alphamale sin sutrekrok.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Kom til å tenke på deg forresten når jeg hjalp @TGB å hente Persona subbene for litt siden.
    Selger hadde fullt Kii oppsett på lån hjemme som ble matet av en Trinnov A32 med 16 kanaler.
    Ble litt overrasket når jeg titta inn i stua hans gitt😅
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Siden jeg allerede har skrivekløe ( egentlig hater jeg å sitte å taste i vei) Så kan jeg jo poste resultatet fra optimizer,
    samt noe av innstillinger. Jeg korrigerer kun opp til 1khz nå for det låter mest naturlig på nåværende tidspunkt. I kino modus er jeg mer hardhendt.
    Som man kan se av bildene er det en naturlig heving i toppen, og den kler meg fint.
    Denne er kun der i Trinnov sine målinger på L/R, ikke REW.
    Men er nok en utfasing når begge kanalene måles samtidig.
    Uansett! Jeg liker det som det er der oppe.
     

    Vedlegg

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Enn du da @coolio
    Hva skjer hos mannen i vest?
    Har du lyd i det hele tatt?
    Joda, jeg har jo disse M2-klonene drevet av et Crown-monster på 4x 1200w, så det tøffes stort sett avgårde på steinharde 65-75 dB snitt 🤘
    Jeg har tatt noen snarveier på kalibrering da jeg synes så synd i meg selv når jeg må flytte høyttaleren ut fra vegg og til midten av rommet for å måle skikkelig, men her forleden fattet jeg nok mot i meg til å gjøre det skikkelig. Frem med tv-benk, fiske frem og ut kabler, fikle 60 kg høyttaler med skarpe hjørner ut i midten av rommet og frem med måleutstyr og hørselsvern!

    Så jeg hadde meg en hard kalibreringsøkt på 4-5 timer hvor målet var å finne en grunninnstilling som gjorde responsen så flat som mulig (med minst mulig EQ-punkter) da det virker som standard M2-innstillinger ikke er veldig treffsikkert på mine kloner. Sannsynligvis har jeg større avvik på mine drivere enn de håndplukkede driverne som sorteres for M2. Jeg endte på +- 0,5 dB fra ca 5-600 hz til 20 000hz og plasserte taleren tilbake.

    Målte på nytt i lytteposisjon og brukte masse tid på å få 20-400 hz riktig med de resterende PEQ punktene til overs og følte jeg kom så tett på mål at jeg ble litt rørt.😛 Lyttet i noen timer med stor entusiasme for at jeg endelig var akkurat der jeg følte jeg ville være.

    Men, for der er alltid et men, i min iver etter å måle før og etter glemte jeg å lagre de nye innstillingene i både Crown (har dsp med totalt 16 PEQ per kanal) og Hypex DLCP før jeg lastet inn de gamle, og borte vekk var alt det harde arbeidet 😳😱

    Så nå hater jeg livet og nekter å spille musikk igjen!

    Kom til å tenke på deg forresten når jeg hjalp @TGB å hente Persona subbene for litt siden.
    Selger hadde fullt Kii oppsett på lån hjemme som ble matet av en Trinnov A32 med 16 kanaler.
    Ble litt overrasket når jeg titta inn i stua hans gitt😅
    Fullt oppsett, som i surround?? 😳
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    I morgen kommer det forresten noe utstyr på test her fra en hyggelig ung herremann som holder til litt lenger sør.
    Noe av det han kommer med er "målemonster" som jeg har vært nyskjerrig på en stund.
    Hm, nå ble jeg nysgjerrig. Fortell!
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Joda, jeg har jo disse M2-klonene drevet av et Crown-monster på 4x 1200w, så det tøffes stort sett avgårde på steinharde 65-75 dB snitt 🤘
    Jeg har tatt noen snarveier på kalibrering da jeg synes så synd i meg selv når jeg må flytte høyttaleren ut fra vegg og til midten av rommet for å måle skikkelig, men her forleden fattet jeg nok mot i meg til å gjøre det skikkelig. Frem med tv-benk, fiske frem og ut kabler, fikle 60 kg høyttaler med skarpe hjørner ut i midten av rommet og frem med måleutstyr og hørselsvern!

    Så jeg hadde meg en hard kalibreringsøkt på 4-5 timer hvor målet var å finne en grunninnstilling som gjorde responsen så flat som mulig (med minst mulig EQ-punkter) da det virker som standard M2-innstillinger ikke er veldig treffsikkert på mine kloner. Sannsynligvis har jeg større avvik på mine drivere enn de håndplukkede driverne som sorteres for M2. Jeg endte på +- 0,5 dB fra ca 5-600 hz til 20 000hz og plasserte taleren tilbake.

    Målte på nytt i lytteposisjon og brukte masse tid på å få 20-400 hz riktig med de resterende PEQ punktene til overs og følte jeg kom så tett på mål at jeg ble litt rørt.😛 Lyttet i noen timer med stor entusiasme for at jeg endelig var akkurat der jeg følte jeg ville være.

    Men, for der er alltid et men, i min iver etter å måle før og etter glemte jeg å lagre de nye innstillingene i både Crown (har dsp med totalt 16 PEQ per kanal) og Hypex DLCP før jeg lastet inn de gamle, og borte vekk var alt det harde arbeidet 😳😱

    Så nå hater jeg livet og nekter å spille musikk igjen!

    Fullt oppsett, som i surround?? 😳
    Bare I front foreløpig, men mannen hadde visstnok planene klare.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Fy faen det der suger!
    Jeg har gjort det samme flere ganger, og det er rett før man dryler dritten ut på gata.
    Men utrolig lærerikt også😂
    Det får deg til å følge med i timen og memorere underveis i hodet så godt det går.
    Det ordner seg nok til slutt.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Bare I front foreløpig, men mannen hadde visstnok planene klare.
    Jeg gjorde meg noen tanker om det å ha aktive høyttalere med innebygde forsterkere i fullt surround da jeg hadde Kii.
    Uavhengig av økonomi ville jeg aldri gjort det pga varmeutvikling. Eneste levelige måten å gjøre det på er i mine øyne forsterkere på et teknisk rom. :)

    Fy faen det der suger!
    Jeg har gjort det samme flere ganger, og det er rett før man dryler dritten ut på gata.
    Men utrolig lærerikt også😂
    Det får deg til å følge med i timen og memorere underveis i hodet så godt det går.
    Det ordner seg nok til slutt.
    Haha, hadde jeg hatt en dårlig dag hadde hele mannskiten havnet på finn til slikk og ingenting :LOL:

    Jeg skal nok til med samme runde, bare enda litt mer strukturert til verks. Men jeg lurer på om jeg først skal gå til innkjøp av en Umik-2 mikrofon bare for å se om det er noen forskjeller ute og går først. Har mistet min Umik-1 i bakken en del ganger, og det er sikkert ikke voldsomt bra.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ta spikrane av høgtalarane under forsøka med vinkling. Vinkling har mykje større innverknad på lyden enn spikar. Du kan eventuelt prøve Soundcare. Funkar slik at dei fjernar utilsikta bassresonansar, så det er ikkje alle som likar dei, men det kan vere eit pluss.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Ingen spiker her Arve.
    De står på gummihjul (foreløpig) men påstanden din er høyst reell.
    Jeg kjøpte nylig Auralex subdude for å teste etter at en bekjent ble i fyr og flamme over dem.
    Jeg var sjokkert over effekten det ga. Trengte ikke måle det akkurat.
    Men myk avkobling blir det til slutt.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Joda, jeg har jo disse M2-klonene drevet av et Crown-monster på 4x 1200w, så det tøffes stort sett avgårde på steinharde 65-75 dB snitt 🤘
    Jeg har tatt noen snarveier på kalibrering da jeg synes så synd i meg selv når jeg må flytte høyttaleren ut fra vegg og til midten av rommet for å måle skikkelig, men her forleden fattet jeg nok mot i meg til å gjøre det skikkelig. Frem med tv-benk, fiske frem og ut kabler, fikle 60 kg høyttaler med skarpe hjørner ut i midten av rommet og frem med måleutstyr og hørselsvern!

    Så jeg hadde meg en hard kalibreringsøkt på 4-5 timer hvor målet var å finne en grunninnstilling som gjorde responsen så flat som mulig (med minst mulig EQ-punkter) da det virker som standard M2-innstillinger ikke er veldig treffsikkert på mine kloner. Sannsynligvis har jeg større avvik på mine drivere enn de håndplukkede driverne som sorteres for M2. Jeg endte på +- 0,5 dB fra ca 5-600 hz til 20 000hz og plasserte taleren tilbake.

    Målte på nytt i lytteposisjon og brukte masse tid på å få 20-400 hz riktig med de resterende PEQ punktene til overs og følte jeg kom så tett på mål at jeg ble litt rørt.😛 Lyttet i noen timer med stor entusiasme for at jeg endelig var akkurat der jeg følte jeg ville være.

    Men, for der er alltid et men, i min iver etter å måle før og etter glemte jeg å lagre de nye innstillingene i både Crown (har dsp med totalt 16 PEQ per kanal) og Hypex DLCP før jeg lastet inn de gamle, og borte vekk var alt det harde arbeidet 😳😱

    Så nå hater jeg livet og nekter å spille musikk igjen!

    Fullt oppsett, som i surround?? 😳
    Er du sikker på at målene på kassene stemmer?
    Jeg bygde et par M2 kloner for en kar og det var fryktelig vanskelig å finne rett info på alt annet en utvendige mål...

    Jeg vet de har vært solgti ettertid, kanskje det er "mine" du har? De har buen i front under bassen, og er uten luke bak.
     

    Sgt Pepper

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.07.2016
    Innlegg
    177
    Antall liker
    325
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Kjekt å høre! Det er sannelig et mareritt når det står på, så må føles godt å kunne slappe av igjen nå :)

    Med tanke på at anlegget ditt holder langt over gjennomsnittlig kvalitet uten perfekt kalibrering har jeg ingen grunn til å tro at du har det spesielt travelt med å sette i gang det styret akkurat nå. Trengs litt livskvalitet innimellom alt styret også 🤓
    Ikke se bort fra at kalibrering ER livskvalitet for AM her!

    Kos deg videre med finpussingen

    vh

    S
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Ikke se bort fra at kalibrering ER livskvalitet for AM her!

    Kos deg videre med finpussingen

    vh

    S
    Når en har prøvd med og uten er det ingen vei tilbake.
    Jeg får av og til spørsmålet om det er nødvendig, og hva jeg mener som oppleves bedre.
    Jeg har ikke sertifikat, men liker å sammenligne det med superchippa modifiserte banebiler, kontra gatebil.
    Ytelsen og grepet er formidabelt.

    Jeg hadde en kar på demo her på tirsdag.
    Han var helt sjokkert over ytelsen på riggen, selv om den fremstår som ufullstendig tunet.
    Det være seg surround eller stereo.
    Vi kan si det sånn at han har funnet frem sparebøssa som skal fylles opp til kjøp av Trinnov👊🏻
    Det er ikke noe lort han har i heimen heller, og jeg nevner kjapt Paradigm 9H, Bladelius, Cary, Anthem mm.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er du sikker på at målene på kassene stemmer?
    Jeg bygde et par M2 kloner for en kar og det var fryktelig vanskelig å finne rett info på alt annet en utvendige mål...

    Jeg vet de har vært solgti ettertid, kanskje det er "mine" du har? De har buen i front under bassen, og er uten luke bak.
    Nei, jeg har ikke finregnet på det da jeg kjøpte disse ferdige av @tofter. De er laget i kryssfiner, mangler buen under og har luke bak for tilgang til kompresjonsdriver.
    Skulle egentlig lage disse "selv" og trålet nettet for å finne målene, så jeg har det skriblet ned et eller annet sted, både innvendig og utvendige mål.
    (For de som skulle være interesserte har "Sebackmann" på Audioheritage-forumet CNC tegninger av M2 og det lokale møbelverkstedet hans i Sverige har laget et tyvetalls M2 kabinetter. Jeg fikk oppgitt en pris på ca 6500 kr svenske pr stk ferdig lakkert mener jeg.)

    I mitt tilfelle er det i hovedsak kompresjonsdriveren som avviker ganske mye fra original respons. Jeg antar at mye ligger i det passive filteret og toleranser for driveren. Selv om jeg har det passive filteret er jeg ikke sikker på at det er riktige verdier i komponentene der.
    Her er eksempel på standard innstillinger og etter min egen tweak;

    Original M2 (RED vs Tweaked HF (BLUE).jpg


    Slik jeg forstår filterets effekt er det mye som skal skje rundt 1 khz, så vil anta det er et eller annet her som avviker hos meg.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    Nei, jeg har ikke finregnet på det da jeg kjøpte disse ferdige av @tofter. De er laget i kryssfiner, mangler buen under og har luke bak for tilgang til kompresjonsdriver.
    Skulle egentlig lage disse "selv" og trålet nettet for å finne målene, så jeg har det skriblet ned et eller annet sted, både innvendig og utvendige mål.
    (For de som skulle være interesserte har "Sebackmann" på Audioheritage-forumet CNC tegninger av M2 og det lokale møbelverkstedet hans i Sverige har laget et tyvetalls M2 kabinetter. Jeg fikk oppgitt en pris på ca 6500 kr svenske pr stk ferdig lakkert mener jeg.)

    I mitt tilfelle er det i hovedsak kompresjonsdriveren som avviker ganske mye fra original respons. Jeg antar at mye ligger i det passive filteret og toleranser for driveren. Selv om jeg har det passive filteret er jeg ikke sikker på at det er riktige verdier i komponentene der.
    Her er eksempel på standard innstillinger og etter min egen tweak;

    Vis vedlegget 682865

    Slik jeg forstår filterets effekt er det mye som skal skje rundt 1 khz, så vil anta det er et eller annet her som avviker hos meg.
    Heisann,

    Mener det var en person på audioheritage som la ut interne mål på kabinettet og selve oppbygningen deler jo JBL selv i manualen. Uansett gir ikke et par liter til eller fra særlig utslag. Her tipper jeg avviket ligger et annet sted enn i driver- eller komponenttoleransene :) Hvordan har du integrert originale instillinger i DLCP, og hvordan sammenligner du avvik mot original respons? Jeg skal sjekke noen gamle målinger men jeg er ganske sikker på at jeg ikke hadde den stigningen mellom 7 og 10khz, hvis det er den du sikter til.

    Filteret er vel bare en dempekrets samt et enkelt 6db høypassfilter rett over 1khz. Jeg brukte ikke filteret siden jeg har lav-gain forsterker til topp-driveren, og i tillegg benyttet jeg hovedsakelig JBL 2450 Te i disse. De var langt enklere å ha med å gjøre i ett aktivt oppsett.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Heisann,

    Mener det var en person på audioheritage som la ut interne mål på kabinettet og selve oppbygningen deler jo JBL selv i manualen. Uansett gir ikke et par liter til eller fra særlig utslag. Her tipper jeg avviket ligger et annet sted enn i driver- eller komponenttoleransene :) Hvordan har du integrert originale instillinger i DLCP, og hvordan sammenligner du avvik mot original respons? Jeg skal sjekke noen gamle målinger men jeg er ganske sikker på at jeg ikke hadde den stigningen mellom 7 og 10khz, hvis det er den du sikter til.

    Filteret er vel bare en dempekrets samt et enkelt 6db høypassfilter rett over 1khz. Jeg brukte ikke filteret siden jeg har lav-gain forsterker til topp-driveren, og i tillegg benyttet jeg hovedsakelig JBL 2450 Te i disse. De var langt enklere å ha med å gjøre i ett aktivt oppsett.
    Takk for svar! Jeg er rimelig sikker på at det er enten driver eller filteret som avviker ettersom den grafen jeg viste over var med minidsp 2x4hd og Pos sine Minidsp (rephase) innstillinger.

    Jeg kopierte innstillingene fra Itech med DLCP og endte opp identisk med Pos sin minidsp. Så kjøpte jeg Crown dci og la inn punktene fra Itech - og endte igjen opp med identisk graf.

    Hadde jeg ikke sett at andre også har målt samme stigning i det området hadde jeg mistenkt mikrofonen, lurer på om det var @JoHoo ?

    For min del har det ikke betydd noe da jeg ikke får de innebygde M2-presets til å fungere i Crown og må derfor legge inn alt manuelt uansett. Da kan jeg like gjerne modifisere punktene til det blir slik jeg vil ha.

    Nå fungerer Crown som delefilter og grovjustering mens DLCP kun håndterer finjustering.

    Forøvrig har jeg sterkt vurdert å kjøpe 2451 med SL av @ArneM da mange sier de låter bedre enn D2, men jeg sliter med å bruke penger på ting jeg ikke aner om vil utgjøre betraktelig forskjell 😆

    Dette ble plutselig ekstremt off-topic i tråden din @alphamale , sorry!
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    "Lettvektere" med super lyd sies det bak i rommet.
    Vi får se hvilke leven disse Revel Performa F228Be klarer å stelle i stand her.
    Jeg er ekstremt nysgjerrig på hva du finner, har fortsatt ikke hatt gleden av å høre Revel. Det er eneste hifi-merke jeg har skikkelig lyst å høre ettersom de vinner priser og lyttetester i øst og gevær.

    Oppdater oss snarlig!
     
    • Liker
    Reaksjoner: VVV

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    ja!
    Jeg også! Aldri hørt revel før noen gang, kun sett dem men det teller ikke.
    De får jo sykt med skryt så jeg regner med de er dugende til noe hvertfall🤓
    Jeg starter sånn forsiktig med dem oppe i det nye rommet, som vil samsvare med et mer normalt lytterom i de fleste hus.
    Så får vi se prestenda der, før jeg drar de ned i det hellige og gir dem en syretest samt hooker Trinnoven på for å skape den magien de klarer.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Er Revelene på hjemlån eller kom Julenissen tidlig?
    Har Revel F36 selv, men drømmen er jo Be som du har i hus nå..
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Takk for svar! Jeg er rimelig sikker på at det er enten driver eller filteret som avviker ettersom den grafen jeg viste over var med minidsp 2x4hd og Pos sine Minidsp (rephase) innstillinger.

    Jeg kopierte innstillingene fra Itech med DLCP og endte opp identisk med Pos sin minidsp. Så kjøpte jeg Crown dci og la inn punktene fra Itech - og endte igjen opp med identisk graf.

    Hadde jeg ikke sett at andre også har målt samme stigning i det området hadde jeg mistenkt mikrofonen, lurer på om det var @JoHoo ?

    For min del har det ikke betydd noe da jeg ikke får de innebygde M2-presets til å fungere i Crown og må derfor legge inn alt manuelt uansett. Da kan jeg like gjerne modifisere punktene til det blir slik jeg vil ha.

    Nå fungerer Crown som delefilter og grovjustering mens DLCP kun håndterer finjustering.

    Forøvrig har jeg sterkt vurdert å kjøpe 2451 med SL av @ArneM da mange sier de låter bedre enn D2, men jeg sliter med å bruke penger på ting jeg ikke aner om vil utgjøre betraktelig forskjell 😆

    Dette ble plutselig ekstremt off-topic i tråden din @alphamale , sorry!

    @coolio

    Etter det jeg har lest er det vel Beryllium som regnes for å være bedre enn D2430K (D2) ,men det er det vel flere meninger om.
    Som du skriver har jeg også SL tilgjengelig så skal se om jeg får satt opp med det i nær fremtid så skal du få rapport og sammenligning med Be.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Er Revelene på hjemlån eller kom Julenissen tidlig?
    Har Revel F36 selv, men drømmen er jo Be som du har i hus nå..
    De er kun på test her.
    Jeg har vært nysgjerrig på Revel en stund så når jeg fikk spørsmål om jeg ville teste de så var det bare å takke pent ja.
    Men jeg skal ha et oppsett Nr.2 og jakten på godlyd der har sånn smått startet.

    Jeg vet ikke hvordan du opplever dine @Balle Clorin?
    Men jeg har fått lyttet noen få låter, og det som fremstår som primærkvaliteter av det lille jeg har hørt er.
    * Plasseringsvennlig
    * Homogen gjengivelse
    * God spredning, Jeg får et godt stereobilde selv med suboptimal lytte plassering.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det blir vanskelig å sammenligne i to så forskjellige rom. Get on it, jeg dør av nysgjerrighet! :ROFLMAO:
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    Takk for svar! Jeg er rimelig sikker på at det er enten driver eller filteret som avviker ettersom den grafen jeg viste over var med minidsp 2x4hd og Pos sine Minidsp (rephase) innstillinger.

    Jeg kopierte innstillingene fra Itech med DLCP og endte opp identisk med Pos sin minidsp. Så kjøpte jeg Crown dci og la inn punktene fra Itech - og endte igjen opp med identisk graf.

    Hadde jeg ikke sett at andre også har målt samme stigning i det området hadde jeg mistenkt mikrofonen, lurer på om det var @JoHoo ?

    For min del har det ikke betydd noe da jeg ikke får de innebygde M2-presets til å fungere i Crown og må derfor legge inn alt manuelt uansett. Da kan jeg like gjerne modifisere punktene til det blir slik jeg vil ha.

    Nå fungerer Crown som delefilter og grovjustering mens DLCP kun håndterer finjustering.

    Forøvrig har jeg sterkt vurdert å kjøpe 2451 med SL av @ArneM da mange sier de låter bedre enn D2, men jeg sliter med å bruke penger på ting jeg ikke aner om vil utgjøre betraktelig forskjell 😆

    Dette ble plutselig ekstremt off-topic i tråden din @alphamale , sorry!
    Beklager fortsettelse av off-topic i tråden til alphamale! Har du en kanskje tråd som er mer egnet @coolio?

    Jeg fant igjen noen gamle målinger hvor det er brukt pasivt filter og org. oppsett via miniDSP, se sammenlignet med dine målinger. Fra 4khz og nedover ser ikke målingen ut i måneskinn, men det var heldigvis ikke tema her 😅 En ser tendenser til litt stigning rundt 7khz, men det er i størrelseorden 1,5 - 2 db. For å presisere er det ikke benyttet ytterligere eq enn originalt her. Dette er dog måling sammen med 2216Nd så nivået rundt 1khz er vel ikke helt sammenlignbart, jeg fant dessverre ikke måling av kun D2. En nærfeltsmåling vil kanskje gi svaret om dette er driveren eller rom/integrering.

    M2 med filter og org. eq.png


    Original M2 (RED vs Tweaked HF (BLUE).jpg


    Når det gjelder oppgradering av driver i M2 er min mening at det er bortkastet å legge mye penger i dette, man ender bare med å bytte egenskaper med noen andre. 2450Sl Te låter bedre nedover men trenger avlastning i toppen, her er faktisk D2 bedre. I to-veis med M2 spredelinsa mener jeg D2430K er et godt kompromiss og det er spredelinsa som setter begrensningene.

    Edit: Først nå ser jeg at du har 2db mellom strekene på y aksen.
    M2 2db step.png
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Tar du en nærfeltsmåling av Revel 228 elementene i REW mens du har dem ? blir det interessant å sammeligne med min F36 med aluminiun diskant. Beryllium har resonans og oppbryting høyere enn aluminiumdiskanter som ringer er litt over 20k, mine er vel på 23-24k, beryllium skal være langt bedre.

    fra Revel
    The Concerta2 is our entry-level series of Revel speakers. Metal dome tweeters, particularly aluminium and titanium have a bell mode somewhere in the 24kHz peak, well beyond audible hearing. It is common in aluminium domes and varies in level from tweeter to tweeter.

    The reception of the Concerta2 is proof that the bell mode is not audible nor an issue. For those wishing not to have a bell mode of any sort, then a complete redesign would have to happen to allow that, which is why we have the PerformaBE and Ultima 2 series that use beryllium tweeters and this is not a topic.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Beklager fortsettelse av off-topic i tråden til alphamale! Har du en kanskje tråd som er mer egnet @coolio?

    Jeg fant igjen noen gamle målinger hvor det er brukt pasivt filter og org. oppsett via miniDSP, se sammenlignet med dine målinger. Fra 4khz og nedover ser ikke målingen ut i måneskinn, men det var heldigvis ikke tema her 😅 En ser tendenser til litt stigning rundt 7khz, men det er i størrelseorden 1,5 - 2 db. For å presisere er det ikke benyttet ytterligere eq enn originalt her. Dette er dog måling sammen med 2216Nd så nivået rundt 1khz er vel ikke helt sammenlignbart, jeg fant dessverre ikke måling av kun D2. En nærfeltsmåling vil kanskje gi svaret om dette er driveren eller rom/integrering.

    Vis vedlegget 683168

    Vis vedlegget 683169

    Når det gjelder oppgradering av driver i M2 er min mening at det er bortkastet å legge mye penger i dette, man ender bare med å bytte egenskaper med noen andre. 2450Sl Te låter bedre nedover men trenger avlastning i toppen, her er faktisk D2 bedre. I to-veis med M2 spredelinsa mener jeg D2430K er et godt kompromiss og det er spredelinsa som setter begrensningene.
    Såå så!
    Her er alle velkommen til å slenge med leppa, så lenge det ikke graves skyttergraver😎
    Bare hold det gående, det er interessant for fler enn dere.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det blir vanskelig å sammenligne i to så forskjellige rom. Get on it, jeg dør av nysgjerrighet! :ROFLMAO:
    Min Revel F36 i samme rom men på hhv kortvegg og langvegg, ingen romkorreksjon eller akustikkremedier. Basspeaken på 30 blir vel mye uten romkorreksjon, på kortveggen låter de klart best og har "tight" og jevn bass.

    228Be bør jo gå dypere... vi venter i spenning Alpha
    Capture 2.JPG


    Blir spennende å se hvordan Performa 228Be slår ut hos deg Alpha

    Her er under 400 HZ uten glatting
    Capture.JPG
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Det er Spennede talere.....ingen tvil!
    De er overraskende lekne, og jeg får en fornemmelse av at det er vanskelig å snakke ned disse rakkerne.
    Jeg har allerede notert meg noen punkter jeg ønsker å sjekke nærmere, som skiller seg ut fra det jeg spiller på til daglig.
    Men det må være like arbeidsvilkår, og det er det ikke nå.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Hadde en liten økt på disse i dag.
    utvilsomt en ht. som er interessant, men jeg må nok få de ned i stua for å fyre dem opp under gunstigere forhold.
    Hjalp ganske mye å toe de inn, samt dempe sideren. litt.
    Hvilken oppstilling har du på dine @Balle Clorin?
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn