Alpinski

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.612
Sted
Holmestrand
Mine 15 år gamle 203 ski står for utskifting, og da må det bli carving. Prøvde Atomic SX-11 (185 cm) på Trysil sist vinter noe som var meget morsomt. Har oså prøvd Voelkl Supersport ***** med godt resultat, og har nok mest lyst på disse. Sjekket priser, og Supersport koster snaue 7. Kan redusere prisen med en drøy lapp ved å gå ned en stjerne. Noen som vet noe om forskjellene her?
Egentlig samme spørsmål ad Salomon X-Wave 7 og 9.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.778
Sted
Østfold
Har du bestemt deg for om du skal ha storslalom, utfor, crossover, freestyle, freeride, spesialslalom eller trikseski da?

Jeg vet ikke om det er de rette definisjonene men jeg kjøpte meg ski selv for et par år siden. Endte opp med Atomic betacarve på 170cm. Jeg har prøvd råere ski men de er en kanon kombinasjon til meg. Dette skyldes at jeg bruker dem i bakke og kjører relativt fort, men de passer allikevel godt til raske korte svinger. De kostet vel 5k tror jeg og var en av de stiveste skiene på markedet (i sin klasse) da de kom og i en årrekke etter det. Det er spesielt torsjonsstivheten som er viktig for en dynamisk ski.

Da jeg testet en del ski for noen år siden var min mening at Atomic går utenpå alt annet. Men det kan ha med kombinasjonen kroppsvekt, benstryrke, kjørestil og erfaringsnivå å gjøre. GS11 står øverst på min skiønskeliste.

Det du bør gjøre er å definere din kjørestil, hva du skal bruke skiene til, hvor dyktig du er og dine fysiske proporsjoner. De beste rådene får du nok i seriøse alpinbutikker der de ansatte har hatt kurs i alle nye modeller. Husk at Atomic alene har hele 41 ulike modeller, og de fleste av dem er mer eller mindre nye for året så det er ikke lett å henge med på hva som skjer der.

Jeg testet blant annet noe Salomon og Head før jeg handlet. Med begge de skiene følte jeg at jeg "tråkket gjennom" skien. Fischer og Wöelkl fantes nesten ikke i butikkene for noen få år siden.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Hvor god er du på ski?

75% av kjøperne er vel fortsatt mer ute etter statusen ved å ha gromt skiutstyr en det faktiske behovet!

Føler du deg i stand til å utnytte carvingskienes egenskaper slik at du vil merke forskjellen mellom det aller grommeste og det nest grommeste?

Selv benytter jeg et par Head X90 titanium (mener de heter det) og selv om jeg har 11 sesonger med aktiv konkuransekjøring bak meg, har ikke disse nå tilårskomne carvingskiene gitt meg noen begrensninger som turist!

T

timc

Gjest
Har en kompiss som kjører Telemark. Han kjører omtrent like mye utenfor som i løypene. Han endte opp med Fischer Bigstix (7.8?) og er meget fornøyd med dem. En god alroundski.

Kjøpte selv noen billige Head ski med ordinærpris 3200,-......Hadde klart å kjøre i stykker de gammle Elan Bobcat, så måtte ha noe fort. Det var største tabbekjøp ever! fullstendig ubrukelig. De fungerer i nypreparerte løyper, men dersom det er litt ujevnt eller bløtt, begynner de å riste noe voldsomt. Så dersom du er ute etter en ski å kjøre i preparerte løyper bør du går for en ski som er rimelig stiv. Forutsatt at du ikke har en privat bakke da ;)

Mvh

Mvh

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Testet ski på skitester weekend i Åre for en del år siden, endte opp med Stöckli Laser SC. Jeg elsker ski med trekjerner kontra de rene kunsfiberskiene. Mye mer liv og ikke så døde og uresponsive IMHO.

TOHA

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
0
Mine 15 år gamle 203 ski står for utskifting, og da må det bli carving. Prøvde Atomic SX-11 (185 cm) på Trysil sist vinter noe som var meget morsomt. Har oså prøvd Voelkl Supersport ***** med godt resultat, og har nok mest lyst på disse. Sjekket priser, og Supersport koster snaue 7. Kan redusere prisen med en drøy lapp ved å gå ned en stjerne. Noen som vet noe om forskjellene her?

Jeg kan dessverre ikke svare deg på spørsmålet, men dersom du ønsker ski i den øverste klassen bør du sjekke ut bruktmarkedet, eksempelvis Finn.no og Friflyt.no.

Der kan du finne bedre ski enn de som selges i butikk, og ikke minst til en meget god pris. Jeg kjøpte f.eks et par Fischer RC4 WC storslalomski fra fjorårets sesong til rundt 4 lapper, som supplement til mine Atomic GS 11 og SL 11 ski.

RC4 skiene skal jeg prøve for første gang i Trysil nå i julen. Regner med at jeg virkelig får bruk for all knebøy-treningen - disse skiene krever garantert mye av skiløperens fysikk og teknikk... Skal bli spennende å sammenligne dem med GS 11 og SX 11.

Mvh.

TOHA

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1

Hei forskjellene mellom 4 og 5 stjerners er vel først og fremst stivhet, så vidt jeg husker. Hvis du er komfortabel med sx 11 i såpass lengde som 185, høres det ut som om du både har kraft og tyngde i orden, i såfall kan det tenkes 4 stjerners blir for veik for deg. 5 stjerners supersport synes jeg selv er et av de beste allround valg, en ski som bør passe de fleste over et minimums ferdighetsnivå. (Har de selv, så jeg er litt uhildet her)

Tott

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
har kjørt på volkl supersport 5 star i en sesong og meget fornøyd med disse, men dette er en ren bakkeski og ikke ski for en som liker litt annen type kjøring enn bare i bakken. Har selv valgt å bytte ut disse da jeg ønsker en all round ski som kan brukes til det meste og har nå kjøpt meg Volkl Karma.

Topp Bunn