Alternativ til Audio Technica oc9ml2?

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Jeg er glad i lyden fra min AT, liker den egentlig veldig godt. Det som likevel er litt irriterende er at den avviker tonalt fra min andre lydkilde, en iMac/dacmagic kombo. Vinyl låter merkbart mer fremhevet i diskanten. Om begge kildene hadde hatt samme lydsignatur hadde deg jo ikke vært noe problem å matche utstyr og høyttalerplassering etter dette, men når kildene låter såpass ulikt må jeg velge hvilke av dem jeg skal optimalisere lyden etter.

Vel, er det noen som kan anbefale meg en MC som lyder litt mindre diskantfokusert men som samtidig har en stram, klar, rytmisk og åpen lyd?

Prisen bør helst ligge under 4-5000

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg tror Dynavector 10X5 eller 20X (H/L) kan være svaret du leter etter. De er begge gode pickuper, trives i Regaarmer, er runde og fine i lyden, bittelitt dempet i toppen, og innenfor budsjettet ditt.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg er enig med deg her, Zomby,Dynavectors elementer er ubegripelig gode kjøp og passer veldig godt i Regaarmer. Men å beskrive dem som "runde og fine" kjenner jeg meg ikke igjen i. Ikke avrundingen heller. De er dynamiske, kroppslige og klangrike i lyden, og låter i mine ører detaljerte og sammenhengende med veldig riktig topp.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Store ord om små forskjeller, er det ikke det vi holder på med? ;)

Jeg har jo sagt før at 'ich bin ein Ortofoniker', så da vet du 'hvor jeg kommer fra'. Rumpofsteelskin, som George Clinton ville sagt. 8)

Jeg har også hatt en av forgjengerne til AT'en (AT OC 9). Det er lenge og et par spillere siden, men DV'ene er nok også bittelitt dempet i toppen i forhold til AT (alt er jo relativt, til noe).

P.S. 'Rund og fin' var ment som et kompliment. Hadde jeg ment 'blaut pudding' hadde jeg sagt det...

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Bare for å være litt jålete. ;) Jeg får meg ikke til å montere en 10X5 på en Gyrodec/Tecnoarm. Den ser jo ut som en billig plastdings til en tiendedel av prisen.

20X ser muligens litt bedre ut? Hvordan ser den ut i real life?

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Noen som har vært borti Ortofon Kontrapunkt A mc?

http://www.tonart.no/nettbutikken/diverse-tilbehoer/pick-up'er/ortofon-mc-kontrapunkt-a-(mc).aspx

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
SOEDAL skrev:
Jeg er glad i lyden fra min AT, liker den egentlig veldig godt. Det som likevel er litt irriterende er at den avviker tonalt fra min andre lydkilde, en iMac/dacmagic kombo. Vinyl låter merkbart mer fremhevet i diskanten.
VTA justering? For lys/skarp, senke armbasen litt? Er kanskje ikke VTA justering på
Tecnoarmen din, da den jo er basert på Rega?

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Hvis du liker AT'en din så kan jo et alternativ være å bytte iMac/Dacmagic ;D
Mvh Roger

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
zimon skrev:
SOEDAL skrev:
Jeg er glad i lyden fra min AT, liker den egentlig veldig godt. Det som likevel er litt irriterende er at den avviker tonalt fra min andre lydkilde, en iMac/dacmagic kombo. Vinyl låter merkbart mer fremhevet i diskanten.
VTA justering? For lys/skarp, senke armbasen litt? Er kanskje ikke VTA justering på
Tecnoarmen din, da den jo er basert på Rega?
Joda, det er mulig. Det er en av forskjellene på Tecnoarm og orginal Rega. Skal prøve det du foreslår.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
roger skrev:
Hvis du liker AT'en din så kan jo et alternativ være å bytte iMac/Dacmagic ;D
Mvh Roger
Nja, jeg tror faktisk det er snakk om en reell objektiv stigning i lydnivået i diskanten. Høres sånn ut. Går ikke ann å få en konverter med samme frekvensgang. Blir litt feil å tilføre feil så tidlig i linja også.

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Hmm, AT'en fremstår som ganske nøytral på frekvensfløyene i min spiller, VPI Classic, men det betyr jo ikke at den ikke har en stigning i nivå i din rigg. Lykke til med søket etter ny pick-up.
Mvh Roger

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Dette beskriver egentlig ganske godt hva jeg hører.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.080
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Kurven skiller seg ikke mer enn "u-hørbare" 0,3-0,5 dB fra min MM AT-15Sa!
(mest i løftet over ~7kHz)

Arne K

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Cobra2 skrev:

Arne K
Ja. Det må da være flere enn meg som finner denne type frekvensgang problematisk?
Er det vanlig å publisere denne type målinger på pick-uper?
Hadde vært ganske nyttig med tanke på et eventuelt nykjøp.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
DV 20 er nok tingen for deg. Nydeleg på alle måtar, utan å vere prega av snillisme. OC 9 er nok meir fokusert på oppløysing og luft, men DV 20 gjer dette også utan å overdrive, og samstundes få med seg også alt anna. Begge pickupar er svært gode til prisen.
DV 10 er kanskje eit endå betre kjøp, då han har vore billeg i lang tid. Men har ikkje så flott oppløysing. (Likevel brukar eg sjølv DV10 til referanse)

Z

Zomby_Woof

Gjest
SOEDAL skrev:
Bare for å være litt jålete.  ;) Jeg får meg ikke til å montere en 10X5 på en Gyrodec/Tecnoarm. Den ser jo ut som en billig plastdings til en tiendedel av prisen.

20X ser muligens litt bedre ut? Hvordan ser den ut i real life?
Enig. 10X5 er rett og slett stygg av utseende. 20X derimot, er en nett liten sak, og vil ikke skjemme ut spilleren din.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
278
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
SOEDAL skrev:
Cobra2 skrev:

Arne K
Ja. Det må da være flere enn meg som finner denne type frekvensgang problematisk?
Bare sånn fra sidelinja så vil jeg advare mot å tro at det er kun AT OC9 som gir denne litt lyse klangen i vinylenden din. Det kan bli en dyr antakelse, fordi såvidt jeg kan skjønne så bidrar vel alt fra Michell'en til Trichord'en i samme retning; og hvorfor bruke en Michell dersom man ikke nettopp er ute etter den friske litt lyse åpne tredimensjonale lyden de er kjent for å gi.

Jeg vil anmode om å "hold your horses" litt, og se på hele vinylavspillingskjeden som en helhet istedet for å tro at OC9 er en så stor synder at den må byttes ut med en annen pu, og så vil alt løse seg. Det har jeg liten tro på, iallefall på sikt.

Problemet kan dreie seg om problemer i alt fra innstillinger via underlag til helhetlig samklang mellom komponenter; det er svært sjelden nå til dags at en enkeltkomponent (især en så balansert og rågod en som OC9!) er årsak til et solid hørbart avvik i frekvensgang.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Absolutt enig med Vidar P i den prinsipielle tanken om platespiller/pickup/RIAA som et system. Jeg har faktisk ikke hørt Gyro'en, så jeg skal ikke si noe om den heller.

Men, nå er det jo litt sånn at bordet fanger. Og så er jo enklere å bytte pickup enn hele spilleren.

Jeg fant forresten et frekvensplott for 20X også.

Etter øyemålet skulle man fortsatt tro at det er en god idé.

Z

Zomby_Woof

Gjest
SOEDAL skrev:
Noen som har vært borti Ortofon Kontrapunkt A mc?

http://www.tonart.no/nettbutikken/diverse-tilbehoer/pick-up'er/ortofon-mc-kontrapunkt-a-(mc).aspx
Ortofon løser nok ingen av de beskrevne problemene. Nydelige produkter, men sannsynligvis feil svar på dette spørsmålet. Jeg har nylig hatt Kontrapunkt h og Jubilee i samme spiller som 20X. De er begge noe 'kjøligere' i klangen enn DV. Igjen disse ordene som lett kan misforstås som negativ kritikk, uten å være ment som det. Uansett synes jeg det er en beskrivelse som treffer forskjellene mellom de to merkene. Skulle jeg beskrive Orto' alene ville jeg kanskje valgt ord som artikulert, tydelig, stram, avslørende, eller noe i den duren.

Det samme vil jeg nok tro gjelder Lyra (etter ryktet). Her tipper jeg ssm kan si noe fornuftig. Han gikk ganske nylig fra DV 20X til Lyra Argo i.

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
31.533
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Syns min tidligare DV 20xl var en pu med fart og morro, dynamikk og bas i min tidl Rega P3.24 og mot den varme siden
tonalt så matchet den iværtfall Rega meget godt (xx2 budget). Som Vidar påpeker er nog en Michell Gyro en neutral/lysere/slankere spiller, som en Rega Kanske. Hade selv ville prøvd med en SME arm på Gyron.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Zomby_Woof skrev:
Absolutt enig med Vidar P i den prinsipielle tanken om platespiller/pickup/RIAA som et system. Jeg har faktisk ikke hørt Gyro'en, så jeg skal ikke si noe om den heller.
Bare en fotnote til dette fra en novise i denne sammenheng, om det lov :): I tillegg til Rudis pickup kategorisering / handleregister http://www.norskhififorum.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=330 finner jeg følgende post av Gunnar Brekke fra 8.mai i år nyttig http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=34167.msg642362#msg642362. Han sier der noe generelt om ulike spilleres (merkers) klang-karakter, eller lydsignatur om vi kan si det slik,og om behovet for matching spiller/pu mtp slike klang egenskaper. Slik info kan vel også være nyttig kontekst å ha i mente når man vurderer andres rapporterte erfaringer med en pu, spesielt om de har annen spiller/arm enn en selv...

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Takker for gode innspill.

Angående dette med match AT + Gyrodec, så er det sikkert noe i det dere skriver. Gyroen er jo ofre beskrevet som litt lys i klangen. Fokus på ryme og energi. Det samme gjelder oc9ml2.

Problemet, slik jeg ser det er at noe av den spenstige lyden som kommer ut av denne kombinasjonen har sitt opphav i en ulinjær frekvensgang som stiger fra 7KHz og havner 3dB over den brede mellomtonen i nivå.
Om den andre kilden min hadde hatt samme frekvensgang så hadde jeg bare kunne vinklet høyttalerne litt utover og mye av "problemet" hadde vært borte. Problemet oppstår når kildene har ulik frekvensgang. Jeg er muligens litt ekstra kilen på denne type variasjoner, men jeg vil ihvertfall undersøke mulighetene for å få en rettere frekvensgang fra analogmediet.

Nå skal ikke dette forstås som at jeg misliker oc9ml2. Jeg synes den er utrolig bra på mange felter. Blandt annet har de innerste sporene på platene blitt voldsomt forbedret etter at oc9 tok over etter en clearaudio MM. Om Gyrodecen var den eneste kilden min hadde ikke dette vært et problem, men jeg har som sagt to kilder, og jeg ønsker en tonal likhet mellom disse.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
SOEDAL skrev:
Nå skal ikke dette forstås som at jeg misliker oc9ml2. Jeg synes den er utrolig bra på mange felter. Blandt annet har de innerste sporene på platene blitt voldsomt forbedret etter at oc9 tok over etter en clearaudio MM. Om Gyrodecen var den eneste kilden min hadde ikke dette vært et problem, men jeg har som sagt to kilder, og jeg ønsker en tonal likhet mellom disse.
Spør (alle) og avslører min uvitenhet, frekvens/db-kurven sier sitt, men hvor stor er sjenansen for dine ører, og - kan bytte av armkabel kanskje være nok til å få bukt med det som sjenerer, uten å drepe det som gleder? F.eks. litt avrulling eller demping i topp ifht den du har nå. Med armkabel mener jeg i denne sammenheng fra arm/spiller til riaa, ikke den inni armrøret.

btw Hvilken armkabel bruker du Soedal, og mellom riaa/forsterker? Spør av interesse fordi jeg har en lite brukt oc9, og en Jelco sa-750d arm liggende...og vurderer å skaffe Gyro SE som drivverk...en gang i fremtiden, når vet jeg ikke...i mellomtiden noterer jeg....

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
SOEDAL skrev:
Cobra2 skrev:

Arne K
Denn frekvenskurven er en ganske vanlig tendens hosr MC pickuper, kan tunes med impedanstilpasning og VTA ...
Jeg ville tro et en senking av armen på Michellen vil kunne dempe diskanten en del...

sleiven

Topp Bunn