Politikk, religion og samfunn Alt av makt til multinasjonale selskaper

G

Gjestemedlem

Gjest
Les saken først. De var da som ett resultat av konvertering av gjeld til aksjer

Det er gjennom konvertering av leasingavtaler til nesten 390 millioner aksjer i Norwegian at BOC Aviation overtar 12,67 prosent av aksjene i det norske flyselskapet. Verken selskapet eller noen av dets datterselskaper har eid aksjer i Norwegian tidligere, men har hatt avtaler om leasing av fly.
.. jeg sliter litt med det konseptet. "Selskapet har fått omgjort 12,7 milliarder kroner fra gjeld til egenkapital. "

høres ut som sort magi.. få noen andre til å ta risikoen.. (og en eventuell opptur)

Men jeg gir ikke slipp på tanken om at Kina ekspanderer i stadig nye markeder. Afrika, Grønland, knufling i Sørkinahavert etc. Så jeg ser dette som et ledd i en strategi og ikke bare økonomisk opportunisme. Kjøp når de ligger nede for telling og tenk langsiktig.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.023
.. jeg sliter litt med det konseptet. "Selskapet har fått omgjort 12,7 milliarder kroner fra gjeld til egenkapital. "
Ganske vanlig ved resturkturering i selskaper som er på konkursens rand. Gjeldeierene kan slå selskapet konk, nå gjør de ikke det men overtar i praksis selskapet på beskostning av eksisterende aksjonærer som blir fullstendig vannet ut siden det nå plutselig er veldig mange flere aksjer i selskapet. Det er denne prosessen som gjør at kursen på Norwegian har falt som en sted i det siste og sannynligvis fortsatt er altfor høy på ca 3 kroner etter å ha falt 22.5% i dag.

Et annet tilfeldig valgt eksempel på det samme uten Den Røde Fare luskende


Flesteparten av de nye aksjene tegnes til kurs 35 øre i form av konvertering av gjeld og innskudd av ny egenkapital
...
Flere av kreditorene skal konvertere gjeld til aksjer, deriblant DNB, som torsdag meldte at de har tegnet seg for 368,9 millioner aksjer i rederiet. DNBs aksjepost vil tilsvare en eierandel på 7,8 prosent. Aksjene får DNB altså ved at bankgjeld og renter som rederiet skylder konverteres inn i aksjer.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.023
Om nå f.eks tyske myndigheter skulle bli dømt til å betale erstatning til et firma eller investorer i en slik "domstol" for Covid-19-tiltak tipper jeg de rekker den midterste fingeren i været og sier "kom å hent pengene". Muligens på en mer diplomatisk måte.
 
Sist redigert:

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
adekvat nok tråd for dette;

The 50-page dossier sparked questions about why successive Conservative governments repeatedly ignoredevidence of Kremlin inference. Newspapers splashed with stories about leading Tories accepting donations from wealthy Russians with connections deep into Vladimir Putin’s inner circle. (As if we didn’t know this already.)

But buried in the middle of the intelligence and security committee’s reluctantly released report are two paragraphs that should be even more concerning. They reveal that nobody is in charge of protecting British democracy. Never mind Putin and Russia, it appears anyone with a wad of cash and a vested interest can buy access to our political process.


penger har ikke lojalitetsbånd til land og styresett. rikdom for ujevnt fordelt og en hær bestående av leiesoldater har alltid vært de to største interne farer for en republikk.
 
Sist redigert:

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
hugg dem opp!



 
Sist redigert:

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Interessant at verden er full av kritikere av "kapitalmakten", uten å tenke over hvilken rolle den spiller i den verden vi lever i.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.522
Antall liker
10.054
Interessant at verden er full av kritikere av "kapitalmakten", uten å tenke over hvilken rolle den spiller i den verden vi lever i.
Mener du det ikke går an å ha to tanker i hodet samtidig?

Fordelingspolitikk har vist seg å være den absolutt mest solide bærebjelke for demokratiske og velfungerende samfunn, frie kapitalkrefter det tilnærmet motsatte. Poenget er at man må øve myndighetskontroll med kapitalkreftene, ellers utvikler de seg i svært uheldige retninger, hvilket gjentatte ganger er bevist utenfor all rimelig tvil.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
The Antitrust Bonanza Against Google and Facebook
[…]
The complaint reveals that after Facebook bought WhatsApp, which pledged to its users (and the FTC) strict privacy controls, “Facebook signed an exclusive agreement with Google, granting Google access to millions of Americans’ end-to-end encrypted WhatsApp messages, photos, videos, and audio files.” If true, that’s a remarkable set of illegal acts, by both Google and Facebook, as well as a betrayal of their users.

[…]

Since October, enforcers have brought four strong suits against Google and Facebook, two of the largest corporations in the world. And the demanded remedies for these civil violations are tough. Enforcers are asking for injunctive relief to stop the bad behavior, break-ups of these companies to end the structural conflicts, as well as monetary damages and civil fines.These few months represent perhaps the toughest spate of antitrust action since the post-World War II era, when Harry Truman restarted antitrust cases after their suspension during the war.

 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
En må bare kvitte seg med slike utenomstatlige maktkonsentrasjoner; bryt dem opp og ned i mente.

The scale of Amazon’s empire is breathtaking. This week, the corporation announced that third-party businesses in the US sold 1bn products through Amazon’s marketplace. It is no longer just an online retailer, but is effectively an economy in itself, adding on to its cloud computing, retail and logistics arms everything from podcasting to low-orbit, satellite-delivered broadband to home security to microchip development to prescription drug distribution to trucking to military contracting. The corporation also mirrors the inequality in the American economy, with the world’s richest man presiding over more than a million workers, many of whom make minimum wage.

The corporation grew in the 1990s and 2000s when new digital technologies were rewiring the American economy, so a lot of people associate Amazon with technology and innovation. But this is not correct; Amazon happened to capture control over a whole set of emerging technologies it did not create, at a time when anti-monopoly laws had been weakened to allow such control. Fundamentally, Amazon is a political institution designed to consolidate wealth and power.

 

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Innlegg
4.056
Antall liker
2.521
Hørte Kevin O'leary tidligere idag på YouTube, han hevdet at 50 prosent av omsetningen av varer is usa var fra såkalt brick and mortars og varehus, 40% fra Amazon og 10% direkte salg produsent. Da har man stødig markedsandel.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
dette er hybris. takke gud for det. HUGG DEM OPP! utrader dem som en slik maktfaktor.

 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.287
Torget vurderinger
2
Det er ikke spesielt dyrt å spise godt, variert og sunt. Men det forutsetter at man kan å lage mat basert på råvarer og ikke kjøper ferdiglagt mat. Og at man tar seg tid til det.

Lammekjøtt av ypperste kvalitet koster nå rundt 70 kroner kiloen. Kjip kylling gul pakke minst det dobbelte.
Hvis hvor jeg får det takk, er det n hel skrott eller fårikål avskjær eller masse bein?? Ha ikke sett kjøtt il under 169kr kg i matbutikken her siste 10 år.::
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
Jeg skjønner ikke helt hva denne tråden handler om jeg....
Er muligens mindre smart, men det begynte da vitterlig med multinasjonale selskaper og endte opp i 1930 og lefties?
Dr. Dong er vel en av de få som har prøvd å få den tilbake til hva den handlet om. Men mener enkelte herrer altså at det er venstresiden som er skyld i multinasjonale selskaper og deres crusade over jorden???
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Jeg har inntrykk av at det finnes makt andre steder også.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
I dag har Coca Cola og Pepsico all makt vest-europa og USA på soft drink markedet. Går du ut på en café eller restaurant i Oslo i dag og ønsker deg en brus med smak av sitron/lime, får du i 99 av 100 tilfeller valget mellom en Sprite eller 7up, enten eller, aldri et valg mellom disse to.

Så drakk jeg denne i går. En Jalla Sprite, Jalla xxxxx, Si' Jalla fra O. Mathiesen som etter noen slurker fikk meg i tankemodus. Her har vi en bortimot 1-manns bedrift i Oslo som har lagd en sitronbrus som smaksmessig slår knock-out på Sprite og 7up, uten tvil. Og da snakker vi i konkurranse med et konsern som omsetter drikkevarer for tusen millioner ganger mer, i året. Jalla smaker både friskere og mindre kunstig enn de to store. Her er det utvilsomt brukt mere ekte aroma. Jeg sier bare; prøv den!

Skjermbilde 2021-02-28 kl. 14.58.15.png

Så kan man si, tenk hvis Coca eller Pepsico hadde brukt 20 millioner kroner hvert år på produktutvikling av en ny sitron/lime brus? Det hadde vært et så lite beløp at det ikke hadde vært mulig å få øye på i regnskapene deres.
Men hvorfor skulle dem det? Dem har allerede full kontroll på drikkevaremarkedet i verden og vil neppe være interessert i å lage en ny brus som koster bare 3 øre mer i råvarekostnader enn de produktene dem har i porteføljen i dag.

Husker da jeg kjøpte boka "den store colakrigen" som ble utgitt på 80-tallet, skrevet av Robert Enrico i Pepsico som da ledet konsernet. Pepsi rystet Coca Cola med heftige reklamefilmer med Michael Jackson og inntok supermarkedene i USA med storm. Det var da direktørene i Coca konsernet ble i villrede hva de skulle gjøre for å møte konkurransen, de lanserte "New Cocke", en søtere og "fattersligere" Coca Cola. Som Robert skrev i boka; den originale Coca Cola hadde én vesentlig ulempe i møte med Pepsi, aromastoffene i Coca Cola var vesentlig dyrere i innkjøp, enn cola-produkter for øvrig på markedet.

Konklusjonen er at når storkapitalen eier markedet på den måten Coca og Pepsi eier drikkevaremarkedet i dag, vil dem aldri øke råvarekostnadene pr L drikke, med mindre dem blir vesentlig utfordret av mindre produsenter.
Støtt de mindre lokale produsentene!
 
  • Liker
Reaksjoner: SAL

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Toppsjefen i Ercot, Bill Magnes, det største strømselskapet i Texas har fått sparken etter at halvparten av strømgeneratorne sluttet å virke og millioner mistet strømmen i vinterkulden. Dette er en rettferdig handling overfor våre kunder, sier Ercot.

Dette viser bare det herlige hykleriet i sånne store selskaper. Bill Magnes er nok helt sikkert tidligere blitt bejublet for streng kostnadskontroll og ikke unødvendige store investeringer som negativt påvirket utbyttet til eierne. Altså; kortsiktighet vs langsiktighet. :D
 
Sist redigert:

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Innlegg
1.927
Antall liker
2.174
I dag har Coca Cola og Pepsico all makt vest-europa og USA på soft drink markedet. Går du ut på en café eller restaurant i Oslo i dag og ønsker deg en brus med smak av sitron/lime, får du i 99 av 100 tilfeller valget mellom en Sprite eller 7up, enten eller, aldri et valg mellom disse to.

Så drakk jeg denne i går. En Jalla Sprite, Jalla xxxxx, Si' Jalla fra O. Mathiesen som etter noen slurker fikk meg i tankemodus. Her har vi en bortimot 1-manns bedrift i Oslo som har lagd en sitronbrus som smaksmessig slår knock-out på Sprite og 7up, uten tvil. Og da snakker vi i konkurranse med et konsern som omsetter drikkevarer for tusen millioner ganger mer, i året. Jalla smaker både friskere og mindre kunstig enn de to store. Her er det utvilsomt brukt mere ekte aroma. Jeg sier bare; prøv den!

Vis vedlegget 701104

Så kan man si, tenk hvis Coca eller Pepsico hadde brukt 20 millioner kroner hvert år på produktutvikling av en ny sitron/lime brus? Det hadde vært et så lite beløp at det ikke hadde vært mulig å få øye på i regnskapene deres.
Men hvorfor skulle dem det? Dem har allerede full kontroll på drikkevaremarkedet i verden og vil neppe være interessert i å lage en ny brus som koster bare 3 øre mer i råvarekostnader enn de produktene dem har i porteføljen i dag.

Husker da jeg kjøpte boka "den store colakrigen" som ble utgitt på 80-tallet, skrevet av Robert Enrico i Pepsico som da ledet konsernet. Pepsi rystet Coca Cola med heftige reklamefilmer med Michael Jackson og inntok supermarkedene i USA med storm. Det var da direktørene i Coca konsernet ble i villrede hva de skulle gjøre for å møte konkurransen, de lanserte "New Cocke", en søtere og "fattersligere" Coca Cola. Som Robert skrev i boka; den originale Coca Cola hadde én vesentlig ulempe i møte med Pepsi, aromastoffene i Coca Cola var vesentlig dyrere i innkjøp, enn cola-produkter for øvrig på markedet.

Konklusjonen er at når storkapitalen eier markedet på den måten Coca og Pepsi eier drikkevaremarkedet i dag, vil dem aldri øke råvarekostnadene pr L drikke, med mindre dem blir vesentlig utfordret av mindre produsenter.
Støtt de mindre lokale produsentene!
Slike lokale produsenter trenger applaus og støtte. Jeg drikker aldri Colaxxx eller brus generelt. Slutta når jeg blei gammel nok. Vann, vin el øl gjelder. Men gjør et hederlig unntak innimellom med denne. Brygget i republikken Nordnes (Bærrgænn )som det står på flaska. Morsomt, oppskrifta står faktisk på hjemmesia deres, ikke mye myteomspunnet visvas der. Unngår kjeder hvis mulig Royale burgere, Mc klubben te Donald, Starfucks osv. never. Lommeboka er det vesle våpenet vi har og det virker når man blir noen stykker !

Vår by – vår cola – Nordnescola (wordpress.com)

Edit: Et viktig moment er de tre store butikkjedene og deres makt, distribusjon ...... .



1614934718520.png

Dr.E
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Elmer, da er vi på samme frekvens. Er selv ikke noen stor brusdrikker. Men en gang iblant liker jeg en brus, fortrinnsvis ekte varer som Coca-cola med sukker. Eller produktene fra denne lokale produsenten. Sitronbrusen var jo en vinner, ikke for søt (10,4% sukker) og herlig forfriskende. Å servere denne en hot sommerdag på terrassen til gjester, med en lime skive på kanten og et par isbiter, det må jo bli en vinner!:)
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
også av interesse i slik en tråd:

 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
ting er på gang; faktisk mer fremskreden over dammen enn her på kontinentet. en snakker om brandeisbevegelsen og khan i bidens administrasjon.

The doctrine of the separation of powers was adopted by the convention of 1787 not to promote efficiency but to preclude the exercise of arbitrary power. The purpose was not to avoid friction, but, by means of the inevitable friction incident to the distribution of the government powers among three departments, to save the people from autocracy.

 
Topp Bunn