Må si at jeg ikke blir klok på dette med hvilken isolasjon som skal brukes til heldemping av bakvegg, 55cm dybde.
Space slab 39 hylles som det beste alternativet, men snekkere rynker på nesen å sier at det er dårligere kvalitet med partier som er mer klumpete.
Normal Glava er jo mye luftigere og har vel bedre luftgjennomstrømning?
Andre ting som jeg ikke har sett diskutert er hvilken side som vender ut i rommet.
De fleste isolasjonen er fastere i flatene (120x60cm flaten) ennendestykkene, det har vel også noe å si?
Og har jeg oppfattet det riktig, har jeg en bassfeller på 55cm dybde, så får jeg "dobbel effekt" iom at lyden passeres og svekkes i 55cm mot bakveggen, hvor så lyden blir reflektert, og den så går igjennom 55cm bassfeller på vei ut i rommet igjen.
Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Glava er bedre på å bevare varme, som snekkerne sikkert snakker om. Akustikken og isolasjonen mot vinteren er desverre ikke alltid likt.
Glava har mye dårligere luftgjennomstrøming. Space slab (og den nye ursa) ligger på ca. 5000 pa.s/m2, mens rockwool flexi-a ligger på hhv 9000, glava A37 ligger på 10700, og den nye proff 35 ligger på rundt 11500 pa.s/m2. Rockfon industrial og typiske glava ecophon plater ligger gjerne rundt 21-22000 pa.s/m2.
Ja, dette med at det man effektivt har dobbelt bredde er tatt med i beregningen. Man trenger 1/4 dybde av bølgelengden (pluss nødvendig areal) for å oppnå "100% demp) Så i realiteten må man da ha noe som bygger ca. 1/8 ut. Det blir fortsatt heftige avstander mtp at en bølgelengde på 50hz er nesten 7 meter
så 55cm felle begynner å rulle av ved en 60-70hz, men den mister jo ikke totalt effekt før den har kommet litt nedover. Vil regne med god effekt i området ned til en 45-50hz. Med glava taper man faktisk nesten 10hz i forhold til knaus på disse dybdene
jeg har testet.
anbefales forøvrig omtrent alltid 60cm felle, siden man da enkelt kan stable de stående sidelengs for å optimalisere.