Politikk, religion og samfunn Alderssamansetning

Kva er din alder

  • under 20

    Stemmer: 0 0.0%
  • 20 -29

    Stemmer: 2 1.8%
  • 30- 39

    Stemmer: 16 14.0%
  • 40 - 49

    Stemmer: 38 33.3%
  • 50-59

    Stemmer: 39 34.2%
  • 60 - 69

    Stemmer: 19 16.7%
  • 70+

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    114

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Kor gamle er vi?
Vi ser at diskusjonane pregast av menn, og truleg i ei viss aldersgruppe. Så det kan vere interessant å sjå kven "det store vi" representerer.
Her skjer ei naturleg siliing - dei som er utelukkande aktive innan hifi, les sjølvsagt ikkje Offtopic...
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Men kjønnsfordelingen er fortsatt helt ukjent!
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Trur eg skal kunne resonere meg fram til eit syn på kjønnssamansetninga, ut frå ein del erfaringar og fordommar eg har...

Elles er det interessant å merke seg at ein søndags morgon har fått samla opp 32 røysteføre. Av desse er ingen under 30, fire er i 30-åra, mesteparten var i går i 40-åra, men i dag er det femtiåringane som dominerer (var vel på julebord, tenkjer eg?). Så er det berre fire i 60-åra, og ingen som er skikkelege seniorar.

Her er det rom for tolkningar.
 
6

65finger

Gjest
Om 10 år er halvparten i 60 åra og en økende gruppe i 70 åra
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.562
Antall liker
13.027
Sukk. Nok en poll som minner en på at man har nådd sekkeposten 40-49. Etter å ha forlatt sekkeposten 30-39. Etter å ha forlatt den fine gruppen 20-29. Herfra går det kun nedover. På en annen side er jeg glad jeg ikke er 18 i dag.
 
W

WayAhead

Gjest
Meg bekjent hører mange unge nokså dårlig pga støynivået i barnehager, BOOM BOOM Myzak i bilen etc så og generelt høye støynivåer slik at Forsvaret bla sliter noe med å få tak i rekrutter med god nok hørsel til Hydrofontjester på Unterwasser Boote Unt So weiter.

Tror at god lyttefølelse kan/må utvikles mens ører og nysjerrighet er i en tidlig fase for å dykke inn i HiFiens detaljverden, Tror mange unge ville greid seg elegant med BoomBar og øreplugger foret av MP3ere men det er mine 5¢.

 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Et interessant tilleggsspørsmål ville vært når man begynte å interesseres seg såpass for hifi at man kunne finne på å henge på et forum om det.

Jeg frykter at de to svarene sammen ville fortalt en historie om at vi tar med oss denne interessen dit vi nå en gang skal.

Jeg tror supertweeterens tid er forbi....
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.562
Antall liker
13.027
Et interessant tilleggsspørsmål ville vært når man begynte å interesseres seg såpass for hifi at man kunne finne på å henge på et forum om det.

Jeg frykter at de to svarene sammen ville fortalt en historie om at vi tar med oss denne interessen dit vi nå en gang skal.

Jeg tror supertweeterens tid er forbi....
For min del: 25-26 år. Jeg surfet litt på jobben etter ny HiFi. Fyren ved siden av meg pekte over rommet og sa "du må snakke med han der borte". Han der borte var LMC.
 
W

WayAhead

Gjest
Kjøpte den første/fien med konfirmasjonspengene, før det hadde jeg lånt en slik Phillipsdings en satte på bordet, den hadde lokk og innebygget høyttaler.
Musikkinteressen kom mye tidligere, ved ca 8 års alderen. Hadde en del eldre kamerater som hadde spolebåndopptagere må vite, Elvis, Shadows, Chubby Checker + ++ + og omsider Beatles som blåste alt annet av banen (Utenom SvÆNSKTOPPAR*(NRK))* og en gang mellom 8 0g 13 år hørte jeg en Fender/Reverb gitarrørforsterker med tilhørende gitar og det satte referansen for lyd for all fremtid.

Tittet innom her nokså nylig, mest for å se om det hadde skjedd noe større på HiFi fronten i løpet av de siste 30 årene, og det har det jo ikke.....
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg var nok noe yngre enn deg, weld. Togreise nordover, What hifi på Narvesen, så butikkrunden i Oslo, og så en stadig voksende stabel hifiblader. Forelsket meg i høyttalere jeg ikke hadde råd til, bygde kit fra Eltek, og siden har ballen rulla. For noenogtjue år siden, så tror jeg så gjerne at jeg hadde lest til øyet ble stort og vått her inne. Men det er altså ikke en kjeft i 20-29 anno 2017 så langt.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.562
Antall liker
13.027
Jeg var nok noe yngre enn deg, weld. Togreise nordover, What hifi på Narvesen, så butikkrunden i Oslo, og så en stadig voksende stabel hifiblader. Forelsket meg i høyttalere jeg ikke hadde råd til, bygde kit fra Eltek, og siden har ballen rulla. For noenogtjue år siden, så tror jeg så gjerne at jeg hadde lest til øyet ble stort og vått her inne. Men det er altså ikke en kjeft i 20-29 anno 2017 så langt.
Vel, var forsåvidt interresert før det. Kjøpte dynaudio og Rotel og onkyo mens jeg gikk på videregående. Men registrering på forum kom en del senere.

Interessen har, om noe, avtatt. Mer opptatt av multikanalslyd og denslags nå. Men har kjøpt ny forsterker og nye høyttalere til stuen denne måneden forsåvidt.
 

Xtrike

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.01.2015
Innlegg
91
Antall liker
30
Sted
Mjøndalen
Ung og lovende her. Startet med bilstereo, men fant ut etterhvert at det er i stua lyden bør være. Lyd har interessert meg i mange år og kommer sikkert til å interessere meg i mange til. Til de unges forsvar tror jeg nok ikke et forum er der ungdommen henger. De bruker nok alle de forskjellige facebook gruppene som finnes. Jeg er aktiv på facebook, men stikker innom her i ny og ne.
 
6

65finger

Gjest
I de fleste HiFi-relaterte gruppene på facebook er gjennomsnittsalderen vel så høy som her. En stund siden facebook var et ungdomsfenomen
 
C

Cyber

Gjest
Jeg var nok noe yngre enn deg, weld. Togreise nordover, What hifi på Narvesen, så butikkrunden i Oslo, og så en stadig voksende stabel hifiblader. Forelsket meg i høyttalere jeg ikke hadde råd til, bygde kit fra Eltek, og siden har ballen rulla. For noenogtjue år siden, så tror jeg så gjerne at jeg hadde lest til øyet ble stort og vått her inne. Men det er altså ikke en kjeft i 20-29 anno 2017 så langt.
Det kan jo være folk under 30 år ikke gidder å svare på saker som dette...

Hvis ikke er det jo flott å respresentere de yngste på forumet 12-13 år etter man ble medlem.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.794
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
For min del er jeg arvelig belastet - har Aurora, Uttern og stingsilda her på forumet som eldre brødre. Karrieren begynte med å arve utstyr (og noen plater) fra de...

Johan-Kr
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
I en alder av 38 er det godt å fortsatt være ung.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Vi er heldigvis ikke en gjeng gretne gamle gubber.
 

Xtrike

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.01.2015
Innlegg
91
Antall liker
30
Sted
Mjøndalen
I de fleste HiFi-relaterte gruppene på facebook er gjennomsnittsalderen vel så høy som her. En stund siden facebook var et ungdomsfenomen
Det stemmer nok det at "de eldre" også bruker facebook, men andelen ungdom er nok høyere der en hva den vil være på et forum.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Et inntrykk når det gjelder alder her inne:

Ungdommen stikker nesa inn og stiller klassikerspørsmålet om Rega/ProJect, og får side opp og ned fra maniske fanboys. Eller de stiller spørsmål om hva de kan få for et moderat budsjett og får anbefalinger som strekker prisnivået så langt at ren Lycra ville gitt seg.

Så blir de borte, av en eller annen grunn. Enten finner de noe de er fornøyd med, og er fornøyd med å være fornøyd. Eller så avskriver de oss som bablende tullinger som de i beste fall kan bruke en sjelden gang i blant, til noe spesifikt og avgrenset.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.031
Antall liker
9.311
Jeg har en liten mistanke om at mange av de som gir råd om kjøp som strekker seg langt over budsjett er yngre menn som har forlest seg på brosjyrer og hi-fimagasiner. Egne erfaringer er det så som så med.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Det kan nok være riktig. Det kan også være en og annen som rett og slett ikke skjønner at det ikke er like lett for alle å prioritere bort en champagnefrokost eller to.

Uansett er stadig tilbakevendende at oppgitt budsjett strekkes mer enn litt. Og det er off topic, enkelt og greit. Har man to tusen, så har man ikke bruk for et tips om hvordam man best bruker fem. Dette påvirker rekrutteringen mer, tror jeg, enn at det krangles litt om kabler.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.558
Antall liker
15.593
Torget vurderinger
2
Huset var fullt av piano da jeg var liten. Moren min spilte hver dag.
Kom hjem til en som var ny i bygda (Ulsteinvik). Der bygde man båter og det gjorde at folk kom fra inn- og utland til dette lille tettstedet på Sunnmøre, med impulser på ymse. (Fenomenal slaktebutikk i Ulsteinvik, fenomenal fortsatt pga kunder som vet å sette pris på slikt - Brudevoll kjøtt).

Nåvel, vennens far hadde et meget godt anlegg og jeg hørte piano som minnet om musikken som kom fra min mors piano.
Fikk full introduksjon til vidunderet. Det var et spitzenanlegg dengang, på slutten av 1960-tallet, med en TD124/II platespiller til.

Etter det var jeg frelst.


26af22a91a1dfe22f18f0d8fee3ab7b4.jpg
 
W

WayAhead

Gjest
...... quote Zapfa.... :)

“Information is not knowledge.
Knowledge is not wisdom.
Wisdom is not truth.
Truth is not beauty.
Beauty is not love.
Love is not music.
Music is THE BEST.”
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.536
Antall liker
7.022
I det jeg vel har slengt innom her i femten år eller så har jeg lurt på det er meg eller Sentralen som først og fremst har blitt eldre.

Men nå synes jeg jo også at russen blir yngre for hvert år som går.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Tenk å finne arketypen av hifi-entusiasten! Kva skjer med audiofile over 70? Mister dei interessa, vitaliteten eller høyrselen? Får dei andre interesser? Og kvar tek dei vegen, dei unge - er dei storforbrukarar av konsertar, eller kanskje dei berre ser video?
Kva eigenskapar ut over alder skal innfriast? Høyrsel? Kjønn? Musikalitet? Seksuell legning?
Det kan tenkjast det må fleire enn meg til å lage spørjeundersøkingar. Uansett - vi har det gøy!
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Merker at jeg har blitt halvannet år eldre bare av å frekventere denne tråden. Men det har ingen betydning statistikken til trådstarter.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.536
Antall liker
7.022
Tenk å finne arketypen av hifi-entusiasten! Kva skjer med audiofile over 70? Mister dei interessa, vitaliteten eller høyrselen? Får dei andre interesser? Og kvar tek dei vegen, dei unge - er dei storforbrukarar av konsertar, eller kanskje dei berre ser video?
Kva eigenskapar ut over alder skal innfriast? Høyrsel? Kjønn? Musikalitet? Seksuell legning?
Det kan tenkjast det må fleire enn meg til å lage spørjeundersøkingar. Uansett - vi har det gøy!
Tja, gode spørsmål men vil vel tro at ungdommen nå til dags hører like på musikk som jeg gjorde i min ungdom. Bortsett fra de drevet av teknisk interesserte så vil inngangsporten til hifihimmelen, eller -helvete, vel fortsette å være de sjelsettende opplevelsene man har i påvirkelig alder når man erkjenner hvilken ekstra dimensjon god lyd kan tilføre den musikken man allerede elsker.
 
W

WayAhead

Gjest
Kjenner en del som er 70 +/- og lytter jevnlig til og nyter musikk, fortrinnsvis klassisk men har andre "sosiale" kontaktflater enn dette, mer face to face faktor..
 
Topp Bunn