Akustikkmåling

C

cpc

Gjest
Hei!

Finnes det programmer man kan laste ned fra Internett med akustikkmåling?
Altså finne ut hvor eventuelle problemer ligger i frekvensgangen, finne effekten av demping osv.

Tenker da på å koble en mic inn i laptopen, og.....?!
Er dette i det hele tatt mulig, eller må man ha mer sofistikert utstyr?

T

theStig

Gjest
Laptop med en rimelig omnidireksjonal mikk er helt ok til slikt bruk, selvsagt med den riktige softwaren på. For akustikkmålinger må du ha mulighet for å måle ETC (Energy Time Curve) eller lign. Jeg vet ikke om det finnes noe "gratis" software å få tak på som kan gjøre dette. Et av de bedre kommersielle programmene er SoundEasy. Det koster rundt 1500 kr, men den er en meget billig investering i bedre lyd, særlig når vi vet at man gjerne bruker minst dette beløpet på kabler som knapt nok har noen positiv effekt...

C

cpc

Gjest
Hvordan bruker man slike programmer? Setter mikken i lytteposisjon, og spiller musikk, eller trenger man spesielle plater?

Har du erfaring med dette programmet selv?

Jeg vil gjerne bruke det til å integrere en sub, vil det gjøre nytten til slik bruk og? Og jada, vet det er best å lytte selv, men er greit med litt harde fakta også!

T

theStig

Gjest
Alle (nesten) måleprogrammer lager selv et målesignal som man skal spille ut gjennom høyttalerne. Et av de mest vanlige er MLS, som høres ut som pinknoise, altså et slags sus.

Det man gjør er å sette målemikken der man ønsker å måle (normalt lytteposisjonen da...) og kobler denne på inngangen på lydkortet. Utgangen fra lydkortet kobler man til anlegget, og sørger for at signalet spilles i høyttalerne. Så startet man målingen - signalet spilles i høyttalerne og plukkes opp av mikrofonen. Det som mikken plukker opp analyseres i software, og man kan da få akkurat de data man ønsker.

Et målesystem er veldig godt egnet til integrasjon av sub. Det er både mye bedre og enklere enn lytting. Som regel er det veldig godt samsvar mellom målinger og lytteresultat også, der er min erfaring.

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Antall liker
0
Speaker Workshop som er et gratis simmuleringsprogram støtter faktisk MLS måling. Jeg har ikke brukt mye tid på dette programmet, men det jeg kan si er at det virker ikke akkurat spesielt brukervennlig... men det er jo gratis da !

T

theStig

Gjest
Speaker Workshop som er et gratis simmuleringsprogram støtter faktisk MLS måling. Jeg har ikke brukt mye tid på dette programmet, men det jeg kan si er at det virker ikke akkurat spesielt brukervennlig... men det er jo gratis da !
Joa, men det kan ikke måle ting som er interessante med tanke på romakustikk... Dessverre. :(

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Antall liker
0
Joa, men det kan ikke måle ting som er interessante med tanke på romakustikk... Dessverre. :(
Hmmm, det er sikkert riktig ja.. jeg synes å huske at måleinterfacet var noe "enkelt" ..

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Joa, men det kan ikke måle ting som er interessante med tanke på romakustikk... Dessverre.  :(
Hvorfor ikke? Jeg synes en ren frekvens/SPL-responskurve er bedre enn ingenting, og det har vel Speaker Workshop, eller?

T

theStig

Gjest
Hvorfor ikke?  Jeg synes en ren frekvens/SPL-responskurve er bedre enn ingenting, og det har vel Speaker Workshop, eller?
Fordi alle romproblemer skjer i tidsdomenet. Et rom har ingen "frekvensrespons", det har et refleksjonsmønster og resonanser (stående bølger).

