Analog mens jeg venter på neste digitalformat

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.568
Antall liker
1.476
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Har nå satt sammen etter hva jeg mener er et supert vinylsystem. Alle parametere er overlegent digitalavspilling.

1. Diskanten er mer utstrakt.
2. Definisjonen er mer markant.
3. Holografien er større.
4. Dybdeperspektivet er langt dypere.
5. Større avstand mellom utøvere og instrumenter og er mye lettere å oppfatte.
6. Detaljeringen er større.
7. Mellomtonen er klarere og ”mer inn på beinet organisk”
8. Mellombassen er langt bedre å forstå vitsen av. Mindre ”diffusing”
9. Bassen henger mer sammen med lydbildet og integrerer mer, og går dypere.

Det er noe dritt av platene er så korte på hver side.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.287
Antall liker
522
Hmmm...
Det var jo en ganske så bastant uttalelse om vinyl vs CD ;) Og jeg har vel vært der selv også, men er neimen ikke så sikker lenger.

Kanskje du ikke har det beste PC-audio-oppsettet? :D
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.978
Antall liker
13.390
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
enig,men det har vel ikke du heller? :eek:
han har vel ikke det best vinyloppsettet heller? ::)
IMO
Mvh
Leif
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.568
Antall liker
1.476
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
I så fall må jeg oppgradere til en annen D/A konverter. Jeg har hatt AA Capitole MKII , MF CD5, EC, Meridian 588/508, cary 306/200, div USB D/A-konvertere. Beste CD løsingen så langt er Lynxl22 med Benchmark DAC1 med Kimber Orchid Digitalkabel.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.287
Antall liker
522
enig,men  det har vel ikke du heller? :eek:
Ikke det ???  8)

han har vel ikke det best vinyloppsettet heller?
Vel. Når det er SÅ stor forskjell mellom vinylen og PC-audioen er det noe jeg ikke får til å stemme.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Vel. Når det er SÅ stor forskjell mellom vinylen og PC-audioen er det noe jeg ikke får til å stemme.
Han har jo ikke sagt mye om hvor STOR forskjellene er; kun på hvilke områder det er forbedringer...

Forresten så synes jeg vurderingen hans høres meget sannsynlig ut jeg da..

Mvh Vidar P
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.757
Antall liker
8.067
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er markant skilnad, men kanskje ikkje så kollosal som eg trudde tidlegare. Og dei einskilde kvalitetane er ulike, såpass at det er uråd å snakke om "best" etter mitt syn.
(Prøver no Ein Teac Esoteric X-01. Grensesprengjande sak)
 
N

nb

Gjest
Har noen prøvd å kjøre utsignalet fra RIAAen inn på en god A/D-konverter, for så å kjøre det ut gjennom D/A-konverter for å sammenligne resultatet?
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.568
Antall liker
1.476
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Forskjellen er såpass betydningsfull at jeg bare spiller vinyl for tiden. Spesielt er den følelsen å komme inn i/på musikken stor. Ikke bare få slengt den i trynet!
Han har jo ikke sagt mye om hvor STOR forskjellene er; kun på hvilke områder det er forbedringer...

Forresten så synes jeg vurderingen hans høres meget sannsynlig ut jeg da..

Mvh Vidar P
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.287
Antall liker
522
Om innstillingene på det noe infløkte PC-oppsettet ditt er riktige skulle det bare være DACen og kabeloverføringen som kan degradere lyden din i forhold til vinylen. Og som jeg ser av en annen tråd her er det ikke alle som er like glad i klangen av DAC 1... Kanskje du skulle prøve en NOS-DAC?

Det er naturligvis hørbar forskjell mellom et vinyloppsett og et PC-audio-oppsett. Signalveiene er jo temmelig forskjellige og vinylen er gjenstand for ganske så mye mekaniske og elektromekaniske påvirkninger.
Og feel good-faktoren er naturligvis høyere for vinyl.

Men når PC-audio-oppsettet ditt blir så tamt at du ikke gidder å høre på det lenger, vil jeg mene at det må være et eller annet feil der eller at DAC 1 er håpløst oppskrytt. Logisk, ikke sant?

Jeg hører forskjell på f. eks. Jeff Buckley på vinyl og Mac. Men forskjellene er små, små, små. Og hva jeg liker best er umulig å si når en ser bort fra vinylens feel good-faktor ;)
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
610
Antall liker
75
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Om innstillingene på det noe infløkte PC-oppsettet ditt er riktige skulle det bare være DACen og  kabeloverføringen som kan degradere lyden din i forhold til vinylen. Og som jeg ser av en annen tråd her er det ikke alle som er like glad i klangen av DAC 1... Kanskje du skulle prøve en NOS-DAC?

Det er naturligvis hørbar forskjell mellom et vinyloppsett og et PC-audio-oppsett. Signalveiene er jo temmelig forskjellige og vinylen er gjenstand for ganske så mye mekaniske og elektromekaniske påvirkninger.
Og feel good-faktoren er naturligvis høyere for vinyl.

Men når PC-audio-oppsettet ditt blir så tamt at du ikke gidder å høre på det lenger, vil jeg mene at det må være et eller annet feil der eller at DAC 1 er håpløst oppskrytt. Logisk, ikke sant?

Jeg hører forskjell på f. eks. Jeff Buckley på vinyl og Mac. Men forskjellene er små, små, små. Og hva jeg liker best er umulig å si når en ser bort fra vinylens feel good-faktor ;)
DAC1 er veldig oppløst, men mangler litt kropp. Den er likevel uslåelig til prisen.

En rega p7 eller p9 med kontrapunkt C er en fantastisk match og bedre enn mange vynilrigger jeg har hatt som har kostet opp mot kr 100.000.
De dyre regaspillerne er etter min mening kraftig undervurdert. De som i dag sitter og spiller på alt fra Orcale, SME, Basis osv vil nok få seg et lite skjokk når de hører en p7 eller p9. Personlig har jeg spilt på SME20 i mange år, og jeg foretrekker den lettfotete måten regaen spiller. Veldig hurtig og rytmisk. Mange andre spillere låter grått i forhold, og man er nødt for å putte på pickuper til kr 30.000 for å sparke liv i dem.

At platespilleroppsettet til Max Headroom er bedre enn PC oppsettet er ikke  spesielt merkverdig. En kontrapunkt c er nok også atskillig mere oppløst en den Shure pickupen du har..
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.287
Antall liker
522
En kontrapunkt c er nok også atskillig mere oppløst en den en Shure pickupen du har..
Det er den sikkert, men jeg kjører Ortofon for tida ... ;)
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
610
Antall liker
75
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Hva slags Ortofon pickup?

Kontrapunkt C er den beste pickupen til Ortofon inkludert MC5000, i hvertfall i følge Mono (importøren)

Synes at Kontrapunkt C er overlegent bedre en feks Rohman som mangler oppløsning i toppen og er mye gråere i lyden.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.287
Antall liker
522
Vintage naturligvis ;) 30H på SME III med demping.

Prøver å få STDen til å låte like bra med Black Widow og Sonus Blue evt. Shure, men har ikke lykkes enda. Så langt har jeg kommet fram til at Acutex 310 PU ihvertfall ikke holder mål. (Den fulgte med armen)

Men tilbake til opprinnelig innlegg: Har Max hatt en liten vinterlig "brain (salad) surgery" mon tro ;D

http://tinyurl.com/8fo5j
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
610
Antall liker
75
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Vintage naturligvis ;) 30H på SME III med demping.

Prøver å få STDen til å låte like bra med Black Widow og Sonus Blue evt. Shure, men har ikke lykkes enda. Så langt har jeg kommet fram til at Acutex 310 PU ihvertfall ikke holder mål. (Den fulgte med armen)

Men tilbake til opprinnelig innlegg: Har Max hatt en liten vinterlig "brain (salad) surgery" mon tro  ;D

http://tinyurl.com/8fo5j
Det han opplever er bare forskjellen på et vinylsystem som fungerer og et som ikke var like god match.
Vinyl er vanskelig. Jeg har hatt haugevis med svindyre spillere, armer  og pickuper uten at det nødvendigvis har spilt veldig bra. MEN når det sitter da er vinyl fantastisk bra, og det er vel det Max Headrom opplever nå.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.978
Antall liker
13.390
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
min mening er at godt implementert analog og pc audio(MAC..MAC...MAC)  bør nærme seg hverandre i lydreproduksjon.
mvh
Leif "openminded" Christensen
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.287
Antall liker
522
Det han opplever er bare forskjellen på et vinylsystem som fungerer og et som ikke var like god match.
Vinyl er vanskelig. Jeg har haugevis med svindyre spillere, armer  og pickuper uten at det nødvendigvis har spilt veldig bra. MEN når det sitter da er vinyl fantastisk bra, og det er vel det Max Headrom opplever nå.
Javel!

Og når det sitter er også data-audio fantastisk bra 8)

Kanskje på tide å revurdere Lynx-hypen deres? ;D ;D ;D
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
610
Antall liker
75
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Problemet her er ikke Lynx, fordi jeg har hørt MANGE lydkort. Men Benchmarken kan ikke matche en god rør dac til kr 30.000-40.000.

Når Max Headrom kjøper en slik som han garantert kommer til å gjøre etterhvert da vil PCriggen nerme seg vinylriggen faretruende og kanskje bedre på noen parametre.
Benchmarken er god, men de beste dacene er BEDRE.

Ellers har jeg ikke spesielt tru på vintage platespillersystemer. Mye har skjedd på vinyl de siste 10 årene.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.287
Antall liker
522
Tro og tro. Det hadde kanskje vært lurt å høre et vintagesystem før en gikk inn i troen ;)

Jeg ser da frem til våren når Max igjen bastant konstaterer at vinylen er død! Med applaus fra plinius... ;D ;D ;D
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
610
Antall liker
75
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Tro og tro. Det hadde kanskje vært lurt å høre et vintagesystem før en gikk inn i troen ;)

Jeg ser da frem til våren når Max igjen bastant konstaterer at vinylen er død!  Med applaus fra plinius... ;D ;D ;D
Er det ikke gøy!!! ;D ;D ;D ;D

Ellers er selvfølgelig lyd også en smakssak og vintagesystemer har sikkert sin sjarm.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.287
Antall liker
522
Jovisst.

"Hifisentralen. Forumet for bastante, men akk så flyktige meninger" ;D ;D ;D
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.568
Antall liker
1.476
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Ikke ta det så personlig michell!

Finner du noe i dette innlegget hvor jeg beskriver at vinylen er død?

Vintage naturligvis ;) 30H på SME III med demping.

Prøver å få STDen til å låte like bra med Black Widow og Sonus Blue evt. Shure, men har ikke lykkes enda. Så langt har jeg kommet fram til at Acutex 310 PU ihvertfall ikke holder mål. (Den fulgte med armen)

Men tilbake til opprinnelig innlegg: Har Max hatt en liten vinterlig "brain (salad) surgery" mon tro  ;D

http://tinyurl.com/8fo5j
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.287
Antall liker
522
Ikke ta det så personlig michell!

Finner du noe i dette innlegget hvor jeg beskriver at vinylen er død?
Personlig ???

Men til spørsmålet: Dette innlegget under tråden "Der forsvant vinylriggen" er vel omtrent så diamentralt motsatt av ditt utsagn i starten av denne tråden som det kan bli:
Og for om lag 6 mnd siden forsvant CD-spilleren! Begge disse avspillingprinsippene er totalt underlegen min nåværende PC-løsing. Løsningen består av Lynx L22/Benchmark DAC1 og en IBM PC. Bruker iTunes med Lossless som lydprogramvare. Spiller da direkte fra harddisken etter innlastning av CD’en. Hvis jeg spiller direkte fra CD’en kommer jeg liksom tilbake lydmessig til CDnivå igjen.

Jeg har også byttet ut digitalkabelen mellom lydkortet og DAC’en. Faktisk oppgraderte dette lyden til nye høyder. Spesielt i mellomtonen. Jeg har en nå en helt fantastisk oppløsing, dynamikk og bass. Jeg kan sitte i timevis å bare lytte til detaljer jeg aldri har vært i nærheten av å ha lagt merke til eller kunne konstatere. Samtidlig er vokaler ”helt inntil beinet klart” Ikke lite organisk heller. Dette spiller musikk! Slik har det sikkert ment å være.

Da er det vel bare å vente på at lydselskapene skal begynne å selge Lossless format. Da slipper vi å gå via Redbook (CD) først. Sikkert mye å hente der også

Min forhenværende vinylrigg var en SME 20/a og SME V arm med VDH GLA III og bare
for og nevnte det var min siste CD-spiller en Audio Aero Capitole MkII.

Noen som har testet andre PC-løsinger som lydkilde?
Så om du ikke skriver at vinylen er død, tolker jeg ihvertfall utsagnet "...totalt underlegen..." i retning av at du da mente at vinylen slet på dødsleiet.

Så nå er jeg jo spent på hva du egentlig mener. Eller er jeg egentlig det...? ;D ;D ;D
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.568
Antall liker
1.476
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Jeg trodde faktisk at jeg hadde nådd noe i nærheten av toppen i high-end klassen med sme'en. Det skulle vise seg ikke å være tilfellet. Jeg er mer fornøyd med Rega/C kombinasjonen. Den overgår faktisk PC løsingen min på de punkter jeg beskriver innledningsvis i tråden..

For en som er glad i musikk kan ikke det ene systemet erstatte det andre fullt ut. Tenker da på utvalget av musikk..  :eek:

”Få ut hamburgerne av øra, kast gamle hemninger og gammelt utstyr. Det har faktisk skjedd noe på de siste 10 åra…”
:D
 
T

theStig

Gjest
Debatten analog vs digital synes jeg er fordummende. Det er fundamentalisme ute og går synes jeg. Begge deler har styrker og svakheter på sin måte, som kommer mest tydelig til uttrykk på utstyr som ikke er high-end. Imidlertid - en high-end vinyl-rigg og en high-end digitalrigg låter faktisk bemerkelsesverdig likt, under forutsetning av at man har kildemateriale av likeverdig kvalitet. Svaret på hva som er best hos hver enkelt bunner vel ut i hva man har investert mest i av utstyr og software....
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.301
Antall liker
35.071
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Det går da ann å få musikk ut av dagens formater - hvorfor vente på neste ?




 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.520
Antall liker
2.970
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg synes den kommentaren forteller veldig greit hva plinius syns om spilleren.
Og han har ut i fra det, tatt et valg.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.568
Antall liker
1.476
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Det er sikkert områder Cary'en spiller bedre. Lurer på mellomtonen?
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.301
Antall liker
35.071
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Det er sikkert områder Cary'en spiller bedre. Lurer på mellomtonen?

Har ikke prøvd en seriøs HTPC, men har planer om å bygge meg en etterhvert, først og fremst for å danke ut DVD spilleren, så får vi se hva den duger til som CD spiller i tillegg. Cary spilleren er forøvrig en SACD spiller og kan i tillegg fungere som DAC for andre signalkilder.
Lyden er den mest "analoge" jeg har hørt fra noe digitalmedie. Har lest at noen mener den lydmessig "parkerer" svært dyre vinylrigger, og selv om den koster så finnes det spillere til to og tre ganger prisen som ikke nødvendigvis er bedre.
Jeg føler at når man kommer opp i High-end klassen ,så lyder ting mere likt, det være seg vinyl eller CD - rør eller transistor - hornhøyttaler eller dynamisk/elektrostater, det spiller rett og slett musikk !
 
Topp Bunn