Alignment-verktøy...

O

om.s

Gjest
Har etter en stund famling kommet frem til at jeg muligens burde skaffe meg noe mer spesial verktøy for rett innstilling av de forskjellige parametrene rundt arm/pu osv...

Har bare overfladisk skummet litt rundt og kommet over to alternativ ett fra Clearaudio og ett Wally-protactor hvilke av disse har man mest igjen for å investere i og evnt pro´s og con´s, eller evnt andre alternativ man burde være oppmerksom på, takker for tips og råd i denne sammenheng.

mvh

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Sv: Alignment-verktøy...

Jeg handlet min fra planetsnapa.
Man må nok ut med et par K for den ;-)

Jeg må iallefall si at den har vært fullstendig uunværlig, og oppsett av vinylriggen går som en lek ;D

O

om.s

Gjest

FallenA skrev:
Jeg handlet min fra planetsnapa.
Man må nok ut med et par K for den ;-)

Jeg må iallefall si at den har vært fullstendig uunværlig, og oppsett av vinylriggen går som en lek ;D
Takker for tipset!, det ser ut til å være noe slikt jeg kunne ha behov for, skal sjekk den ut litt bedre....

mvh

P

Parelius

Gjest

Har ikke du en SME med riktig montert arm da, om.s? Og kom det ikke en protractor med spilleren din? Er usikker på om du trenger dette...

O

om.s

Gjest

Parelius skrev:
Har ikke du en SME med riktig montert arm da, om.s? Og kom det ikke en protractor med spilleren din? Er usikker på om du trenger dette...
Det kom som du sier med en orginal SME protractor, men det er liksom noe som mangler med presentasjonen synes jeg, og jeg har justert meg bort før og da står man igjen både utålmodig og litt forbannet, derfor tenkte jeg meg en slik kjekk sak som en form for hjelp til selvhjelp......

Har prioritert å tune andre deler av anlegget en lang tid nå, og har vel egentlig bare ventet på å få inspirasjon og lysten til å gå i gang med å fin justere vinylen, men det er vel også da man opplever og erfarer sine begrensninger på området....kanskje er det litt overkurs med en slik hjelp, men om det bidrar til at jeg lærer meg noe mer og lyden blir bedre så, hvorfor ikke?....

mvh

K

kbwh

Gjest

Velbekomme!

Men: Dersom Ven er montert riktig i 10eren trenger du vel strengt tatt ikke Dr. Feickertvidunderet? Jeg slutter meg til Parelius her, og er usikker sammen med ham.

O

om.s

Gjest

Valentino skrev:
Velbekomme!

Men: Dersom Ven er montert riktig i 10eren trenger du vel strengt tatt ikke Dr. Feickertvidunderet? Jeg slutter meg til Parelius her, og er usikker sammen med ham.
Jeg skal også innrømme at jeg er litt usikker på det for tiden, som nevnt synes jeg det mangler noe i presentasjonen, og vil vel med dette kanskje bare forsikre meg litt xtra om at alle instillingene er riktig utført, skal lese i den tråden du henviste til, litt mer inngående imorgen.
En liten tanke er jo at Rudi som den SME mann han er også anbefaler dette Dr.F, men det er for sent å ta tak i dette ikveld.

mvh

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0

1800 kr på audioart.no.

Kan denne benyttes på VTA justering, ser veldig handy ut.

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Antall liker
1
Torget vurderinger
1

Hvis du har en V'er på en 10'er, så er det fullt mulig å justere ved hjelp av Sme's egen protraktor.

Jeg har hatt en V'er siden den kom på 80-tallet og har erfart at enkelte pickuper er vanskeligere enn andre. Normalt må elementet vris i skjellet for å finne riktig offset-vinkel, dette kan gjøres med Dr. F og andre ved hjelp av lupe og gangsyn. Men jeg har erfart at det er bedre med hørsel her også.

Fordelen med V'eren er at du kan justere overhenget mens du spiller, og det er også hørbart - ett enkelt punkt gir klar fokus, start med utgangspunkt i Sme-protraktoren, små rykk til den ene eller sndre side skal gi mulig g-punkt.
Disse parametrene samt riktig nåletrykk og antiscating er nødvendig for å virkelig å høre hva vta/sra handler om.

