Bil, båt og motorsykkel Alternativer til Outlander PHEV

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.798
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei,

Jeg er veldig lite interessert i bil, men nå begynner min 2005 Toyota Previa å synge på siste verset.

Vi har en Nissan Leaf som bil nummer 2 (konebil) så en ny bil må dekke omtrent følgende behov i tillegg til daglig bruk
  • Mulighet til å reise på lengre turer (ferie Danmark/Polen) og reise over til Østlandet
  • Det blir sikkert litt oppussing fremover også - så må trekke henger og ha takgrind
De siste 15 årene har jeg hatt 2 biler - Første en Toyota Avansis (1995) modell og så en Previa.

Jeg vil først og fremst ha en bil som er billig i drift/vedlikehold/avskrivning. Men jeg er vel også kommet dit i livet at jeg kan rå meg en bil som ikke ser ut som en søppelhaug på hjul.

Jeg ser da at jeg kan få en Outlander PHEV, 2016 modell, ca 50 000km, med bra med utstyr til ca 275 000,-.
  • Kan lade hjemme - så den kan jeg kjøre hel-elektrisk mesteparten av tiden.
  • I mine verden så er det en skikkelig lekker bil med masse utstyr.
Så regner jeg med at dette er en pålitelig bil, men relativt lite behov for service de neste 5 årene.

Er det andre biler jeg bør vurdere...?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.029
Antall liker
9.309
Hvis er på jakt etter et bilmerke som er i ferd med å forsvinne og en bil som har komfort som en traktor og dyr å vedlikeholde (dyre deler) er det rette bilen. Dessuten så er vel ikke Mitsubishi av de mest holdbare japanske biler.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Mitsubishi forsvinner visstnok ikke likevel.....

 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Hvis er på jakt etter et bilmerke som er i ferd med å forsvinne og en bil som har komfort som en traktor og dyr å vedlikeholde (dyre deler) er det rette bilen. Dessuten så er vel ikke Mitsubishi av de mest holdbare japanske biler.

Så ille er den vel ikke? Har komfort som en SUV. Støyer endel og mye hardplast. Ellers mye bil for penga....
 
  • Liker
Reaksjoner: OMF

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.933
Antall liker
747
Toyota RAV4 hvis den er stor nok. Nyere RAV er større enn de første generasjonene. Honda CR-V er også et alternativ. Riktignok ingen ladbare varianter brukt.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.495
Antall liker
9.222
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
CR-V er god å kjøre og har få problemer, har eid en for mange år siden. I de senere årene har CR-V vært favoritt leiebilen når vi er på ferie i Thailand. Skulle jeg kjøpt en brukt fossilbil i dag så ville en CR-V med bensin vært en kandidat jeg hadde vurdert seriøst.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Hvis du vil ha SUV og ladehybrid er det ikke så mange alternativ.
Hvis ikke finnes Passat GTE stasjonsvogn ladehybrid. Koster det samme eller mindre. Helt annen komfort og kjøreopplevelse.
 

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
814
Antall liker
581
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
7
Har en Outlander S edition, og får en ny samme nå i november/desember (de siste som leveres til Norge). Veldig godt fornøyd. Ca like mye plast som i en Volvo XC 60 som en kollega har og samme nivå på sikkerhetsutstyr (S modellen). Ca 250.000 billigere. Litt mindre HKer. Min første langtur med bilen var ferie over 3 dager med 5 voksne. Funka utmerket:). Har ikke hatt problemer med bilen av noe slag på de 3,5 årene jeg har hatt den. Mitsubishi i Norge vil ha full garanti på alle biler og oppfølging uavhengig av at de ikke satser i hele europa med noen modeller. Nye Eclipse Cross vil ha samme drivlinje som Outlander og størrelsesmessig vil den havne et sted mellom RAV og outlander. Grei bil å sjekke ut når den kommer i begynnelsen av 21.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.798
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Er vel i grunn ikke så opptatt av at det er ladehybrid, men kom ikke de gunstig ut avgiftsmessig - så man får litt mer bil for pengene?
Uten at det betyr så mye vil jeg nok også tro at jeg kan gjøre 90% av all min kjøring elektrisk (Altså noe i overkant av 10 000 km årlig).

CRV og Rav4 er vel en del mindre - eller blir blir man litt lurt av bilder...?
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.022
En del av disse "SUV"ene har også relativt liten bagasjeplass. Aner ikke hvordan det ligger an i den nevnte, men om du uansett har henger og hengerfestet er kanskje behvoet for stor bagasjeplass noe mindre så lenge man får med seg alt pakket på ferie, og det kan stort sett løses med en skibos på taket.

