Alt er relativt hos Einstein

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Tenkt litt på det her, men like greit å ha egen tråd, så slipper jeg å bite meg i tunga i andre tråder. Så blir det jo min tråd. Bare min.

    Er 52 år.

    Ikke det at alder er et mål i seg selv, men så kan man jo plassere meg litt i landskapet. Det skal man ikke underkjenne. I den digitale verden.

    Har (egentlig) vært interessert i hi-fi siden ca 1985 hvor jeg fikk en oppvåkning - og en realitetsorientering om hva begrepet "bytterett" innebar - hos Boahs på Grûnerløkka med et par Martin Logan Quest. Men sånn er det med den saken.

    Har hatt en bråta med ting innabords, men nå sitter jeg her og hører på Naim Atom og Krix Equinox Mk 3. Og det er bare fantastisk.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.243
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kjør på, Einstein! Alltid kjekt med nye vennetråder. Gleder meg til fortsettelsen :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.876
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Bra med egen tråd. Det er bare å legge ut bilder. Har du noen du har scannet inn fra "gamle da'r" så er nok det populært.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Og er like fascinert over kabeldiskusjonene hver gang. Er vel så enkelt at noen KAN høre og noen ikke. Å høre forskjell - og registrere - er en egenskap i seg selv. Noen er flink å tolke lyd, noen ikke. Er du ikke en dyktig lytter og tolker, så hører du ikke forskjell. Men ære være dem som kan. De er flinkere.

    Er jo en kunnskap og egenskap som man kan misunne. Dette er absolutt ikke ironisk...

    Det er jo faktisk slik at noen er bedre lyttere og tolkere og det må man jo være ydmyk i forhold til.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.932
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Flott med en ny tråd å følge, pøs på med bilder og ha en riktig fin helg :)

    mvh
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Takk.

    Note to self: IKKE kjøpe Spendor D7 når Krix Equinox mk 3 er bedre på det som Spendor D7 er god på.....
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Flott å se en trivelig kar har opprettet egen tråd :)

    Krixene du har er nok en pærle av en kompakt høytaler som jeg vurderte her en periode det så ut som det ble veldig lite rom til anlegget..

    Men samtidig har jeg nesten ventet på at du skulle dukke opp å snuse på palladiumene ;)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Flott å se en trivelig kar har opprettet egen tråd :)

    Krixene du har er nok en pærle av en kompakt høytaler som jeg vurderte her en periode det så ut som det ble veldig lite rom til anlegget..

    Men samtidig har jeg nesten ventet på at du skulle dukke opp å snuse på palladiumene ;)
    Takk for det X-Cell. Klipsch? Ja, tenkte seriøst å kjøre sørover og hente dem. :) Men er litt i "toveis" og "stativmodus" nå....

    Krix er fantastiske høyttalere og spiller totalt utenfor sin liga. Dypbass og brysttrykk fra Klipsch kan man bare glemme, men i respons har de meget til felles. Det er dynamikk og moro. Og betydelig mer raffinement. Betalte 7500,- og de er på mange områder bedre enn høyttalere til 5-6 gangen. Og det er helt seriøst.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Artig med egne tråder. Kjør på.

    Samme alder, og startet galskapen fra samme sjappe på Grunerløkka. :cool:
    ...eller jeg tjuvstartet kanskje litt med Boahs i Drammensveien.
    Mye surr på Grunerløkka, men jeg fikk sånn ca. det meste av det jeg bestilte der. Eks. diverse Martin Logan, Spendor, og mengder av Kef.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ja, når man fikk sånn ca det meste man bestilte, så var det nært nok og må godtas. :)

    Krix spiller lørdagen inn med Radio Paradise. Radio Paradise er virkelig et funn og tenker seriøst på å avslutte Tidal-abonnementet og overføre pengene dit i stedet..


    IMG_20180901_121710.jpg
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Flott å se en trivelig kar har opprettet egen tråd :)

    Krixene du har er nok en pærle av en kompakt høytaler som jeg vurderte her en periode det så ut som det ble veldig lite rom til anlegget..

    Men samtidig har jeg nesten ventet på at du skulle dukke opp å snuse på palladiumene ;)
    Takk for det X-Cell. Klipsch? Ja, tenkte seriøst å kjøre sørover og hente dem. :) Men er litt i "toveis" og "stativmodus" nå....

    Krix er fantastiske høyttalere og spiller totalt utenfor sin liga. Dypbass og brysttrykk fra Klipsch kan man bare glemme, men i respons har de meget til felles. Det er dynamikk og moro. Og betydelig mer raffinement. Betalte 7500,- og de er på mange områder bedre enn høyttalere til 5-6 gangen. Og det er helt seriøst.
    Ja de små krixene får mye skryt :) hadde jeg kunnet hatt så smått i hus hadde de vært førstevalget.

