Aktiv 3-veis: Tanker og innspill

fry

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2012
Innlegg
805
Antall liker
438
Torget vurderinger
10
Sitter med en plan om å bygge et sett med aktive høyttalere, basert på noen filosofier jeg har troen på. Enkelt forklart går det ut på:

1.Aktiv drift. Har to hypex FA253
2. Coax. Har alltid likt lydbildet i en coax. Og har i dag et par tannoy cheviot samt et sett seas c16 c/f som er tenkt som mellomtone og diskant i systemet , med diskanten ca 90-95 cm over gulvet.
3. Bred baffel. Tanken er en baffel på 35 cm for å hjelpe mellomtonen litt nedover. Dybden vil tilfredsstille det gyldne snitt så ca 21,6 cm
4. Bass lavt montert på kabinettet og spiller opp til minst 400hz. Ca 10 tommer. Bass, ikke sub. Tenker en lett papirmembran. Tanken er at baffelbredden gir støtte til coaxen nedover samtidig som man hindrer floor bounce, eller gulvsprett om du vil. Jeg har en følelse av at altfor mange konstruksjoner i dag ikke tenker på dette og ender med et tynt grunntoneområde.
5. lukket kasse. Kan bruke dsp i fa253 og booste bunnen litt. Har ikke plass til et 150 liters BR-kabinett og en 15 tommer. Lukket kasse høres best ut for min del.

Tenker å få kuttet bjørkefiner og stive av kabinettet relativt godt. Vurderer også å montere coaxen i en dempet tunnel / transmisjonslinje som i grunn er et hull tvers gjennom kabinettet for å hindre refleksjoner.

Er det noe jeg overser? Tenker feil?
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.574
Antall liker
7.086
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Du trenger ikke bred baffel for å gi drahjelp i mellomtonen. Du korrigerer baffelsteg og evnt unoter fra driverne med dsp i plateforsterkeren.

Tynt grunntoneområde er hovedsakelig et problem med passive konstruksjoner. Du handterer mye av dette med dsp (noe problemer her er rom-interaksjoner, som du ikke kan ratte bort)

Du kan og bruke lukket kasse og et par 8» til bass. Jeg bruker 2x8, 1x7 og en AMT i mine, alt drevet aktivt med Hypex DLCP og Hypex UcD.

Johan-Kr
 

fry

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2012
Innlegg
805
Antall liker
438
Torget vurderinger
10
Jeg liker formfaktoren bedre med bred baffel så for min del er det ren gevinst å naturlig booste effektiviteten i mellomtonen.
Vet jeg må bruke litt eq på coaxen for å rette den ut. Og litt i bassen nederst. Bør også få ekstra hjelp av plasseringen nær gulvet.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.576
Antall liker
23.364
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Bred og grunn formfaktor er kjekt det. Selv kommer jeg ikke unna bredde med en dipolkonstruksjon med to 12” i H-baffel i bassen, men høyttaleren er ikke dypere enn den må være, såvidt over 20 cm.
 

espen

Medlem
Ble medlem
16.02.2002
Innlegg
35
Antall liker
11
"Gulvsprett" er én av flere kanselleringer du får fra refleksjoner. Ville prøvd å simulere dette i VituixCad (?) for å se hvor stor betydning det har sammenlignet med refleksjon fra side- og fremvegg.

Sitter også og spekulerer på et bygg med samme Coax-element. Og etter noen tenkerunder tror jeg det blir en treveis stativhøyttaler med coax, 8" mellombass som spiller ned til 80-100 Hz. I tillegg kommer subwoofere. Det ligner litt på opplegget til Sigberg Audio.
 

fry

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2012
Innlegg
805
Antall liker
438
Torget vurderinger
10
"Gulvsprett" er én av flere kanselleringer du får fra refleksjoner. Ville prøvd å simulere dette i VituixCad (?) for å se hvor stor betydning det har sammenlignet med refleksjon fra side- og fremvegg.

Sitter også og spekulerer på et bygg med samme Coax-element. Og etter noen tenkerunder tror jeg det blir en treveis stativhøyttaler med coax, 8" mellombass som spiller ned til 80-100 Hz. I tillegg kommer subwoofere. Det ligner litt på opplegget til Sigberg Audio.
Det stemmer jo at alle flater vil påvirke, men avstand til gulv er alltid den samme og er som oftest hovedårsak til tynt grunntoneområde, slik jeg har skjønt det. Har vært inne på Sigberg-tanken, men har landet på at jeg har lyst til å kunne kjøre systemet uten sub, hvis ønskelig. I tillegg er jeg fan av at bassen spiller ganske høyt opp i mellomtonen, slik at areaet også brukes der. Ser at det ligger ute et par seas a26re4 og et par BMS 12s305 som sikkert kunne fungert godt. Liker seasen fra feks devore, men usikker på om det blir lite kraft i magnetssystemet i en lukket kasse på ca 40 liter. Ekstremt pen avrulling oppover mtp fleksibilitet og enkelt filter. BMSen har kanskje litt høy masse? men ser ekstremt bra ut. Usikker på nedre bassområde med denne.

