Analog vs. digital kabel-TV

bnedr

Medlem
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
1
Hvor stor er forskjellen i billedkvalitet på analoge vs. digitale TV-signaler på en god CRT-TV ?(Loewe articos 32)
Har fortsatt analog kabel-TV (UPC) , men plages av vertikale og skrå striper som vandrer frem og tilbake over skjermen, samt "prikkete" støy. Noen kanaler er verre enn andre.
Jeg har en vanlig simpel antennekabel, bør jeg kjøpe en bedre skjermet kabel, i så fall hvilken? Vil det samme gjelde hvis jeg går over til digital TV?

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Det ble en betydelig forbedring hos meg, roligere bilde og generelt bedre kvalitet.
Særlig på svenska kanalene som nå sendes ut digitalt fra start av.
Vær bare oppmerksom på at en eventuell digitaldecoder av den typen jeg kjøpte (Force) IKKE er (som jeg trodde) noe en kan ta i mot HDTV med når den tid kommer.
Slike er fortsatt ikke i handelen.

Mvh.KW

Oriel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2004
Antall liker
167
Torget vurderinger
7
Vær bare oppmerksom på at en eventuell digitaldecoder av den typen jeg kjøpte (Force) IKKE er (som jeg trodde) noe en kan ta i mot HDTV med når den tid kommer.
Slike er fortsatt ikke i handelen.

Mvh.KW
Angående det du sier om at HD-dekodere ikke er tilgjengelig er ikke riktig.

Canal digital begynte sendinger i oktober, og har dekodere med enten HDMI eller DVI utganger. Med entertainpakken får man mulighet for å se HDTV sendingene C MORE HD.

Les litt mer om det her.

Mvh

postretro

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.05.2005
Antall liker
0
Vet ikke hvordan forskjellen er på CRT, men på plasma er det sinnsykt. En bekjent skaffet seg en pioneer 50 tommer, med analoge signaler var det rett og slett jævlig. TVen viser alle feilene og det bar nesten tilbake til butikken med hele greia. Med digital kabel tv, ikke noe hdtv så er det en drøm i forhold.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Angående det du sier om at HD-dekodere ikke er tilgjengelig er ikke riktig.

Canal digital begynte sendinger i oktober, og har dekodere med enten HDMI eller DVI utganger. Med entertainpakken får man mulighet for å se HDTV sendingene C MORE HD.

Les litt mer om det her.

Mvh
Hei!
Det er vel delvis riktig (i hvert fall for mitt vedkommende)
Jeg har kabeltv og ikke parabol og dermed så langt jeg har forstått er det ikke tilgjengelig med HDTV decoder (for kabeltv) ;)

Mvh.KW

PatSharpX

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2006
Antall liker
100
Sted
Oslo
vi hadde analog før, også flyttet vi og fikk digital og vi merket stor forskjell selv om tv'en vår ikke er så bra. Men det var en stor forskjell!!

Topp Bunn