Det kan være et slit med enkelte pickuper, noen mener at Sme-armene med enkle hull i skjellet i stedet for slisser gir for lite mulighet for justering av offset-vinkel. Det anbefales da å bore opp hullene forsiktig med et litt større bor for å få mer mulighet for vinkling.

Husk at svært få pickuper er dønn rett konstruert, det sies f. eks. også at nålarmen i enkelte tilfeller bevisst monteres skjevt for å utligne kanalbalansen - hvem vet...

Jeg ville uansett funnet noen her på sentralen som var villig til å låne deg en Dr. F en ukes tid for å sjekke om den har noen verdi for deg - det koster jo bare frakt som du sikkert er villig å betale i stedet for å investere i noe du ikke vet om du trenger.
Jeg kan for eksempel låne deg min Cartalign, gjerne i flere uker - denne var kanskje det beste som kunne oppdrives før Wally og Dr. F entret banen sammen med den nye vinylrevolusjonen..

O

om.s

Gjest

Boe skrev:
Hvis du har en V'er på en 10'er, så er det fullt mulig å justere ved hjelp av Sme's egen protraktor.

Jeg har hatt en V'er siden den kom på 80-tallet og har erfart at enkelte pickuper er vanskeligere enn andre. Normalt må elementet vris i skjellet for å finne riktig offset-vinkel, dette kan gjøres med Dr. F og andre ved hjelp av lupe og gangsyn. Men jeg har erfart at det er bedre med hørsel her også.

Fordelen med V'eren er at du kan justere overhenget mens du spiller, og det er også hørbart - ett enkelt punkt gir klar fokus, start med utgangspunkt i Sme-protraktoren, små rykk til den ene eller sndre side skal gi mulig g-punkt.
Disse parametrene samt riktig nåletrykk og antiscating er nødvendig for å virkelig å høre hva vta/sra handler om.

Det kan være et slit med enkelte pickuper, noen mener at Sme-armene med enkle hull i skjellet i stedet for slisser gir for lite mulighet for justering av offset-vinkel. Det anbefales da å bore opp hullene forsiktig med et litt større bor for å få mer mulighet for vinkling.

Husk at svært få pickuper er dønn rett konstruert, det sies f. eks. også at nålarmen i enkelte tilfeller bevisst monteres skjevt for å utligne kanalbalansen - hvem vet...

Jeg ville uansett funnet noen her på sentralen som var villig til å låne deg en Dr. F en ukes tid for å sjekke om den har noen verdi for deg - det koster jo bare frakt som du sikkert er villig å betale i stedet for å investere i noe du ikke vet om du trenger.
Jeg kan for eksempel låne deg min Cartalign, gjerne i flere uker - denne var kanskje det beste som kunne oppdrives før Wally og Dr. F entret banen sammen med den nye vinylrevolusjonen..
Hei og takk for meget utfyllende og godt svar.

Jeg har idag stillt alt tilbake på scratch og stilt meg inn/opp igjen med SME`s orginale alignment-verktøy, og her kommer tålmodigheten inn i bildet, eller mangel på sådan, jeg skal fra dette "nullpunktet" trå varsomt og forsiktig fremover med de neste justeringene, noe av kroppsligheten jeg mener jeg tidligere manglet er nå mer fremtredende og riktige etter om justeringen, men etter å brukt dagen på lesing av forskjellig vinyl litteratur begynner en litt "skremmende" tanke å vokse frem hos meg, og det er at underlaget jeg idag har SMEéne stående på, ikke helt holder mål, de står idag på toppen av ett Quadrasphire rack som muligens har vokst seg litt for høyt til å være tillfredstillende stabilt for optimal vinyl avspilling etter de siste oppgraderingene. Her kan det være visse forbedringspotensialer vil jeg kunne tro.
Ellers takker jeg for tilbudet om å låne Cartalignén din, men jeg kommer heller evnt tilbake om jeg tror det vil være nødvendig, sjekket med speil/forstørrelses-glass og lommelykt idag og det så bra ut.

Ellers avventer jeg en kompis som i den kommende uken skal "teste" ut litt med feickertén og hans konklusjoner på om dette er overkurs eller ikke for meg og mitt behov....

Ingen med solid vinyl erfaring som skal på weekend tur til Gbg i nærmeste fremtid? ;) :)....

mvh

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Antall liker
1
Torget vurderinger
1

Jeg glemte vel å skrive at underlag er alfa og omega. Uten dødt og resonansfritt underlag kan du neppe skille skitt fra kanel.

Det finnes flere gode og dyre løsninger, jeg har tro på god vegghylle helst boltet/skrudd i murvegg. Jeg har også god erfaring med min Sme 20 liggende (uten ben) rett på to lag med små sykkelslanger til 20 kroner fra Biltema (finnes vel også i Sverige?? ;D), den underste fyllt med luft og den øverste fyllt med vann (her går det å eksperimentere med andre fluider selvsagt, oljer i forskjellige grader f.eks....). Mellom og under slangene en død plate - foreløpig bruker jeg mdfplater dempet med bitumenplater.

Både jeg og flere jeg kjenner har god erfaring med dette, også under andre deler av hifiskogen - høyttalere f.eks., bare å prøve seg fram.

Sykkelslangene kommer fra Arthur Salvatore (http://www.high-endaudio.com/) som skriver om underlaget for Forsell-spilleren han har på lån:

For Improved Acoustical and Mechanical Isolation- I use an 18" bicycle inner tube underneath a .75" metapolymer plate, then 9 fluid bags between the plate and the bottom of the Forsell base. The fluid bags must all be the same size, or one/some of them will bear more/all of the weight, compromising the isolation and maybe even causing an eventual leak, which could be disastrous. This isolation system, both the most economical and effective I've found, may also work with other turntables.

Jeg tar gjerne en tur innom Gøteborg, særlig hvis svensken i nærheten av deg selger sin ARC CD7 til en overkommerlig pris. ;D

O

om.s

Gjest

Boe skrev:
Jeg glemte vel å skrive at underlag er alfa og omega. Uten dødt og resonansfritt underlag kan du neppe skille skitt fra kanel.

Det finnes flere gode og dyre løsninger, jeg har tro på god vegghylle helst boltet/skrudd i murvegg. Jeg har også god erfaring med min Sme 20 liggende (uten ben) rett på to lag med små sykkelslanger til 20 kroner fra Biltema (finnes vel også i Sverige?? ;D), den underste fyllt med luft og den øverste fyllt med vann (her går det å eksperimentere med andre fluider selvsagt, oljer i forskjellige grader f.eks....). Mellom og under slangene en død plate - foreløpig bruker jeg mdfplater dempet med bitumenplater.

Både jeg og flere jeg kjenner har god erfaring med dette, også under andre deler av hifiskogen - høyttalere f.eks., bare å prøve seg fram.

Sykkelslangene kommer fra Arthur Salvatore (http://www.high-endaudio.com/) som skriver om underlaget for Forsell-spilleren han har på lån:

For Improved Acoustical and Mechanical Isolation- I use an 18" bicycle inner tube underneath a .75" metapolymer plate, then 9 fluid bags between the plate and the bottom of the Forsell base. The fluid bags must all be the same size, or one/some of them will bear more/all of the weight, compromising the isolation and maybe even causing an eventual leak, which could be disastrous. This isolation system, both the most economical and effective I've found, may also work with other turntables.

Jeg tar gjerne en tur innom Gøteborg, særlig hvis svensken i nærheten av deg selger sin ARC CD7 til en overkommerlig pris. ;D
Hei igjen...takker nok engang for ett informativt og godt svar..

Ja det ligger nok mye/mest forbedrings potensiale i underlaget her hjemme er jeg redd, selv om det ble noe bedre etter re-justeringen idag, men fortsatt sitter jeg med en følelse av at det ikke er optimalt.
Her får jeg nok komme opp med ett akseptabelt alternativ, også for husets frue.

Skal noen selge en ARC CD7 i nærheten her? det har jeg misset, men du er jo selvsagt velkommen en tur innom om du er forbi ;) ;D....

mvh

K

kbwh

Gjest

Tør jeg bifalle SMEen på vegghylle og foreslå elektronikken i Montana (og monotrinnene i skammekroken ;D)?

O

om.s

Gjest

Valentino skrev:
Tør jeg bifalle SMEen på vegghylle og foreslå elektronikken i Montana (og monotrinnene i skammekroken ;D)?
Hehe, må nok kanskje begynne å tenke mer i horisontale løsninger enn vertikale for elektronikken, og ja det kan gå mot en vegghylle igjen for SMEén (hadde det i en annen leilighet for min daværende ProJect), men mono-blokkene i skammekroken? nei og nei ;) ;D ;D .....

mvh

Topp Bunn