Bil, båt og motorsykkel Alternativer til Outlander PHEV

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Egentlig bare at "SUV" ikke nødvendigvis betyr hva man forbinder med det. Høy bakkeklaring er ikke nødvendigvis til stede og 4wd kan man få på omtrent hva som helst av biler. Så om man trenger eller mener å trenge firehjulstrekk, god fremkommelighet og god bagasjeplass så er det ikke opplagt at SUV er hva man skal se etter. Jeg har personlig aldri skjønt hvorfor det finnes så mange av disse byjeepene her i landet, at folk som har hytte på Hafjell mener å trenge en sorten for å komme seg på hytta er langt utenfor min fatteevne i alle fall. Vi har hytte (eller rettere sagt tilgang ti hytte) langt oppe på fjellet utenfor Trysil. Jeg har aldri noensinne tenkt at jeg trenger en SUV for å komme meg dit og knapt nok firehjulstrekk. Men det er kjekt med en bil som faktisk er stor nok til å få med seg alt mikket med to voksne og to barn og de bilene jeg har eller har hatt har betydelig større bagasjekapasitet enn en urban jeep i alle fall (nåværende TMS og før det Skoda Super-B). Med skiboks på taket er det også greit at det er mulig å nå innholdet i den på en grei måte så at selve bilen er høy ser jeg heller ikke som noen fordel. Ser uansett bilen foran og vet at det ikke er veldig lurt å kjøre inni den.
Jeg kan ikke forsvare biler jeg ikke har noen erfaring med, jeg kan bare si at jeg oppfatter bilen jeg har nå som at:

1) Den har adekvat bakkeklaring, og det gjør det lettere å komme fram i dyp snø om vinteren. Ikke alle stasjonsvogner kommer opp den bratte innkjørselen her jeg bor hvis man ikke har fått måkt, f.eks.

2) Den har permanent firehjulsdrift, og det oppleves som praktisk og en ekstra trygghet når f.eks. en bratt og litt lei bakke her jeg bor er ekstremt glatt, noe som gjerne skjer noen ganger i løpet av en vinter. Året før jeg kjøpte SUV med 4WD måtte jeg parkere bilen med forhjulstrekk og piggdekk nede på veien en gang, fordi bakken var helt glasert i hålkeis. Er ikke sikkert jeg hadde kommet opp akkurat den dagen med 4WD heller, men jeg har iallfall alltid kommet fram etter det med SUV.

Og ja, man får mange helt vanlige biler med 4WD også. Snakket med en som har en sånn fra samme merke som bilen min i fjor vinter, og han fortalte at han ofte ønsket seg den bakkeklaringen jeg har på min fordi stasjonsvogna hans var så lav at det var et problem når det var mye snø.

Kan ikke huske at jeg har hatt for lite bagasjeplass heller, siden jeg har et sånt bagasjeromsgitter som tillater at man stabler ting opp til taket om nødvendig.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Kombinasjonen sittekomfort og bagasjeplass tilsier stort sett stasjonsvogn. Jeg er nå på min 3. Mondeo st.v. . nåværende blir 11 år om et par måneder. Jeg går også å lurer på hva jeg evt skal bytte til, - om jeg skal bytte. Denne står nå på 162.000, men innbytteverdien er så lav at jeg egentlig vurderer å beholde denne som nr.2 og i heller kvitte oss med fruens Polo som er en 2002 modell..... Finnes jo også Mondeo ladehybrid.... men fruen har fått det for seg at hun vil sitte høyt, noe som vel slett ikke er tilfelle med alle SUVer.....Før jeg kjøpte denne Mondeoen kikka jeg på Kuga som da var relativt ny.... da jeg hadde en på prøve tok jeg buret til bikkja, og satte inn bak... da var det plass til en liten koffert...uten å legge ned baksetene da.... Dette er vel stort sett det samme med de fleste mellomklasse SUVer....
 
Sist redigert:

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.287
Antall liker
3.439
Torget vurderinger
4
Jeg syntes du har en god plan OMF. Har ikke prøvd bilen selv men har venner som er vedig fornøyd med den. Ellers er jo Rav4 også bra. Den har faren min og han er veldig fornøyd. Han er pirkete og veldig nøye med bil...
 
  • Liker
Reaksjoner: OMF

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.900
Antall liker
13.157
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
hva med den nye Skoda Enyaq? på langtur må du riktignok lade iblandt, men en pause hver 40-50mil er vel ingen krise
har selv en Honda CRV 2004 som begynner å bli klar for utskiftning..skulle ønske Honda hadde noe alternativ i disse elektriske tider
nye CRV er for svær for bare to voksne og litt hit og dit med henger etc
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er nå også et poeng jeg glemte.... tilhenger..... ikke nødvendigvis de største lassene, men det er alltids noe som skal hentes eller kjøres på gjenvinning. Da blir det straks nokså begrenset både i el og hybridmarkedet.... og hvor mange alternativer finnes egentlig for de som skal taue med seg huset?? ( Ikke meg....)
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Ikke ladbare hybrider lader ved oppbremsing og nedoverbakker og de lader raskt så til småkjøring/bykjøring fungerer de helt utmerket.

Noe trekkdyr er de neppe.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Så lenge det er alternativer å velge mellom er man jo ikke tvunget til å kjøpe hverken det ene eller andre. Og hvis man i utgangspunktet ikke skjønner hvorfor andre kjøper èn ting, så er man kanskje bare ikke i målgruppa uansett.
 
  • Liker
Reaksjoner: MML

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
De "gamle" hybridene som feks ca 2005 Corolla (prøvekjørt i Japan) og Civic hybrid hadde nokså intuitive diagrammer for energiflyt. Så fort veien var litt kupert kunne en enkelt bruke batteripakken som en "buffer" og spare fuel. Civicen var ren batteri bil under 50 km/h og ved høyere hastigheter ladet den raskt opp pakken. Toyota og Honda benytter såkalte "Atkinson" motorer i hybridbilene. Det gir bedre effektivitet for denne typen drivlinjer.

Sammenligning av nyere hybrider i USA. Slett ikke uverst: (Ingen SUVer tho)


Most Fuel-Efficient Hybrids
  • 2021 Hyundai Ioniq Hybrid - 58 MPG Combined
  • 2021 Toyota Prius - 56 MPG Combined
  • 2021 Honda Insight - 52 MPG Combined
  • 2020 Toyota Corolla Hybrid - 52 MPG Combined
  • 2020 Toyota Camry Hybrid - 52 MPG Combined
  • 2021 Hyundai Sonata Hybrid - 52 MPG Combined
  • 2020 Kia Niro FE - 50 MPG Combined
  • 2020 Honda Accord Hybrid - 48 MPG Combined
  • 2020 Ford Escape SE Sport Hybrid - 41 MPG Combined
Most Fuel-Efficient Plug-In Hybrids
  • 2020 Toyota Prius Prime - 133 MPGe Combined Equivalent
  • 2021 Hyundai Ioniq Plug-In Hybrid - 119 MPGe Combined Equivalent
  • 2020 Ford Escape PHEV - 102 MPGe Combined Equivalent
  • 2020 BMW i3 with Range Extender - 100 MPGe Combined Equivalent
  • 2021 Toyota RAV4 Prime - 94 MPGe Combined Equivalent
  • 2020 Subaru Crosstrek Hybrid - 90 MPGe Combined Equivalent
  • 2020 Chrysler Pacifica Hybrid - 82 MPGe Combined Equivalent
  • 2021 Mini Cooper SE Countryman - 73 MPGe Combined Equivalent
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Ja, det er bygda som gjelder.

Rart med det - Outlander ser ut som en bil.

Jeg synes fronten på disse nye bilene - type nye Avensis/S-max ser helt jævlig ut.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.536
Antall liker
7.022
Ja, det er bygda som gjelder.

Rart med det - Outlander ser ut som en bil.

Jeg synes fronten på disse nye bilene - type nye Avensis/S-max ser helt jævlig ut.
Fra en som stort sett vokste fra å leke med bil lenge før stemmeskiftet så vurderte jeg lenge Outlander PHEV 2019 som ny familiebil.

Hadde den til langtesting over en uke på høsten i fjor og var mer enn godt fornøyd. Var like komfortabel på en helgetur med lange kjørestrekker som for alskens mer urbane småoppdrag, med hyppig inn- og utstigning. Og det fra en E-klasse stasjonsvogn vi hadde før.

Eksteriøret finner jeg ujålete og ganske så klassisk «bil». Ikke spesielt spennende, sporty eller elegant men heller ikke et design som prøver å innbille deg at bilen er noe annet enn det den er. Ja, og så slipper man den pokemonifiseringen som synes å være så hipt i asiatisk bilformgivning om dagen.

Om du er fra bygda så er det kanskje ikke noe minus at interiør, knapper og slikt faktisk ser ut som om det kommer fra et middels avansert og funksjonelt plassert interiør på en traktor. Her er det gode gammeldagse firkantede brytere, og selv «infotainment-systemet» ser ut som noe man kunne finne i billigkroken på elektroavdelingen av et større samvirkelag på 90-tallet, med merkenavn som «Sonny» eller «AIWANA». På «premium»-versjonen vi lånte var det til og med en sub i bagasjerommet vi måtte stable ting rundt da vi dro på langhelg. Med andre ord, med Outlander får man mye bil for pengene, vel vitende om at Mitsubishi ikke har kastet vekk så mye som én unødvendig Yen på design og denslags.

Kunne levd godt med den bilen for egen del, men da det er madammen som trenger og bruker bil fra mandag til fredag så endte vi til slitt opp med noe annet.
 
  • Liker
Reaksjoner: OMF

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Angående design og utseende. Hos forhandler var det et 20 talls hvite outlandere og en svart. Det så veldig ut som Darth Vader sammen med en håndfull stormtropper :)
 

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Innlegg
447
Antall liker
114
Sted
Halden
God bakkeklaring og nydlig og kjøre. Kansje verdens beste firehjullstrekk. subaru.png
 
Topp Bunn