Alternativt xDSL modem?

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Forrige uke fikk jeg en "gave" fra Telenor, et helt nytt modem da mitt gamle Zyxel modem sa takk for seg.
Flotte greier med ekstra plastdeksel hvis ikke fargen falt i smak og greier.

Vel og bra det, koblet opp boksen og gikk inn og la inn brukernavn, passord osv. men nettet var ustabilt og jeg tenkte jeg kunne sjekke loggen for linjen for oppe/nedetid. Og da begynner det å bli interesant:

Jeg får da opp en side i browsern som sier "Vi har sentralisert ruteradministrasjonen. Du må være tilkoblet Internett for å kunne nå denne."

Jeg må da altså være tilkoblet internett for å sjekke hvorfor jeg ikke er på internett! Dette er jo galskap.
Linja hakket fremdeles så jeg ringte kundeservice og meldte forsatt feil på linjen, jeg ble da fortalt at den var i orden men att jeg måtte dra ut kabler, restarte pc, sjekke WiFiinstillinger osv. Eller evt. ringe Telenorhjelpen til den nette sum av kr 25 pr min eller noe slik. Ettersom dette er en periodisk feil er det så godt som umulig å få ringt kundeservice akkurat når linjen er nede, innen jeg får trykket meg gjennom forskjellig valg og sittet i kø for å få snakket med noen er den oppe igjen.

Det skal være mulig å innstaller eldre firmware i boksen for å få tilbake lokal administrasjon men det hjelper vel ikke lenge all den tid telenor tydeligvis kan rulle ut "oppdateringer" den uten mitt samtykke og ikke er jeg sikker på hvordan endring av Fw gjøres heller.

Det enkleste for meg er vel da å skaffe en annen ruter/modem? Så da ønsker jeg en anbefalig av en slik.

Eller finnes det andre løsninger på dette?

Boksen er forøvrig en Zyxel p8702n.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
Kunne vært veeeldig interessant å se hva Telenor svarer på et slikt spørsmål..... I fjor hadde jeg et merkelig tilfelle, hvor en privatmobil og en tjenestemobil fikk en besynderlig sammenkobling, hvor meldinger til privattelefonen kom inn på tjeneste telefonen..... Ikke særlig lurt. Da jeg først kontaktet kundeservice, var beskjeden at "dette er ikke mulig...."... Etter en tids diskusjon fikk jeg beskjed om å kontakte Telenorhjelpen - til 25 kr min....etter en lang passiar der ble beskjeden at dette kunne nok ikke "hjelperen" hjelpe med, så jeg ta kontakt med Kundeservice......
Telenor er blitt en forferdelig organisasjon, hvor bunnlinja og overskudd er det eneste som teller... Rett skal dog være rett, - enkle ting blir som oftest greit ordnet, men også enkle ting går i ball.... Svigermor ble fri for fasttelefon da abonnementet skulle overføres til henne etter at svigerfar døde. Det ble noe tull med ei regning på litt over en hundrings, som ble betalt, men likevel tok det ni dager før telefonen var operativ igjen... ingen fra Kunderservice kan lenger intervenere i slike saker, - man må pent vente til alle konfuserne har kranglet ferdig.....
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
En venn av meg hadde også problemer med Telenor. Såpass mye at det kom klager fra leieboerne at det var dårlig dekning og nettet falt ut med jevne mellomrom. Den ene leieboeren måtte i tillegg og bruke en repeater i kjelleren for i det hele tatt få god nok hastighet.

Første jeg gjorde var å koble fra Telenor sin ruter (Zyxel p8702n), og installerte en Netgear R7000. Standard firmware bør funke greit, men den jeg brukte hadde jeg installert custom firmware som jeg selv har brukt i mange år uten problemer whatsoever. Etter det har det vært 100% stabilt, mye raskere, og rekkevidden er upåklagelig i hele huset.

I dette tilfelle kunne jeg bare erstatte Zyxel-ruteren, siden den gikk inn i kabelmodemenet, men mistenker at du i ditt tilfelle må sette din Zyxel i bridge og heller koble en annen ruter på. Alt ettersom må du kanskje også passe på at IGMP-snooping står på (om du benytter deg av IPTV som benytter seg av dette, dette gjelder Altibox, men vet ikke om det gjelder Telenor).

Man finner også rutere med innebygget xdsl-model, tror f.eks Netgear D7000 tilbyr dette. (uten at jeg vet om slike produkter er særlig utbredt over disk i Norge) Men av erfaring, så er det sjeldent at det er xdsl-delen som er problemet, men selve ruteren.
 

storab

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2013
Innlegg
536
Antall liker
775
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
6
Telenor har begynt å slå av kobbernettet og er i ferd med å slutte med feilretting på kobberkablene. Så du bør nok heller lete etter en ny leverandør. Det er tvilsomt at det er ruteren som er problemet.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Ikke sikkert at det er ruteren som er problemet, men den ruteren er og blir boss. I det minste sett den i bridge og koble til en annen ruter; Vedvarer problemet kan du i hvertfall utelukke at det er ruteren. Blir problemet løst, så er det ruter/wifi-delen i ruteren som er problemet. Tror ikke Zyxel selv noengang har oppdatert firmware på den ruteren der, så firmware-oppdateringene (om man googler litt) går mest på grensesnitt og annet tullball.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Ja ruteren/modemfunksjonen er nok grei nok men som jeg skriver er det muligheten til å administrere den lokalt jeg vil ha tilbake. Slik at jeg kan logge meg inn i modemet uten å være på nett for å finne ut hvorfor jeg ikke er på nett. (Jeg må logge meg inn på telenor sine nettsider for å administrere den)

Når det gjelder oppgraderinger av FW/SW så er det i hvertfall to: 1.00(AAJX.13) og 1.00(AAJX.14), den sentraliserte administrasjonen kom med ".14". Disse to er de siste (.14 er innstallert nå) og er da i tillegg til den opprinnnelige FW/SW pluss de som evetuellt har vært i mellomtiden.

Akkurat når det kommer til kobbernettet kommer jeg til å holde på dette så lenge som mulig ettersom det antagelig ikke kommer noen fiber her forbi med det første.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Alle skjønner jo at du vil ha det lokale grensesnittet tilbake, men det virker som du selv er godt inneforstått med at det eksterne web-grensesnittet til Telenor er kommet for å bli, og ruterne vil uansett bli oppdatert til seneste firmware uten at man har kontroll over dette selv.

Så da er det naturlig å svare på det eneste som vi/du/oss vi har noenlunde kontroll på.: "Det enkleste for meg er vel da å skaffe en annen ruter/modem? Så da ønsker jeg en anbefaling av en slik."

Som jeg skriver, kan du sette Zyxel-ruteren i bridge, for så å koble på en ny trådløs ruter. I 99,99% av alle tilfeller løser dette problemet. (Selv om dette som regel er løsningen vil Telenor aldri anbefale dette, da det er som å innrømme at eget utstyr er rævva, så blir det slått opp i sosiale medier.. og før man vet ordet av det så er det forsidestoff på vg.no) Vedvarer problemet så er det selve vdsl/modemfunksjonen til Zyxel som ikke fungerer. Da har du noe å slå i bordet med når du snakker med Telenor support, og dem vil sannsynligvis sende deg en ny ruter uten å mukke. Funker heller ikke nye så er det en sjanse for at det kan være fysiske feil på kobberlinja eller annet.

At du i teorien ikke skal behøve å gjøre noe av dette er en annen diskusjon. Vil du ha svar og fortgang i saken så er dette den enkleste måten. Skal du gjøre det vanskelig for deg selv, kan du fortsette å ergre deg over det eksterne grensesnittet på hfs/andre fora/support, og sitte på tå hev til neste gang nettet faller ut for å ringe support fortest mulig etc etc.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Ja det ser ut til at jeg må krype til korset og kjøpe en router. Ikke ser det ut til å være så mye å velge i heller hvis det skal være både modem og router i samme boks men den D7000 selges i hvertfall hos CDon.
Det er noen alternativer men de fleste har ikke 5Ghz. Ikke vet jeg om jeg egentlig trenger 5Ghz heller?
Hvis det skulle bli problemer får jeg heller sette telenormodemet i bridge og bruke D7000 som router.

Er Netgear D7000 som du nevner grei å sette opp? (regner med at oppsettet ikke er så ulikt din R7000 ?)

Tidligere har denne brukerveiledningen ang. bridge ligget ute hos Telenor:

https://web.archive.org/web/2015061...zyxel-p8702/deaktivering-av-ruterfunkjson.jsp
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Vi har 50mbps i borettslaget og Get Box II som sender ut både 2.4 og 5 ghz nett. De beboerne som bruker 2.4ghz får sjelden mer enn 20mbps. Velger de 5 ghz så får de full hastighet.....
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Ja det ser ut til at jeg må krype til korset og kjøpe en router. Ikke ser det ut til å være så mye å velge i heller hvis det skal være både modem og router i samme boks men den D7000 selges i hvertfall hos CDon.
Det er noen alternativer men de fleste har ikke 5Ghz. Ikke vet jeg om jeg egentlig trenger 5Ghz heller?
Hvis det skulle bli problemer får jeg heller sette telenormodemet i bridge og bruke D7000 som router.

Er Netgear D7000 som du nevner grei å sette opp? (regner med at oppsettet ikke er så ulikt din R7000 ?)

Tidligere har denne brukerveiledningen ang. bridge ligget ute hos Telenor:

https://web.archive.org/web/2015061...zyxel-p8702/deaktivering-av-ruterfunkjson.jsp
R7000 er en legendarisk ruter. Den beste, raskeste, og ikke minst mest stabile i sin klasse. Rekkevidden er også fenomenal. Jeg har aldri vært fornøyd med en ruter. Du kan derfor ikke gå feil med en D7000 iogmed den er identisk med R7000 bortsett fra modem, og dette er vel samtisig en av de raskeste ruterne som har xdsl modem innebygget.

Siden du ikke har separat modem, og sikkert ikke ønsker Zyxelboksen liggende, så kan nok D7000 være et godt valg. Men hadde laget ditt hatt en løsning med separat modem (som typisk er endel mindre enn Zyxel-boksen og derfor lettere å gjemme vekk..), ville jeg brukt modemet as-is og koblet på en ruter.

Uansett tror jeg ikke du får noen problemer med å sette dette opp. Du blir guidet gjennom prosessen mer eller mindre om jeg ikke husker feil.
 
Topp Bunn