Akustikkrådgivning

Stale_D

Medlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
31
Antall liker
10
Hvem er god til å gi råd om bygging av lytterom? Har dere noen anbefalinger?

Jeg skal forbedre lytterommet og ta ned frontveggen for å legge inn stikkontakter. Når jeg skal bygge opp igjen vil jeg gjerne gjøre det best mulig. Det er også aktuelt å gjøre ting på andre vegger og i tak og gulv.

De vanlige tingene som plassering av høyttalere og håndtering av førsterefleksjonspunkter har jeg kontroll på. Jeg har også lastet ned REW og fått ut noen målinger som jeg trenger hjelp til å tyde, men responsen i bassen ser ikke helt gal ut. Jeg brukte rew som utgangspunkt for å stille inn subben.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Det er mange her som kan det, men da må de ha noe mer kjøtt på beinet, størrelser, romplan, vegg& tak materiale, tegninger og bilde etc.
Viktigste å begynne med bassen og evt. etterklangstiden før man begynner med førsterefleksjoner.
 

Stale_D

Medlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
31
Antall liker
10
Jeg tenkte på profesjonelt firmaer som tar seg betalt og som dere har erfart at har gitt mye bedre lytteforhold som dere kjenner til.. Sikkert mye gode råd å få på forumet, men kan være litt vanskelig for meg å vurdere om innspill på forum bare er synsing, dyp innsikt eller noe midt i mellom.
 

Stale_D

Medlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
31
Antall liker
10
Takk for tips :). Skal sjekke dem ut.

I mellomtiden har jeg fått gjort noen målinger. Hva er leser dere ut av disse figurene og hva bør jeg begynne med av tiltak?

Rommet er forresten 5,83 m dypt og 5,16 m bredt. Taket skrår oppover fra frontveggen på 1,81 m til 3,34 m på bakveggen. I hjørnet ved ene frontveggen er det en trappenedgang med dør nede. Vegger og tak er gips.

Det er et tynt vegg til veggteppe på gulvet. Har satt opp 40mm glava lydplater i førsterefleksjon på sidene og i senter, men ikke i tak. Mangler foreløpig sofa. Det er et par bokhyller med et par hundre bøker og 1000 lp plater og noen flytteesker.

Senter av mellomtonen står 135 cm fra sidevegg (begrenset av trappenedgang) og 106 cm fra frontvegg. Subben står i linje i midten. HT er vinklet litt innover. Har forsøkt å snu fasen på sub og den er riktig stilt.

Spiller på Creek Destiny integrert og dynabel superexact ht på stativ som i tillegg står på 20 cm plattform for å få elementene opp i ørehøyde.
Subben er stilt inn m hjelp av Rew-programmet. Delt på 50 hz med bassboost på litt over 30. Det eneste som skjer frekvensmessig ved å skru av subben er at responsen under 50 går kraftig ned.

Subjektivt synes jeg lyden er bra som et utgangspunkt allerede, men 3D bilde kan bli enda bedre. Hører god forskjell på gode og dårlig opptak, men selv veldig gode opptak er litt diffuse. Bassen sitter heller ikke som støpt, men det skyldes jo delvis HT. Bruker foreløpig bare spotify på chromecast stereo inn i forsterkeren. En god del som kan forbedres med utstyret, men det er ikke tema her. Når jeg får opp platespilleren og rørforsterkeren blir det andre boller.

Frekvens og fase til 10 000 hz:
1616316256145.png



Vannfall:
1616316344064.png
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Umiddelbare tanker er at 4 cm glavaplater I førsterefleksjon iallefall ikke gjør lyden bedre. Da demper man bort høye frekvenser mens alt under 1500 hz eller så reflekterer.
Det eneste man oppnår med det er å lage skikkelig misforhold mellom tonaliteten i direktelyd og reflektert lyd.

Jeg vil anta at det vil være bedre å spre disse platene ut i rommet for å hindre flutterekko/generell romklang enn å ødelegge førsterefleksjon.

Videre ser det ut til at nivået til bassen er ca 10 dB for lav relativt til resten, men det er vanskelig å bruke én enkel måling til å avgjøre det. Flere målinger rundt lytteposisjon og et gjennomsnitt av det forteller kanskje litt mer.

Har du mulighet til å legge ut en ETC måling som går fra 0 dB til -40 dB og fra -10 ms til 40 ms?

Da får man et bedre inntrykk av romklang utover i tid.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.793
Antall liker
1.640
Sted
Sjælland. Danmark.
Takk for tips :). Skal sjekke dem ut.

I mellomtiden har jeg fått gjort noen målinger. Hva er leser dere ut av disse figurene og hva bør jeg begynne med av tiltak?

Rommet er forresten 5,83 m dypt og 5,16 m bredt. Taket skrår oppover fra frontveggen på 1,81 m til 3,34 m på bakveggen. I hjørnet ved ene frontveggen er det en trappenedgang med dør nede. Vegger og tak er gips.

Det er et tynt vegg til veggteppe på gulvet. Har satt opp 40mm glava lydplater i førsterefleksjon på sidene og i senter, men ikke i tak. Mangler foreløpig sofa. Det er et par bokhyller med et par hundre bøker og 1000 lp plater og noen flytteesker.

Senter av mellomtonen står 135 cm fra sidevegg (begrenset av trappenedgang) og 106 cm fra frontvegg. Subben står i linje i midten. HT er vinklet litt innover. Har forsøkt å snu fasen på sub og den er riktig stilt.

Spiller på Creek Destiny integrert og dynabel superexact ht på stativ som i tillegg står på 20 cm plattform for å få elementene opp i ørehøyde.
Subben er stilt inn m hjelp av Rew-programmet. Delt på 50 hz med bassboost på litt over 30. Det eneste som skjer frekvensmessig ved å skru av subben er at responsen under 50 går kraftig ned.

Subjektivt synes jeg lyden er bra som et utgangspunkt allerede, men 3D bilde kan bli enda bedre. Hører god forskjell på gode og dårlig opptak, men selv veldig gode opptak er litt diffuse. Bassen sitter heller ikke som støpt, men det skyldes jo delvis HT. Bruker foreløpig bare spotify på chromecast stereo inn i forsterkeren. En god del som kan forbedres med utstyret, men det er ikke tema her. Når jeg får opp platespilleren og rørforsterkeren blir det andre boller.

Frekvens og fase til 10 000 hz:
Altid minimum to lag. Gerne krydsfiner som sidste lag, da det lyder bedre end gips.
Et tynd gulvtæppe gør ikke noget godt. Jeg ville fjerne det. Gulvtæppe gør ikke noget rigtigt.
Du får bedre lyd med SMT Svanå Teknik diffusere. Køb f.eks. 4 styk og placer dem foran Glava. Det giver erfaring og nok bedre lyd.
 

Stale_D

Medlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
31
Antall liker
10
Trenger å lydisolere noe til hybelleilighet ved siden og kjøkken /stue i etasjen under.
Døra i bunnen av trappa er det svakeste punktet. Det kan løses med lyddør.

Etter det er gulvet som slipper gjennom mest lyd og det vibrerer en del i bjelkene.
Tenker å bruke denne metoden https://byggmesteren.as/2017/08/14/smart-metode-for-stoydemping/
og eventuelt stive av bjelkene med kryssfiner eller tynne stålplater.

Gulvet gir jo noe "floor bounce". Blir det for villt å felle inn diffusorer/dempere i gulvet mellom høyttalere og lytteposisjon?
 

Stale_D

Medlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
31
Antall liker
10
På veggene tenker jeg det holder å legge på ett lag plater til. Jeg har tidligere fått innspill på at kryssfiner låter bedre enn gips, men pen kryssfiner er dyrt. Det er kanskje viktigst med kryssfiner I frontveggen hvis man må prioritere?