    Ja Klipsch palladium er det beste og råeste som har vært her.. det er milevis bedre enn alt annet fra Klipsch og andre jeg har hørt.. rett og slett rått :)
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Fint at du har opprettet egen tråd Einstein..... og jeg liker trådtittelen :)
    Du er nok et bevis på at god lyd- og musikkopplevelse ikke trenger å koste allverden.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Takk for det, Stover. Ja, hele oppsettet koster under 30` og jeg er utrolig fornøyd. En del av gamet er nå å bytte og forbedre, så vil jeg sikkert gjøre, men tror - ærlig talt - at de siste kvalitetsdråpene koster flesk. Atom og Krix spiller så oppløst, romlig, medrivende og bra at jeg har problemer med å forsvare en oppgradering. Eneste jeg vel savner er størrelse og trykk som store høyttalere kan gi. Ellers veldig lite.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Og ikke minst plata "Stray ashes (at Isokon)":

     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Takk for det, Stover. Ja, hele oppsettet koster under 30` og jeg er utrolig fornøyd. En del av gamet er nå å bytte og forbedre, så vil jeg sikkert gjøre, men tror - ærlig talt - at de siste kvalitetsdråpene koster flesk. Atom og Krix spiller så oppløst, romlig, medrivende og bra at jeg har problemer med å forsvare en oppgradering. Eneste jeg vel savner er størrelse og trykk som store høyttalere kan gi. Ellers veldig lite.
    De store står her og venter på deg.. ;)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.876
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Ja, når man fikk sånn ca det meste man bestilte, så var det nært nok og må godtas. :)

    Krix spiller lørdagen inn med Radio Paradise. Radio Paradise er virkelig et funn og tenker seriøst på å avslutte Tidal-abonnementet og overføre pengene dit i stedet..


    Vis vedlegget 507137
    Har ikke fått med meg at du bor i "Byeen!" :rolleyes:
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Takk for det, Stover. Ja, hele oppsettet koster under 30` og jeg er utrolig fornøyd. En del av gamet er nå å bytte og forbedre, så vil jeg sikkert gjøre, men tror - ærlig talt - at de siste kvalitetsdråpene koster flesk. Atom og Krix spiller så oppløst, romlig, medrivende og bra at jeg har problemer med å forsvare en oppgradering. Eneste jeg vel savner er størrelse og trykk som store høyttalere kan gi. Ellers veldig lite.
    De store står her og venter på deg.. ;)
    :) Ja, kanskje det. Jeg bare elsker enkeltheten, lyden og brukervennligheten med Naim Atom/Nova og vil ha noe som som spiller godt med det. Tror nok Naim driver Klipsch`ene, men kanskje ikke på den måten de fortjener. Da må man vel ha mer pulver.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.876
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Ja, når man fikk sånn ca det meste man bestilte, så var det nært nok og må godtas. :)

    Krix spiller lørdagen inn med Radio Paradise. Radio Paradise er virkelig et funn og tenker seriøst på å avslutte Tidal-abonnementet og overføre pengene dit i stedet..


    Vis vedlegget 507137
    Har ikke fått med meg at du bor i "Byeen!" :rolleyes:
    Ja, byen med stor B. :)
    So there is relatively no distance between us..!
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg får ugyldig vedlegg i begge de siste postene.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Er vel egentlig bare bruddstykker. Sota Sapphire, Accuphase E307, Naim Nova, Denon PMA200R, ProaAc 2.5, System Audio Explorer, B&W 804, Merlin VSM, Martin Logan Quest, Spendor A6, Spendor A6R, Spendor D7, Klipsch RF280, JBL LS80 er andre ting som renner meg i hu med rask sjekk av hjernebarken....
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Så på annen maskin at det var noe krøll med bildene. Slettet og skal se om de kan legges ut på annen måte...
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ja, når man fikk sånn ca det meste man bestilte, så var det nært nok og må godtas. :)

    Krix spiller lørdagen inn med Radio Paradise. Radio Paradise er virkelig et funn og tenker seriøst på å avslutte Tidal-abonnementet og overføre pengene dit i stedet..


    Vis vedlegget 507137
    Har ikke fått med meg at du bor i "Byeen!" :rolleyes:
    Ja, byen med stor B. :)
    So there is relatively no distance between us..!
    Akkurat. På samme sida av Byen?
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Som med de fleste har livet gått litt på kryss og tvers, men har blitt så velsignet å finne meg en fantastisk finsk dame. For folk lenger sør er det vel mer eksotisk, men for oss i Tromsø er de nære, gode naboer. Et flott og meeeeeget stolt folkeferd. Og det har de - som oss - veldig god grunn til.

