Albumstafetten 28

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Albumstafetten 28

Dato:
    Anmelder:Anmelder:Artist:Album:Spotify-URL:Kommentar:Nominert av:
    116/6Eviledorf65fingerThe FlashbulbArborealThe Flashbulb – ArborealSome11
    218/6BurntIslandHandsoerEcho And The BunnymenOcean rainEcho And The Bunnymen – Ocean Rainmikefish
    320/6mikefishSome11Kris KristoffersonPlease Don't Tell Me How The Story EndsKris Kristofferson – Please Don't Tell Me How the Story Ends: The Publishing Demos 1968-72Gjestemedlem
    423/6stingrayVOalexR.E.MDocumentR.E.M. – Document (R.E.M. No. 5)Handsoer
    525/6TownesGjestemedlemMetallicaRide The LightningMetallica – Ride The LightningDazed
    627/6DazedEviledorfReigning SoundTime Bomb High SchoolReigning Sound – Time Bomb High School65finger
    730/6BurntIslandHandsoerDevoFreedom Of ChoiceDevo – Oh No It's Devo / Freedom Of ChoiceSpor 12-23OAlex
    81/7OalexGjestemedlemZumpanoLook What The Rookie DidZumpano – Look What The Rookie DidTownes
    92/765fingerDazedMind SpidersMeltdownMind Spiders – MeltdownBurntIsland
    103/7mikefishTownesDeftonesWhite PonyDeftones – White PonySpor 2-12stingrayV
    114/7stingrayVSome11CloroformCracked Wide OpenCloroform – Cracked Wide OpenEviledorf

Albumstafetten 28

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    Fornøyd med trekningen,da Kristofferson er å finne på wimp og Deftones har jeg på cd.Har sjekket ut det meste som er nominert til denne runden,og her er mye bra.Men skulle ønske at flere meldte seg på.Det er nok fordi at det nærmer seg sommeren.

mvh.s,

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Bergen
    To helt ukjente for min del. Synd at The Flashbulb ikke er på Wimp. Får satse på at reklamene ikke er for slitsomme denne gangen.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Pung ut, din gnier! ;)

...Men seriøst, så er det bare 49 spenn!

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Bergen
    He he. Jeg får se. Om The Flashbulb viser seg å være kanonbra så kan det være jeg slenger meg på et Spotify abonnement i tillegg. Men jeg liker å være gniten på dette da jeg føler det rettferdiggjør å kjøpe en ekstra plate i måneden :)

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    Det blir uaktuelt for meg også med Spotify i tillegg til wimp,når jeg knapt bruker streaming.Smør på flesk.

mvh.s,

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.038
    Sted
    Sortland
    Vel, kan vel ikke akkurat si at det var ukjent musikk :rolleyes: , selv om hverken Devo eller Echo ble mye spillt i heimen rundt 82.

Skal bli morosamt med et gjenhør.

Q: Hadde Devo annet å fare med enn Satisfaction og Mongoloid?
    A: Overrask meg!
    og
    Q2: 'Ocean Rain' -klassiker eller hype?
    A2: That's the question!
    Dette blir fryktelig spennende........:cool:

Sist redigert:

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.038
    Sted
    Sortland
    DEVOs Satisfaction er jo egentlig en cover. Stones har originalen, visstnok.
    ..Du tuller nå, ikke sant??

...:cool: .. uansett kan vi vel diskutere hvilken versjon som er mest særegen.....

Nå må det desverre tilføyes at å basere en hel karriere på en genial coverversjon høres vel ikke ut som et sikkert valg.
    ..Vel, vi får se - - - det vil si; jeg får høre; begnner å blinoen år siden jeg har hørt på Devo. Etpar genistreker i starten av karrieren hjelper lite 30 år senere!

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Trondheim
    DEVOs Satisfaction er jo egentlig en cover. Stones har originalen, visstnok.
    ..Du tuller nå, ikke sant??

...:cool: .. uansett kan vi vel diskutere hvilken versjon som er mest særegen.....

Nå må det desverre tilføyes at å basere en hel karriere på en genial coverversjon høres vel ikke ut som et sikkert valg.
    ..Vel, vi får se - - - det vil si; jeg får høre; begnner å blinoen år siden jeg har hørt på Devo. Etpar genistreker i starten av karrieren hjelper lite 30 år senere!
    Joa, det var forsøk på en artighet. Originalen er vel per definisjon mest særegen, eller?

Det aner meg at du ikke har hørt stafettalbumet før. Det blir spennende å se hva du kommer fram til.

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Bergen
    The Flashbulb – Arboreal (2010)

The Flashbulb eller Benn Jordan som han egentlig heter er en amerikansk multi-instrumentalist som ifølge wikipedia opererer i en sjanger som jeg ikke har hørt om før, nemlig IDM. Intelligent Dance Music. Får i grunnen ikke navnet på den sjangeren til å stemme, jeg er iallfall på mitt mest uintelligente de få gangene jeg danser.

Han er særdeles produktiv og har gitt ut en haug med plater og denne her er fra 2010. Musikken er ganske standard elektronikamusikk av den typen som ofte snurrer i bakgrunnen på de hippeste hipsterstedene. Hele platene føles som ett uendelig langt spor og alt glir over i hverandre. Er for så vidt ok å høre på i bakgrunnen, men av og til er trommemaskinen programmert kun for å irritere.

Jeg synes det fungerer best når det er vokal og helt på slutten kommer det også noe gitarspilling som er ok. Blir nesten noe Nine Inch Nails over det heler. Men i det store og hele er dette en relativt intetsigende plate. Men nå er det svært sjelden jeg får kick på denne type musikk og for de som liker slikt kan det godt være dette er gull. Jeg får hverken lyst til å danse eller føler meg mer intellektuell etter å ha hørt gjennom plate. Er ikke min type te dette, liker i grunnen bedre kaffe.

1 2 3 5 6 7 8 9 10

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Bra!

Siden 65finger har meldt at han ikke kommer med sin anmeldelse før i kveld, er det selvsagt åpent for diskusjon. :)

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    "Intelligent dance music". Well, that's a contradiction in terms :rolleyes:

Prøvde meg litte grann, funka dårlig - måtte gi opp ette to-tre låter. Er nok enig med Eviledorf. Takk til Dazed som foretok trekningen med omhu.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke noe problem med Manowar, men jeg antok at du hadde. ;) Gwar er Stage Dolls i Muppet Show-kostymer! ;)

Edit: Sorry. Jeg tenkte på de finnene fra Eurovision, jeg. Hva het de igjen? ;)

stingrayV

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har bare spilt halve plata foreløbig.
    Det virker som han bygger stein på stein utover. Noen av kutta virker å være mer intermezzoer mellom temaer. Det er lett å skippe over slikt når en ikke sitter med plata på spilleren. Men den skal få et par dager til.
    Kan hende der er et slags poeng i dette landskapet. Lydkvaliteten virker til å være fin, selv om jeg ikke har spilt den på "ånkli anlegg"
    syntes jeg las på Wikipedia at hr.Jordan drev med filmmusikk, og det er i alle fall lett for meg å se for meg langstrakte lynchaktige scener med dette som bakteppe.
    Ikke den musikken jeg hører mest på, men jeg tåler den fint.

A raw understanding stod frem i mengden. Sikkert fordi den gjorde litt mer ut av seg. :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    The Flashbulb – Arboreal 2010

THE FLASHBULB aka Benn Jordan er en Amerikansk electronica musikant. Han har gitt ut en haug av skiver under flere navn. Denne skiva ble gitt ut i 2010 og består av 17 skiver. Musiken er instrumental ispedd litt vokal på noen spor. Det er synter, trommemaskin med noget gitar.

Jordan forsøker å skape stemninger, nærmest lage lydmalerier. Kan tidevis og i små porsjoner være ganske fint men jeg sliter med å finne ut når jeg skal høre på denne platen. Jeg må lytte til musikk eller ikke. Bakgrunnsmusikk er irriterende støy. Dette fenger ikke innteressen mer enn maks 5 minutter. Ikke dårlig laget men for repetivt etter min smak. Skal jeg høre på noe som ligner må det bli Ozric Tentacles. Dette er litt slapt. Jeg vet ikke hva jeg skal bruke dette til. Jeg bruker heller tiden på Jazz fra 60tallet. En snikende mistanke at dette er hipstermat. det er ikke positivt8)

Sorry det blir en toer

Sist redigert:

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    12.908
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Lett musikk, veier ikke mer enn et instagram eller to. (jeg har hørt IDM låter/skiver jeg liker, men dette var heismusikk)

Some11

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2014
    Antall liker
    115
    Sted
    Eid
    Torget vurderinger
    2
    Må bare få kommt meg hjem først, så skal jeg hive opp noe her jeg også iogmed det var plata mi i dag! :)

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Bergen
    Er spent på hva Some11 mener. Jeg fikk dessverre litt knapt med tid til å høre på platen. Kanskje det hadde løsnet om jeg hadd hørt den 5-6 ganger til. Men med Bergen fest fotball VM og et utdrikningslag ble det smått med tid. Merkelig nok var det ikke så populært å sette på dette på utdrikningslaget :) Skal imidlertid prøve den på ny om det kommer noen gode argumenter.

Some11

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2014
    Antall liker
    115
    Sted
    Eid
    Torget vurderinger
    2
    åkai, halla folkens! sorry jeg svarer litt sent.

The Flashbulb Arboreal.

Skjønner at folk kan falle litt av denne plata her, spessiellt når en ikke er veldig intrisert i sjangeren. Og der er absolutt låter og partier iløpet av skiva som kan bli i langdrøyeste laget. Jeg er personlig en stor fan av vandrende, drømmende musikk og jeg syns musikken er best, som en god kompis av meg sa; når jeg glemmer at jeg har folk på besøk. Dette er musikken jeg liker å sette meg ned en sen kveld etter en pils eller fem og drømme meg vekk! første, andre, femte, sjette og åttende låta er mine personlige favoritter, med glitcha sampler som spruter deilig ut av AMT-diskantene! også er den jazza perkusjonen som tar over litt fra midten av plata sammen med litt gitar og vokal en litt uventa vri. Alt i alt syns jeg dette er et konge album som jeg nominerte i håp om at noen andre, som meg, får gleden av de 17 låtene og 59 minuttene :)
    -Matthias!

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Det er noen kvaliteter i denne skiva men det passer ikke helt for meg. Håper du tar det med godt humør Some. vi trenger deltakere

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hm.. heisutgaven av Enigma med rytmeboksen satt på drum'n'bass og autotunevrengte tytestemmer... huvva.

Alt er feil her.

Hør heller på M83 for noen som fikser dette.

(klarte ikke mer enn 4-5 låter må innrømmes, så det kan være det er gull lenger bak på platen... men har mine tvil)

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Bergen
    Ikke minst deltagere som nominerer noe utenom det vanlige. Det traff ikke meg denne gangen, men av og til treffer plater i sjangere jeg ikke hører på så ofte skikkelig og da er det ekstra stas.

G

Gjestemedlem

Gjest
    åkai, halla folkens! sorry jeg svarer litt sent.

The Flashbulb Arboreal.

Skjønner at folk kan falle litt av denne plata her, spessiellt når en ikke er veldig intrisert i sjangeren. Og der er absolutt låter og partier iløpet av skiva som kan bli i langdrøyeste laget. Jeg er personlig en stor fan av vandrende, drømmende musikk og jeg syns musikken er best, som en god kompis av meg sa; når jeg glemmer at jeg har folk på besøk. Dette er musikken jeg liker å sette meg ned en sen kveld etter en pils eller fem og drømme meg vekk! første, andre, femte, sjette og åttende låta er mine personlige favoritter, med glitcha sampler som spruter deilig ut av AMT-diskantene! også er den jazza perkusjonen som tar over litt fra midten av plata sammen med litt gitar og vokal en litt uventa vri. Alt i alt syns jeg dette er et konge album som jeg nominerte i håp om at noen andre, som meg, får gleden av de 17 låtene og 59 minuttene :)
    -Matthias!
    Hørte videre på 5,6,8 .. og ser hva du liker. De er litt bedre enn de første, men det blir litt pusesnilt.

Men det er jo så mye mye som er bedre. Like den litt falmede stemningen i #8, den har noe lett japansk over seg samtidig som den kan hinte til tidlig 80-talls LPD.

.. men nei... blir fremdels for mye heis-enigma over dette for meg.

Men artig med litt anderledes musikk her i stafetten. Det er for lite elektronisk. (Min forrige nominasjon fikk to enere :) )

Ps. hørt noe på Aphex Twin, Skinny Puppy og Legendary Pink Dots? Eller kanskje tilogmed gammel Red Snapper?

Some11

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2014
    Antall liker
    115
    Sted
    Eid
    Torget vurderinger
    2
    Aphex Twin er fantastisk bra! Har hørt på lenge!:) mine "all time" favoritt musikalske visjonær har hvert Simon Posford og Raja Ram best kjendte som Shpongle, men de har MANGE sideprosjekter med andre DJs. Er mer Psychedelic Trance! Er veeldig avhengig av ny musikk så digger initiativet tatt til å fyre igang Albumstafett! Dette liker jeg :)
    -Matthias :)

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.038
    Sted
    Sortland
    Hmmmm, ikke helt min bok dette. Traff meg dessuten på et ugunstig tidspunkt (fotball VM, øl, hyttetur, seriøs bakrus og ferieplanlegging).
    Ser fram til din neste nominasjon Some11.

Forhåpentligvis har jeg kun bakrusen å streve med da.........

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    Kunne ikke finne denne platen i wimp,så har dermed ikke fått hørt den.

Mvh.s,

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Skalvisee... BurntIsland og Handsoer, var det ja. ;)

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.038
    Sted
    Sortland
    ....blir nok et stykke utpå dagen for min del.....
    beklager om det fører til problemer.....:cool:

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    12.908
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Echo & the Bunnymen - Ocean Rain (1984)

ekko.jpg

En god og klassisk popskive, midt på 80 tallet var den litt for poppete for meg, så med unntak av et par låter hørte jeg aldri særlig mye på skiva som en helhet. Senere har jeg innsett at dette er et velprodusert og gjennomtenkt stykke popmusikk. Det har også slått meg at de gikk foran og tråkka opp løype, der andre gikk etter og fikk oppmerksomheten. Waterboys har nok hørt på denne skiva fx.

Jeg hadde en god venn den gang denne plata var ung -en intens fyr med et vell av ideer som han helst skulle realisere samtidig. ..det var kanskje derfor han gjorde alt veldig fort. Han spilte innimellom the Killing Moon på piano, og selv om det gikk på høy hastighet var det noe med måten han sang den på som grep meg.
    Min venn var og en plaget sjel, som valgte sin egen vei ut herfra.

Jeg spiller ”the Killing Moon” 33 på 45 en gang i året og tenker på min venn. Jeg kan ikke sette karakter på det..

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn