Har du bestemt deg for om du skal ha storslalom, utfor, crossover, freestyle, freeride, spesialslalom eller trikseski da?
Jeg vet ikke om det er de rette definisjonene men jeg kjøpte meg ski selv for et par år siden. Endte opp med Atomic betacarve på 170cm. Jeg har prøvd råere ski men de er en kanon kombinasjon til meg. Dette skyldes at jeg bruker dem i bakke og kjører relativt fort, men de passer allikevel godt til raske korte svinger. De kostet vel 5k tror jeg og var en av de stiveste skiene på markedet (i sin klasse) da de kom og i en årrekke etter det. Det er spesielt torsjonsstivheten som er viktig for en dynamisk ski.
Da jeg testet en del ski for noen år siden var min mening at Atomic går utenpå alt annet. Men det kan ha med kombinasjonen kroppsvekt, benstryrke, kjørestil og erfaringsnivå å gjøre. GS11 står øverst på min skiønskeliste.
Det du bør gjøre er å definere din kjørestil, hva du skal bruke skiene til, hvor dyktig du er og dine fysiske proporsjoner. De beste rådene får du nok i seriøse alpinbutikker der de ansatte har hatt kurs i alle nye modeller. Husk at Atomic alene har hele 41 ulike modeller, og de fleste av dem er mer eller mindre nye for året så det er ikke lett å henge med på hva som skjer der.
Jeg testet blant annet noe Salomon og Head før jeg handlet. Med begge de skiene følte jeg at jeg "tråkket gjennom" skien. Fischer og Wöelkl fantes nesten ikke i butikkene for noen få år siden.