Alternativer til streaming?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hei.
Sitter og grubler litt....
Har etterhvert fått et oppsett som funker rimelig greit.
Så blir spørsmålet: Hva blir neste steg?
Er foreløpig litt "old school", og spiller en del cd-plater.
Men har også et par streamere oppkoblet i oppsettet; hhv en Sonos og en Bluesound node 2
Streaming er jo sutalaust, selv om jeg så langt bare har benyttet Spotify Premium og streamet litt flac.
Det er lysmessig dødt løp mellom Sonosen og Bluesound.
Så blir spørsmålet: Hva finnes der av streamere som er merkbart bedre?
Eller er de jeg har, "greie nok", og at jeg heller bør sjekke ut Tidal hifi.....?

mvh
Proffen
 
S

svk

Gjest
min tanke er at cd fortsatt låter bra. Node er jo en streamer mange snakker godt om.
Spotyfi låter ikke alltid like bra.
Du kan jo rippe alle cdene dine og streame disse. Og evt supplere med tidal/spotify.
For meg så høres det ut som du har alt du trenger.
 

Odden

Medlem
Ble medlem
28.12.2012
Innlegg
6
Antall liker
1
Sted
Ørland
Jeg streamer foreløbig Tidal fra PC. Har rippet hele cd-samlingen til flac-filer og hele DVD-konsert samlingen i mkv med digitalt ac3 . P.g.a. evt. problematikk i forhold til jitter, kjøpte jeg et pci Pink Faun I2S kort med OCXO klokke og kjører lyden gjennom HDMI asynkront til en I2S kompantibel DAC. Anbefaler I2S som signalvei, og alle kommer til å høre mer om den etter hvert. For det er jo egentlig en gammel utnyttet teknologi som Phillips hadde. Er veldig fornøyd med både lyd (og bilde). Men er veldig nysgjerrig ang. en ekstern streamer. Så langt tenker jeg at det ihvertfall må være digital ut på stremeren, slik at man kan følge med utviklingen, som går veldig fort nå! Se bare på teknologien R2R-Dac'ene (no upsampling) som tradisjonelt fikk litt støy da oppklokkingen (oppsamplingen) som jo fjerner det meste mangler. Svært gode R2R dac'er er nå tilgjengelig for en mye hyggeligere pris! Tradisjonelt har upsamling dac'er (NOS), fått ry på seg for at de skaper (et digitalt slør og innstegsmodellene har det gjerne). Disse er jo også bedre etter hvert (se bare på ESS SABRE nyeste versjon). Lumin D2 m. flere er nok med i tankene hos meg, men har det ikke travelt..
 

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
6.722
Antall liker
14.341
Sted
Bodø
Torget vurderinger
42
Hei.
Sitter og grubler litt....
Har etterhvert fått et oppsett som funker rimelig greit.
Så blir spørsmålet: Hva blir neste steg?
Er foreløpig litt "old school", og spiller en del cd-plater.
Men har også et par streamere oppkoblet i oppsettet; hhv en Sonos og en Bluesound node 2
Streaming er jo sutalaust, selv om jeg så langt bare har benyttet Spotify Premium og streamet litt flac.
Det er lysmessig dødt løp mellom Sonosen og Bluesound.
Så blir spørsmålet: Hva finnes der av streamere som er merkbart bedre?
Eller er de jeg har, "greie nok", og at jeg heller bør sjekke ut Tidal hifi.....?

mvh
Proffen
Ser at du har en Devialet D200. Hvis du går for Roon som strømmeprogramvare har du mulighet for direktestrømming til ampen samt støtte for både Sonos og Bluesound. Jeg har Roon selv og er strålende fornøyd.
 
X

X186841

Gjest
En intel NUC med med ROON ROCK direkte til Devialet er helt toppers hvis du skal ha deg ett Tidal eller Qobuz abonnemang etterhvert pluss strømme lokal musikk. Kommer du bare til å bruke Spotify har du ikke bruk for ROON, men holder deg til Sonos eller Bluesound.
 
L

Lassencad

Gjest
Hei.
Sitter og grubler litt....
Har etterhvert fått et oppsett som funker rimelig greit.
Så blir spørsmålet: Hva blir neste steg?
Er foreløpig litt "old school", og spiller en del cd-plater.
Men har også et par streamere oppkoblet i oppsettet; hhv en Sonos og en Bluesound node 2
Streaming er jo sutalaust, selv om jeg så langt bare har benyttet Spotify Premium og streamet litt flac.
Det er lysmessig dødt løp mellom Sonosen og Bluesound.
Så blir spørsmålet: Hva finnes der av streamere som er merkbart bedre?
Eller er de jeg har, "greie nok", og at jeg heller bør sjekke ut Tidal hifi.....?

mvh
Proffen
Jeg læser at du faktisk er glad og tilfreds med hele dit anlæg :)
Meeen så sidder du og .... grubler litt og du Har etterhvert fått et oppsett som funker rimelig greit.

Jeg synes du bare skal nyde det du er så glad for sætte noget musik på og hver gang du begynder at "grubler litt" så sæt noget musik på istedet så spare du en masse penge :)
Vh
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.351
Antall liker
1.244
Torget vurderinger
1
Slapp av. Du har gått i fella til Ståle Krapyl.
"Jeg bare mååå ha meeer!"
-"Sådda Sådda jadda jadda barnet mitt, bare JEG får penger så skal du få ditt".
En merkbart bedre streamer koster urettferdig mye penger, så hva med en Node 2i som yter 90 %- og koster 10 % av en merkbart bedre streamer, og å finne deg noen høyttalere som du liker lyden enda bedre på?
 
M

MarkusH

Gjest
Jeg vil heller si, glem streaming og få tak i en enda bedre 'gammel' CD-spiller, f.eks de gamle xa555 eller 777 fra Sony .... Da tror jeg streamer og dacer fort blir glemt, min Consonance CDP 5 får fram mye mer fra hver plate enn både Tidal Hifi og Spotify klarer på noen av de 5 dacene jeg har/har hatt. Bare dynamikken og stereoperspektivet synes jeg forsvinner med diverse streaming-løsninger, men det er godt folk er forskjellig. Her går det i CD/vinyl for kos og glede med musikken. :)
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Slapp av. Du har gått i fella til Ståle Krapyl.
"Jeg bare mååå ha meeer!"
-"Sådda Sådda jadda jadda barnet mitt, bare JEG får penger så skal du få ditt".
En merkbart bedre streamer koster urettferdig mye penger, så hva med en Node 2i som yter 90 %- og koster 10 % av en merkbart bedre streamer, og å finne deg noen høyttalere som du liker lyden enda bedre på?
Helt klart.
Tenker også at en merkbart bedre streamer koster mye penger.
Så blir jo spørsmålet om man skal kaste seg på Tidal-bølgen, til tross for rapporterte bugs og synspunkter om at lydkvaliteten ikke alltid er bedre enn via Spotify.
For ordens skyld: De fleste av mine cd`er er rippet og kan avspilles som flac fra NAS, både via Sonos og Bluesound.
Roon har jeg null peiling på. Det samme gjelder andre strømmetjenester....

mvh
Proffen
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det står litt om streaming i denne tråden, ved bruk av Devialet D200:

Separat streamer på Devialet

Du skriver ingenting om at du har prøvd å sammenligne mot Devialet Air, det er jo bedre om du er fornøyd med Air, og du får minimum 1 «boks» mindre.
 

YesJens

Musikkelsker
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.213
Antall liker
6.130
Sted
Under stjernene
Jeg vil heller si, glem streaming og få tak i en enda bedre 'gammel' CD-spiller, f.eks de gamle xa555 eller 777 fra Sony .... Da tror jeg streamer og dacer fort blir glemt, min Consonance CDP 5 får fram mye mer fra hver plate enn både Tidal Hifi og Spotify klarer på noen av de 5 dacene jeg har/har hatt. Bare dynamikken og stereoperspektivet synes jeg forsvinner med diverse streaming-løsninger, men det er godt folk er forskjellig. Her går det i CD/vinyl for kos og glede med musikken. :)
xa555, kan det være trykkfeil her.
Hadde den for 25 år siden.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
For streaming syns jeg det bør være viktigst å ha en god funksjonalitet og brukergrensesnitt. Det tekniske er stort sett i orden om man bruker en OK ekstern DAC på Bluenode ( eller Sonos feks),
https://www.audiosciencereview.com/...f-bluesound-node-2i-streamer.6631/post-148227
https://www.stereophile.com/content/sonos-zp80-zp100-wifi-music-system-measurements


Analogutgangen på Bluenode er målemessig dårlig, men det spørs om man hører det...
Kort sagt vil en ny streamer neppe utgjøre noen lydmessig forskjell om du benytter en ekstern DAC på din Bluesound/eller Sonos fra før. Så om du er fornøyd med brukeropplevelsen behold det du har, vil du ha bedre lyd ,vurdrer en ekstern DAC.

Streameren er jo mer en datamaskin ,enn lydmaskin...
 
M

MarkusH

Gjest
xa555, kan det være trykkfeil her.
Hadde den for 25 år siden.
Mulig de er såpass gamle, men det var ikke trykkfeil, nei. Selv ville jeg heller hatt 777, enn 555, men har lyst til å prøve begge, så det er godt mulig noe slikt blir skaffet til anlegg nr.2. Det beste hadde vært 555 i anlegg nr 2 og 777 i anlegg nr 1 .... 😊
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Proffen: Merkbart bedre enn Sonos og Bluesound? Audiolab har 6000 N Play. Bruker Play-Fi plattform. Og kommer med en lydmessig smått genial DAC-seksjon. Ellers kan du se på Aurender og Mytek..men de koster en del mer. Uansett anbefaler jeg å ta GODT vare på de fysiske formatene du bruker- det vil nok ta minst ti år før streamingen blir SÅ mye bedre at det kan lønne seg å sende dem på helpensjon. Det gjelder iallefall CD. I mellomtida, vurder å bytte den no-name CDTen din med Audiolab 6000 CDT..et direkte røverkjøp som kan brukes i et millionanlegg uten å gjøre skam på det i det hele tatt..Den vokser med DACen, nemlig.
 

tjensen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.09.2002
Innlegg
98
Antall liker
43
Torget vurderinger
1
Jeg hadde gleden av å ha mange versjoner av samme innspilling: TIDAL, SACD, CD, Vinyl. Og det beste var.......TIDAL strømming (Cary 500). Men som regel er vinyl best og det er platespiller jeg har jobbet mest med i det siste. CD/SACD er en dCS og den er noen ganger absolutt topp. Lydmessig kan alle kilder bringes høyt opp og det er mye dårlig på alle plattformer. Opplever Cary strømming som forbausende bra og TIDAL er gode på å finne de beste innspillinger og har MQA teknologien. CD og SACD er veldig avhengig av råmaterialet og kan være bedre enn strømming (kanksje er årsaken i DAC-delen ?). Vinyl er et nervøst dyr som på sitt beste gir nærhet og nyansering, men hvor ofte er vinyl på sitt beste ? Gamle vinyler fra 50 og 60 tall kan være vedlig gode. HiFi er en hobby som aldri tar slutt (Nå er det gode hodetelefoner og TIDAL/Audioquest Cobolt)
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Jeg vil heller si, glem streaming og få tak i en enda bedre 'gammel' CD-spiller, f.eks de gamle xa555 eller 777 fra Sony .... Da tror jeg streamer og dacer fort blir glemt, min Consonance CDP 5 får fram mye mer fra hver plate enn både Tidal Hifi og Spotify klarer på noen av de 5 dacene jeg har/har hatt. Bare dynamikken og stereoperspektivet synes jeg forsvinner med diverse streaming-løsninger, men det er godt folk er forskjellig. Her går det i CD/vinyl for kos og glede med musikken. :)
Noen gammel Sony-spiller blir neppe aktuell. Ikke fordi de er dårlige, men fordi det er usikkert hvordan tilgangen på reservedeler er, ved et evt behov.
Tror ellers at cd-transporten jeg bruker, ut fra erfaringer med andre spillere/drivverk, holder godt stand ifht de fleste betalbare drivverk.

mvh
Proffen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Proffen: Merkbart bedre enn Sonos og Bluesound? Audiolab har 6000 N Play. Bruker Play-Fi plattform. Og kommer med en lydmessig smått genial DAC-seksjon. Ellers kan du se på Aurender og Mytek..men de koster en del mer. Uansett anbefaler jeg å ta GODT vare på de fysiske formatene du bruker- det vil nok ta minst ti år før streamingen blir SÅ mye bedre at det kan lønne seg å sende dem på helpensjon. Det gjelder iallefall CD. I mellomtida, vurder å bytte den no-name CDTen din med Audiolab 6000 CDT..et direkte røverkjøp som kan brukes i et millionanlegg uten å gjøre skam på det i det hele tatt..Den vokser med DACen, nemlig.
Ukjent med Audiolab, men får lese meg litt opp på de.
Har mine sterke tvil om hvorvidt 6000CDT er et bedre drivverk enn det jeg bruker. Og ifht dac, blir det spørsmålet i utgangspunktet uinteressant, all den tid jeg har god erfaring med kvaliteten på D200`s integrerte dac, som signalet før eller siden vil måtte passere, uavhengig av om man bruker ekstern dac eller ei.

mvh
Proffen
 
Topp Bunn