Alt er relativt hos Einstein

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Jeg kan ikke si at vinyl er det som blir mest brukt her, og derfor er jeg veldig godt fornøyd med å ha en så "billig" løsning, men som samtidig spiller veldig ok når man vil..

    Skulle man oppgradert noe så ville det fort kostet 5-10gangen.. å lydmessig blir det neppe 5-10ganger bedre..

    Så trives med min reloop turn 3.. :)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Jeg kan ikke si at vinyl er det som blir mest brukt her, og derfor er jeg veldig godt fornøyd med å ha en så "billig" løsning, men som samtidig spiller veldig ok når man vil..

    Skulle man oppgradert noe så ville det fort kostet 5-10gangen.. å lydmessig blir det neppe 5-10ganger bedre..

    Så trives med min reloop turn 3.. :)
    Ja, har sett litt på Reloop, men da Turn 5. Clearaudio Concept virker også bra ift mine preferanser og er ikke så hakkende galt priset.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    David Sylvian og Japan ser jeg. MEGET god musikk smak du har Einstein.
    Takk for det! Ja, fint å komme til en butikk med mye Sylvian i demo-samlingen. 🙂 David Sylvian har fulgt meg siden jeg hørte «Bamboo Houses» på radioen en gang i forrige årtusen. Tror han synger ca 15 sekunder totalt på den sangen, men var nok til at jeg var solgt. Yter ikke anlegget rettferdighet til slik musikk kan det heller bare være. Musikken til Sylvian styrer nok mye av mine prioriteringer. Mye utstyr er tunet mot dynamikk og «engasjement», fint for mer uptempo musikk, men utstyret kan nærmest radbrekke mer avdempet og lavmælt musikk, etter min ringe mening. Olafur Arnalds blir 2 meter høy og spiller med lavt blodsukker på mye utstyr.....

    Her er homogeniteten og romligheten, som Atohm - og forsåvidt også Moon - besitter, bare en innertier og en nytelse.😊
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Ja, har sett litt på Reloop, men da Turn 5. Clearaudio Concept virker også bra ift mine preferanser og er ikke så hakkende galt priset.
    Ja turn 5 er fin.. hadde nok kansje vært en oppgraderingsvei i fremtiden.. clearaudio er spennende det også ja.

    Hadde såklart vært Morro med en massiv klump på benken.. hadde jo litt planer en stund om å bygge nytt og heftig plint til den Onkyo cp1050 som var her(også en veldig bra sak som responderer godt på dyrere pickup).
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Store klumper og små borerigger på benken er tøft. 😊 Skal sjekke litt nærmere med Clearaudio, med litt oppgradert arm virker Consept å tåle godt bedre picup’er innen samme merke. Liker også litt at de leverer både spiller og et godt utvalg pickup’er, så blir det litt enklere å finne god kombo og gjør eventuelle oppgraderinger litt lettere.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.692
    Antall liker
    37.925
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Store klumper og små borerigger på benken er tøft. 😊 Skal sjekke litt nærmere med Clearaudio, med litt oppgradert arm virker Consept å tåle godt bedre picup’er innen samme merke. Liker også litt at de leverer både spiller og et godt utvalg pickup’er, så blir det litt enklere å finne god kombo og gjør eventuelle oppgraderinger litt lettere.
    Hørtes ut som en fornuftig tanke :) Clearaudio har mye snadder imo

    mvh
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Hørtes ut som en fornuftig tanke :) Clearaudio har mye snadder imo

    mvh
    Ja, tror nok jeg havner på Concept, hvis jeg først drar den så langt, men er svært i tvil om jeg skal kjøpe noe brukt og billigere i første omgang. En billig dårlig løsning med peisknitring ser jeg ikke poenget med. Tenker det må være noe som også gir lydmessig glede av å spille vinyl. Synes det er lite poeng å kjøpe platespiller bare for å spille plater, har ikke så mange LP lenger og nærmest alt finner jeg på Tidal. Spørmålet jeg sliter med, er altså om jeg i praksis vil bruke vinyl og kjøpe meg opp, eller om jeg uansett blir sittende med hodet i Ipaden på Tidal. Dette kan igjen være avhengig av kvaliteten på spilleren. Decisions, decisions....

    Er ikke helt novise på vinyl, eide en Sota Sapphire, som jeg lot stå igjen etter en skilsmisse for en god del år siden. Skilsmissen har jeg for lengst lagt bak meg, men tror jeg aldri kommer over at jeg satte igjen Sota'en. :)
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.692
    Antall liker
    37.925
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Concept er jeg strålende fornøyd med men med litt oppgraderinger :) men den spilte bra orginal også.

    mvh

    thumbnail_IMG_0158.jpg
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.708
    Sted
    London
    Welcome back to the dark side (i og med at det meste av vinyl fremdeles er svart :D)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Concept er jeg strålende fornøyd med men med litt oppgraderinger :) men den spilte bra orginal også.
    mvh
    Aha, overså at du selv hadde Concept. Har sett spilleren din før, men koblet ikke p.g.a. armen. Ser jo nå at det også står i signaturen. Alternativet med Concept er en Black med Satisfy arm. Deretter er jeg litt usikker på om jeg bare skal gå for standard Concept MM i første omgang, eller få levert en MM høyere opp på stigen. Sparer vel litt om det kjøpes med en gang og så vil den jo komme ferdig satt opp. Alternativet er en brukt spiller som er i nærområdet, men er litt usikker om den i praksis vil bli dyrere enn å kjøpe en ny spiller.
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.708
    Sted
    London
    Har litt erfaring med det
    Men ordner seg som regel - du kan bruke meg som eksempel på hvor galt det kan bli. Her er det akkurat nå to platespillere i stua og masse ferdig kuttet MDF i kjøkkenet. Og jeg får fremdeles lov å sove på soverommet....
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.692
    Antall liker
    37.925
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Aha, overså at du selv hadde Concept. Har sett spilleren din før, men koblet ikke p.g.a. armen. Ser jo nå at det også står i signaturen. Alternativet med Concept er en Black med Satisfy arm. Deretter er jeg litt usikker på om jeg bare skal gå for standard Concept MM i første omgang, eller få levert en MM høyere opp på stigen. Sparer vel litt om det kjøpes med en gang og så vil den jo komme ferdig satt opp. Alternativet er en brukt spiller som er i nærområdet, men er litt usikker om den i praksis vil bli dyrere enn å kjøpe en ny spiller.
    Jeg ville ha oppgradert på pu siden med en gang da den medfølgende ikke holder mål imo men det er jo en veldig rimelig pu som følger med og lavest på CA stigen :)

    mvh
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Har litt erfaring med det
    Men ordner seg som regel - du kan bruke meg som eksempel på hvor galt det kan bli. Her er det akkurat nå to platespillere i stua og masse ferdig kuttet MDF i kjøkkenet. Og jeg får fremdeles lov å sove på soverommet....
    Alltids greit å ha noe verre å vise til... Nei, får også sove i samme rom, men har ennå ikke tatt det ut i MDF på kjøkkenet. Men er vel bare et tidsspørsmål.

    Vi er begge svært musikkinteressert i huset og nyter god musikk. Jeg gjør som jeg vil, selv om rasjonaliteten av byttene jeg gjør av og til diskuteres, men det tror jeg bare jeg har godt av.

    Begrepet WAF irriterer meg litt. Er nedvurderingende, i begge retninger. Som om vi alle er noen grobianer. Det skal jo stå i stua og jeg er like interessert i at det skal se normert ut som W. Mange damer er også musikkinteressert og ikke bare aksepterer, men er delaktige. 😊
     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Den kassen og David Sylvain gjør at jeg bare lurer på hva annnet av godsaker som er i kassen. Klareste inngangsbillett til å ta opp vinyl igjen jeg noen gang har sett 😃
    Ja, går vel mot en vinylsnurre, er bare noe usikker på hvor jeg skal legge lista. Ikke så enkelt å få sett og hørt noe her, så det må tas ut fra hva man leser seg til. Visse reservasjoner mot å reise rundt i disse tider. Har vel sett mest på Clearaudio, men også Rega er i kikkerten. Vet imidlertid ikke om de spiller mer «typisk» britisk med mye PRaT og lite ull.... 😉
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.692
    Antall liker
    37.925
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Ja, går vel mot en vinylsnurre, er bare noe usikker på hvor jeg skal legge lista. Ikke så enkelt å få sett og hørt noe her, så det må tas ut fra hva man leser seg til. Visse reservasjoner mot å reise rundt i disse tider. Har vel sett mest på Clearaudio, men også Rega er i kikkerten. Vet imidlertid ikke om de spiller mer «typisk» britisk med mye PRaT og lite ull.... 😉
    Ikke noe å lure på, Clearaudio spiser Rega til frokost :cool:

    mvh
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Ikke noe å lure på, Clearaudio spiser Rega til frokost :cool:

    mvh
    Tullprat! Har du noensinne sett eller hørt om en spiller spise en annen til frokost?

    Clearaudio vs Rega forutsatt samme prisklasse burde lyttes på nøye. To helt forskjellige spillere med forskjellige kvaliteter.

    -BB-
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Clearaudio vs Rega forutsatt samme prisklasse burde lyttes på nøye. To helt forskjellige spillere med forskjellige kvaliteter.

    -BB-
    Hva mener du er de typiske kvalitetene med de to? Forskjellene? Bare spør siden jeg selv ikke kan få hørt noe inngående på dem. 😊
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.692
    Antall liker
    37.925
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Tullprat! Har du noensinne sett eller hørt om en spiller spise en annen til frokost?

    Clearaudio vs Rega forutsatt samme prisklasse burde lyttes på nøye. To helt forskjellige spillere med forskjellige kvaliteter.

    -BB-
    Joda ser den, har bare aldri likt Rega spillere men en Concept med en god pu spiller bra rett utav boksen mens en Rega må du bytte ditt og datt for å spille skikkelig samt mye feil utifra det jeg leser her inne.
    Folk må selv velge det som ligger hjertet nærmest :)

    mvh
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Jeg har lyttet til Concept og Ovation. Den første med en Ortofon Black og den andre med en Lyra Delos. Riiatrinnet på den siste kombinasjonen var et Sutherland 20/20. Vi snakker da om en spiller/PU/trinn kombinasjon som nærmer seg 100k. Allikevel kan jeg ikke her og nå påstå at det spilte bedre eller dårligere en hva feks en Rega RP10 hadde gjort utstyrt noenlunde likt.

    Jeg digger spillegleden til Rega. Dynamikken, mellomtonen. Bruk gjerne det flåsete begrepet P.R.A.T om du vil. Ikke opplever jeg dem som svulstige eller pompøse, trege eller daffe med mindre man "kveler" dem med "feil" pu og riia kombo.

    Jeg er klar for at man på de rimeligere Rega modellene kan oppgradere ditt og datt men er ikke det en flott ting?

    EDIT;

    Jeg tillater meg å utbrodere svaret mitt over med litt mer informasjon.

    Som eier av en Rega RP 8 med Hana SL og en VPI Scoutmaster med Transfiguration Aria så kan jeg si noe om forskjellene på de to. Den ultralette Regaen har en levende og naturlig lydkarakter hvor musikken nærmest "hopper" ut av rillene. Drama, trykk, tempo, rytme, luftig og med nok dybde og lavt støygulv. VPI spiller med mer vekt, mer dybde, mer størrelse og mer nøyaktighet og enda mørkere bakgrunn. Mange vil nok hevde at VPI låter mer korrekt og at den objektivt er en bedre spiller. Skal jeg lytte til en rolig jazzplate, Kari Bremnes, Bjørn Eidsvåg, Paal Flaata, 180 gram, Mobile fidelity osv så foretrekker jeg nok VPI. Vil jeg derimot lytte til Janis, Led Z, Prog, Tom Waitz, Free, The Clash osv så foretrekker jeg måten Rega spiller på.

    Mvh
    -BB-
     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tillater meg å utbrodere svaret mitt over med litt mer informasjon.

    Som eier av en Rega RP 8 med Hana SL og en VPI Scoutmaster med Transfiguration Aria så kan jeg si noe om forskjellene på de to. Den ultralette Regaen har en levende og naturlig lydkarakter hvor musikken nærmest "hopper" ut av rillene. Drama, trykk, tempo, rytme, luftig og med nok dybde og lavt støygulv. VPI spiller med mer vekt, mer dybde, mer størrelse og mer nøyaktighet og enda mørkere bakgrunn. Mange vil nok hevde at VPI låter mer korrekt og at den objektivt er en bedre spiller. Skal jeg lytte til en rolig jazzplate, Kari Bremnes, Bjørn Eidsvåg, Paal Flaata, 180 gram, Mobile fidelity osv så foretrekker jeg nok VPI. Vil jeg derimot lytte til Janis, Led Z, Prog, Tom Waitz, Free, The Clash osv så foretrekker jeg måten Rega spiller på.

    Mvh
    -BB-
    Takk for at du tok deg tid til å utbrodere. Setter jeg pris på. 😊 Det du skriver synes å stemme rimelig bra med mine egne antakelser, og har derfor vært litt reservert mot Rega. Har hatt en del britisk utstyr (Naim, Roksan, Leema, Kudos, Cyrus, Spendor) og det du skriver er vel en liten fellesnevner for måten de spiller, selv om det selvfølgelig er visse variasjoner. Jeg har opplevd mange av dem til å bli litt vel entusiastiske på mye musikk, og at nyanser og delikatesser i musikken forsvinner. De funker som en kule på prog, osv, men mer vakker og delikat musikk kan også gjengis frempå og ergo mer endimensjonal. Det er ikke noe riktig eller galt her, jeg spiller en del forskjellig musikk inkl prog, men hovedtyngden av musikken - og mine prioriteter - er nok mer i retning hvordan du beskriver VPI.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    For å utbrodere litt selv med et lite eksempel. Synes trompetspillet i introen på sangen «Vi kommer aldrig att dö» er ganske beskrivende. Den er melankolsk, dempet og sart, har en flow og er nyansert i styrke i det stille (må ikke forveksles med detaljert). Jeg elsker disse vakre elementene i musikken og opplever at mye av skjønnheten går tapt med mer «upfront» utstyr, det blir mer endimensjonalt og engasjerende, når det ikke er ment å være det. Men som sagt, ikke noe rett eller galt, mer hva man prioriterer og hva som gir en lykke.😊

    https://tidal.com/track/3142608

    CFC6ECB2-A5BF-42A7-9541-D88C6781DFBE.png
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Dette er interessant. Du skriver at du selv har opplevd at noe utstyr kan bli litt vel entusiastiske og dette har jeg selv opplevd. Kult der og da men sjeldent til å leve med i lengden. Rega med Rega sine egne PU’s havner i den kategorien hos meg. Det samme gjør en Rega sammen med annet utstyr som er noe ”overivrig”.

    Men en Regakombo som er matchet riktig i forhold til eierens preferanser står ikke tilbake for hverken VPI eller andre merker mener jeg. Det mangler hverken på følelser og kjøtt på benet.

    Mvh
    -BB-
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Dette er interessant. Du skriver at du selv har opplevd at noe utstyr kan bli litt vel entusiastiske og dette har jeg selv opplevd. Kult der og da men sjeldent til å leve med i lengden. Rega med Rega sine egne PU’s havner i den kategorien hos meg. Det samme gjør en Rega sammen med annet utstyr som er noe ”overivrig”.

    Men en Regakombo som er matchet riktig i forhold til eierens preferanser står ikke tilbake for hverken VPI eller andre merker mener jeg. Det mangler hverken på følelser og kjøtt på benet.

    Mvh
    -BB-
    Ja, synes selv dette er interessant. Har som sagt hørt en del utstyr som jo beskrives »entusiastisk og engasjerende», men som jeg synes tipper over kanten.

    Har sett på P6 og P8. Grunnen er mer at i beskrivelsene av disse er mer homogene, for å si det slik. At Rega holder et generelt høyt nivå finner jeg utvilsomt, bare litt reservert og om annet er et bedre valg for meg.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Nye utgravinger på gang, denne gang min noe tilårskomne Pioneer.

    Den gamle hunden spiller minst på par med den innebygde streameren i Moon. Dette via analoginngangene, som holder høy kvalitet på Moon. Åpenbart at Moon har mye å gå på med en annen kilde, og at en gammel cd-spiller skulle stå seg så godt var jeg ikke helt forberedt på. CD‘er har jeg i bøtter og spann, sikkert 10 gangen ift vinyl og mye som jeg ikke finner ellers. Hmmm......

    036D6174-81FF-4354-824F-FEC4333A5706.jpeg
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.927
    Antall liker
    27.629
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det neppe noen bombe at jeg kommer med denne anbefalingen, men etter å ha vært innom og gjennom så mye rart, føler jeg at jeg har landet,
    så da vil jeg såklart misjonere, jeg som så mange andre. 😅

    Har du vurdert Nottingham Analogue. Spillerne derfra gir et helt nytt syn på hva sort bakgrunn, ro, autoritet og bassfundament EGENTLIG handler om.

    IMG_0699.jpg


    /Morten
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Nei, har ikke sett på Nottingham. Hvem forhandler disse? Equinor? ;)
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.927
    Antall liker
    27.629
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det var ingen dårlig tanke, hmmm, kanskje Equinor har stjålet noen designideer fra Nottingham, hvem vet? 😇

    Det er som musicus skriver, Endpoint Audio på Nøtterøy forhandler Nottingham Analogue i Norge, anbefaler
    deg å ta de med i vurderingen. 🙂

    /Morten
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Det var ingen dårlig tanke, hmmm, kanskje Equinor har stjålet noen designideer fra Nottingham, hvem vet? 😇

    Det er som musicus skriver, Endpoint Audio på Nøtterøy forhandler Nottingham Analogue i Norge, anbefaler
    deg å ta de med i vurderingen. 🙂

    /Morten
    Ja, skal sjekke angående Nottingham også. Tenkte i utgangspunktet å gå ut fra startblokka med noe enkelt å ha med å gjøre og å sette opp (les "ferdig oppsatt"). Må allikevel ikke forveksles med så billig som mulig. Skal det bli brukt, må det være en viss kvalitet over det. Så får jeg heller vurdere om interessen tilsier mer avanserte rigger og kombinasjoner, men vet jo ikke hvilken leir Nottingham faller i.

    Er irriterende å sitte låst her i Tromsø med svært få muligheter til å vurdere alternativene bedre - uten over nett.
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.708
    Sted
    London
    Ja, skal sjekke angående Nottingham også. Tenkte i utgangspunktet å gå ut fra startblokka med noe enkelt å ha med å gjøre og å sette opp (les "ferdig oppsatt"). Må allikevel ikke forveksles med så billig som mulig. Skal det bli brukt, må det være en viss kvalitet over det. Så får jeg heller vurdere om interessen tilsier mer avanserte rigger og kombinasjoner, men vet jo ikke hvilken leir Nottingham faller i.

    Er irriterende å sitte låst her i Tromsø med svært få muligheter til å vurdere alternativene bedre - uten over nett.
    Kanskje dette er som å helle bensin på bålet basert på de andre anbefalingene her, men jeg skiftet til Technics fordi det er så enkelt. :)
    S-formet arm med avtagbart headshell, direktedrift og kan fås ferdig satt opp (SL-1500c f.eks.) gjør alt mye enklere. Jeg kan ha mange pickuper satt på headshell - tar mindre enn ett minutt å skifte.
    En annen grunn til at jeg kvittet meg med Rega, var at nå er det ingen reim som sakte men sikkert blir litt slakkere og den lille variasjonen i tempo pga dette. I tillegg fant jeg at armen til Rega har en antiskate løsning som min samboer kom borti av og til, og da ble feiljustert.
    For meg var Rega et vellydende, men frustrerende, eierskap...
    Og Technics låter flott!
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Kanskje dette er som å helle bensin på bålet basert på de andre anbefalingene her, men jeg skiftet til Technics fordi det er så enkelt. :)
    S-formet arm med avtagbart headshell, direktedrift og kan fås ferdig satt opp (SL-1500c f.eks.) gjør alt mye enklere. Jeg kan ha mange pickuper satt på headshell - tar mindre enn ett minutt å skifte.
    En annen grunn til at jeg kvittet meg med Rega, var at nå er det ingen reim som sakte men sikkert blir litt slakkere og den lille variasjonen i tempo pga dette. I tillegg fant jeg at armen til Rega har en antiskate løsning som min samboer kom borti av og til, og da ble feiljustert.
    For meg var Rega et vellydende, men frustrerende, eierskap...
    Og Technics låter flott!
    Ja, har sett på Technics også og har stor sans for enkelheten. Det som jeg er mer usikker på, er om Technics - og forsåvidt en del andre direktedrevne spillere - har sin største forse i engasjement på mer up-tempo musikk. Dette vil skyte litt på siden av hva jeg primært er ute etter. Vet ikke, har jo ikke hørt dem, må bare tro ut fra hva jeg klarer å lese meg til. :)
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.708
    Sted
    London
    Ja, har sett på Technics også og har stor sans for enkelheten. Det som jeg er mer usikker på, er om Technics - og forsåvidt en del andre direktedrevne spillere - har sin største forse i engasjement på mer up-tempo musikk. Dette vil skyte litt på siden av hva jeg primært er ute etter. Vet ikke, har jo ikke hørt dem, må bare tro ut fra hva jeg klarer å lese meg til. :)
    Hva er "up-tempo" for deg?
    For meg, er dette Megadeth og Slayer - og de låter så bra som plata tillater på Technics - og bedre enn de gjorde på Rega. Men dette avhenger og på hvilken pickup som er satt på spilleren.
    For meg er testplater ting som Blackberry Smoke - The Southern Ground Sessions. Denne har to låter med en dame på fiolin, og denne kommer frem og er riktig i lydbildet med Technics 1200 og AT-VM95ML - mye bedre enn Rega med Exact
    En annen er Daft Punk - R-A-M. Denne har masse detaljer og en jeg elsker å finlytte litt til
    Siste for meg, er Pink Floyd med Animals og Wish You Were Here. Gitarlyden på disse to platene er noe jeg liker

    Siste punkt på Technics, er enkel høydejustering av arm...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn