Akustikkplater bak oljemalerier

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Hvor mye nytte gjør akustikkplater bak oljemalerier, eller hvor mye reflekterer malt lerret av ulike frekvenser?

Usynlige akustikktiltak er de klart mest populære hjemme. Forsåvidt er alt av hifirelaterte ting mer populære jo mindre og mindre synlige de er...
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
har tenkt noe av det samme selv.

Planen er å få en kamerat av meg, som er up and coming tikiartist til å male (?) direkte på egnet plate(r)
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.038
Antall liker
9.127
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Det er nok ikke all verden å hente. Lerret vil nok reflektere det meste av høye frekvenser, og man får vel neppe nok tykkelse bak lerretet til at det bidrar særlig der heller!

Mvh
OMF
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.961
Antall liker
4.397
Bedre å sage hull i veggen og fylle veggen med steinull. Så kan man henge et maleri foran. Da burde man få en brukbar dempe-effekt et stykke nedover.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Takk for svar. Problemstillingen gjelder nytt rom og vi har flere store oljemalerier som uansett skal henge fremme. Valg av lerret og malig er derfor ikke mulig. Jeg har trolig (? ::)) mulighet til å integrere noen større bassfeller i hjørner og kanskje også tykke polstringer av sideveggene foran subene. Demping utover det vil trolig være begrenset til de nevnte maleriene (med eller uten fyll), tunge, fratrekkbare gardiner og flyttbare, innrammede akustikkplater a'la Orso. Ut fra tilbakemeldingene så langt heller det mot å ikke fylle blindrammene med dempemateriale.

Hvor viktig er det å dempe rommet symmetrisk?
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
En mulighet er å få trykket bilder på pustende stoff. Jeg er selv interessert i det. Startet en tråd om dette på avforum for en stund siden og der var det en som hadde kontakt med et firma som kunne utføre dette. Kan vekke liv i den tråden igjen. Selv litt usikker på hvor jeg skal finne bilder. Det må nok være ganske høy oppløsning.
http://avforum.no/forum/diy-do-yourself/95356-hvem-kan-trykke-bilder-akustikk-plater.html

Hadde forresten veldig sansen for disse, men aner ikke hvem som selger de. Regner med det er noe Asiatiske greier.
 

Vedlegg

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Takk Orso, veldig interessant og aktuell den der siste.

Det var jo en liten "krangel" tilbake for noen dager siden, der enkelte mente at interiørministeriet ville motsette seg akustiske tiltak. Det her mener jeg er et eksempel på at det finnes spennende muligheter som også andre i hustanden kan leve fint med. Det til penger enkelte ikke blunker på å legge i andre steder i systemet.
 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.076
Antall liker
67
Torget vurderinger
1
Viktig at stoffet er akustisk transparent. Akustiske tiltak hos meg:





Akustikkplater fra rockwool kledd med (tynt) stoff og rammet inn. Har ikke noe tro på å feste akustikkplater bak malerier o.l.
 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.076
Antall liker
67
Torget vurderinger
1
JauJau skrev:
Sjekk denne linken. http://www.sumopix.com/no/Foto_paa_lerret
Dei hevder at dei kan akustikkbehandle lerretene for 30% ekstra pris. Og prisen er faktisk ikkje så ille.
Selvsagt må du selv finne motiv, dersom du ikkje velger deres mulige alternativer
Har et sånt foto trykt på lerret i gangen. Har ikke noe tro på at det er en god løsning. Det er ikke akustisk transparent for fem flate øre. Veldig liten effekt å putte 'skumgummi' inni der.
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Wergeland skrev:
Viktig at stoffet er akustisk transparent. Akustiske tiltak hos meg:





Akustikkplater fra rockwool kledd med (tynt) stoff og rammet inn. Har ikke noe tro på å feste akustikkplater bak malerier o.l.
Så direkte vakre tekstiler du har brukt. Hvor har du de fra?
Mvh
Sniff
 

JauJau

Medlem
Ble medlem
08.09.2009
Innlegg
47
Antall liker
1
Herlig. Da slipper eg og bruke penger på og finne ut om det virker :-D Altid bedre og lære av andre sine forsøk.
Foresten så var det fine paneler du har laget bak sofaen din der. Hvor kan man bestille stoff med motiver som du har der?? Og dersom det ikkje er og mase, rammene dine ser veldigt bra ut. Noen mulighet for et bilde eller to litt nærmere :-D . Kan bli en copy paste til veggene i lydrommet mitt som er under bygging
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Disse synes jeg også var pene selv om de er litt malplasserte. ArtPanels fra GIK Acoustics.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.295
Antall liker
4.663
Torget vurderinger
1
totte skrev:
Hvor mye nytte gjør akustikkplater bak oljemalerier, eller hvor mye reflekterer malt lerret av ulike frekvenser?
...
Jeg legger to cent på at det er helt meningsløst. Oljemaleriet i seg selv kan virke som en membranabsorbent, problemet er bare at volumet bak maleriet er lite og åpent for omgivelsene. Noe energi går likevel bort i å sette lerretet i sving, og «vanlig» dempestoff til HT (ull eller kunstsoff) vil bidra til at volumet bak lerretet blir akustisk sett litt større og litt mindre åpent (mer «resistivt»). Problemet er at kunstneren nepper har hatt akustikken på hjernebarken når han/hun lagde ramme og bilde, så det blir hit'n'miss.

mvh
KJ
 
R

Rojoh

Gjest
orso skrev:
En mulighet er å få trykket bilder på pustende stoff. Jeg er selv interessert i det. Startet en tråd om dette på avforum for en stund siden og der var det en som hadde kontakt med et firma som kunne utføre dette. Kan vekke liv i den tråden igjen. Selv litt usikker på hvor jeg skal finne bilder. Det må nok være ganske høy oppløsning.
http://avforum.no/forum/diy-do-yourself/95356-hvem-kan-trykke-bilder-akustikk-plater.html

Hadde forresten veldig sansen for disse, men aner ikke hvem som selger de. Regner med det er noe Asiatiske greier.
Jeg tenkte litt på dette for en tid siden, og kjøpte postere på allposters.com. Tanken var å få de scannet (for oppløsning) og få dem trykket på stoff. Hele prosjektet koke litt bort i flytteplaner o.l., men mener å huske at jeg fant et trykkeri i Stavanger/Sandnes som kunne trykke på transparent stoff. Husker desverre ikke hva det het, men litt googling gjør nok susen.

Mvh. Johan
 
Topp Bunn