Artig at du har samme coax, er det hypex du tenker på da eller andre dsp-løsninger. Har skjønt det slik at det må til på dette elementet for å korrigere litt.
 

espen

Medlem
Ble medlem
16.02.2002
Innlegg
35
Antall liker
11
Tida går fort før jul.

Bruker foreløpig en gammel laptop med et Asus Xonar U7 lydkort og Equalizer APO som softwarebasert DSP og delefilter. Dette fungerer greit, men må bruke PC til avspilling. Kommer etterhvert til å kjøpe Hypex men prisen bare stiger og stiger.

Floor bounce avhenger av avstand til til lytteren. Bildet under viser hvordan første utnulling øker fra 250 til 320 Hz når lytteavstanden øker fra 2,5 m (grønn) til 3,5 m (rosa). Her er avstanden til gulv 90 cm.

fb.png


Har man bassen nært gulvet, flytter man første utnulling så høyt opp at det ikke spiller noen rolle...

Etter å ha sittet og simulert en del i Vituixcad, så virker det fornuftig å bygge en gulvstående treveis slik du skisserer, med Linktwitztransformasjon for å få dyp nok bass. Hvis man vil ha mer/dypere bass kan man supplere med subwoofere senere.
 
  • Liker
Reaksjoner: fry

fry

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2012
Innlegg
805
Antall liker
438
Torget vurderinger
10
Da er det et par sb acoustic satori wo24p på vei. Ser meget bra ut til bruken og simulerer bra. Gjetter på at den kan fungere uten sub, men også med dersom det blir behov. Kan da deles veldig lavt slik at elementet spiller det aller meste selv. Da gjenstår bare kassetegninger og konstruksjonsdetaljer. Tror det blir avtagbar front slik at jeg kan oppgradere/bytte elementene ved behov.
 

fry

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2012
Innlegg
805
Antall liker
438
Torget vurderinger
10
Har pakket opp og inspektert satoriene. Veldig imponert over generell design og byggekvalitet. Har troen på at de sammen med coaxene og hypex fa253 skal kunne fungere veldig bra. Må bare lage bra kasser og delefilter nå .
 

Audiogear.no

Bransjeaktør
Ble medlem
19.03.2021
Innlegg
196
Antall liker
295
Sted
Holmestrand
Torget vurderinger
0
Du har i alle fall funnet kremkomponenter! Hvordan går det med byggeprosessen?
 
  • Liker
Reaksjoner: fry

fry

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2012
Innlegg
805
Antall liker
438
Torget vurderinger
10
På tegnestadiet 🙂.

Det blir nok bjørkefinér rund baut. Har lyst til å lage en ramme med innsunkne doble sidevegger og tak/bunn slik at jeg kan skru fast front og bakside i flukt med «hovedrammen» Ser for meg at det øker fleksibiliteten hvis jeg går for andre elementer feks. Eller bassrefleks for den del. Prøver også å få til en fiffig løsning for å montere frontstoff, litt ala Harbeth.

Har mer eller mindre bestemt meg for en størrelse på hxbxd 100cm/35cm/21cm da det funker designmessig og gir nok volum for satorien.

Coaxen vil plasseres i en dempet tunnel ca 85-90cm over gulvet der jeg kan lukke baksiden dersom det trengs.

Satorien vil monteres ca 40-45cm over gulvet og deles på ca 400-500hz.

Etter det jeg har skjønt bør jeg oppnå:

Ingen gulvsprett
Baffelstøtte til mellomtonen
Grei integrasjon mellom bass/coax, ca 1/4 bølgelengde

Sikkert noe jeg ikke har skjønt mtp design , men jeg tror det er ganske solid.

Målte cheviotene her om dagen og gulvsprett er veldig reelt, samme i hjemmekinoen med veggmonterte høyttalere og sub.

Mitt største problem er at jeg har ti tommeltotter og null redskaper, så jeg vurderer å sette bort kapping/alt til en kyndig person. Tips om flinke folk mottas med takk.

Det haster ikke så designfasen vil nok vare litt 🙂
 
Topp Bunn