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Antall liker
7.754
Sted
Kongsberg
Jeg bruker et program som heter "Sample Champion Pro".  -ja, litt "jalla" navn, med det funker veldig bra, og har også plugins for å håndtere Room Acoustics, Waterfall og Impedans målinger. Koster ca. 2000,- med alle plugins. www.purebits.com. En fungerende demoversjon med begrensninger kan lastes ned gratis.
Her kan jeg lett finne  RT60 verdier osv fra rommet.
Det er IKKE å anbefale å bruke laptop lydkort med mindre det er en speiselt påkostet laptop. Generelt har de for mye støy, og noen har også et høypassfilter på mic-inngangen. (Min laptop tar bort alt under 70 Hz)
Jeg bruker et eksternt lydkort som heter Audiphile firewire fra M-Audio.

Se RT60 fra stua mi under . Som man kan se skulle jeg hatt noen bassfeller samt et noe laver decay ved hele frekvensområdet.

Bidland

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
34
Det beste programmet jeg har vært borte i når det gjelder romakustikk er WinMLS. Man kan bruke lange log-sinus sweep for å få impulsrespons med bra SNR, og så post-prosessere til RT60, Schroeder plot, eller nesten hva du vil.

Programmet er veldig fleksibelt.

Jeg tok målinger på 5 steder i rommet og så på gjennomsnittet av disse. Etterklangstiden i rommet mitt øker dramatisk under 150 Hz.

Planlegger en bredbånds hjørneabsorbent (SuperChunk) + noen enkle paneler for å ta knekken på flutterekko.

Fikk pris på en Ecophon Light Coffer løsning (kombinert takabsorbent og belysning), men det blir litt for dyrt (20K).

Se www.winmls.com for info.

BM

K

knutinh

Gjest
Fordi alle romproblemer skjer i tidsdomenet. Et rom har ingen "frekvensrespons", det har et refleksjonsmønster og resonanser (stående bølger).
Dette er genuint feil. Alt som skjer i tidsdomenet må også skje i frekvensdomenet. Et rom har en frekvensrespons, og denne kan finnes ved å ta absoluttverdien av den fourier-transformerte til impulsresponsen.

Problemet er heller at typiske "frekvensmålinger" forkaster endel informasjon (såsom fase og dessuten glatting av frekvensrespons for å få et "leselig" plot). Dermed er det ikke mulig å rekonstruere tidsresponsen fra en frekvensrespons målt med enkle verktøy.

WinMLS derimot, og mange andre seriøse verktøy, måler kun tids/impuls-responsen, for deretter å beregne frekvensresponsen ut fra denne.

mvh
Knut

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Dette er veldig interessant; i og med at jeg nettopp fikk profflydkort , har jeg ønsket meg en Behringer ECM 8000 til jul.

Noen som veit om en howto beregnet på et noenlunde intelligent publikum? Ellers om kunne tenke seg å skrive en kjapp kokebok?

Jeg er nysgjerrig på hvilke målinger som bør foretas, generell metode (flere målinger på forskjellige steder i rommet?), samt noen konsise tips om tolking av de resultaterende grafene. Konkrete akustikktiltak anser jeg som utenfor skopet av howto-en.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Noen som vet om et godt, støyfritt, rimelig eksternt lydkort til bærbar pc? Jeg opplever dessverre en del støy på lydutgangen fra den bærbare PCen.

K

knutinh

Gjest
Dette er veldig interessant; i og med at jeg nettopp fikk profflydkort , har jeg ønsket meg en Behringer ECM 8000 til jul.

Noen som veit om en howto beregnet på et noenlunde intelligent publikum? Ellers om kunne tenke seg å skrive en kjapp kokebok?

Jeg er nysgjerrig på hvilke målinger som bør foretas, generell metode (flere målinger på forskjellige steder i rommet?), samt noen konsise tips om tolking av de resultaterende grafene. Konkrete akustikktiltak anser jeg som utenfor skopet av howto-en.
Tja. Første oppgave kan jo være å punkt-måle ved lytteposisjon, og å studere resultatet i tid og frekvens. Prøv med og uten time-gating (dvs quasi-anechoic vs total-response )

mvh
Knut

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Antall liker
7.754
Sted
Kongsberg
Se på brukttsiden til procom.no. De har et PCMCIA kort der til 1200,- fra echo audio. Det er bra saker!!

Topp Bunn