Høyttalere Aktive høyttalere - synspunkter?

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.875
Antall liker
1.897
Sted
Sortland
Langtidsplanlegging.
Tenker integrert forsterker og normale (passive) høyttalere.
Relativt gammelmodig med andre ord. Eller? Er aktive høyttalere bare ''The new w(h)ine''?
Må ha høyttalere som kan stå tett inntil bakvegg, (< 40 cm til front), kan godt være tunge å drive da jeg aldri spiller høyt.
Tenker ATC SCM 11 som gode nok ( PMC Twenty5.21 om budsjettet tillater).
Forsterkerbudsjettet vil da være ca kr.: 15 000.-

Men, kan jeg finne aktive høyttalere som er like gode, slik at jeg sparer penger og kan legge like mye (til sammen) i en forforsterker og få bedre lyd?

Altså: Integrert forsterker+høyttalere
eller: forforsterker+aktive høyttalere

Noen tips om hva som gir best lyd for penga - når totalbudsjettet er 30 000?
(kilder er utenom)

Hilsen en svært forvirret Hans
 

Terillo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.07.2009
Innlegg
117
Antall liker
116
Sted
Oslo
Trur de fleste Intelligent Sound høyttalerne er konstruert med tanke på at de skal stå 10 cm fra bakvegg. Ser det ligger et par ute på sentralen til rimelig pris.
 

oes

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2008
Innlegg
635
Antall liker
534
Torget vurderinger
7
Mitt tips hvis du vil ha mest mulig naturlig lyd er å bruke mesteparten av budsjettet på Harbeth C7ES3 og bare noen få tusen på en brukt klasse A/B forsterker med minimum 2x50 watt - gjerne fra Roksan eller Arcam som jeg har god erfaring med sammen med Harbeth, og bedre enn Cambridge og Primare (en Arcam Solo Mini på 2x25 W fungerer også - har prøvd). Har et slikt oppsett på hytta med med kun 20-30 cm til veggen bak. De ht er i nydelig lys Eucalyptus. Har også et oar hjemme i kino (elegant, mørk tiger ebony)

Mine mer detaljerte kommentarer her:
https://www.hifisentralen.no/forumet/vennetra-der-hifimerker/26552-harbeth-120.html#post2711227

8D3B9B08-DB08-4F7F-AA04-ABC1132BDA42.jpg
 
Topp Bunn