Er det andre platetyper som kan være egnet? Ser at det går mye I ferdige spileplater med demping nå. Vil ikke bygge et rom som er alt for dempet i utgangspunktet, så synes det er litt risikabelt. Bedre å dempe med løse plater etterpå. Da er det lettere å regulere mengden.
 

Soundmannen

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.12.2015
Innlegg
505
Antall liker
858
Sted
Sandnessjøen
På veggene tenker jeg det holder å legge på ett lag plater til. Jeg har tidligere fått innspill på at kryssfiner låter bedre enn gips, men pen kryssfiner er dyrt. Det er kanskje viktigst med kryssfiner I frontveggen hvis man må prioritere?

Er det andre platetyper som kan være egnet? Ser at det går mye I ferdige spileplater med demping nå. Vil ikke bygge et rom som er alt for dempet i utgangspunktet, så synes det er litt risikabelt. Bedre å dempe med løse plater etterpå. Da er det lettere å regulere mengden.
Eventuelt kan mann tenke litt motsatt. Spile vegger for å få skikkelig kontroll på mellomtone, bass osv. Det krever ganske mye mengder for å få kontroll på frekvenser under 300hz da de har lange bølgelengder. Omså spiler bare på sidevegger? Eller bare bakvegg?

Og så etterpå legge til "klang" med diffusorer som virker fra ønsket frekvens og opp? Får å legge til klang på de frekvensene mann faktisk ønsker klang, samt at diffusorer gir klang som ikke blir av stående lydbølger som skaper utfasing og peaker?

Har mann litt luft bak diffusor, så vil dempingen bak spileveggene fortsatt virke på de lavere frekvensene. Dette er kanskje en litt mer kostbar løsning da.

Å dempe bass og nedre mellomtone i etterkant kan være utfordrende. Men å legge til klang er enklere er min erfaring :)
 
Sist redigert:

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.226
Antall liker
2.242
På veggene tenker jeg det holder å legge på ett lag plater til. Jeg har tidligere fått innspill på at kryssfiner låter bedre enn gips, men pen kryssfiner er dyrt. Det er kanskje viktigst med kryssfiner I frontveggen hvis man må prioritere?

Er det andre platetyper som kan være egnet? Ser at det går mye I ferdige spileplater med demping nå. Vil ikke bygge et rom som er alt for dempet i utgangspunktet, så synes det er litt risikabelt. Bedre å dempe med løse plater etterpå. Da er det lettere å regulere mengden.
Jeg vil si at en slik uttalelse er i stor grad tull. I små rom hvor det ikke finnes etterklangstid, så vil det ikke være noe nevneverdig forskjell på absorpsjonskoffisienten til ulike harde slette harde materialer. Selvsagt noe annerledes hvis de har en profil og ikke er slett. Det som virkelig ha betydning foruten bassdemping, er hvordan spekulære refleksjoner i lytteposisjonen behandles. Lytter man mange steder i rommet, så man man tenke litt annerledes.

Spiler er fint i en stue hvor WAF er vesentlig og for å bryte opp flutterekko og redusere generell støy til snakking, men er ikke er et spesielt bra tiltak til musikk sammenlignet med diffusjon/demping.
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.138
Antall liker
6.553
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
På veggene tenker jeg det holder å legge på ett lag plater til. Jeg har tidligere fått innspill på at kryssfiner låter bedre enn gips, men pen kryssfiner er dyrt. Det er kanskje viktigst med kryssfiner I frontveggen hvis man må prioritere?

Er det andre platetyper som kan være egnet? Ser at det går mye I ferdige spileplater med demping nå. Vil ikke bygge et rom som er alt for dempet i utgangspunktet, så synes det er litt risikabelt. Bedre å dempe med løse plater etterpå. Da er det lettere å regulere mengden.
Du klarer mest sannsynlig ikke å overdempe rommet, så det ville jeg ikke vært veldig bekymret for.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
No må jeg bare beklage siden eg er litt lei men altså skal man kunne si hva man mener eller ikke? Tar man dette utgangspunktet må det være lov å si at akustikk er en bransje hvor man lurer folk, ofte! Mesteparten er bare tull og tøys! Skal man i det hele tatt dempe sånn cirka 2-3 x over Schroeder, utenom flutter ekko og noen plagsomme refleksjoner?. Og hva er meningen med det? Høres det bedre ut, det vet man ikke! Høres det annerledes ut, JAAA det gjør det! Demping skal gjøres progressivt mere jo lavere du går i frekvens, fra under 2-3 ganger Schroeder, det er fasiten som ingen følger. Og det kan du heller ikke gjøre for da må du herpe stuen så du kan henge opp noen 10cm absorbenter på veggene og gjøre akustikk industrien glad og kanskje kurere noen refleksjoner. Ellers ingenting. Det er det ingen vil si, og som er enkelt, det er ingen enkle løsninger på akustikk problemer, noen tjener penger på din uvitenhet, noen enkle løsninger virker aldri, de høres annerledes ut men de er ikke bedre, de er bare annerledes.
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.040
Antall liker
3.944
Sted
Tårnåsen
No må jeg bare beklage siden eg er litt lei men altså skal man kunne si hva man mener eller ikke? Tar man dette utgangspunktet må det være lov å si at akustikk er en bransje hvor man lurer folk, ofte! Mesteparten er bare tull og tøys! Skal man i det hele tatt dempe sånn cirka 2-3 x over Schroeder, utenom flutter ekko og noen plagsomme refleksjoner?. Og hva er meningen med det? Høres det bedre ut, det vet man ikke! Høres det annerledes ut, JAAA det gjør det! Demping skal gjøres progressivt mere jo lavere du går i frekvens, fra under 2-3 ganger Schroeder, det er fasiten som ingen følger. Og det kan du heller ikke gjøre for da må du herpe stuen så du kan henge opp noen 10cm absorbenter på veggene og gjøre akustikk industrien glad og kanskje kurere noen refleksjoner. Ellers ingenting. Det er det ingen vil si, og som er enkelt, det er ingen enkle løsninger på akustikk problemer, noen tjener penger på din uvitenhet, noen enkle løsninger virker aldri, de høres annerledes ut men de er ikke bedre, de er bare annerledes.
Paradoksalt nok så er også bassen der hvor DSP funker best... hvis man da som du sier ikke skal herpe stua ;) Så kanskje løsningen ligger der for de fleste + litt demping av førsterefleksjoner. Jeg synes ikke noen fornuftig plasserte, minst 20cm tykke akustikkplater er bortkastet og det koster ikke all verden. Men nei, det løser ikke problemer i bassen.. der kommer man lenger med god plassering og dsp i "vanlige" stuer..
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.138
Antall liker
6.553
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
No må jeg bare beklage siden eg er litt lei men altså skal man kunne si hva man mener eller ikke? Tar man dette utgangspunktet må det være lov å si at akustikk er en bransje hvor man lurer folk, ofte! Mesteparten er bare tull og tøys! Skal man i det hele tatt dempe sånn cirka 2-3 x over Schroeder, utenom flutter ekko og noen plagsomme refleksjoner?. Og hva er meningen med det? Høres det bedre ut, det vet man ikke! Høres det annerledes ut, JAAA det gjør det! Demping skal gjøres progressivt mere jo lavere du går i frekvens, fra under 2-3 ganger Schroeder, det er fasiten som ingen følger. Og det kan du heller ikke gjøre for da må du herpe stuen så du kan henge opp noen 10cm absorbenter på veggene og gjøre akustikk industrien glad og kanskje kurere noen refleksjoner. Ellers ingenting. Det er det ingen vil si, og som er enkelt, det er ingen enkle løsninger på akustikk problemer, noen tjener penger på din uvitenhet, noen enkle løsninger virker aldri, de høres annerledes ut men de er ikke bedre, de er bare annerledes.
Dette synes jeg var litt vrient å være enig i. Å slenge opp et par akustikkplater her og der har svært liten effekt, det er jeg enig i. Man må behandle et vesentlig areal.

Men hvis man demper større flater med relativt tynne plater (f.eks en hel vegg, takplater over lytteposisjon, gulvtepper) har det jo helt åpenbar positiv effekt. I bunn har du helt rett i at det blir umulig for de fleste, men der har vi DSP til å jevne ut responsen. Vi får ikke ned decay på samme måte, men reduserer vi nivået i peakene reduserer vi også decayen tilsvarende hvertfall der.
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.138
Antall liker
6.553
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Kanskje ikke overdempet, men en kan fint få til feil dempet. Lett å drepe toppet hvis en er overivrig.
Nei, det vet jeg ikke om jeg er enig i at er veldig lett. Å roe ned toppen en del vil oppleves positivt i de fleste rom. Jeg har god erfaring med å dempe den generelle klangen men la førsterefleksjonen spesielt på sidene få lov til å være åpne.
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.587
Antall liker
14.490
Sted
Langesund
Nei, det vet jeg ikke om jeg er enig i at er veldig lett. Å roe ned toppen en del vil oppleves positivt i de fleste rom. Jeg har god erfaring med å dempe den generelle klangen men la førsterefleksjonen spesielt på sidene få lov til å være åpne.
Hvorfor skal de være åpne?
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.062
Antall liker
16.899
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Nei, det vet jeg ikke om jeg er enig i at er veldig lett. Å roe ned toppen en del vil oppleves positivt i de fleste rom. Jeg har god erfaring med å dempe den generelle klangen men la førsterefleksjonen spesielt på sidene få lov til å være åpne.
Hvis en stoppet der så er jeg enig. Men hvis en roer ned toppen først, og senere finner på å lage bassfeller som egentlig er full range demping. Så ender en lett opp med overdemping i toppen.
 

Stover

Tittel… itt
Ble medlem
03.04.2022
Innlegg
645
Antall liker
1.992
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Å søke profesjonell hjelp er sikkert lurt, men som noen nevner, er motivet å selge deg mest mulig eller å dempe presist, etter ditt klangideal?

Tråden din innehar allerede flere motsetninger og det sier ganske mye om kompleksiteten i dette.

Jeg prøvde meg med lokal akustikkforhandler, følte det ikke fremstod som helt seriøst. Når løsningen blindt var å fylle hele rommet med remedier, satte jeg håndbrekket på, derifra ble det stille.
Finn en profesjonell med referanser er mitt råd. Å prøve og feile sjøl er utrolig uforutsigbart, ihvertfall uten å måle.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.793
Antall liker
1.640
Sted
Sjælland. Danmark.
Under gode forhold med dedikeret lytterum, må det være bedst ikke at fjerne siderefleksioner. Fordi de er vigtige bagtil i rummet.
Under andre forhold som en stue kan det være et kompromis med dæmpemateriale der.
Jeg bruger ikke dæmpemateriale i mit lytterum, og jeg har fremragende akustik. Jeg bruger kun diffusere fra SMT Svanå Teknik. Men også de er forskellige. Jeg finder det vigtigt at de kun spreder i en retning. Altså D1. Diffuserne må meget gerne være tunge på Frontvæggen forfi det er en trykzone. Det giver bedre dynamisk lyd.
Jeg bruger kun et smalt gulvtæppe fordi det er et arvestykke ved fødderne, men ellers ikke. Gulvtæppe er ikke særlig godt, fordi det er den eneste naturlige refleksjon.
Akustikken er rigtig god. Væggene forsvinder.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.579
Antall liker
34.254
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Tror trådstarter etterlyste en dyktig profesjonell rådgiver, ikke at en gjeng amatører skulle snuble over hverandre med sine velmenende, men villedende råd.

Hvorfor ikke kontakte studioer, kinoer etc og høre hvilke de brukte? :giggle: Å finne en god rådgiver her inne blir nok like vanskelig som å klø seg i ræva med albuen.
 

Ask4me22

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.06.2016
Innlegg
565
Antall liker
671
Tror du har misforstått noe MakkinTosken, det er i øret man blir anbefalt å bruke albuen, dvs ikke putt noe i øret som er mindre en albuen din....

Håper trådstarter har kommet litt videre på nesten 2 år, men hvis ikke så har vi jo Cooper testen for å finne eventuelle Sweet spot ;)
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.062
Antall liker
16.899
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Enig med @MakkinTosken Eneste jeg ønsket å bidra med er at det ikke alltid er rett frem og pøse på med diverse demping og garantere på suksess. Det som funket hjemme hos selv, trenger ikke være halleluja ett et annet sted. Husk også selvom en gjør et tiltak i akustikken, og det låter bedre, er det ikke sikkert en har valgt den beste løsningen.
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.238
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
0
Ville begynt med å ta kontakt med Bård Støfringsdal. Jeg har ingen forbindelser til han annet at vi spilte litt sammen tidlig 2000, men vet at han har kompetanse. Han er en av de som står bak norsk standard for musikkrom og Rockheim blant annet. Står litt om han her.

Edit: så nå at dette var en gammel tråd og som har kommet videre siden åpningsinnlegget.
 
Sist redigert:

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Enig med @MakkinTosken Eneste jeg ønsket å bidra med er at det ikke alltid er rett frem og pøse på med diverse demping og garantere på suksess. Det som funket hjemme hos selv, trenger ikke være halleluja ett et annet sted. Husk også selvom en gjør et tiltak i akustikken, og det låter bedre, er det ikke sikkert en har valgt den beste løsningen.
Hel klart, selv om lyden er strålende, foten tramper i takt og man får ståpels er det garantert søppel fra ende til annen. Best å logge av sentralen før man finner det ut. :LOL:
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.226
Antall liker
2.242
En "profesjonell" rådgiver er ingen garanti. Ser mange rapporter fra akustiskere som er leid inn til den profesjonelle arenaer. Og det er skremmende greier. Helt vanlig at man f.eks plasserer trykkbasert bassfeller hvor det ikke finnes trykk og da er det penger regel rett ut av vinduet. Og en 4-5 cm tykk absorbent som oppnår klasse A demping plassert helt random regnes ofte som kjempe bra.

Her er det helt vanlig mer store summer til dårlige tiltak. Det vet jeg, siden vi tross alt selger til flere av disse prosjektene. I noen tilfeller prøver jeg å ymte frempå noe, men det går som regel ikke da kunde ikke vet hvem han skal stole på og det skaper kun forvirring. Det er triste greier og et godt eksempel på at kunnskap overhodet ikke er rådende i det som skal være en profesjonell arena.
Kommersielle kinoer har stort sett meget dårlig akustikk med elendige tiltak. Det er lett oppnå bedre resultat selv i en liten hjemmekino.

Noe av årsaken ligger i at dagens målestandarder ikke kan brukes uten videre til små rom og at akustikere overfører storromsakustikk til små rom. Som undertegnede har nevnt svært mange ganger her inne. Sikkert til flere døve ører denne gangen også :LOL:
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.062
Antall liker
16.899
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Hel klart, selv om lyden er strålende, foten tramper i takt og man får ståpels er det garantert søppel fra ende til annen. Best å logge av sentralen før man finner det ut. :LOL:
Nå leser du innlegget mitt med hoggorm øyne😂 Jeg bare sier at alle råd trenger ikke være like bra, selv ikke mine🤪😂
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Nå leser du innlegget mitt med hoggorm øyne😂 Jeg bare sier at alle råd trenger ikke være like bra, selv ikke mine🤪😂
Ja, med vilje og overlegg tok jeg hele hfs under en kam og oppsummerte alle diskusjoner. Ikke ment å single ditt innlegg ut, det var fornuftig. 😁
 

Stover

Tittel… itt
Ble medlem
03.04.2022
Innlegg
645
Antall liker
1.992
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Gå en runde rundt huset og prøv igjen MakkinTosken 😊 er mitt råd.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.793
Antall liker
1.640
Sted
Sjælland. Danmark.
Tror trådstarter etterlyste en dyktig profesjonell rådgiver, ikke at en gjeng amatører skulle snuble over hverandre med sine velmenende, men villedende råd.

Hvorfor ikke kontakte studioer, kinoer etc og høre hvilke de brukte? :giggle: Å finne en god rådgiver her inne blir nok like vanskelig som å klø seg i ræva med albuen.
Jamen det er da godt, at folk herinde er villige og hjælpsomme til at give råd. Super godt. 🙂
Det er naturligvis godt med en uddannet akustiker, der kan noget vi ikke kan. Men de er vel også meget forskellige. Jeg syntes det var godt, det Lydogakkuatikk skrev. Bl.a. at man skal dæmpe bassen i en trykzone. Og det med at akustikere arbejder med store rum og ikke vores smårum.
Jeg forestiller mig, at en akustiker måler efterklangstiden og så dæmper derefter. Og ikke går så meget op i, hvor der dæmpes.
Jeg gør det på en anden måde. Jeg siger, hvordan kan Frontvæggen blive optimal og hvad skal der til der. Frontvæggen er den vigtigste væg syntes jeg, fordi vi hører mest forfra. Diffusion D1 så godt.
Så er der bagvæggen. Her rammer der mest lyd. Jeg bruger D1 diffusere og bagvæggen er væk. En akustiker jeg snakkede med for år tilbage ville placere et tykt lag Rockwool der. Sikkert en super god løsning med 1,5 meter Rockwool. Jeg bruger så diffusere.
Sidevæggene ses så på. Hvad kan gøres her. Dennis Foley siger, ikke for tykt lag absorbenter, fordi man ikke må fjerne for meget lyd.
Mads Odemalm fra SMT siger, ingen absorbenter, men diffusere. Samt absorbenter til bassen Varitunes. Jeg bruger diffusere, og det blev godt. Men en akustiker havde nok foreslået absorbenter og ikke vurderet hver væg, tror jeg.
En akustiker vil kende flere forskellige mærker af diffusere, hvorimod jeg kun har egne erfaringer hjemme med to slags mærker. Dog mange forskellige af et mærke.
Jeg mener at det er godt at gøre sig sine overvejelser, før man får besøg af en akustiker.
Jeg havde en Bruel og Kjær mand på besøg, der målte og lyden var lige i skabet. Nok en del held... Der er desværre langt fra Norge og til Danmark, men skulle man komme til Danmark, er man velkommen til et lyt.
Det var så mine tanker om dette denne søndag. Jeg har stor respekt for akustiker, der har en lang uddannelse, men jeg er nok ikke enig i alt. De giver vel også forskellige råd. God søndag.
 

Stale_D

Medlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
31
Antall liker
10
Er visst bare å holde kjeft så renner det inn med innspill :D

Jeg har en del pukler og daler i bassen som nok henger sammen med dimensjonene på rommet. Hvordan bør jeg rette ut bassen? Med fysiske tiltak eller equalizer / digitalt eller begge deler? Jeg har noe eq-muligheter på sub, men det er langt unna nok for å få jevn frekvensgang i bassen. Det litt spesielle med rommet er at det har pulttak, 180 cm høyt på frontvegg og 334 cm på bakvegg.

Bør jeg først gjøre fysiske tiltak med f.eks. Heimholzresonatorer så langt det går og deretter digitalt?

Det er ikke en stue så jeg kan gjøre ganske store inngrep i rommet. Får til å bygge det meste selv. Men går for ferdiglaget hvis det er bedre og rimeligere.
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.226
Antall liker
2.242
Det beste er å gjøre så mye fysiske tiltak som mulig først. EQ har nemlig klare kompromisser.

Å komme i mål med helt jevn frekvensrespons med tiltak vil som regel innebære at store flater dekkes. Smalbåndete bassfeller som f.eks Helmholtzresonatorer brukes primært for spesifikke frekvenser og ikke nødvendigvis der man bør starte. Men det avhenger av hvor store flater man kan behandle, type bassfeller osv.
 
Topp Bunn