Alt-i-ett til hodetelefoner?

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
Hei!

Det åpner seg opp en ny lyttekrok i stua, som jeg tenkte å dedikere til headfi.

Jeg skulle gjerne hatt en alt-i-ett løsning, som klarte å drive de fleste hodetelefoner fra 32-600 ohm på en tilfredsstillende måte.

Krav / ønske:

Internettradio via wifi - Men gjerne dab også.
Spille av musikk fra nettverksdisk via wifi.
Tilgang til Spotify connect.
Aux inngang og rca inngang
Optisk inngang
Hodetelefonforsterker av god kvalitet
(Ser for meg HD800 eller tilsvarende open back)

Finnes det noe slikt?
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Du har Naim NAC-N 272. Ikke akkurat gratis, men tar alt på strak arm.

Streamerne fra Atoll er klart mer prisgunstige, låter nok godt, men jeg tror du må velge Qobus eller Tidal via tredjepartsprogram i stedet for Spotify for å få det til. Hør med Nordic Sound Design for å få detaljene, her er jeg på tynn is. Mulig Yamaha har noen fine løsninger, også.
Tror kanskje også jeg ville vurdert nettverksspiller + DAC / pre, da blir utvalget mye større.

Mvh
Håkon Rognlien
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
Hei!

Ja det må jeg si, ikke akkurat billig. Tenkte jeg skulle holde det hele til maks 10 - 20K. :)
Kanskje jeg må ha to komponenter da.

Mvh.

Rune
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Hei!

Ja det må jeg si, ikke akkurat billig. Tenkte jeg skulle holde det hele til maks 10 - 20K. :)
Kanskje jeg må ha to komponenter da.

Mvh.

Rune
I så fall vil jeg foreslå Mitchell & Johnson WLD 211+ nettverksspiller matet digitalt inn i enten Mitchell & Johnson series 800 preamp / DAC, eller matet digitalt inn i Audiolab 8300CDQ.
Superenkelet å sette opp og bruke M&J-streameren, og så lenge du mater den digitalt til en oppegeående DAC, spiller den fortreffelig.

Mvh
Håkon Rognlien
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
Hei!

Takk for godt tips. Den M&J saken ser bra ut også. Vet du om det følger med wifi-antenne? Jeg ønsker ikke å kable til den kroken jeg skal ha headfi i, så wifi er viktig. :)

Denne med en god hodetelefonforsterker med digitalinngang, eller preamp med digitalinngang altså. :) Skal sjekke ut de preampene også.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Hei!

Takk for godt tips. Den M&J saken ser bra ut også. Vet du om det følger med wifi-antenne? Jeg ønsker ikke å kable til den kroken jeg skal ha headfi i, så wifi er viktig. :)

Denne med en god hodetelefonforsterker med digitalinngang, eller preamp med digitalinngang altså. :) Skal sjekke ut de preampene også.
Rumath,

Jeg bruker den M&J-streameren selv, har benyttet flere forskjellige her i huset, men denne er den greieste å bruke, ganske enkelt. Selvsagt følger det med Wi-Fi antenne.
Lyden i M&J-streameren er ikke noe spesielt om du kjører den analogt, så det er viktig å kjøre den inn i en god DAC, ja. Selv benytter jeg en flott APL, den faller nok et stykke utenfor ditt budsjett, er jeg redd, og den har ingen analoge innganger, heller. De to jeg nevnte er trygge valg som skaper mye godlyd også fra Spotify. Det er verdt å merke seg at de ikke er like gode som analoge pre-amp'er, som når du kjører dem med digitale signaler.

Mvh
Håkon Rognlien
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
Hei!

Sjekket omtaler av den nå, ser bra ut den.

Men, jeg er «gammeldags» på noen områder, og en volumknott er alltid å foretrekke. Synes boksen er i overkant liten også, lett å gjemme unna, men ikke mye å se på. ;)

At absolutt alt må skje via en app er noe jeg helst unngår, da jeg ønsker at kona også skal ha mulighet til å sitte i kroken og lytte. Kanskje til radio?

Letingen går videre. Men M&J ser absolutt spennende ut! :)
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Finnes det noe slikt?
Jeg tror dessverre ikke det finnes noe innen ditt budsjett som gjør alt dette og er en topp forsterker til de fleste hodetelefoner. Om vi ser på bruktpris er det noen som er i nærheten, som Auralic Altair (ikke analog inngang) og Naim Uniti Atom (gjør alt, men er ikke en fantastisk hodetelefonforsterker til HD800). Men du bør lanskje gå for en mer tilgivende og lettdreven hodetelefon enn HD800, den trenger egentlig en veldig god kilde og riktig forsterker for å skinne.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Finnes det noe slikt?
Jeg tror dessverre ikke det finnes noe innen ditt budsjett som gjør alt dette og er en topp forsterker til de fleste hodetelefoner. Om vi ser på bruktpris er det noen som er i nærheten, som Auralic Altair (ikke analog inngang) og Naim Uniti Atom (gjør alt, men er ikke en fantastisk hodetelefonforsterker til HD800). Men du bør lanskje gå for en mer tilgivende og lettdreven hodetelefon enn HD800, den trenger egentlig en veldig god kilde og riktig forsterker for å skinne.
Deler den oppfatningen, i grunn. Dersom rumath velger å gå for M&J streamer / pre, foreslår jeg f.eks denne: https://www.gear4music.no/no/Opptak...h8gMN5u4aDiwWDfhZzsL_R8riFgXKYmhoCV44QAvD_BwE

Spør meg ikke hvordan den kan være så latterlig billig.

Og ønsker du å strekke strikken en touch til, er denne enda et hakk bedre: https://www.gear4music.no/no/Opptak...dynamic-DT-1990-Pro-Open-Back-Headphones/26JB

Mvh
Håkon Rognlien
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
Hei!

Både guttungen og jeg har DT770 til pc-oppsettet vårt. (80 ohm) Opplever denne behagelig, og som en absolutt bestbuy i prisklassen. Så, helt enig! :)
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Hei!

Både guttungen og jeg har DT770 til pc-oppsettet vårt. (80 ohm) Opplever denne behagelig, og som en absolutt bestbuy i prisklassen. Så, helt enig! :)
Det er DT 770 Pro 250 Ohm som virkelig er stjerna i showet, rumath. De spiller bare alt for bra. Men ettersom du spesifikt ber om åpne denne gangen, tenker jeg DT 990 i en eller annen 250 Ohm variant vil gjøre susen. Evt. gå for en av de nyere løsningene med såkalt "Tesla-teknologi", som nevnte 1770, eller en brukt T1, kanskje.

Mvh
Håkon Rognlien
 

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
585
Antall liker
155
Litt langt vekk fra alt du ønsker deg... Men sjekk Decware Taboo mk3/4 for proper headamp. Kilde i tillegg selvfølgelig.. Men spiller bedre enn det meste annet du kan finne. (skikkelig langt fra ønsket ditt kanskje...)
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
Jepp, den var nok et stykke unna ja. ;) Men jeg digger slike rørsaker, det er bare det at jeg tenker flere skal kunne bruke kroken. :) (Kona, ungene får foreløpig klare seg med anlegget i kjelleren, eller headset og ipad.)

De nye retro-stolene kommer neste fredag, og ny sofa i begynnelsen av august. God tid til å lete med andre ord. :))
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
Retro-stolene har kommet, Atrox v2 leverer nok guffe, Node 2i er en drøm og operere. Snart kommer Beyerdynamic DT1990 Pro også, og det gleder jeg meg til. :)

Lyttehjørnet blir da komplett.

Ettersom jeg har DT770 Pro 80 ohm i kjelleren, så vet jeg hvordan de sitter på hodet, og kjenner lydsignaturen. Tror ikke jeg går helt feil med 1990 da. :))
 

hvego

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2009
Innlegg
310
Antall liker
362
Retro-stolene har kommet, Atrox v2 leverer nok guffe, Node 2i er en drøm og operere. Snart kommer Beyerdynamic DT1990 Pro også, og det gleder jeg meg til. :)

Lyttehjørnet blir da komplett.

Ettersom jeg har DT770 Pro 80 ohm i kjelleren, så vet jeg hvordan de sitter på hodet, og kjenner lydsignaturen. Tror ikke jeg går helt feil med 1990 da. :))
Hei rumath!
Har du noen lytteinntrykk å dele fra denne komboen din?
God helg fra karantenebasert tilværelse i Molde
hvego
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
Hei rumath!
Har du noen lytteinntrykk å dele fra denne komboen din?
God helg fra karantenebasert tilværelse i Molde
hvego
Hei!

Ja, den komboen er langt bedre enn hva man skulle tro mtp. penger lagt i det.
Ca. 2500 for forsterker, 5000,- for streamer og 5000,- for hodetelefoner.

Låter som et anlegg til 100000,- :)

Varmt, detaljrikt, åpent og hurtig som fy!

Rune
 

hvego

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2009
Innlegg
310
Antall liker
362
Kult - takk for svar. Det er godt mulig jeg beveger meg i en sånn retning selv.
 
Topp Bunn