ?? eller andre steder...
at du syntes den er for lys, må vere ett resultat av at du syntes noe kan vere for åpent.
mulig jeg missforstår, men jeg vil ha helt ren rute, skal se ( høre ) alt som er med.
Jeg har selv hatt Canton Vento.Altfor åpen i toppen og litt lys klangbalanse.

Min Cayin CD17A var overhode ikke skarp i toppen,men den var blodtrimmet med ny klokke,rør osv...
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
litt ot
men kan en høytaler bli for åpen i toppen ?? eller andre steder...
Relativt sett kan den vel det?  :D
Altså, dersom du egentlig er best tjent med å skjule litt tvilsomme indre detaljer fra uegnet elektronikk..  ;)

Utover det, så er vel åpenhet et ubetinget plussord ja?

Mvh Vidar P
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Man skal ikke glemme signalkablene heller.

Har selv fått en EMC1 til å spille forferdelig lyst og utrivelig.  ;)
Kimber.?
Kanskje TC og/eller noe med sølv.?
 

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Innlegg
837
Antall liker
2
Jeg har selv hatt Canton Vento.Altfor åpen i toppen og litt lys klangbalanse.

Min Cayin CD17A var overhode ikke skarp i toppen,men den var blodtrimmet med ny klokke,rør osv...
:D

MVH
O.
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.799
Antall liker
5.359
Sted
Nøtterøy
Jeg har selv hatt Canton Vento.Altfor åpen i toppen og litt lys klangbalanse.

Min Cayin CD17A var overhode ikke skarp i toppen,men den var blodtrimmet med ny klokke,rør osv...
Vento høyttalerne er jo en helt annen høyttaler enn Karat som jeg har.  Det jeg sliter med i mitt anlegg er at øvre mellomtone og diskant kan låte litt skarpt og kaldt. Vokalen kan innimellom låte litt nasalt.



BM. Etter min smak!  ;)




Forslag til andre spillere som har litt mer "varme" i toppen?
 

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
359
Antall liker
1
Hei.
Min spiller er ikke hard og kvass i det hele tatt!
Den spiller deiligt rundt og tilbakelent?
Underlig!?
Vh
S
Må slenge meg på her jeg og.. Ikke akkurat spisst eller hardt hos meg heller, bra oppløsning og holografi, med silkemyk topp og saftig bunn :eek:. Kun trimmet med Golden Dragon rør.

Byttet ut min Meridian 566 24 bit dac med CDT-15A. 566`en matchet med Copland CSA 8 forsterker låt tynt og spisst faktisk! ;) Med Cayin forsterker og cd spiller, har jeg fått lyden jeg ønsket meg ihvertfall.... Hos meg er det marginalt bedre lyd i rørutgangen.

Dårlig/feil matching kan forårsake mye forskjellige resultater, tydeligvis.....
 
U

utgatt60135

Gjest
- at øvre mellomtone og diskant kan låte litt skarpt og kaldt. Vokalen kan innimellom låte litt nasalt.
Er ikke dette ofte et "problematisk" området for en HT?
Alså i området hvor diskant og mellomtone overlapper hverandre? Noen skrev at hardhet i dette området i 80 % av tilfellene skyldes HT. Men jeg vet ikke, bare undres.
 
Topp Bunn