Air Tight PC3 montert

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Da har jeg vært så heldig å få låne en splitter ny Air Tight PC3 som jeg skal spille inn og teste. Den sammenlignes med min Dynavector XV-1s. Har bare et par timer på nåla foreløpig, så det er alt for tidlig å si så mye annet enn at dette høres lovende ut. Har valgt en VTF på 1,8 gram nå i starten. Dette er øvfre anbefalte VTF fra produsent. VTA er nøytral. Jeg laster den med 125 Ohm, og har foreløpig valgt 56dB gain på Riaa. Skal følge opp med flere inntrykk, og dommen fra vårt lokale lyttepanel i løpet av neste uke en gang. Spiller inn pickupen med "blank" plate for å få timer på nåla hurtigst mulig :)

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Tålmod mine herrer.. Ting tar tid. Det kommer en fyldigere rapport etterhvert. Skal ha et lokalt treff her på onsdag der jeg tenkte å bytte mellom pickupene for å få frem forskjellene og å få flere ører til å bedømme. For å gi en liten pekepinn på hvordan det ligger an; sliter jeg med å bestemme meg for om jeg skal kjøpe PC3 og beholde XV-1s, eller la XV-1s gå i innbytte og gå for storebror PC1... Pickupen passer så langt kjempegodt inn både i anlegg og preferanser :)

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
gut_man skrev:
Spiller inn pickupen med "blank" plate for å få timer på nåla hurtigst mulig :)
Hva menes med "blank" plate?
Er du sikker på at dette er så lurt?

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Samme plate som brukes for å sjekke at arm/tallerken er i vater. Plate uten noen riller. Fant jo ut at det ikke var det smarteste da pickupen graverte spor ved å stå lenge på et sted. Eksperimentet ble ganske snart avbrutt uten varige men for pickup :) som forøvrig spiller aldeles glitrende ;)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg skjønner ikke helt.. Spille inn med blank plate for å få noen timer på nåla? Lar du pickupen stå i ro på en plate? Snurrer/spiller du denne plata? I så fall vil du ikke få noen vibrasjoner å snakke om? Dessuten vil du vel slite diamanten i 'tuppen' i stedet for på sidene som er beregnet å være i kontakt med vinylen?

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Du har sikkert rett Zomby. Derfor ble prosjektet skrinlagt relativt raskt som sagt. Skjønte selv at det ikke var verdens beste idè :-\

Z

Zomby_Woof

Gjest
Men Air Tight er muligens en aldeles strålende idè?

Gleder meg til å lese om inntrykkene. Hva kostet herligheten, forresten?

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Zomby_Woof skrev:
Men Air Tight er muligens en aldeles strålende idè?

Gleder meg til å lese om inntrykkene. Hva kostet herligheten, forresten?
Foreløpig ser det ut å være en aldeles strålende ide. Og jeg tror nok at jeg kommer til å bli eier av en Air Tight pickup, men er foreløpig usikker på om Dynaen ryker for å sikre meg den gjeveste.. Foreløpig har ikke herligheten kostet meg noenting. Jeg låner PC3 for test og innspilling, lucky me ;)

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
gut_man skrev:
Tålmod mine herrer.. Ting tar tid. Det kommer en fyldigere rapport etterhvert. Skal ha et lokalt treff her på onsdag der jeg tenkte å bytte mellom pickupene for å få frem forskjellene og å få flere ører til å bedømme. For å gi en liten pekepinn på hvordan det ligger an; sliter jeg med å bestemme meg for om jeg skal kjøpe PC3 og beholde XV-1s, eller la XV-1s gå i innbytte og gå for storebror PC1... Pickupen passer så langt kjempegodt inn både i anlegg og preferanser :)
Blir det noe av "lytten" i kveld? ;)

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Ok, da var det vel på tide å slippe katta ut av sekken, sånn foreløpig. Jeg er ikke villig til å trekke for bastante konklusjoner ennå. Til det har Air Tight'en fått alt for få timer på nåla. Tenker at den har ca 40 nå, uten at jeg har ført nøyaktig lyttelogg.

Hadde FallenA, Vermin og Shadow innom her i kveld. Vi startet kvelden med AT PC3 i anlegget. Vermin inntok sweetspot og rockefoten gikk forskriftsmessig mens vi spilte oss gjennom Liquid Tension Experiment, Nouvelle Vague og Patricia Barber :p. Pickup bytte tilbake til min Dynavector XV-1s. Hmm, litt rundere melllombass og litt mindre kropp på stemmer og skarptrommer. Ellers avdekte DV noe mangel på oppløsning på AT. Merkelig, så lenge dynamikk og slam skal være DV sine sterkeste sider. Tenke tenke... Har ikke eksperimentert med VTF siden jeg byttet høyttalere, og i hvertfall ikke siden jeg fikk AT til test. Leste jo masse om temaet på Audiogon tidligere, men har liksom slått meg til ro meg 1,8g VTF. What the heck, jeg gjorde som HP og visse andre og skrudde opp VTF til maks av det man anbefaler; 2,5g. Og smack, der satt mellombassen og mellomtonen. Så hadde jeg den vante flotte oppløsningen i tillegg :) Lysten på å bytte inn min DV ble plutselig litt mindre!

De forskjellene jeg snakker om, opplevdes som ganske små. Og det taler til AT's fordel. For den ser ut å være priset litt hyggeligere enn DV's 34900,- Begge pickupene har kvaliteter som jeg liker, og jeg utelukker ikke at ytterligere innspilling kan vippe i AT's favør. Jeg er veldig nyskjerrig på storebror Air Tight PC1, som vel kanskje avløste Dynavector XV-1s på tronen som "verdens beste" pickup. Kanskje det kan la seg gjøre med en test av denne etterhvert. Enn så lenge, ruler DV vinylriggen her i huset. AT har imponert og rystet min Dyna's posisjon i grunnvollene. Den er et kjempekjøp. Forskjellene er pinlig små egentlig. Så små at bytte av kabler, endring av VTF, andre rør i RIAA nok kan oppleves som en like stor forandring. Dette var vi ganske enige, og forundret over her i kveld.

Dette var en "kjapp" lytteseanse i mine øyne. Det trengs vanligvis mye lenger tid for å avgjøre hva man liker best.

Kveldens høydare var forøvrig den improviserte blindtesten mellom Kondo rca kobber kabel, og Black Magic revelation XLR kabel mellom RIAA og pre. Alle i lyttepanelet scoret 100% på identifikasjon på de to kablene. Vi satte også inn en Cardas kabel mellom tonearm break out box og RIAA. Denne gjorde seg veldig godt. Så godt at jeg vurderer sterkt å heller bruke penger på en slik, enn ny pickup :) Time will show...

Takk til kveldens deltakere for en hyggelig og lærerik seanse!

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Takk for i går. Det var morro, og lærerikt.
Denne AT PUen imponerte meg, og jeg likte den veldig godt. Helt til du fant ut av stiftetrykket på DV, så matcet AT anlegget ditt bedre IMO. Men med en gang du fikk på 2,5g stiftetrykk på DV, så rettet dette seg opp. Men alikevel fremstår AT som et kupp. Og med kun 40 timer så er det antakelig enda litt å gå på.
AT spillte noe friskere i anlegget, noe det kledde veldig godt. Men når denne AT PC3 spiller så godt i uinnspilt tilstand, hvor bra er da PC1?! ;D
Ellers så fikk vi prøvd litt ymse kabler i anlegget ditt. På godt og på vondt. BM Giant med sine spesialtilpassede jumpere gjorde susen.

Blindtesten som ble improvisert var faktisk også morsomt. Vi satt 3 stk i sofaen, og byttet litt sitteposisjoner. Men selv ved siden av sweetspot var det mulig å detektere forskjellene. Ikke bare hørte vi forskjell, men vi kunne plukke ut hvilken kabel det ble spilt på.
Hehe... Men jeg skal jo ikke gjøre om denne fantastiske Pickuptråden på vinylavdelingen til nok en "kabeltråd" ;)

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Lykken står den brave bi, eller noe i den duren ;) Nå ser det jammen ut for at jeg får låne meg en Air Tight PC-1 også. Da blir det shoot out mellom Dynavector XV-1s, Air Tight PC1 og Air Tight PC3 her når helgen nærmer seg. Får tromme sammen den lokale hifi junta, og hyre Vermin for å bilde dokumentere seansen :) Dette gleder jeg meg til!

Forhåpentligvis får jeg svar på et par ting; Hvor god er XV-1s i forhold til PC1? Hvor nært opp i mot PC1 har man klart å lage PC3? Vil jeg bli fornøyd med å kjøpe PC3 som nr. to pickup, eller får jeg ikke ro i skjela før jeg har en PC1 i hus?

Vedlegg

Topp Bunn