Amou's lille hule

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    521
    Antall liker
    995
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har tenkt på dette en god stund og velger å ta motet til meg å opprette en egen tråd for mitt system. Sitter mye å "nerder" på Hifisentrelan, elsker dette forumet.
    Så i disse Lock Down tider passer det meg bra å få på plass en egen tråd jeg kan legge ut om min for-elskede hobby.

    Litt om min hifi historikk:
    Begynte egentlig på barneskolen en gag sent på 80 tallet da en god venn av meg hadde blitt bitt av interessen.
    Den gang bygde han egne ht og vi var ofte i Oslo og hørte på forskjellig hifi. Husker vi besøkte hifi klubben, OHC og var mange ganger på Eltec, da min venn kjøpte alt av deler til selvbygg derfra.
    Elsk for musikk har jeg hatt så lenge jeg kan huske. Fra tidlige bilturer med min far hvor Betales var hovedingrediensen og videre via min bror som var musikker og en viktig del av det lokale rockemiljøet. Noe jeg også ble en del av med årene. Spilte i band og stod timevis i byens musikksjapper for å finne ny interessant musikk. Det meste av ukepengen gikk med til cd-kjøp.
    Så når jeg selv ble arbeider og tjente mine egne penger, ble det fort et innkjøp av et fullblods surround anlegg bestående av B&W 604S2, B&W602S2, B&W cc senter, Denon elektronikk og 32" CRT tv fra Philips. Surround oppsettet utviklet seg litt i løp av åra, men det tok aldri helt av.
    Fra midten av 20 åra ble det en lyd og musikkmessing rolig periode. Barn og familie var i fokus. Når barna ble eldre tok de over kinoen. Det funket bra til deres bruk, men nå var det på tide av far våknet...
    Jeg var i slutten av 30 åra og hadde plukket opp gitaren og begynt å spille i et band samme noen kollegaer. Utstyrsfreak som jeg alltid har vært ble det fort mange skifter av gitarer og forsterkere. Men det vart når jeg først oppdaget rørforsterker det virkelig begynte å skje ting. Merket fort at det var noe helt eget med lyden disse røra hadde medvirkning til.
    Jeg traff en gammel venn som gikk samme meg på uskolen ved et par anledninger på den lokale puben og det viste seg at han var helt hekta på rør og en meget dyktig elektriker som hadde full kontroll på elektronikk og i tillegg var hifi-frelst fra langt tilbake. Det vennskapet utviklet seg sterkt etter hvert og min interesse for hifi var da for alvor i gang.
    Jeg hadde på den tiden et sett med Yamaha studiomonitorer som jeg brukte i mitt hjemmestudio som jeg lekte med. Jeg fikk en gammel plastikk Phillips platespiller av min bror som gjorde at jeg begynte å bli nysgjerrig på lp plater. Noe også min gode venn hadde introdusert meg for ved et par sene anledninger etter at den lokale puben stengte :) LP plater fikk min musikkinteresse til å våkne igjen da jeg fort gjenkjente den gode følelsen jeg hadde med cd-er på 90 tallet. Men LP plater har tatt meg mye lenger en det cd klaret. Jeg var så lei av å streame musikk. Ble bare stresslytting slik jeg følte det, men med plater var sjarmen tilbake. Å en ny interesse var i gang for fult. Måtte kjøpe meg opp på plater. Platemesser ble flittig besøkt og plater kom kontinuerlig i posten. Samlingen vokste og suget på en bedre spiller og anlegg kom fort. Det ble til at jeg flyttet opp B&W 604s2 fra barnas etg og inn i min lille mancav. Jeg kjøpte meg en gammel Luxman LV-103 med rør i pre delen. Noe jeg likte godt. Men Riaa delen var ikke i orden og turen til min gode venn som fikser alt som kastes på han var ikke lang. Han fikset den på mirakuløst vis, og den fikk følge av en Lenco L-75. Dette oppsette varte ikke så lenge. Min venn hadde en annen hifi interesser kammerat som hadde en Cayin A-88T stående i kjeller. Denne spilleren mente han ville passe bra hos meg. Noe det også gjorde. Jeg var solgt når den kom i hus. Derfra og videre ble det hva jeg vil kalle seriøst.

    Det ble et impulskjøp av et par demobrukte B&W 702s2 som igjen gjorde at jeg trengte mer power. Så en Cayin CS100 ble innkjøpt. Dette funket bra, men min gode venn hadde et annet oppsett som jeg lyttet til ofte. Dette besto av rør og et par lettdrevet Klipsch. Det var noe med lyden der jeg aldri klarte å gjenskap hjemme. Størrelsen og dynamikken var overlegen.
    I mellomtiden ble det en ny platespiller, en Pro-Ject The classic og en ny pu, Hana SL. Consonance Cyber 40 riaa kom også inn i systemet.
    Men ønsket etter lyden jeg kjente fra min venn ble større, så jeg investere i et par Klipsch Fortel lll. Da følte jeg at jeg var i samme liga og likte det jeg hørte meget godt. Men jeg hadde nå begynt å lese meg opp mer på rørforsterker og jeg, min venn og han kopis som nå også hadde blitt min kopis var godt i gang med vår egen lille hifiklubb. Noe som var veldig lærerikt for meg som fortsatt var relativt fersk i gamet. Jeg hadde kommet frem til at SET kanskje var veien å gå i mitt system. Så når en LM-805ia med en god nos rørpakke duket opp på bruktmarkedet slo jeg til. Å det angrer jeg ikke på. Det satt som hånd i hanske med mine Forte lll.
    Flere LM elementer ble kjøpt inn. LM dac32 og LM riaa LP33. Dette utfylte mitt system meget bra og er det systemet jeg har per i dag. Jeg anser meg selv som audiofil og hører på musikk på mitt elskede system opp til flere timer om dagen.
    Jeg fikk også en meget habil CD spiller av en god venn som er en del av vår lille hifiklubb. Jeg spilte litt cd-er i en periode, men det har stilnet. Det er hovedsakelig plater som er i fokus.

    Det som står for turt inn i systemet nå, er en Nottingham Ace spacedeck. Denne blir levert i løp av neste uke. Noe jeg gleder meg enormt til.

    Tenker at denne tråden skal bli en samletråd for utstyret jeg har hatt og kommer til å få, og en tråd jeg kan legge ut hva jeg sysler med innen musikk og hifi. Bilder av tidligere utstyr og dagens oppsett kommer :)

    Lytterommet er litt(for lite), men jeg sytes det spiller veldig bra allikevel. Blir å overta underetasjen når kidza flytter ut .
    Dagens oppsett:
    20210320_171857217_iOS.jpg
     
    Sist redigert:

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.691
    Antall liker
    37.921
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    29
    Flott med en ny tråd å følge :) Bare å kjøre på med tekst og bilder

    mvh
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    521
    Antall liker
    995
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Min gamle Lenco 75. Må si jeg har vært på nippe til å skaffe meg en slik til, men jeg her ikke plass. Liker godt Lenco spillere og det kan tenkes at det blir en i fremtiden.
    20180818_015415094_iOS.jpg
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    521
    Antall liker
    995
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Jeg hadde også en Doge 8 Preamp innom. Denne låt veldig bra samme Cayin, men hadde ikke mye for seg når LM-805ia kom i hus.
    Det skal for øvrig bygges rør pre om litt. Mer om det følger.
    Doge8.jpg
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    521
    Antall liker
    995
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Cayn CS-100 er en vakker forsterker som blåser liv i det meste. Denne røk ut når jeg fikk Klipsch Forte lll inn. Med en oppgitt følsomhet på 99 db var dette overkill. Å SET var en mye bedre vei å gå med Forte lll syntes jeg.
    CS-100.jpg
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer med egen tråd 😊
    Kjekt å lese din vei 😊
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ser ut som en hyggelig hule det der, som kan gi mange årntli gode opplevelser. Men bare tenk hvor hyggelig den blir med en ny platespiller! ;) Ser frem til å følge tråden og ellers er du velkommen til en ny tur innom her når som helst.
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    521
    Antall liker
    995
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Ser ut som en hyggelig hule det der, som kan gi mange årntli gode opplevelser. Men bare tenk hvor hyggelig den blir med en ny platespiller! ;) Ser frem til å følge tråden og ellers er du velkommen til en ny tur innom her når som helst.
    Ja jeg tenker mye på hvor hyggelig det blir med ny platespiller om dagen :) Jeg kommer gjerne innom og slår av en prat og lytter til ditt system igjen JMM. Vi traff godt på musikksmak :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    521
    Antall liker
    995
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Kult med egen tråd!! Fikk du bestilt chassis?
    Takk :) Har vurdert det en stund, men nå ble det slik.
    Ikke bestilt ennå. Skal få sjekket ut det med VAT og riktig kode med tanke på moms inn i Norge først. Satser på å få bestilt l i løp av helga. Delene begynner jo å renne inn snart nå.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.211
    Antall liker
    6.125
    Sted
    Under stjernene
    Jeg har tenkt på dette en god stund og velger å ta motet til meg å opprette en egen trå for mitt system. Sitter mye å "nerder" på Hifisentrelan, elsker dette forumet.
    Så i disse Lock Down tider passer det meg bra å få på plass en egen tråd jeg kan legge ut om min for-elskede hobby.

    Litt om min hifi historikk:
    Begynte egentlig på barneskolen en gag sent på 80 tallet da en god venn av meg hadde blitt bitt av interessen.
    Den gang bygde han egne ht og vi var ofte i Oslo og hørte på forskjellig hifi. Husker vi besøkte hifi klubben, OHC og var mange ganger på Eltec, da min venn kjøpte alt av deler til selvbygg derfra.
    Elsk for musikk har jeg hatt så lenge jeg kan huske. Fra tidlige bilturer med min far hvor Betales var hovedingrediensen og videre via min bror som var musikker og en viktig del av det lokale rockemiljøet. Noe jeg også ble en del av med årene. Spilte i band og stod timevis i byens musikksjapper for å finne ny interessant musikk. Det meste av ukepengen gikk med til cd-kjøp.
    Så når jeg selv ble arbeider og tjente mine egne penger, ble det fort et innkjøp av et fullblods surround anlegg bestående av B&W 604S2, B&W602S2, B&W cc senter, Denon elektronikk og 32" CRT tv fra Philips. Surround oppsettet utviklet seg litt i løp av åra, men det tok aldri helt av.
    Fra midten av 20 åra ble det en lyd og musikkmessing rolig periode. Barn og familie var i fokus. Når barna ble eldre tok de over kinoen. Det funket bra til deres bruk, men nå var det på tide av far våknet...
    Jeg var i slutten av 30 åra og hadde plukket opp gitaren og begynt å spille i et band samme noen kollegaer. Utstyrsfreak som jeg alltid har vært ble det fort mange skifter av gitarer og forsterkere. Men det vart når jeg først oppdaget rørforsterker det virkelig begynte å skje ting. Merket fort at det var noe helt eget med lyden disse røra hadde medvirkning til.
    Jeg traff en gammel venn som gikk samme meg på uskolen ved et par anledninger på den lokale puben og det viste seg at han var helt hekta på rør og en meget dyktig elektriker som hadde full kontroll på elektronikk og i tillegg var hifi-frelst fra langt tilbake. Det vennskapet utviklet seg sterkt etter hvert og min interesse for hifi var da for alvor i gang.
    Jeg hadde på den tiden et sett med Yamaha studiomonitorer som jeg brukte i mitt hjemmestudio som jeg lekte med. Jeg fikk en gammel plastikk Phillips platespiller av min bror som gjorde at jeg begynte å bli nysgjerrig på lp plater. Noe også min gode venn hadde introdusert meg for ved et par sene anledninger etter at den lokale puben stengte :) LP plater fikk min musikkinteresse til å våkne igjen da jeg fort gjenkjente den gode følelsen jeg hadde med cd-er på 90 tallet. Men LP plater har tatt meg mye lenger en det cd klaret. Jeg var så lei av å streame musikk. Ble bare stresslytting slik jeg følte det, men med plater var sjarmen tilbake. Å en ny interesse var i gang for fult. Måtte kjøpe meg opp på plater. Platemesser ble flittig besøkt og plater kom kontinuerlig i posten. Samlingen vokste og suget på en bedre spiller og anlegg kom fort. Det ble til at jeg flyttet opp B&W 604s2 fra barnas etg og inn i min lille mancav. Jeg kjøpte meg en gammel Luxman LV 105 med rør i pre delen. Noe jeg likte godt. Men Riaa delen var ikke i orden og turen til min gode venn som fikser alt som kastes på han var ikke lang. Han fikset den på mirakuløst vis, og den fikk følge av en Lenco L-75. Dette oppsette varte ikke så lenge. Min venn hadde en annen hifi interesser kammerat som hadde en Cayin A-88T stående i kjeller. Denne spilleren mente han ville passe bra hos meg. Noe det også gjorde. Jeg var solgt når den kom i hus. Derfra og videre ble det hva jeg vil kalle seriøst.

    Det ble et impulskjøp av et par demobrukte B&W 702s2 som igjen gjorde at jeg trengte mer power. Så en Cayin CS100 ble innkjøpt. Dette funket bra, men min gode venn hadde et annet oppsett som jeg lyttet til ofte. Dette besto av rør og et par lettdrevet Klipsch. Det var noe med lyden der jeg aldri klarte å gjenskap hjemme. Størrelsen og dynamikken var overlegen.
    I mellomtiden ble det en ny platespiller, en Pro-Ject The classic og en ny pu, Hana SL. Consonance Cyber 40 riaa kom også inn i systemet.
    Men ønsket etter lyden jeg kjente fra min venn ble større, så jeg investere i et par Klipsch Fortel lll. Da følte jeg at jeg var i samme liga og likte det jeg hørte meget godt. Men jeg hadde nå begynt å lese meg opp mer på rørforsterker og jeg, min venn og han kopis som nå også hadde blitt min kopis var godt i gang med vår egen lille hifiklubb. Noe som var veldig lærerikt for meg som fortsatt var relativt fersk i gamet. Jeg hadde kommet frem til at SET kanskje var veien å gå i mitt system. Så når en LM-805ia med en god nos rørpakke duket opp på bruktmarkedet slo jeg til. Å det angrer jeg ikke på. Det satt som hånd i hanske med mine Forte lll.
    Flere LM elementer ble kjøpt inn. LM dac32 og LM riaa LP33. Dette utfylte mitt system meget bra og er det systemet jeg har per i dag. Jeg anser meg selv som audiofil og hører på musikk på mitt elskede system opp til flere timer om dagen.
    Jeg fikk også en meget habil CD spiller av en god venn som er en del av vår lille hifiklubb. Jeg spilte litt cd-er i en periode, men det har stilnet. Det er hovedsakelig plater som er i fokus.

    Det som står for turt inn i systemet nå, er en Nottingham Ace spacedeck. Denne blir levert i løp av neste uke. Noe jeg gleder meg enormt til.

    Tenker at denne tråden skal bli en samletråd for utstyret jeg har hatt og kommer til å få, og en tråd jeg kan legge ut hva jeg sysler med innen musikk og hifi. Bilder av tidligere utstyr og dagens oppsett kommer :)

    Lytterommet er litt(for lite), men jeg sytes det spiller veldig bra allikevel. Blir å overta underetasjen når kidza flytter ut .
    Dagens oppsett:
    Vis vedlegget 707110
    Gratulerer med egen tråd, spennende👍
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    521
    Antall liker
    995
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Min gamle Luxman LV-103 som jeg ved hjelp av min gode venn 6bm8 fikk i full sving. Var en artig forsterker dette på 2x50 mosfet watt. Men jeg måtte vider :)
    Miami Vice forsterker kalte en kompis den. Kan skjønne det da den bærer preg av 80 talls look
    IMG_4321.jpg
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Min gamle Luxman LV-103 som jeg ved hjelp av min gode venn 6bm8 fikk i full sving. Var en artig forsterker dette på 2x50 mosfet watt. Men jeg måtte vider :)
    Miami Vice forsterker kalte en kompis den. Kan skjønne det da den bære preg av 80 talls look
    Vis vedlegget 707220
    Ha, hadde nesten samme forsterker, min hette LV-105 (80 watt) og var en perfekt partner til datidens litt anemisk og grå-låtende CD spillere.

    Den var kjent for å ha en litt magisk mellomtone, noen sammenlignet den med 300B rør. Når det gjelder punchy mellombass og trøkk i de nedre oktaver, så fant man lett bedre kandidater i andre forsterkere😀
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    521
    Antall liker
    995
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Syntes det så slik ut, ja. Har spekulert på en slik selv. Hvilken pickup har du? Fornøyd?
    Det står en Hana SL på den nå. Det fungerer meget bra, men jeg har ny platespiller på vei inn. Kommer i løp av neste uke. En Nottingham Ace Spacedeck.
    Pro-Ject har fungert utmerket den altså, men oppgraderingsspøkelset har vært på meg en stund.
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.041
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med egen tråd :)
    Kul cd spiller (y)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer med egen tråd :). LM 805 kjenner jeg godt. Den kan moddes til enda et nivå. Ogmez en god pre våkner den skikkelig til liv, just sayin.. ;)
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    521
    Antall liker
    995
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med egen tråd :)
    Kul cd spiller (y)
    Takk for det.
    Liker godt cd-spilleren som jeg fikk av en god venn, men må innrømme at den ikke blir brukt stort. Går stort sett i lp her. Men mulig cd blir en greie igjen. Har en haug med cd-er på loftet, og jeg klarer ikke gå forbi cd-hyllene på brukten uten å plukke med meg en haug til 5kr stk. Mye bra musikk som dukker opp til tider. Men det blir bare liggende en så lenge.
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    521
    Antall liker
    995
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med egen tråd :). LM 805 kjenner jeg godt. Den kan moddes til enda et nivå. Ogmez en god pre våkner den skikkelig til liv, just sayin.. ;)
    Takk. Er meget fornøyd med min LM 805. Modding har jeg vært inne på, men venter til garantien er ute før jeg begynner å mekke på den.
    Prosjekt preamp er igangsatt. 6bm8 skal hjelpe meg med et selvbygg. Han har en selv og den er testet med stor suksess.
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    521
    Antall liker
    995
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Skulle gjerne hatt et par meter til altså, men jeg syntes allikevel det funker tilfredsstillende.
     

    Haakonsunden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2018
    Innlegg
    120
    Antall liker
    147
    Sted
    Norge
    Er det min gamle LM 805 jeg ser? I så fall så ser det ut som RCA rørene holder fortsatt! 🥰 Mvh Håkon, Asker
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    521
    Antall liker
    995
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Er det min gamle LM 805 jeg ser? I så fall så ser det ut som RCA rørene holder fortsatt! 🥰 Mvh Håkon, Asker
    Det stemmer. RCA røra har fått følge av et par United Electronics som står i nå, men de holder fortsatt. Har litt 805 å rulle med.
    Fant du en god match til Tandberg?
     

    Haakonsunden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2018
    Innlegg
    120
    Antall liker
    147
    Sted
    Norge
    Det stemmer. RCA røra har fått følge av et par United Electronics som står i nå, men de holder fortsatt. Har litt 805 å rulle med.
    Fant du en god match til Tandberg?
    Jeg har nå de aller første Accuphase pre og power, c200 og P300, i custom trekasser. Funker bra, låter bra og ser bra ut med de gamle tandbergene. Kult å se anlegget ditt, bra greier.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn