AKAI AP-B21 - stiftbytte eller andre endringsmuligheter?

snorre89

Medlem
Ble medlem
26.12.2017
Innlegg
30
Antall liker
5
Jeg fikk nettopp en gammel platespiller av stemoren min som har støvet på loftet i mange år. Fraktet den hjem til meg og har nå følgende oppsett: Denon DRA-295 receiver/PSB 300 høyttalere, CP1 RIAA-trinn og nevnte platespiller (AKAI AP-B21). Det fungerte fint å sette opp systemet, og jeg nyter nå ganske ålreit vinyl-lyd i stua.

Men så lurer jeg på: Hvor er det mest å hente hvis man ønsker bedre lyd? Stiften har ikke vært byttet på mange år, men den ser helt fin ut. Pickupen fikk jeg vite liknet på en ortofon vms **, men jeg vet ikke navnet. (se bilde)

IMG_0423.jpg



Tror disse spillerne i utgangspunktet kom uten pickup.

RIAA er nettopp innkjøpt, og forsterker og høyttalere vil jeg helst ikke bytte selv om jeg er klar over at det ikke er top notch. Jeg har på ingen måte høye ambisjoner her, jeg lurer bare på hvor (på platespilleren primært) det er mest å hente.

For øvrig kan jeg nevne at drivverket ser ut til å fungere greit på AKAI-en, men at plata (tallerkenen) beveger seg litt opp og ned mens plata spiller. Merker ikke noe forskjell i lyden relatert til det. Er dette noe man burde ta tak i, eller anse som normalt?
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.293
Antall liker
548
Det kan være noe å hente på ny PU. Men har du en VMS er det kanskje ikke så mye å hente innenfor et greit budsjett. Den kan ligne på en Ortofon. Men kan det være en uoriginal stift?
Sjekk ut Ortofon sine sider!
Og kanskje skulle du kjøre en lett service? Du finner komplett servicemanual for denne spilleren på vinylengine.com. Koster ingenting å registrere seg for å få adgang til nedlastinger.
 

snorre89

Medlem
Ble medlem
26.12.2017
Innlegg
30
Antall liker
5
Gode råd, Michell! Du mener å kjøre service på egen hånd ikke sant? Ser at manualen veileder relativt godt. Og så skal jeg sjekke Ortofon sine sider, kommer nok til å kjøpe en ny stift snart uansett. :)
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.673
Antall liker
1.101
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Pickupen er sannsynligvis en Ortofon FF15, men kan også være VMS 3,5,10 eller 20.
Disse har alle samme oppbygging, men har forskjellig utforming av hull hvor styrepinne på stiften går inn.
Ettermarkedsstifter passer overens med flere typer, og jeg tror Ortofon sine nå passer til de fleste hus.
Om du kjøper en D15E mkII tror jeg den passer. Hvis ikke så må du bruke en kniv/skrujern for å åpne opp hull slik at den blir universell.

Det skal ikke være kast i tallerken. Er det kast i spindel eller er det bare tallerken som er skeiv?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.854
Antall liker
8.172
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dersom du har eit budsjett på godt og vel eit par tusen kroner, og ein riaa med minst 60 dB forsterking på MC inngang, vil eg tru du vil få ein ganske annan lyd med ein Denon DL 103. Denne går bra i Akai-armen (sjølv om han har potensiale til endå betre spelarar).
 

snorre89

Medlem
Ble medlem
26.12.2017
Innlegg
30
Antall liker
5
Takk for svar, Arve! Har dessverre ikke MC-inngang på min Cambridge CP1 RIAA. La ut en ny post med utfyllende bilder for at man kanskje kunne bli klokere mtp nøyaktig hvilken pickup jeg besitter. Ønsker helst å kjøpe en (god) ny stift til denne heller enn å kjøpe ny pickup.
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.673
Antall liker
1.101
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Jeg anbefaler en Shure SC35C pickup til denne platespilleren. Lim gjerne et ekstra lodd til headshell om du velger denne. Denne pickupen gir tøff lyd med skikkelig driv!
 
Topp Bunn