A
atledreier
Gjest
Har sett dette utsagnet så mange plasser etter hvert at jeg begynner å lure på om det kan være noe i det. Hva er teorien bak dette utsagnet?
|
You said it!impulse skrev:Litt for mange måleinstrumenter og et sett særs tette ører.
Ja, kjøp klasse-d. Det er mest krefter for pengene og alt låter jo som kjent helt likt alikevel. Bare høyttalere det er forskjeld på.maverick skrev:Kan vi nå kanskje få et skikkelig svar?
At det bare er forskjeld på høyttalerne begrunnes nok i vår uviten om de, hvis vi hører nøye etter så vil vi nok høre at selv de låter likt...ØivindJ skrev:Ja, kjøp klasse-d. Det er mest krefter for pengene og alt låter jo som kjent helt likt alikevel. Bare høyttalere det er forskjeld på.maverick skrev:Kan vi nå kanskje få et skikkelig svar?
Jeg driver da heller ikke Quadene mine med hodetelefonforsterkeri.Snickers-is skrev:Forsterkere egner seg jo til ulike laster. Det skal godt gjøres å overse spør du meg.
Nemlig. Dessuten låter de forskjellig. Det skal noe til å overhøre, spør du meg.Snickers-is skrev:Forsterkere egner seg jo til ulike laster. Det skal godt gjøres å overse spør du meg.
Bare man har nok målinger av et produkt så vet man hvordan det låter,enkelt og greit,måler de likt så låter de likt.Hører man forskjel så er det et resultat av placebo,dårlig selvtillit og lettpåvirkelighet fra blant annet hifiblader.Har de 0.000001 THD,lav nok utgangsimpedans og god nok dempingsfaktor så er de nøytrale,eller perfekte.Viss man en dag innimellom vil ha rørlyd så kan man simulere det perfekt med en DSP.maverick skrev:Sånn, da har vi fått hifi-nerdesvaret ut av veien.
Kan vi nå kanskje få et skikkelig svar?
Poenget mitt er at det prates om matching, impedans og forsterkerens evne til å drive høyttalerne. Påstanden her går på at hvis forsterkeren er 'stor NOK' så er ikke impedans og last et tema. Det er klart at noen forsterkerprodusenter lager en 'sound' i prioduktene sine for å tilpasse seg kundene sin smak. En gitt type forvrengning kan noen synes låter bra (ref rørforsterkere). Men sett bort fra slikt. Hvis to forsterkere er nøytrale og 'store nok', vil de låte likt?
I mine ører er rør mere gjennomsiktige på midten (i mellomtonen). Mer ekte og mindre "prosessert(hifi)"-lyd.maverick skrev:Det er ikke mange som har våget seg på at en låter BEDRE enn en annen. Det er jo interessant....
Det kan altså ikke være en teknisk begrunnelse til dette, ettersom dagens måleinstrumenter ikke klarer å fange det opp? Ok.Valentino skrev:Saksopplysning: Tråden ligger på Tech-hjørnet.
Øh, du var ironisk igjen? Jeg har aldri sett noen klasse-D som målemessig overgår de beste lineære (klasse A, AB) konstruksjonene som finnes.Rune S skrev:Jeg var ironisk,beklager Maverick![]()
Ta min erfaring med klasse D forsterkere for eksempel,bedre måledata klarer man ikke å oppdrive per idag..
Enig i dette, men selv en god forsterker vil med "normale lytternivåer" alltid klippe i deler av signalet ( peaker ) ! Hvor mye avgjøres jo selvsagt av kraftreserve i forhold til lydnivå og rommets beskaffenhet. Min erfaring er allikevel at høytalerens følsomhet i denne sammenheng betyr mindre enn en skulle tro og forsterkerens kraftreserve mest. Har man en god rørforsterkere på 100w eller mer til rådighet vil gjenngivelsen bli best. Om det er Quad eller Tannoy spiller ingen rolle. Kun hornkonstruksjoner kan klare seg med mindre effekter, men da må man som kjent tilføre ekstra effekt i bassområde.Rhesus skrev:Jeg driver da heller ikke Quadene mine med hodetelefonforsterkeri.Snickers-is skrev:Forsterkere egner seg jo til ulike laster. Det skal godt gjøres å overse spør du meg.
En moderne konstruksjon med feedback beregnet for hifibruk er vanligvis ganske godt egnet til å drive en .... høyttaler.Ellers er stor nok i mine ører at den er klar til å levere nok effekt i den lasten den er tenkt å drive.
Du tror ikke det kan skyldes matching da (med både høyttalere og rom)?Rune S skrev:Jeg var ironisk,beklager Maverick![]()
Ta min erfaring med klasse D forsterkere for eksempel,bedre måledata klarer man ikke å oppdrive per idag,og det virker som noen av forkjemperene for desse konstruksjonene mener det er perfekte forsterkere,og ja sikkert nok,jeg slet ivertfall med å høre forskjel på et digitalt og analogt signal inn,noe jeg aldri har hatt problem med tidligere.Det er forsåvidt helt supert viss noen synes det er gøy å lytte til musikk med slikt utstyr,men jeg liker ikke ting som høres ut som det har innebygget digital kompressor og gate,pluss mye verre er det at Jimi Hendrix hørtes ut som han spillte i ten-sing kor;D
Nå lurte jeg ikke på db-nivå forskjelder fra 100 til 20k Hz, eller forskjelden imellom høyt og lavt(om det var meg du svarte?), men; glem det.Rhesus skrev:Dagens måleinstrumenter er noen hakk mer følsomme enn det menneskelige øre. Kan du høre det, kan det garantert måles. Kan det måles, er det ikke sikkert du kan høre det.
Dette er meget langt fra riktig.Rune S skrev:Ta min erfaring med klasse D forsterkere for eksempel,bedre måledata klarer man ikke å oppdrive per idag,
Det er direkte feil.up skrev:Enig i dette, men selv en god forsterker vil med "normale lytternivåer" alltid klippe i deler av signalet ( peaker ) !
Fantastisk godt sagt!OMF skrev:Så på den ene siden har man måledata og blindtester som understøtter overskriften, mens man på den andre siden har "subjektivister" som må spille inn kablene på nytt fordi man har gått barbeint på teppegulvet i stuen, og naturligvis hører forskjell på alt.
Måleinstrumenter måler spenning. De kan måle spenningsforskjeller som i lyd fra høyttaler ville tilsvare en sommerfuglfjert på andre siden av skagerak.ØivindJ skrev:Nå lurte jeg ikke på db-nivå forskjelder fra 100 til 20k Hz, eller forskjelden imellom høyt og lavt(om det var meg du svarte?), men; glem det.Rhesus skrev:Dagens måleinstrumenter er noen hakk mer følsomme enn det menneskelige øre. Kan du høre det, kan det garantert måles. Kan det måles, er det ikke sikkert du kan høre det.
Og det, folkens, er ikke sikkert den gjør selv om det står det i brosjyren....Rhesus skrev:Hvis forsterkeren din er i stand til å levere 100W kontinuerlig,
ICEpower skriver noe slikt som at maksimal kontinuerlig effekt er -8dB ref. effekt ved 1% (ASP: 0.1%) THD. Og det passer jo fint siden ingen orker å høre på musikk med lavere crestfaktor enn 8dB, hehe.maverick skrev:Og det, folkens, er ikke sikkert den gjør selv om det står det i brosjyren....Rhesus skrev:Hvis forsterkeren din er i stand til å levere 100W kontinuerlig,
På tide at måle-mafian begynner å titte på litt flere høyst relevante tall i så fall.Rhesus skrev:Måleinstrumenter måler spenning. De kan måle spenningsforskjeller som i lyd fra høyttaler ville tilsvare en sommerfuglfjert på andre siden av skagerak.![]()
Nei der var jeg seriøstangenAVdesign skrev:Øh, du var ironisk igjen? Jeg har aldri sett noen klasse-D som målemessig overgår de beste lineære (klasse A, AB) konstruksjonene som finnes.
Jeg representerer konstruktør-mafiaen, og vi liker relevante data. Hva mener du er relevant?ØivindJ skrev:På tide at måle-mafian begynner å titte på litt flere høyst relevante tall i så fall.Rhesus skrev:Måleinstrumenter måler spenning. De kan måle spenningsforskjeller som i lyd fra høyttaler ville tilsvare en sommerfuglfjert på andre siden av skagerak.![]()
ØivindJ skrev:I mine ører er rør mere gjennomsiktige på midten (i mellomtonen). Mer ekte og mindre "prosessert(hifi)"-lyd.
Rhesus skrev:Jeg representerer konstruktør-mafiaen, og vi liker relevante data. Hva mener du er relevant?
Ja - da er du utfordret:Rune S skrev:Det bør da med andre ord vere rimelig enkelt å finne "verdens beste" forsterker viss man finner de rette tallene,og jeg regner med jeg skal klare å finne en 500,- kina-transistor-forsterker som har like gode måledata som "verdens beste" .
viste til denne ..HCS skrev:Forøvrig , utdriting av andre forummedlemmer sier jo noe om hvor smålig enkelte kan være...
Jeg oppfatter ikke dette som utdriting. Det er riktignok satt på spissen, men det er et forsøk på å forklare at avstanden mellom hva som kan måles og hva enkelte påstår de kan høre er ganske stor.OMF skrev:Så på den ene siden har man måledata og blindtester som understøtter overskriften, mens man på den andre siden har "subjektivister" som må spille inn kablene på nytt fordi man har gått barbeint på teppegulvet i stuen, og naturligvis hører forskjell på alt.
Mvh
OMF