    Finnene har et svært rikt musikkliv på morsmålet. Vesterinen Yhtyeineen er et av bandene som synger på finsk og som jeg synes er flott. Dessverre litt utilgjengelig, men de har flotte og sterke tekster. "Kukaan ei koskan" kan vel oversettes med "Aldri noensinne"...

     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.876
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Som med de fleste har livet gått litt på kryss og tvers, men har blitt så velsignet å finne meg en fantastisk finsk dame. For folk lenger sør er det vel mer eksotisk, men for oss i Tromsø er de nære, gode naboer. Et flott og meeeeeget stolt folkeferd. Og det har de - som oss - veldig god grunn til.

    Finnene har et svært rikt musikkliv på morsmålet. Vesterinen Yhtyeineen er et av bandene som synger på finsk og som jeg synes er flott. Dessverre litt utilgjengelig, men de har flotte og sterke tekster. "Kukaan ei koskan" kan vel oversettes med "Aldri noensinne"...

    Joten suomalaiset tytöt ovat suosittuja?
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Kyllä! Tossi....Skjønner en del og kan skrive litt, men ikke mye. Snakker/skriver du finsk?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.876
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Kyllä! Tossi....Skjønner en del og kan skrive litt, men ikke mye. Snakker/skriver du finsk?
    Veldig lite. Men jeg har hatt litt finsk på skolen, for maaaange år siden. Så noen fraser kan man. Og bannskapen, selvsagt.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Kan man bannskapen er man langt på veg i mål. :)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Og hvorfor spille Leonard på demoer når man har "The Slow Show"?

     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Takk for det, Stover. Ja, hele oppsettet koster under 30` og jeg er utrolig fornøyd. En del av gamet er nå å bytte og forbedre, så vil jeg sikkert gjøre, men tror - ærlig talt - at de siste kvalitetsdråpene koster flesk. Atom og Krix spiller så oppløst, romlig, medrivende og bra at jeg har problemer med å forsvare en oppgradering. Eneste jeg vel savner er størrelse og trykk som store høyttalere kan gi. Ellers veldig lite.
    De store står her og venter på deg.. ;)
    :) Ja, kanskje det. Jeg bare elsker enkeltheten, lyden og brukervennligheten med Naim Atom/Nova og vil ha noe som som spiller godt med det. Tror nok Naim driver Klipsch`ene, men kanskje ikke på den måten de fortjener. Da må man vel ha mer pulver.
    Palladium har høy følsomhet som Klipsch generelt, men de krever en godt konstruert forsterker som makter å levere dreimoment bak watten :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.124
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Takk for det, Stover. Ja, hele oppsettet koster under 30` og jeg er utrolig fornøyd. En del av gamet er nå å bytte og forbedre, så vil jeg sikkert gjøre, men tror - ærlig talt - at de siste kvalitetsdråpene koster flesk. Atom og Krix spiller så oppløst, romlig, medrivende og bra at jeg har problemer med å forsvare en oppgradering. Eneste jeg vel savner er størrelse og trykk som store høyttalere kan gi. Ellers veldig lite.
    Er så enig i det du skriver her. Nå er veil pris på mitt system ca det doble i stereo og 3x i full atmos kino, men jeg tror også at for å forbedre dette merkbart så må jeg ut med en stor sum. Kanskje summen av hele anlegget. Jeg ser lite poeng i å spandere 15000 for å få en liten endring. Så jeg koser meg heller med det jeg har på lyd rommet.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Og helga drar seg til med Gabriel i full lengde på YouTube. Blir vel mer hårete etterhvert.

    7367D7C1-E7E9-428C-99BC-29B959D8495C.jpg
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Små giganter. Verste er at Atom neppe yter de full rettferdighet og at det er en (god) del mer å hente. Ultraraske, rytmisk null overheng, klang i baner og setter opp et svært rom. Ikke noe for dypbassfreaker, men de spiller balansert også på lavt volum, en høyst undervurdert egenskap, etter min ringe mening.

    Ikke verdens beste høyttalere, men artig å oppdage så oppsiktsvekkende god kvalitet i disse prisleier. Gitt for pengene.

    A2E60A94-FBA2-4C19-9A4D-FAF3C8DE8664.jpg


    33C9E2DD-B681-487B-8F1F-A105BC92BF09.jpg
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Det er morro å finne "giant killers" til småpenger :)

    Bare synd ikke flere magasin og testere tørr å si det rett ut.. :)
    Kansje man skulle starte en ultrakort karriere som tester ;)

    En annen billig sak som nok griser ting til flere ganger prisen er Buchardt audio sine saker.. den nye s400 gjør meg mer og mer nysgjerrig
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn