alphamale sin sutrekrok.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Sub 3 og 4 er forresten plassert bak meg koblet som en unit akkurat nå.
    Jeg skal gjøre noen småtester med dem der, før jeg jobber videre med dem når jeg kommer tilbake fra jobb offshore.
    De er kamuflert her i et påskudd av å fungere som stands for nysådde tomatfrø for å i det hele tatt få innpass.
    Dronninga er ikke nådig her😩
    Jeg er veldig fornøyd med 2 subber bak, ulempen din i dette oppsettet er at de står veldig nærme hverandre (du kunne muligens fått samme effekt med bare 1 bak?). Jeg ville vurdert å heller stabled dem oppå de andre du har (du har den muligheten) for å få mer en vegg med bass.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Og Birger, om du ikke er fornøyd så bytter jeg gjerne ut mine 2xB&W DB1 sub'er bak sofaen med 2 av disse - tar gjerne alle 4 Paradigm Sub1 faktisk ;)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Skal du sette dem oppå hverandre, så kan det nok være smart å ha noe beskyttelse mellom (antiskli-matte fra IKEA som kan klippes til gjør nok en fin jobb). Om jeg husker rett så er ikke disse beina helt snille med underlaget.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Det hadde sikkert sett bøst ut. Vi får se!
    Men med lav deling vil det ikke ha noe å si der de står nå. selv om de sto 4 meter fra hverandre ville de fortsatt hatt samme effekten.
    Jeg skal få gjort noen målinger ila kort tid.
    Spiller du fortsatt med samme Delay som ble satt når jeg var der sist?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har gjort ny kalibrering og har fjernet den lille delayen på subbene bak. Kjører subbene i stereo, venstre foran sammen med venstre bak, og høyre foran sammen med høyre bak. LFE kjøres på alle, har crossover på alt til venstre mot de venstre subbene og alt på høyre side mot de høyre subbene. Senter tak og senter front kjøres mot alle 4.

    Synes dette sitter ekstremt bra, jeg skal ta en ny runde hvor jeg justerer volum på alle subbene til å matche resten av høyttalerne. Ble anbefalt å prøve ut dette fra Trinnov. Så må testes ut. Forrige gang jeg gjorde denne operasjonen så var jeg ikke fornøyd med resultatet, men nå er ting plassert på en litt annen måte så skader ikke å gi dette en ny mulighet.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Av og til må man ut av huset i disse Covid tider.
    Og da er det jo hyggelig å spandere tiden på svært så hyggelige mennesker, og det man liker å gjøre.

    Rart ikke @steinost, HFSs selvutnevnte kårånapoliti, har kommet med sin pekefinger slik han gjorde i danskens tråd. Her sitter jo gutta så tett inne i dette 13kvm rommet at en skulle tro de marsjerte under samme flagg. 😁
    1613296317303.png
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Jeg har gjort ny kalibrering og har fjernet den lille delayen på subbene bak. Kjører subbene i stereo, venstre foran sammen med venstre bak, og høyre foran sammen med høyre bak. LFE kjøres på alle, har crossover på alt til venstre mot de venstre subbene og alt på høyre side mot de høyre subbene. Senter tak og senter front kjøres mot alle 4.

    Synes dette sitter ekstremt bra, jeg skal ta en ny runde hvor jeg justerer volum på alle subbene til å matche resten av høyttalerne. Ble anbefalt å prøve ut dette fra Trinnov. Så må testes ut. Forrige gang jeg gjorde denne operasjonen så var jeg ikke fornøyd med resultatet, men nå er ting plassert på en litt annen måte så skader ikke å gi dette en ny mulighet.
    Snedig!
    Det blir nok en god del testing her også etterhvert, men det er nok ganske sikkert at det blir Subber globalt på surr/atmos.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Så kan vi sammen ligge i skje.
    Får noen bilder oppe i hode mitt.
    Ikke bilder jeg ønsker å ha der:=)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Skal du sette dem oppå hverandre, så kan det nok være smart å ha noe beskyttelse mellom (antiskli-matte fra IKEA som kan klippes til gjør nok en fin jobb). Om jeg husker rett så er ikke disse beina helt snille med underlaget.
    Jeg er litt usikker på om det er mulig å løse på en sikker å god måte når de står på de basene.
    Det svaier greit når jeg gir den et puff.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er litt usikker på om det er mulig å løse på en sikker å god måte når de står på de basene.
    Det svaier greit når jeg gir den et puff.
    Fjern basene ;)

    Forøvrig er det vel ikke et godt tegn om de ikke står plantet solid på underlaget for lyden heller. Tror alt dette styret du har med matter og base osv egentlig ødelegger mer enn det gjør godt. Fjern hele opplegget er mitt tips.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Matter?
    Jeg kan love deg en ting unge mann......Disse basene virker etter intensjonen.
    Det har jeg målt og sjekket. Men det betyr ikke at de blir stående om de står i veien😇
    Uansett er ikke subbene her for at jeg primært ønsker høyere SPL selv om det er et pluss det også.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Vært innestengt for lenge nå Osten?
    Hvordan går det med lyden i hula btw. noe som skjer eller er du nøgd?
    Er så heldig att jeg fortsatt kan gå på jobb.
    Fornøyd, blir mann det da?
    Planlegger jo mellombass løsning da. Men fortsatt usikker på hvem driver det blir.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Det er godt å høre.
    Arbeidsplassen er en del av identiten for mange, meg selv inkludert. Jeg er overlykkelig hver gang jeg reiser på jobb.
    Hva ser du for deg på mellombassen da? Fra gulv til tak med det edleste som finnes😅
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det er godt å høre.
    Arbeidsplassen er en del av identiten for mange, meg selv inkludert. Jeg er overlykkelig hver gang jeg reiser på jobb.
    Hva ser du for deg på mellombassen da? Fra gulv til tak med det edleste som finnes😅
    Ja tenker fra gulv til tak, men vakler mellom mye forskellige.
    Fra 15" til 8". Henger mye på 10 stk pr side av siste. Det er Faitel Pro.
    Men det er mye å velge i der ute.
    Beslutningsvegring heter det vell :>}
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Sitter igjen med en følelse at jaget etter mer, større og bedre blinder en for det potensialet som allerede ligger der. Kan jo tenkes at endringer i det du allerede har kan bringe deg nærmere ditt du vil @steinost ? Ingen påstand, bare en spekulasjon. Jeg merket ihvertfall at jeg tok et steg frem når jeg tilsynelatende tok et steg tilbake.

    Klart jeg er bare en lilleputt i denne bassverdenen vår, men noen ganger kan det likevel være lurt å se ned. For til tross for at solen skinner over deg, kan det være at det fortsatt er en sølepytt på bakken fra regnet i går.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Sitter igjen med en følelse at jaget etter mer, større og bedre blinder en for det potensialet som allerede ligger der. Kan jo tenkes at endringer i det du allerede har kan bringe deg nærmere ditt du vil @steinost ? Ingen påstand, bare en spekulasjon. Jeg merket ihvertfall at jeg tok et steg frem når jeg tilsynelatende tok et steg tilbake.

    Klart jeg er bare en lilleputt i denne bassverdenen vår, men noen ganger kan det likevel være lurt å se ned. For til tross for at solen skinner over deg, kan det være at det fortsatt er en sølepytt på bakken fra regnet i går.
    Potensialet er prøvd ut, med mange forskjellige delinger, men for å få til det rette smekken i mellombassen må det andre ting til en 48 stk 3,5".
    Jeg ser ikke ned bare fremover, sølepyttene går vi rundt eller hopper over. Hva skal man med griseriet som flyter rundt?
    Spekulere og gruble gjør jeg hele tiden det:=)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Sigberg Audio
    SBS.1 + 2 X D10 subber.

    Hva syntes du spurte han? (@SigbergAudio)
    Jeg er sjokkert tenkte jeg, men det kan jeg jo ikke si? Jo Faen! må jo være helt ærlig.

    Så det er det jeg svarer.....
    Godt å høre smiler han lurt i sofaen, jeg er glad for du syntes det svarer konstruktøren!

    For å ha det på det rene en gang for alle!
    Jeg har ALDRI i hele mitt liv hørt et system av denne størrelsen låte så brutalt. En ting er den taktile følelsen det gir, men også renheten i gjengivelsen på ALLE frekvenser er ivaretatt, selv om vi bikker 105-110 db i lydtrykk. Ingen forvregning. Ingen lytte tretthet. man vil bare ha mer.
    Mye mer! Dette var dritgøy.

    Lyden slipper helt.
    Det er en vanvittig romfølelse, og jeg sitter på første rad mer eller mindre omgitt av Ambiente lyder i alle retninger. Det er til å ta å føle på til tider. 3D opplevelsen er mer enn godkjent mao. For de som nå begynner å bli nysgjerrige her på hva det er jeg egentlig sammenligner systemet i omtalen med, så er det bare å ta en titt i signaturen min under her.
    Vel!
    Vi spiller videre, og kutt jeg kjenner godt lastes inn i spillelista for å finkjemme ytelsen på noen viktige parametere. For det er jo ikke bare systemets evne til å takle volum som er interessant. Uten å utbrodere i det vide å det brede kan jeg med hånda på hjertet si at det er lite, om noe jeg savner ved dette systemet som er satt opp for test.
    Nevnte panorama og 3D, pinpointing, ingen rufs og hiss, kapasitet, naturlig klang, og tistedeværelse. Ja dere får spørre om det er noe spesielt dere lurer på😃

    Jeg vil si litt om rommet også som er verdt å ta med i denne beskrivelsen. Dette er det jeg vil betrakte som en vanlig norsk kjellerstue, med de utfordringer som følger med, type L-formet, lavt under taket, gulvkaldt, tilhørende hensatte ting og objekter, og kun trivelig for de som liker vår form for hobby mao😇
    Noe akustikk tiltak, men langt fra hva noen andre her inne har i stua.Så man kan vel definere det som et rom som de fleste måtte slite med hjemme hos seg selv.

    Instrumenter høres for meg naturlige ut, og jeg tar meg selv i å ofte oppleve å være på et annet sted enn i hula til konstruktøren.
    Systemet er nok tunet noe "luftigere" i toppen hos meg , samt jeg nok ligger 1-2 db lavere i bassen enn her. Men det er nok smak og behag, men det funker veldig godt her. Plutselig brytes sjelevandringen av når noen plutselig roper bak meg. Det er @Snickers-is som kommer smygende i bakholdsangrep. Med seg i lomma har han noen utfordrende kutt han også, som skal tyne systemet til yttergrensene.
    Klassiske perler og andre godbiter kommer som perler på snor, med ett attakk og utførelse som får tårene til å presse på. Det låter vakkert her også på en sjanger som jeg egentlig prøver å lære mer om.

    Jeg syntes det kan være vanskelig å beskrive hva som oppleves med ord.
    Om det er mat, musikk, lyd, øl, vin, damer eller andre nytelser, men jeg vet når det sitter som et skudd.
    Så derfor vil jeg si at, om du er i handlemodus for en oppgradering på lydfronten og er usikker på hvilken vei du skal gå, kommer du ikke unna en tur i kjelleren ute i Ås for en maktdemonstrasjon.

    For det var jo derfor jeg var der i går!
    Jeg trenger lyd i en nybygget 3.etg. Kriteriene er, lite fotavtrykk, stor lyd, plasserings vennlighet, ubegrenset kapasitet ift. rommet, brukervennlighet og mulighet for en utvidelse mtp. kino og flere subber.
    Porteføljen til Sigberg Audio har alt dette inntakt, og mere til.
    Jeg ser egentlig ingen grunn til å lete videre andre steder, og setter meg like godt ned i sutrekroken nede i 1.etg å venter på levering jeg😃

    Jeg vil rette en stor takk til @SigbergAudio for noe som ble en svært hyggelig seanse, og bekjentskapet med @Snickers-is.
    Det er for meg svært lærerikt og hyggelig at noen kapasiteter som disse to herremennene øser ut med sin kunnskap, og velvilje.
    Spesielt når man blir kjørt hjem til døra igjen uoppfordret av Snickersen.
     

    Vedlegg

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Jeg har et ønske om å gå aktivt på 800 (mulig senter også)
    Dette krever at en del ting er på plass, og ikke minst kunnskapen for å lykkes. Noe jeg ikke besitter.
    Det er her @Snickers-is kommer inn i bildet. Lede og utføre planlegging, måle, skru, lytte, måle mer, diskutere, måle igjen osv.
    Jeg setter stor pris på at han har sagt seg villig til å bidra, og vi har allerede drodlet endel om veien videre, og løsninger som kan være optimale.

    Det krever også at endel småting er på plass. Bla. En pre med minimum 24 kanaler, kabler, tekniker fra B&W og alt annet som innbefatter et prosjekt som dette. Planen er muligens foreløpig å bruke de ampene jeg har her, men ser på sikt at jeg burde velge noe som blir skreddersøm for å realisere den beste ytelsen som mulig, samt redusere fotavtrykk og den hinsides varmen som produseres av Parasound Halo.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Da har vi klemt inn en Inkognito 10 bak TVen på sutreloftet til @alphamale. Foreløpig bare med disse Gallo-kulene som høyttalere da. Skadet ikke med litt hjelp i bassen hvertfall. :)

    Slik så det ut 20-100hz etter bittelitt EQ. Ikke perfekt, men dette er da en helt vanlig loftsstue med null behandling og én sub. Pukkelen ved 60-70hz er dempet ned litt, men ville ikke dempe den mer, da vi gjerne mister litt punch da. Vi dempet også 3dB i bunn ved 30-40hz etter at denne målingen ble tatt fordi rommet spilte litt med når man dro på. Ser ut som subben ruller av tidlig, men det viste seg å være en dip i rommet ved ca 21-22hz. Ikke så mye å få gjort med, men siden kneveggen spiller med var det kanskje like greit. Blir spennende å se hvordan vi får dette rommet til å funke med SBS.1-høyttalerne etterhvert. :) Bassen låt relativt ryddig nå hvertfall, så det er jo en grei start.

    Drodlet litt om alternativ plassering av hele oppsettet også, så vi får se hva det ender med.

    1620215088166.png



    Jeg måtte jo høre nede i sutrekroken også, og mer hifi-tett stue har jeg sjelden sett. Kona til Birger har tydeligvis gitt helt opp. :D Lydmessig spilte det selvsagt flott, spesielt vokalen imponerte. Det var også en lettbenthet og tilstedeværelse i vokalen som jeg ikke vanligvis forbinder med B&W på denne måten. Jeg har hørt B&W 802 D3 i hjemmemiljø ved flere anledninger og det låt ikke i nærheten av like bra som oppsettet hos Birger. En test av Trinnov i bypass-mode viste at det nok ble tilført endel magi gjennom Trinnov på dette (og sikkert mange andre) punkter.

    Totalopplevelsen var uansett imponerende, spesielt tatt i betraktning at dette er en "vanlig stue". Oppsummert var det ikke mye å sette fingeren på. Skal jeg pirke på noe synes jeg kanskje ikke det satt 110% når vi spilte rock, men det gjør tydeligvis Birger aldri, så da så. :D Tårnet med forsterkere under trappa var jo også ganske imponerende. :geek: Innsatsen som er lagt ned både i oppsettet generelt, behandling av rom og ikke minst Trinnov-nerding over flere år har helt klart gitt resultater! :D
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Takk for det @SigbergAudio 😊
    Og tusen takk for en hyggelig seanse i morges.

    Har troa på at dette kan bli riktig så hyggelig tv-lyd etterhvert. Nå må jeg bare rote frem en gunstigere plassering til SBS.1
    Hiver med noen arbeids, og stemningsbilde.

    Betalte med halvlunken havregrøt, og en smørklatt for å oppmuntre til gjentagelse igjen snart😅
     

    Vedlegg

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Takk, det var god grøt! Hyggelig å hilse på surkuken også. :ROFLMAO:

    Etter å ha fordøyet det litt (ikke bare grøten), så var nok dette det beste B&W oppsettet jeg har hørt. :love:
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Surkuk, sutrekrok, surdeig, men ikke sur lyd heldigvis😃
    Surkuken er forøvrig navnet på surdeigsstarteren😇
    Godt du likte lyden nede da, og få definert av flere at man er på riktig vei i hifi jungelens kriker og kroker.

    Jeg mistenker at du muligens har godt gehør for å oppdage god lyd når du hører den😅
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn