Akustisk transparent lerret

M

MarkusH

Gjest
Jeg er i en prosess med å pusse opp et kjellerrom der jeg skal ha en hjemmekino, det ligger best til rette for å ha et akustisk transparent lerret foran alt av fronter, subber, bassfeller osv. Framveggen er omtrent 420 cm, jeg tenkte i utgangspunktet så stort som mulig (166" har jeg god plass til, men mulig det blir en del mindre enn det) men jeg ønsker ikke å betale så forferdelig mye for et lerret. Det hadde vært en fordel om lerretet hadde vært manuelt eller elektrisk i stedet for ramme-montert, men det ser vanskelig ut med de transparente .... Finnes det manuelle lyd transparente lerreter til betalbar pris overhode? Ellers må jeg på bruktmarkedet .... Prosjektoren er en optoma 141x (mener jeg det er), bruker en Sony Blu-ray spiller og marantz sr6010, men lerret-duken trenger kun å "støtte" 1080p, 4k blir ikke aktuelt uansett.
 

oes

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2008
Innlegg
635
Antall liker
535
Torget vurderinger
7
Akkurat på dette området er det kanskje bedre svar å få på avforum.no du kan evt sjekke avshop.no (dreamscreen V6 skal være bra vevd lydtransparent duk). Usikker på om det finnes lydtransparent som kan rulles opp og ned
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det finnes, men det er få alternativer, og de som eksisterer er skamdyre.
Vi snakker over 20.000 kroner.
 
M

MarkusH

Gjest
Jeg har sett at de har det på Avshop.no, ja. De er noe dyre, så jeg får eventuelt se om jeg finner noe brukt som må rammemonteres, så får jeg finne en løsning for å "bli kvitt" lerretet når det ikke skal brukes. Jeg ser de har en duk på Avshop.no som koster 4k som er 1,6x4m, det utgjør røfflig 170" elns hvis utregninga mi var riktig ... men da må det rammemonteres også. Så jeg får se hva jeg finner ut av, dette er en budsjett-kino så nytt lerret er liksom ikke noe jeg har avsatt noe budsjett for. ;)
 
M

MarkusH

Gjest
Har vært i kontakt med en på finn nå, det er bare 114" og er curved (vedkommende er også litt si på prisen), også har de en duk som er 1,6*4m på avshop som er mye mer den størrelsen jeg egentlig tenkte, prisen er så og si den samme (500 kroner i forskjell). 114" har ramme, men det kan jeg like godt lage sjøl, fordi jeg må ordne med en vippe-mekanisme på hele ramma uansett. Skal sende en mail til avshop, så hvis ikke selger på finn går ned mer i pris blir det nok 1,6*4m 😁
 

oes

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2008
Innlegg
635
Antall liker
535
Torget vurderinger
7
4 m bredt er stooort. Dette blir en stor og tung rigg hvis du skal vippe det opp når det ikke benyttes (kan skade folk om det faller ned). Jeg har vindu bak, men har akseptert tapet og har lerretet hengende permanent. Tommelfingerregel er vel at man sitter med en avstand fra lerretet tilsvarende ca 1.5x bredden, i ditt tilfelle ca 6 meters avstand (se projectorcentral.com). En mulighet når du lager ramma er å lage 2:1 format isteden for 16:9 eller cinemascope. I ditt tilfelle 3.2 x 1.6. På den måten kan det fungere bra å zoome litt ut og inn mellom sport/spilling og film (best om man har motorisert zoom m linseminne, men fungerer uansett). Jeg vurderer 3.0 x 1.5 når jeg skal bygge mitt lerret (sitter ca 4.5 m unna). Kan evt ha en svart gardinremse som kan falle ned litt fra toppen når man ser film slik at det blir god maskering. Har duk liggende, men det fungerer greit med en 150 tommers 16:9 som jeg har hengende i dag inntil videre.
 
M

MarkusH

Gjest
4 m bredt er stooort. Dette blir en stor og tung rigg hvis du skal vippe det opp når det ikke benyttes (kan skade folk om det faller ned). Jeg har vindu bak, men har akseptert tapet og har lerretet hengende permanent. Tommelfingerregel er vel at man sitter med en avstand fra lerretet tilsvarende ca 1.5x bredden, i ditt tilfelle ca 6 meters avstand (se projectorcentral.com). En mulighet når du lager ramma er å lage 2:1 format isteden for 16:9 eller cinemascope. I ditt tilfelle 3.2 x 1.6. På den måten kan det fungere bra å zoome litt ut og inn mellom sport/spilling og film (best om man har motorisert zoom m linseminne, men fungerer uansett). Jeg vurderer 3.0 x 1.5 når jeg skal bygge mitt lerret (sitter ca 4.5 m unna). Kan evt ha en svart gardinremse som kan falle ned litt fra toppen når man ser film slik at det blir god maskering. Har duk liggende, men det fungerer greit med en 150 tommers 16:9 som jeg har hengende i dag inntil videre.
Hmm, ja, jeg blir vel sittende 4-5 meter unna, alt ettersom hva jeg vil .... Rommet er vel cirka 6,4 m langt og 4,2 m bredt foran, tenker full bredde lerret når jeg først må kjøpe noe .... Men hvor tett jeg vil sitte går egentlig mest på hvor det blir låtende best, har hatt 115" i 16:9 nå og sittet 2,5-3 meter unna og synes det ble litt i minste laget .... Så jeg vil ikke sitte her med skjegget i postkassa (kjøpt for lite lerret) når jeg har eget rom med all galskapen i ... Ramma jeg tenker på ville blitt bygget i 2"*2" med noen få kryssavstivere, ville nok hatt kroker i taket omtrent i midten av rommet, eller muligheten til å ha hengsler på en side av det eller ett eller annet sånn (har ikke tenkt så mye på det enda), en løsning finner jeg nok.
 

oes

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2008
Innlegg
635
Antall liker
535
Torget vurderinger
7
Sjekk projector central. Gode artikler og kalkulatorer om bl.a lerretstørrelse. Når jeg sier at 1.5x er tommelfingerregel så finnes det jo et intervall: kanskje 1.2-1.8? Noen vil omsluttes (du), mens andre blir svimle av for stor skjerm. Jeg foretrekker 1.5x som er på snittet, om jeg ikke husker feil. Jeg benytter også kroker i taket, men ingen vipp. Lykke til!
 
M

MarkusH

Gjest
Sjekk projector central. Gode artikler og kalkulatorer om bl.a lerretstørrelse. Når jeg sier at 1.5x er tommelfingerregel så finnes det jo et intervall: kanskje 1.2-1.8? Noen vil omsluttes (du), mens andre blir svimle av for stor skjerm. Jeg foretrekker 1.5x som er på snittet, om jeg ikke husker feil. Jeg benytter også kroker i taket, men ingen vipp. Lykke til!
Jeg kikket litt på kalkulatoren for kasteavstand, men jeg fant ikke dette om se-avstand annet enn på google, der det stod mellom 1,5-2,0x bredden. Fordelen uansett hvis jeg kjøper duk som er 170" er at jeg kan velge å ha det mindre hvis jeg ønsker det, så kan jeg eventuelt finne akkurat riktig størrelse for meg. Jeg vil også veldig gjerne ha lerretet tett gulvet, til nå har det stått 70-80 cm over gulvet, som var for mye, men bilde synes jeg var litt lite.
 

oes

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2008
Innlegg
635
Antall liker
535
Torget vurderinger
7
Enig med det siste: tror jeg har ca 40 cm fra gulvet opp til lerretet. Om størrelse. Strategien med å maksimere fungerer for så vidt, men da får du ikke maskert rundt.

Her er En kilde:
«The center of your typical movie theater often has seating that is about 1.5x the screen width away from the screen.»

Jeg kikket litt på kalkulatoren for kasteavstand, men jeg fant ikke dette om se-avstand annet enn på google, der det stod mellom 1,5-2,0x bredden. Fordelen uansett hvis jeg kjøper duk som er 170" er at jeg kan velge å ha det mindre hvis jeg ønsker det, så kan jeg eventuelt finne akkurat riktig størrelse for meg. Jeg vil også veldig gjerne ha lerretet tett gulvet, til nå har det stått 70-80 cm over gulvet, som var for mye, men bilde synes jeg var litt lite.
 
M

MarkusH

Gjest
Jeg skrinlegger hele 'akustisk duk' opplegget og går tilbake til tegnebrettet .... Det viste seg at dette ikke ble noen god løsning for meg, 2:35:1 altså .... Stor duk blir det nok uansett 😉
 
Topp Bunn