Ambiance Lyd & Bildet

ambiance

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2007
Innlegg
524
Antall liker
161
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
3
442f1aafdb97376034eaacbd745ef7be.jpg


En glødende innteresse for hifi og hjemmekino i noen ti år nå, og innteressen er enda ikke svekket. Hos oss er musikk og film en viktig del av familielivet vårt. Til og med barna har egen kino hvor dem kan se film og kose seg på regnfyllte dager. Lytterommet består av håndplukket komponenter som skal dekke to formål, det ene være HIFI og det andre hjemmekino hvor tyndgden ligger i hifi delen. En blanding av MBL, Jas Audio, Anthem, Classe, Oppo, Acoustic Reality, Acoustic Solid, Perreaux, SVS & Benq skaper gode opplevelser.
Rommet er på 30kvm med en rekke akustiske tiltak som LF absorberende tak og frontvegg. Bakveggen er dempet for MF bak sweetspot og HF på hver sin side av sweetspot. Skinnsofaen ble byttet ut med en stoffsofa som jeg laget en skuffe i for å få et lite barskap lett tilgjengelig i lytteromet.
Belysning fra Moeller X-comfort med tilhørende RF sender for å styre belysningen fra Sweetspot, og en androide app tillater styring av lys fra Samsung Tab 3.

Jeg hadde mange våkene netter før jeg startet å bygge dette rommet, men en del ting hadde jeg klart før jeg startet, og en del ble endret på underveis. Jeg ønsket et rom som all kabling ligger skjult i veggene og i taket, og rommet skal også kunne brukes til oppholdsrom og ikke bare et mørkt filmrom. Jeg tok også høyde for minimalisering av lyd inn til resten av boligen, og akustiske tiltak. Ledniger til høyttalere, PJ, signalledninger, Sone 2, og sone 3 + + er for det meste skjult i trekkrør bortsett fra høyttalerlkablene til front. Alle kryssningspunkt for ledniger ble skjermet med en avledende folie for å hindre innslag av elektrisk støy til følsom elektronik.
Taket ble så skrudd opp i bjelkelaget med 3M scotchbrite dempende belegg på 1cm tykkelse mellom takplater og bjelkelaget. Ca 40% av taket er pereforerte gipsplater som demper refleksjoner fra relativt dype frekvenser oppover til høye frekvenser. Tak, vegger og gulv er ikke i berøring med hverandre for å hindre overføring av viberasjoner, og veggene er også montert opp med samme type 3M produkt slik at viberasjoner ikke går direkte inn i boligen.
Veggplatene er respatex takplater som jeg malte i en lysere gråfarge en takplatene, men begge malingstypene er helmatt for og dempe strølys fra PJ.
I taket brukte jeg 20cm glava isolasjon, mens på veggene er det 15 cm isolasjon pluss isoblock lekastener. Veggene og taket er skrudd akkurat nok til at det ligger inntil 3M belegget. Hvis du trykker på noen av platene så kjenner du at platene gir etter noen mm.
På frontveggen ligger det litt andre teorier bak. Jeg ønsket en vegg som kunne absorbere så mye av lavfrekvente lydbølger som mulig, så her hadde jeg en teori om å lage veggen med en indre vegg som er kledd med lysabsorberende sort filt. Itilegg er denne veggen med skrå inn mot hjørnene fra lerretrammen og ut mot sideveggene. Forsøker her og reflektere deler av lydbølgene til siden som en slags deflektoreffekt. Bak indre veggen ligger lydabsorberende matte, og isolasjon med varierende tykkelse grunnet skråen på veggen. Alt fra 5cm til 10cm tykkelse. Neste vegg er av sponplater i motsettning til gipsplater på indreveggen. Sponplatene er skrudd til standererket med 3M viberasjondempende belegg pluss 15cm isolasjon.
Bakveggen er for det meste dempet med Vicoustic akustikkplater samt en stor 35cm tykk dempeplate i midten. Skapene på sideveggene har en dempende funksjon for flutterekko og dempende effekt på høye frekvenser.
Gulvet ligger på tynn isopor slik at viberasjoner ned i betongen skal bli hindret i å forplante seg alt for mye inn til boligen. Samtidig installerte jeg varmefolie som yter 2200W. Elektroniken har egen dedikert 16A kurs, mens varme og lys har en felles 16A kurs.



JAS Audio Socrates senterhøyttaler i all beskjedenhet.







Jas Audio Socrates stikker seg ut med 11" Accuton, 7" Accuton og Jas Audio AMT bånddiskant.



To stk SVS tuber tar seg av subsonisk lyd til film, men ikke musikk



Jas Audio Socrates med Jas Audio Perfect Link sølv kabler



JAS Audio Odin AAT surround og trofaste Benq W9000.



Anthem Statment D2V, MBL 9007, JAS Odin Surround, Benq W9000, Oppo 93, + +



MF absorbent i senter, og LF på hver side av MF.



JAS Audio Odin AAT og headset fra BOSE med Active Noise Cansellation System



Odin AAT Surround



"There should be a captain in there somewhere"
 
Sist redigert av en moderator:

ambiance

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2007
Innlegg
524
Antall liker
161
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
3
Jeg hadde ikke noen problemer med å finne ut hva jeg skulle bruke tilbygget til når vi kjøpte huset. Fire mnd med bygging av tak, vegger, og gulv måtte til før strøm og elektronik ble tilgjengelig. Bare en ringmur med plank til tak var starten av denne kinoen, og alt bortsett fra ringmuren måtte rives ned bare for å bygges opp igjen med forsterkninger kraftig nok til formålet. Noen modifiasjoner ble gjort for å minke innslag av støy til resten av boligen. Rommet ble etter ferdigstillelsen 2.5m x 5m x 6m og det etter at tre av veggene ble foret ut og frontveggen med dobbeltrom til å absorbere noe av bassoppbygingen bak frontøyttalerene.

Ambiance 001.jpg


8ad86150c8b55a25aa2d745994f705e2.jpg
 
Sist redigert:
T

tce-teams

Gjest
Er så fet hjemmekino dette , missunelig ja men det må jeg få være :)
 

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Innlegg
3.004
Antall liker
1.305
Sted
Rogaland / Sandnes
Så veldig bra ut dette.;)

Deler du noen ideer ifb bygging, akustikk, kabling osv?

Det er god stoff for musikk, film og hifi folket, samt bilder fra prosessen er jo veldig kjekt da.:D
 

ambiance

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2007
Innlegg
524
Antall liker
161
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
3
Jeg hadde masse bilder fra byggeprosessen, men dem har blitt borte med årenes løp, dessverre.

Jeg hadde mange våkene netter før jeg startet å bygge dette rommet, men en del ting hadde jeg klart før jeg startet, og en del ble endret på underveis. Jeg ønsket et rom som all kabling ligger skjult i veggene og i taket, og rommet skal også kunne brukes til oppholdsrom og ikke bare et mørkt filmrom. Jeg tok også høyde for minimalisering av lyd inn til resten av boligen, og akustiske tiltak. Ledniger til høyttalere, PJ, signalledninger, Sone 2, og sone 3 + + er for det meste skjult i trekkrør bortsett fra høyttalerlkablene til front. Alle kryssningspunkt for ledniger ble skjermet med en avledende folie for å hindre innslag av elektrisk støy til følsom elektronik.
Taket ble så skrudd opp i bjelkelaget med 3M scotchbrite dempende belegg på 1cm tykkelse mellom takplater og bjelkelaget. Ca 40% av taket er pereforerte gipsplater som demper refleksjoner fra relativt dype frekvenser oppover til høye frekvenser. Tak, vegger og gulv er ikke i berøring med hverandre for å hindre overføring av viberasjoner, og veggene er også montert opp med samme type 3M produkt slik at viberasjoner ikke går direkte inn i boligen.
Veggplatene er respatex takplater som jeg malte i en lysere gråfarge en takplatene, men begge malingstypene er helmatt for og dempe strølys fra PJ.
I taket brukte jeg 20cm glava isolasjon, mens på veggene er det 15 cm isolasjon pluss isoblock lekastener. Veggene og taket er skrudd akkurat nok til at det ligger inntil 3M belegget. Hvis du trykker på noen av platene så kjenner du at platene gir etter noen mm.
På frontveggen ligger det litt andre teorier bak. Jeg ønsket en vegg som kunne absorbere så mye av lavfrekvente lydbølger som mulig, så her hadde jeg en teori om å lage veggen med en indre vegg som er kledd med lysabsorberende sort filt. Itilegg er denne veggen med skrå inn mot hjørnene fra lerretrammen og ut mot sideveggene. Forsøker her og reflektere deler av lydbølgene til siden som en slags deflektoreffekt. Bak indre veggen ligger lydabsorberende matte, og isolasjon med varierende tykkelse grunnet skråen på veggen. Alt fra 5cm til 10cm tykkelse. Neste vegg er av sponplater i motsettning til gipsplater på indreveggen. Sponplatene er skrudd til standererket med 3M viberasjondempende belegg pluss 15cm isolasjon.
Bakveggen er for det meste dempet med Vicoustic akustikkplater samt en stor 35cm tykk dempeplate i midten. Skapene på sideveggene har en dempende funksjon for flutterekko og dempende effekt på høye frekvenser.
Gulvet ligger på tynn isopor slik at viberasjoner ned i betongen skal bli hindret i å forplante seg alt for mye inn til boligen. Samtidig installerte jeg varmefolie som yter 2200W. Elektroniken har egen dedikert 16A kurs, mens varme og lys har en felles 16A kurs.

Håper dette gir deg en formening om rommets oppbygging, og at det ikke ble for tunglest.

A.
 
Sist redigert:
Topp Bunn