alphamale sin sutrekrok.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.950
    Antall liker
    16.443
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har erfaringer å dele?
    Den er allerede kjøpt da.
    Ingen erfaring med denne, men skal en ha lengder på over 10m og spille av 4K så må en ha optisk. Denne klarer 8k og holder nok til det meste. Hdmi kabler er slik at får en bilde så er de god nok.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.950
    Antall liker
    16.443
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Har prøvd å stake ut veien videre. Har bestilt en Behringer DCX2496. Tenker å teste den i første omgang. Planer er å bygge en eller 2 subber. Har heller ikke slått fra meg tanken om en Trinnov.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.950
    Antall liker
    16.443
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Yes. Følger med på disse karene. Husker godt den sinnsyke kinoen til BEF og har sett det siste prosjektet hans. Kvåsvoll har jeg også sett på. Så kommer jeg til å se litt hva Svein finner på. Først av alt vil jeg se hva litt DSP kan gjør. Jeg kan heller ikke ta aldeles av. Bor ikke alene i huset🙈
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Du er litt i samme situasjon som meg 😇
    Her du testa å dele 10hz lenger opp enn hva du gjør nå?
    Regner med du har oversikten så det er bare å ta de riktige avgjørelsene nå, jeg tror du lykkes.
    DSP er helt klart påbudt for god integrering..
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.950
    Antall liker
    16.443
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Du er litt i samme situasjon som meg 😇
    Her du testa å dele 10hz lenger opp enn hva du gjør nå?
    Regner med du har oversikten så det er bare å ta de riktige avgjørelsene nå, jeg tror du lykkes.
    DSP er helt klart påbudt for god integrering..
    Jeg har prøvd alle mulige innstillinger og plasseringer. Den beste og jevneste bass responsen får jeg med å dele på rundt 60hz. Jeg tror jeg kommer i mål før jeg får et multi-sub system. Blir det aktiv deling av dine 800D3? Spennende å følge med videre i tråden din. Tipper du kommer til å merke en forskjell med dine nye RPG produkter.
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Jeg tror deg!
    Planene er aktivt på hele frontrekka. Satellittene som står for resten av lyden (10 i tallet) er filterløse.
    Men dette må planlegges nøye, også for hvordan det ser ut i fremtiden, men det ser lovende ut. Og viktigste av alt....jeg skynder meg sakte.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Ifb med strømlegging opp til den nye etg, fikk jeg nye sikringer inn til mine to 15A kurser til popanlegget.
    "Trikkern" var en opplyst og årvåken herremann som hadde lagt merke til min noe spesielle hobby, så han tilbød seg å sette inn noen sikringer som undertrykker harmoniske, og skal visstnok forbedre kvaliteten på lyden. Hva vet jeg......
    Hyggelig var han uansett!
     

    Vedlegg

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.048
    Antall liker
    21.967
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Ifb med strømlegging opp til den nye etg, fikk jeg nye sikringer inn til mine to 15A kurser til popanlegget.
    "Trikkern" var en opplyst og årvåken herremann som hadde lagt merke til min noe spesielle hobby, så han tilbød seg å sette inn noen sikringer som undertrykker harmoniske, og skal visstnok forbedre kvaliteten på lyden. Hva vet jeg......
    Hyggelig var han uansett!
    Jeg har disse. Jeg kjenner ikke til forskjellene, men de er ikke helt like nei. Jeg anser mine for å være "standard" type...:unsure:

    1197C14A-0D91-44A0-8C6A-78FDDCB81230.jpeg
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Ledlys sender jo støy på kretsen.. :O
     

    Lydbildeja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2017
    Innlegg
    222
    Antall liker
    365
    Tror nok det der er helt ordininær automatsikring.


    En annen ting - har du tips til en film med bra Atmos lyd som man kan teste anlegget på. (7.1.4 i mitt tilfelle).
    Jeg har alle Marvel filmene på Blu Ray,av alle disse er det filmen om Venom som stikker seg ut som en soleklar vinner på lydsiden.
    Glem Avengers der er det dårlig lyd!
    Den er på UHD med Atmos også,jeg har den vanlige Blu rayen med vanlig 5.1 HD spor.
    Venom er spesielt heavy på bassiden,dypbass,effektbass,den har det i bøtter og spann.
    Legger ved review av vanlig 1080p 5.1 HD versjonen den jeg har,lyden i den er lett en av de beste Marvel ever har laget,helt rått! :)
    Bassbonansa! :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.963
    Jeg ble imponert av Atmos lydsporet på Blade Runner (1982) når jeg så 4k versjonen for ikke så lenge siden.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    @alphamale Av nysgjerrighet, hva ønsker du å oppnå ved å konvertere disse brumbleboksene dine til aktiv drift?
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Faselineare filter har jeg troa på, samt at man slipper analoge filter som stjeler energi og struper dynamikk.
    800d3 som står hos Abbey Road studio er aktivt delt, og kommer klar for løsningen fra fabrikk på forespørsel.
    Jeg forstår det slik at de kan faktisk bestilles av hvermansen, bare en ber om det.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.950
    Antall liker
    16.443
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Stjeler analoge filter energi og dynamikk? Dette har ikke jeg greie på, men å gå aktiv vil vel både gi utfordringer og gleder. Tøft at du prøver😀
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Det er faktisk Tømmervik på OHC som har gitt meg blod på tann.
    De kjørte aktivt på et par 801 tilbake i tid, med det resultatet at han satt igjen med en sjel settende opplevelse.
    Det beste han hadde hørt fra den kanten som han sa.

    Så da tenker jeg hvorfor ikke 😇
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.950
    Antall liker
    16.443
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det er faktisk Tømmervik på OHC som har gitt meg blod på tann.
    De kjørte aktivt på et par 801 tilbake i tid, med det resultatet at han satt igjen med en sjel settende opplevelse.
    Det beste han hadde hørt fra den kanten som han sa.

    Så da tenker jeg hvorfor ikke 😇
    Liker innstillingen og gleder meg til fortsettelsen😀 Ha en strålende lørdagskveld😀
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dynamikk og troen på faselineære filtre, altså. Bare vær oppmerksom på at det KAN hende B&W deler som de gjør av hensyn til spredningskontroll, og det kan gå rett åt skogen ved endrede delefiltre :)
    Jeg ville iallefall målt hver driver med det passive filteret aktivt for å se hvilke delinger som er brukt (eller spurt B&W) slik at du har et fast utgangspunkt å teste opp mot når du roter med nye aktive filtre. Såvidt jeg husker er dine høyttalere de målemessig beste sakene jeg har sett fra B&W, så greit å ha kontroll på original-innstillingene justin case.

    Jeg har troen på at det blir bra, altså, jeg bare undrer av ren kjedsomhet!
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Jeg har med meg teknikerne til B&W fra klubben i ryggen på prosjektet.
    Det er de som koker sammen løsningen for hvordan penetrering ( 😇 ) av kabler skal gjennomføres, og hvordan dette løses mtp flanker etc.
    De rådfører seg med produsenten. Om det dukker opp bare som en liten mistanke om at dette kan være av avskrekkende på sett og vis, kanselleres hele prosjektet og legges på is.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Min erfaring er at aktiv deling gir et stort løft i oppløsning og dynamikk.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Ja det er det jeg også håper på.
    Nå kan riktignok Trinnoven fasekorrigere ht, men det tar ikke bort momentet rundt oppløsningen, og at det blir enda bedre.
    forskjellen er stor mellom korr/ukorr fasegang, det er superviktig når man har opplevd det. Lydbildet er som spikket ut i stein, i alle dimensjoner.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja det er det jeg også håper på.
    Nå kan riktignok Trinnoven fasekorrigere ht, men det tar ikke bort momentet rundt oppløsningen, og at det blir enda bedre.
    forskjellen er stor mellom korr/ukorr fasegang, det er superviktig når man har opplevd det. Lydbildet er som spikket ut i stein, i alle dimensjoner.
    Fasekorrigerer den høyttaleren eller fasegangen i lytteposisjonen? Er de to tingene det samme?
    Jeg har ikke tenkt på å ta nærfeltsmåling av høyttalerne etter korreksjon via audiolense, så vet ikke hvordan det ser ut etter fasekorreksjon i lytteposisjon..
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja det er det jeg også håper på.
    Nå kan riktignok Trinnoven fasekorrigere ht, men det tar ikke bort momentet rundt oppløsningen, og at det blir enda bedre.
    forskjellen er stor mellom korr/ukorr fasegang, det er superviktig når man har opplevd det. Lydbildet er som spikket ut i stein, i alle dimensjoner.
    Nå har jeg selvsagt litt bias, siden jeg ikke har hatt passiv deling siden 2006.

    Men brattere deling, perfekt time/fasealignment er viktig.

    Bakdelen er at noe varme/magi kan forsvinne på vegen....
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Hva legger du i at varme og/eller magi kan forsvinne på veien @OMF
    Jeg vil tro at siden dette allerede er vel utprøvd av seriøse aktører, er en på trygg grunn.
    Jeg opplever oftere at magien ligger på selve kilden, eller at riktig tuning spisser det hele. Lite støy og groms i signalkjeden gjør nok også mye.
    Da jeg hadde Vera her (P150/400) var det helt svart der det skulle være det. Ikke gale nå heller.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hva legger du i at varme og/eller magi kan forsvinne på veien @OMF
    Vel...dette er vel litt egen forskning! ;-)

    Min erfaring er at når man hele tiden jobber seg nærmere og nærmere en transparent gjengivelses, så fjerner man jo hele tiden uønskede artefakter.
    Aktiv deling gir deg jo gjerne brattere filter og bedre dempingsfaktor - i tillegg får du trolig til å gjøre litt EQ også.

    Men - det er jo gjerne slik at disse artefaktene også er det som gir signaturen til høyttaleren. Og hvis du kjører aktiv deling og banker responsen flat/rett/slik du vil med EQ - så blir signaturen borte. Hos meg funker det veldig bra på gode innspillinger som låter enda bedre - men det finnes også mange innspilinger som trenger litt farging/varme
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Da er jeg med.
    Og tildels bekymringsløs rundt det spørsmålet også.
    Jeg er ute etter det taktile og fysiske nærværet i lyden, heller en den sukkersøte avrundingen man gjerne får i noen typer oppsett med feks, rør eller konstruksjoner som "synger"med.
    Jeg har jo også muligheten til å gjøre det meste med FIR samt jeg har mulighet for inntil 30 presets
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Fasekorrigerer den høyttaleren eller fasegangen i lytteposisjonen? Er de to tingene det samme?
    Jeg har ikke tenkt på å ta nærfeltsmåling av høyttalerne etter korreksjon via audiolense, så vet ikke hvordan det ser ut etter fasekorreksjon i lytteposisjon..
    Begge faktisk!
    Etter eget ønske og velbehag forstås.

    Selve optimaliseringen på bla. phase, GD, Impuls etc. styres av grunninnstillingen i Optimizer.
    Mens Amplitude kan settes I target før/etter optimalisering.
    Så kan man i ettertid gå inn å gjøre justeringer for å oppnå ønsket virkegrad.
     

    Vedlegg

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    I dag har A16/32 eiere også muligheten til å legge PEQ på input signal.
    Kjenner man den ekkofrie signaturen på ht, mot rommets beskaffenhet ift lyden kan PEQ,s legges på amplitude for å oppnå (tilnærmet) anekoisk prestasjon før optimaliseringen av selve rommet gjøres.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn