Altec Lansing Voice of the Theatre A8 - en nøtt?

gunnarius

Medlem
Ble medlem
14.07.2006
Innlegg
30
Antall liker
0
Kjøpte meg nylig elementer til Altec Lansing Voice of the Theatre A8. Elementer tatt ut av A8 kabinetter. Sliter med å finne ut hvike drivere som sitter i denne modellen. Vet at delefiltrene er N1285-8A og bassene 3156. Hornene er rimelig sikkert 32b (de med 90 graders bend). Men hvilken modell er driverne?

Sendte mail til CPC Production Services i Australia og fikk beskjed om at jeg har enten 802 eller 902 drivere. Avhengig av alderen.

Bak på driverne står det kun med sort skrift 8602 på den ene og 8610 på den andre. Plus QC57 og QC81, som vel er quality control. Ellers ingenting.

Finnes det noen som kan knekke denne nøtten. Eventuelt har en e- mail adrersse å dele?

Jeg kjenner ikke hornmiljøet i Norge, men det skulle ikke forundre meg om noen løser gåten. Digitalkameraet er i ustand, men vil senere kunne legge ut bilder dersom behøvelig.

All tilbakemelding ville glede en undrende.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Altec Lansing Voice of the Theatre 8A - en nøtt?

Den heter vel A8, ikke 8A eller?

A8 ble produsert i over 20 år. Hvis vi tenker oss at 8602 og 8610 er produksjonsdato på driverene, så er det en av de senere typene, A8C, som såvidt jeg vet er siste revisjon. Den har 32C horn, 416 LF og 902 HF.

Men, det stemmer jo ikke med bassene eller hornet.
 

gunnarius

Medlem
Ble medlem
14.07.2006
Innlegg
30
Antall liker
0
Først til Rhesus. Du har helt riktig: Den heter A8. Fant ut dette selv etter en liten halvtime og korrigerte.

oldman, fant siden du viste til. Hverken 802, 902, eller den driveren du viste til 806A er i nærheten å ligne på den jeg modellen jeg har.

Etter å ha sjekket litt rundt begynner jeg å lure på om jeg er blitt ørlite lurt. Det er meget underlig at driverne ikke på en eller annen måte har Altec sin logo eller identifikasjon fra eventuell annen tilvirker enn Altec.

Bassene,filtrene og 32b hornene er originale nok. Merkelig dersom driverne er noe annet enn Altec. I så fall hva er det jeg har?

Skal forsøke å få lagt ut noen bilder. Lover ingenting.

Til begge to som har svart meg. Tusen takk.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Hadde vært morro med et bilde av de driverene.

Hvis du skrur av koppene bak på driverene, så kan du se på typenummeret på membranen. Typisk nummer 21597 f.eks.
 
S

slowmotion

Gjest
Bilder hadde gjort det litt lettere, ja.
Dessuten er det moromt å se bilder av horn... ;)
 

oldman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.07.2005
Innlegg
96
Antall liker
20

gunnarius

Medlem
Ble medlem
14.07.2006
Innlegg
30
Antall liker
0
Bilder, helt enig. Jobber med saken.

Har skrudd av de tre skruene som fester det bakre plastlokket på driveren. Dersom dette sier ekspertene noe stod det følgende tall. Sett fra venstre mot høyre 35480 så 85 55 så et første tall som var vrient å lese grunnet det var stemplet over skruehull, men jeg tror 65600 og til sist QC55

Selve diaphragm var identisk med de som nå selges som spare parts. Søvfarget membran med kobber/gull ring ytterst. "phasing plug var oransje", den som ser ut som en sil.

Bilder kommer, bi litt.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Det er nok en 902 light utgave du har. Eneste forskjellen i forhold til en vanlig 902 er membranen, som er av en type som ikke tåler like mye effekt som en 902. Noen mener at denne utgaven har litt bedre respons helt i toppen i forhold til standard vare. Ta godt vare på dem.
 

oldman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.07.2005
Innlegg
96
Antall liker
20
Det er nok en 902, ja. Den plastkoppen du ser på bildet (loading cup) med tre skruer kan du med fordel fjerne. Den begrenser utstrekningen i toppen samtid som den beskytter mot høy effekt. Til normalt innebruk er ikke det noe problem og du får en luftigere topp. Eneste problem er at skruene blir for lange og du må lage avstandsstykker eller skaffe kortere skruer i umagnetisk materiale. Det er flotte drivere.
 

gunnarius

Medlem
Ble medlem
14.07.2006
Innlegg
30
Antall liker
0
Så ser det ut til at ekspertisen på forumet atter en gang løser saken. Stor takk til alle som involverte seg.

oldman, ut i fra et kvalitativt lydsynspunkt, ville du ikke heller ha brukt et 511b eller 811b horn til driverne. Eller vurderer du 32b hornet fra Western Electric til å være likebyrdig med de to forannevnte. Personlig og rent intuitivt virker dette 90 graders bendet til en "farging" av lyden.

Skulle jeg velge et 511b (500hz) horn eller et 811b (800hz) horn, noe jeg har fått bekreftet lar seg gjøre, tror du jeg da trenger et mellomstykke eller kan hornet erstatte 32b direkte.

Jeg har tidligere hatt 604-8G Duplexmonitoren to ganger. Noe jeg som student dro med meg hjem fra London første gang i 1973. Absolutt et hyggelig bekjentskap.

Fine kommentarer fra deg og andre på forumet.
 

oldman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.07.2005
Innlegg
96
Antall liker
20
Jeg forstår ikke helt om du sitter med komplette A8 høyttalere eller om du vil bruke elementene i et helt nytt prosjekt. Hvis det første er tilfelle, så har du jo ikke plass til annet enn det originale hornet. A8 er jo veldig grunn. Men hvis kassa ikke er noen begrensning, så ville jeg brukt 511b eller 811b. 511b tar størst plass. Driverne passer direkte. Hvilket horn du bruker vil jo avhenge av basselement/kasse og delefilter. Slike beregninger må du spørre en ekspert om. Kanskje du tenker å simpelthen plassere nye horn utenfor den originale kassa. Da er det plug-and-play forutsatt at 32b går ned så noenlunde i nærheten av 511/811.
 

gunnarius

Medlem
Ble medlem
14.07.2006
Innlegg
30
Antall liker
0
Tusen takk for dine gode innspill oldman. Jeg har ikke kassene, men kan muligens skaffe.

Har egentlig lyst å forsøke noe nytt. Vi får se, men nå har jeg fått konstruktive tilbakemeldinger fra deg og andre. Nå går jeg i tenkeboxen.
 

oldman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.07.2005
Innlegg
96
Antall liker
20
Du har i hvert fall et veldig godt utgangspunkt i 902-driverne. (jeg hører på dem daglig)
 
Topp Bunn