Jeg ville heller kjøpt en eller annen stasjonsvogn enn en slik en i alle fall. Panteren er langtfra den første som omtaler den som en "traktor" kjøremessig så det er sannsynligvis noe i det.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.798
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jeg er ikke spesielt bortskjemt med kjøreegenskaper da - har 2005 Previa i dag. Som bondegutt synes jeg heller ikke "traktor" er noe negativt! ;-)
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Bagasjeplass er vel stort sett et minus med alle SUV-er.... by-jeep'er som de egentlig er... Greit nok hvis man bare skal frakte et par personer med hver sin tannbørste...
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Hvis det har noe å si så får man ikke hybridvarianten av Outlander med 7 seter.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.798
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hvis det har noe å si så får man ikke hybridvarianten av Outlander med 7 seter.
Har 7 seter nå, men har ikke hatt de siste 2 i bilen på over 1 år. Så 5 seter er nok.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Er vel i grunn ikke så opptatt av at det er ladehybrid, men kom ikke de gunstig ut avgiftsmessig - så man får litt mer bil for pengene?
Uten at det betyr så mye vil jeg nok også tro at jeg kan gjøre 90% av all min kjøring elektrisk (Altså noe i overkant av 10 000 km årlig).
Anbefaler ikke ikke-ladbar hybrid dersom du ikke bare kjører i byen og under 70 km/t, gjerne max 60.
Da er det diesel som gjelder.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.798
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Anbefaler ikke ikke-ladbar hybrid dersom du ikke bare kjører i byen og under 70 km/t, gjerne max 60.
Denne må jeg faktisk tenke litt på før jeg kan ta stilling til
 
C

Cyber

Gjest
Hei,

Jeg er veldig lite interessert i bil, men nå begynner min 2005 Toyota Previa å synge på siste verset.

Vi har en Nissan Leaf som bil nummer 2 (konebil) så en ny bil må dekke omtrent følgende behov i tillegg til daglig bruk
  • Mulighet til å reise på lengre turer (ferie Danmark/Polen) og reise over til Østlandet
  • Det blir sikkert litt oppussing fremover også - så må trekke henger og ha takgrind
De siste 15 årene har jeg hatt 2 biler - Første en Toyota Avansis (1995) modell og så en Previa.

Jeg vil først og fremst ha en bil som er billig i drift/vedlikehold/avskrivning. Men jeg er vel også kommet dit i livet at jeg kan rå meg en bil som ikke ser ut som en søppelhaug på hjul.

Jeg ser da at jeg kan få en Outlander PHEV, 2016 modell, ca 50 000km, med bra med utstyr til ca 275 000,-.
  • Kan lade hjemme - så den kan jeg kjøre hel-elektrisk mesteparten av tiden.
  • I mine verden så er det en skikkelig lekker bil med masse utstyr.
Så regner jeg med at dette er en pålitelig bil, men relativt lite behov for service de neste 5 årene.

Er det andre biler jeg bør vurdere...?
Det er vel få biler som er styggere enn Outlander, jf. søppehaug på hjul. De nye er litt bedre, men herlighet for no makkverk. (Smak og behag selvsagt)

Kjøp en Ford S-Max, fantastisk anvendelig bil og myyyyye romsligere enn Outlander.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.798
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Skjønte faktisk ikke helt hva Voff mente, men det finnes vel faktisk noen hybrider som ikke er ladbare (type Prius og slikt), men det er nok ikke aktuelt for meg. Poenget er vel å kjøre forbrennningsmotoren på optimal ytelse, men det blir mye styr for lite tror jeg.

Har tittet litt på Finn igjen - og det store sprørsmålet er kanskje mer hva får man med en Outlander som man ikke får med en stasjonsvogn. Og Stasjonsvonger er det jo veldig mye å velge i.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
OMF: Du har jo Suzuki Across, da...Eventuelt en C5 Aircross...
 

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
628
Antall liker
663
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
Når vår gamle 2009 Ford Kuga begynte å bli skrøpelig ble det bestilt en Kuga Phev. Prøvekjørte også en outlander. Bra bil, men fikk følelsen av å kjøre rundt i en brødboks. Kuga har så langt fungert strålende, men den er på runde to av tilbakekalling/utbedring av lading, så det er en smule irriterende.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.798
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Vi har åpenbart delte meninger om man mener S-max er en penere bil en Outlander.

Ford.jpg

OUtlander.jpg
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.195
Antall liker
2.436
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Strøm eller diesel/bensin. Ikke begge deler. 😊
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.022
Om man skal ha en generisk familefrakter/bruksbil må jeg innrømme at jeg aldri har skjønt hvorfor noen bryr seg om en bil er pen eller ikke. Uansett hva man måtte mene om estetikken så er det uansett ingen som snur seg, eller snur seg bort fra en Honda, Skoda eller Mitsubishi. Det er kun variasjoner over døllhet uansett hva det er.
 
Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.495
Antall liker
9.222
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Jeg liker en bil som jeg setter meg inn i og ikke ned i. Har sikkert noe å gjøre med dårlig rygg og alder :D Om bilen gjør 0-100 på 5 eller 10 sekunder bryr meg midt i hekken, men bilen skal være god å kjøre, Ingen ulyder, og noenlunde komfortabel. Utseende er ikke så viktig men at den er praktisk er fint og at den selvfølgelig skal være pålitelig. Har man behov for hengerfeste må det kunne dras henger, er det bratt og dårlig vei der man kjører av og til så er jo både litt bakkeklaring og 4wd fornuftig. Ser at det nevnes at diesel kan være tingen, diesel har moment men det kakler og rister, og dieselmotoren trenger å få kjørt seg litt av og til, partikkelfilteret trenger litt trøkk og varme for ikke å bli tett. I tillegg skal bilen være rimelig, bil er det dyreste vi driver med. En 10 år gammel bil som brukes hele året er i praksis bortimot verdiløs. Og så spørs det hva de årlige kostnadene blir i tillegg til verditapet.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.022
En ting jeg aldri helt har skjønt meg på er alder vs kjørelengde. At en del ting slites fordi de bruke mye (altså kjørelengde) er forsåvidt opplagt, men hva som skjer med en bil som brukes lite over lang tid er ikke like klart for meg. Jeg har hørt pakninger og slikt nevnt, men på de bilene jeg har eid har jeg i alle fall aldri noen sinne byttet en pakning. Nå er det en stund siden jeg har sett på bruktbil, men da jeg gjorde det så hadde jeg et veldig klart inntrykk av at alder i for stor grad påvirker prisen og kjørelengde for lite. Når alder er i området innenfor eller utenfor garanti så er det greit nok, men man skulle i utgangspunket tro at når garantien uansett er ute så har kjørelengde veldig mye mer å si enn hvor gammel bilen er.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Syns det var morsomt at noen mente Outlander ser ut som en søppelhaug på hjul, for så å trekke fram Ford S-max som noe positivt. S-max er vel noe av det minst tiltaltende jeg kan tenke meg, kanskje bare slått av Opel Zafira.

Fordelen med SUV framfor stasjonsvogn er framkommelighet og bakkeklaring, sånn jeg ser det. Man sitter høyere, og med firehjulsdrift og høy bakkeklaring kommer man fram i dypere snø også.

Angående bagasjeplass kan man sette inn et gitter og stable til taket i bagasjerommet, men man kan slite hvis man har f.eks. en stor barnevogn og ting som det.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
En ting jeg aldri helt har skjønt meg på er alder vs kjørelengde. At en del ting slites fordi de bruke mye (altså kjørelengde) er forsåvidt opplagt, men hva som skjer med en bil som brukes lite over lang tid er ikke like klart for meg. Jeg har hørt pakninger og slikt nevnt, men på de bilene jeg har eid har jeg i alle fall aldri noen sinne byttet en pakning. Nå er det en stund siden jeg har sett på bruktbil, men da jeg gjorde det så hadde jeg et veldig klart inntrykk av at alder i for stor grad påvirker prisen og kjørelengde for lite. Når alder er i området innenfor eller utenfor garanti så er det greit nok, men man skulle i utgangspunket tro at når garantien uansett er ute så har kjørelengde veldig mye mer å si enn hvor gammel bilen er.
Jeg har da inntrykk av at de fleste vekter kjørelengde mer enn alder?

Men biler er jo lagd for å være i bevegelse, og enkelte ting kan sikkert stå seg i stykker også hvis den ikke blir brukt. Bare se på bremseskivene etter en ukes tid, på en bil som ikke står i garasje og ikke blir brukt. Ting ruster og setter seg hvis det ikke blir brukt.
 
C

Cyber

Gjest
Det var OMF som nevnte søppelhaug på jul, jeg bare refererte til at han ikke ville ha en bil som så ut som det. Jeg synes ikke Outlander er så stygg, men den ser ganske uproporsjonal ut, spesielt i vinkelen over.

S-Max er en ganske pen bil etter min mening, spesielt ut fra at den er større enn nesten hva som helst inni, kjører veldig godt og har god sittestilling. 3 skikkelige bakseter, stor takhøyde og lavt innsteg er også bra. Forrige generasjon var faktisk enda bedre på sitteposisjon og kjørefølelse, etter 2016 er de ikke like skarpe i styringen. Med 180 hk diesel, automat og 4 wd bør den tilfredsstille de fleste.

Alternativt hadde jeg sett på en Skoda Superb - de er pene.

 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.022
.
Fordelen med SUV framfor stasjonsvogn er framkommelighet og bakkeklaring, sånn jeg ser det. Man sitter høyere, og med firehjulsdrift og høy bakkeklaring kommer man fram i dypere snø også.
En del av disse "SUV"ene har jo ikke god bakkeklaring heller. Og det er vel heller ikke noe magisk med firehjulstrekken på en av sorten kontra tilsvarende på en sedan eller stasjonsvogn med 4wd og de fleste kjører uansett ikke i terrenget med bilen sin. Om man går all out og kjøper en bil med lavserie og differensialsperre så kan jeg forsåvidt være med på logikken, men det har uansett ikke disse by-jeepene. Med unnatak av Suburu er det vel også smått med personbiler som har permanent firehjulstrekk.

Mercedes har laget en elektrisk "SUV". Den har klart lavere bakkeklaring enn min Tesla Model S og jeg har mindre enn ingen tro på at firehjulstrekken er noe bedre på bilen fra Mercedes bare fordi den markedsføres som en SUV.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
S-max er utvilsomt en praktisk, og sikkert god bil også. Men utseendemessig vil jeg foretrekke Outlander. Trenger ikke si noe mer enn det.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.022
Jeg leide S-Max en gang på ferie. Bagasjeplassen var smått legendarisk utover det er det ikke veldig mye å si om den.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
En del av disse "SUV"ene har jo ikke god bakkeklaring heller. Og det er vel heller ikke noe magisk med firehjulstrekken på en av sorten kontra tilsvarende på en sedan eller stasjonsvogn med 4wd og de fleste kjører uansett ikke i terrenget med bilen sin. Om man går all out og kjøper en bil med lavserie og differensialsperre så kan jeg forsåvidt være med på logikken, men det har uansett ikke disse by-jeepene. Med unnatak av Suburu er det vel også smått med personbiler som har permanent firehjulstrekk.

Mercedes har laget en elektrisk "SUV". Den har klart lavere bakkeklaring enn min Tesla Model S og jeg har mindre enn ingen tro på at firehjulstrekken er noe bedre på bilen fra Mercedes bare fordi den markedsføres som en SUV.
Ja, du klarer sikkert allltids å finne eksempler på SUV'er som IKKE har høy bakkeklaring og bedre framkommelighet. Men min SUV har iallfall bakkeklaring og bedre framkommelighet enn flere stasjonsvogner jeg har prøvd, og man sitter høyere og har bedre oversikt enn i en stasjonsvogn. Og jeg bor sånn til at jeg stadig for bruk for den permanente firehjulsdriften. Lavserie har jeg aldri savnet.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.022
Firehjulsdrift kan man få på nesten hvasomhelst nå om dagen. Jeg har også bodd slik at jeg hadde behov for firehjulstrekk - det var i Oslo sentrum uten egen garasje. Har aldri hatt så mye bruk for 4wd som da.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hva med å se på en Hyundai? Tucson, ix35, Grand Santa Fe.....
De er garantert større enn Rav 4, og vil tippe på ikke plagsomt mye mindre enn Outlander.....

mvh
Proffen
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Firehjulsdrift kan man få på nesten hvasomhelst nå om dagen. Jeg har også bodd slik at jeg hadde behov for firehjulstrekk - det var i Oslo sentrum uten egen garasje. Har aldri hatt så mye bruk for 4wd som da.
Har bodd i Oslo selv, men hadde en lav roadster med bakhjulstrekk og skjønte da hvorfor så mange som bor i Oslo har nettopp SUV med 4WD.

Er ikke helt sikker på hva du egentlig argumenterer for eller mot her lenger nå? Jeg bor iallfall sånn til at en SUV med 4WD og litt bakkeklaring er kjørkomment om vinteren, og jeg kommer ofte fram selv om det ikke er måkt skikkelig. Noe som ikke alltid er like enkelt med en lav stasjonsvogn som tar nedi snø og brøytekanter.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Skjønte faktisk ikke helt hva Voff mente, men det finnes vel faktisk noen hybrider som ikke er ladbare (type Prius og slikt), men det er nok ikke aktuelt for meg. Poenget er vel å kjøre forbrennningsmotoren på optimal ytelse, men det blir mye styr for lite tror jeg.

Har tittet litt på Finn igjen - og det store sprørsmålet er kanskje mer hva får man med en Outlander som man ikke får med en stasjonsvogn. Og Stasjonsvonger er det jo veldig mye å velge i.

Hva jeg mente er at disse hybridene, slik som RAV4 og Lexus med samme drivverket, bruker relativt lite på bykjøring ved lav fart og mye stopp, men desto mer på langkjøring.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.022
Er ikke helt sikker på hva du egentlig argumenterer for eller mot her lenger nå? Jeg bor iallfall sånn til at en SUV med 4WD og litt bakkeklaring er kjørkomment om vinteren, og jeg kommer ofte fram selv om det ikke er måkt skikkelig. Noe som ikke alltid er like enkelt med en lav stasjonsvogn som tar nedi snø og brøytekanter.
Egentlig bare at "SUV" ikke nødvendigvis betyr hva man forbinder med det. Høy bakkeklaring er ikke nødvendigvis til stede og 4wd kan man få på omtrent hva som helst av biler. Så om man trenger eller mener å trenge firehjulstrekk, god fremkommelighet og god bagasjeplass så er det ikke opplagt at SUV er hva man skal se etter. Jeg har personlig aldri skjønt hvorfor det finnes så mange av disse byjeepene her i landet, at folk som har hytte på Hafjell mener å trenge en sorten for å komme seg på hytta er langt utenfor min fatteevne i alle fall. Vi har hytte (eller rettere sagt tilgang ti hytte) langt oppe på fjellet utenfor Trysil. Jeg har aldri noensinne tenkt at jeg trenger en SUV for å komme meg dit og knapt nok firehjulstrekk. Men det er kjekt med en bil som faktisk er stor nok til å få med seg alt mikket med to voksne og to barn og de bilene jeg har eller har hatt har betydelig større bagasjekapasitet enn en urban jeep i alle fall (nåværende TMS og før det Skoda Super-B). Med skiboks på taket er det også greit at det er mulig å nå innholdet i den på en grei måte så at selve bilen er høy ser jeg heller ikke som noen fordel. Ser uansett bilen foran og vet at det ikke er veldig lurt å kjøre inni den.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Egentlig bare at "SUV" ikke nødvendigvis betyr hva man forbinder med det. Høy bakkeklaring er ikke nødvendigvis til stede og 4wd kan man få på omtrent hva som helst av biler. Så om man trenger eller mener å trenge firehjulstrekk, god fremkommelighet og god bagasjeplass så er det ikke opplagt at SUV er hva man skal se etter. Jeg har personlig aldri skjønt hvorfor det finnes så mange av disse byjeepene her i landet, at folk som har hytte på Hafjell mener å trenge en sorten for å komme seg på hytta er langt utenfor min fatteevne i alle fall.
Som før sagt langpendlet jeg 42mil hver vei i Nord Norge i 16år og trengte aldri høy bakkeklaring, firehjulstrekk eller piggdekk.....
Hva jeg trengte var lavt forbruk, god kjørekomfort og gode seter....
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Jeg har en Outlander (2017 modell) og er rimelig fornøyd med den. Med mitt bruk er den nær ideell og har et årlig bensinforbruk på under 0,2L/mil. Firhjulstrekken er nesten som ekte firhjulsdrift og langt bedre enn andre ikke-elektriske SUVer jeg har prøvd.

Bagasjeplassen er ganske bra. Dieselversjonen får du som 7-seter men her tar batteriet den plassen. Ikke mindre plass enn i en mellomklasse stasjonsvogn.

Bedre kjøreegenskaper enn forventet, batteriet gir lavere tyngdepunkt så den oppfører seg bedre enn dieselversjonen. Bedre støydempet fra min modell av (eller var det året før?). Jeg har ekstra tektylbehandling og det merkes også som ekstra støydempning.

Mye bil for pengene, og med rette behovet rimelig i drift. (dvs ikke en bil for primært langtur, men som eneste bil med mange småturer og behov for langturer innimellom er den veldig bra).
 
  • Liker
Reaksjoner: OMF
Topp Bunn