All you vinyl heads are dead wrong

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.334
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Sitat:

All you vinyl heads are dead wrong. Your new-fangled gizmos such as vinyl LP records, magnetic cartridges, diamond styli, electric motors, etc. are compromises of the infinitely superior shellac recording technology that preceded them. And those are compromises of the one, true, high-fidelity medium ever produced for mass consumption.

The ultimate technology of which I speak was developed by none other than Thomas Edison. My 100+ year old Edison Standard model B cylinder record player beats the pants off all the compromise technologies that followed. Analog recording from start to finish, with NO electronics to get in the way and muck up the sound. Combine those attributes with the constant radius, constant linear velocity of the disc playback, the medium- stearate wax, and the spherical sapphire pick-up and you have the best 2 minutes of recorded audio you have probably never heard. And we all know from experience that 2 minutes is the optimum match to the human attention span. Not too short to rouse one's interest without bedding it back down, and not too long that one will fall asleep part way through the performance.

40-50 minutes on a single LP/CD? Ridiculous! Variable velocity/radius on a disc medium? Nonsense! Electronics between the instruments/singers and the recording medium? Poppycock! Electronics in the playback chain? Foolishness! All compromises on the best system ever developed. I should also point out that the Edison cylinder system is as green as can be. A wind up motor and no electricity. Zero carbon footprint!

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
11.305
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
The beste mediet var det de hadde før Edison; live musikk. Deretter har det vel stort sett vært nedoverbakke.

V

vredensgnag

Gjest
"Mary had a little lamb, its fleece was white as snow."

Og så var jo lydkvaliteten eksepsjonelt god - mange ble fullstendig forbløffet da de hørte innspillingene. Sensasjon!

http://www.cyberbee.com/edison/hand.mp3
http://www.cyberbee.com/edison/abadaba2.mp3

En franskmann var selvsagt først ute, tyve år før Edison.
Her er opprinnelig voksinnspilling, og 2008-restaureringen, litt ned på siden - Au clair de la lune:

http://www.firstsounds.org/sounds/scott.php

Om bare franskmenn ville være litt hyggeligere, så ville de fått mer ære for alt de har gjort. Nå knabber folk bare fra dem, uten at resten av verden finner ut av det før lenge etterpå.

V

vredensgnag

Gjest
Sammentreff?

Denne helgen har jeg i oppgave å sammenligne tre forskjellige PUer. En er rekonstruert, to er nykonstruksjoner fra Soundsmith.
Skal sammenligne dem innbyrdes og mot high-res fra Linn.

Har Händels Messias fra Linn på LP, og har spart tre sider som hver nål skal få avspille for første gang.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Spennende vreden. Regner med at du har spilt dem inn før du skal teste dem?

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Valentino; er dette virkelig seriøst ment???? Har du ramla heilt nedi nostalgihullet? Var nå alt så mye bedre før? Var T-Forden bedre enn dagens Mondeo? Var Verden best før elektrisiteten ble oppfunnet og tatt i bruk...kanskje? Det var utvilsom mange vakre, men akk så unyttige fossefall rundt om i landet!

Jeg har hørt noen riktig gamle innspillinger, bl.a. av Caruso,og kan ikke med min beste vilje hevde at det er god lyd. Det er mono med knitter og skrap, mulig p.g.a. mye,mye dårligere innspillingsutstyr, men også p.g.a. vanvittig mye dårligere gjengivingsutstyr før enn nå. Jeg vil også påstå at min '70-talls Garrard, Tandberg Sølvsuper og dertilhørende Tandberg høyttalere, var mye dårligere gjengivingsutstyr enn det jeg har i dag.

Jeg er enig med vedkommende som hevder at live er best, men sjøl det er ikke alltid sant. Det må isåfall være live musikk uten forsterkeri. Jeg har vært på mange live-konserter hvor lyden har blitt fullstendig spolert av en hørselsskadd idiot bak lydutstyret, som MÅ ha volumet såvidt høgt at alt blir som lyden fra en F16 med full etterbrenner. De har vi nok av her i Bodø!

Nei,alt var ikke bedre før. Jeg går ut fra at innlegget ditt er ironisk ment? Eller..???

PS: Jeg mener fortsatt at lyden av vinyl klinger bedre i mine ører enn lyden av digitale medier. Spør meg ikke hvorfor, men det er meir liv, meir sjel og meir nerve i den vinyle lyden - og det gjelder ikke bare i mitt anlegg, såpass har jeg hørt - også fra såkalt "state-of-the-art utstyr. Burmeister, f.eks.

Ha en fortsatt fortreffelig helg, forhåpentligvis med elektrisitet, og uten lirekassebasert musikk!

;D

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
503
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Det er ikke bedre lyd i hifitermer selvsagt, men tilstedeværelsen er utrolig. En av de beste musikkoplevelsene mine utenom konsertlokalet var da en kamerat av meg dro frem sveivegramofonen i en ganske fuktig kveld og trakterte gjestene med La vie en rose og Louis & Ella. Det trilla et par tårer da gitt.

Og Shellac ruller er enda bedre :eek: Hvordan skal jeg selge den ideen inn til min kjære ;)

Asbjørn

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.237
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
VilhelmW skrev:
som MÅ ha volumet såvidt høgt at alt blir som lyden fra en F16 med full etterbrenner. De har vi nok av her i Bodø!
Det er som bakgrunnsstøy sammenlignet med F104 med etterbrenner.........i Bodø ;)

Jeg har hørt en del gamle opptak. Det er ikke bra i mine ører, men det kan jo kalles en opplevelse.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Audiomix skrev:
VilhelmW skrev:
som MÅ ha volumet såvidt høgt at alt blir som lyden fra en F16 med full etterbrenner. De har vi nok av her i Bodø!
Det er som bakgrunnsstøy sammenlignet med F104 med etterbrenner.........i Bodø ;)

Jeg har hørt en del gamle opptak. Det er ikke bra i mine ører, men det kan jo kalles en opplevelse.
Pøøhhh! ;D

Man har da ligget på haugen nær flystripa med madrass og sengetøy (og sovet....vel... kanskje ikke helt ;) ut rusen etter siste natts festligheter på diskoteket i kjelleren på den gang SAS hotellet i Bodø.

Den såkalte "haugen" var (kunstig eller ekte) eneste lydbarriere mellom flystripa og rommet mitt i annen etage der på Bodø Flyplass den gang i 72 og mitt år der, av alle ting i marinen :eek:

Det gikk ikke helt upåaktet hen, den morgenens brakkeinspeksjon, da både folk og sengeutsyr var borte ;D
Lyd var det ja.

Mvh.KW

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
En F 104 med full etterbrenner, en såkalt rautende Vestfjordokse, ER som musikk i mine ører! Da snakker vi trøkk!! Og mens vi er i det nostalgiske hjørnet; Lyden av en Merlinmotor med fritt utblås i en Spitfire...Halleluja!!!

;D ;D

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.334
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ingenting slår motorlyden i en Wright The Flyer.

;D ;D ;D ;D ;D

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
503
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Og Harleygutta som trodde de hadde monopol på den råeste lyden. De har visst dead wrong de også ;)

A

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.547
Torget vurderinger
23
Den som ALDRI har opplevd lyden og det fysiske trykket i kroppen (og omgivelsene rundt deg) fra et par Top Fuel nitrodragstere side by side nedover stripa - han har ikke opplevd LYD så ekstremt og tøft som overhode mulig! Over 125 dB med LAVFREKVENT buldring er helt ubeskrivelig - du hører ikke en gang en Boeing 747's takeoff gjennom denne lyden. Det gjør vondt i ørene med både plugger og øreklokker av beste slag påmontert. F16 og F104 er som mild kjerringgny om mere husholdninspenger i sammenligning!! ;D ;D ;D

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Jeg aner en tendens i denne tråden ...
[video]Xe1a1wHxTyo[/video]

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Oi! så ikke denne tråden før i dag! Mens det temperaturen faller ute så gjør Valentino en virkelig storhjertet innsats med få folk til å holde temperaturen oppe innendørs med slike tråder han starter om dagen! ;D ;D

Skulle dog vært morro å hørt lyden av disse. :) Har hørt en del eldre utstyr som låter bra på sitt vis men som alle mangler ytterspennet i frekvensene dagens utstyr gjengir.

V

vredensgnag

Gjest
De her lagde et helsikes bank-bank mot bakken når de føk rett over hodet på en. Umulig å høre her, selvsagt.

F4 Phantom.

Y

ymir

Gjest
Hei

Gromlyd kommer fra 9 stk sylindre med Ø 98 cm og slaglengde på 1,5-2 M som gir 36000 HK plassert i et skipsskrog og ble levert av Burmester&Wein (B&W).Den spilte så vakkert at Chiefen danset

Topp Bunn