Analogdel til DAC

liliya

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
484
Torget vurderinger
14
Er på jakt etter gode DIY alternativer til analogdelen i Audio Note DAC. Audio Notes Dac løsninger passer heller ikke min pengepung.Har funnet et par interessante sider hvor det beskrives analogdeler med rør:
http://www.lamizator/
Forfatteren beskriver her en triodekopling med russiske rør: 6H6P (6N6P). Her er også en praktisk beskrivelse
p2p. Dette trinnet er ekstra interessant fordi forfatteren konkret beskriver hvorledes denne løsningen har blitt bygd inn i en Copland 289. Jeg har selv en 288 som benytter de samme DAC er som 289. Signalet fra
PMC 63 K kjøres inn i en Sowter transformator før analogdelen. På utgang benyttes tradisjonell kondensatorkopling. Også her kunne det vært interessant med en transformator løsning. Da jeg er å regne som nybegynner når det gjelder rør, søker jeg råd fra dere på forumet som kan dette med rør. Helst en
helt konkret vurdering/mening om kvaliteten på den løsningen som her foreslås.

John Broskie http://www.tubecad.com/ er en annen kar som skriver mye interessant om rør.
Han har en DIY løsning som kalles Aikido, hvor muligheten til å kjøpe print av høy kvalitet er til stede. Han beskriver flere løsninger på analoge trinn, også med transformatorer både på inn og utgang.
"Problemet" er bare at for en "ukunnig" er det litt vanskelig å orientere seg i alle forslagene. Håper noen kan hjelpe meg med å "sile"det du vurderer som det mest "hensiktsmessige"av hans mange løsninger. En vurdering av de to opp mot hverandre, hadde også vært interessant.

En utfordring til Hans, Jane, Andreas og andre rørentusiaster ???

mvh.

Eivind S

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Må bare si at selv om jeg er entusiastisk, så er jeg for nybegynner å regne.
Du nevner Akido, og det er jo en krets som er mye omtalt på diyaudio. Man ser til stadighet at folk bygger ulike apparater basert på kretskortene og kommer med gode tilbakemeldinger på lavt støynivå og bra lyd. Har ikke sett/hørt om noen her som har prøvd ut Akido. Tenk på at med flere rør blir det større krav til glødestrøm!

Det er veldig vanskelig å vurdere "kvalitet" i et diy prosjekt. Det vil i noen grad bero på hvor flink den som bygger er, i tillegg til hvor godt "ingeniørarbeidet" i kretsen som lages er gjort.

Om du er nybegynner er det sikkert lurt med et prosjekt med kretskort og deleliste/ deler, da tror jeg du i større grad kan unngå støyproblemer. I tillegg til de du nevner tror jeg machmat.com leverer et slik analogtrinn. Mattijs er veldig hyggelig og gir deg service på mail. Hans kretser er enkle, godt gjennomtenkt og i noen grad basert på deler fra gammelt av.

Jane tror jeg også har mye kontakt med mapletree audio som leverer ulike byggesett basert på rør. Kanskje en mail dit hadde vært en ide? Har ikke vært borti dem selv, men disse byggesettene får veldig mye god omtale i ulike fora.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.654
LC Audio har en bra utgangsbuffer som går i klasse A.

Ellers kan det være verdt å ta en kikk hos Borberly Audio og deres j-fet buffere.

liliya

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
484
Torget vurderinger
14
K&K sin analogdel med rør kunne vært interessant, men med nettdelen er vi oppe i nærmere 5000 kr. Det blir litt i drøyeste laget. Har forøvrig kommet i skade for å skrive feil adresse på et av de alternativene jeg hadde sett meg ut og bedt om kommentarer på:
www.lampizator.eu/. Er litt skeptisk til P2P utlegget,
som riktiknok er enkelt, men litt "rotete" etter min smak.
Aikido er ryddig og virker sikkert m.h.t. støy. Har ikke diarammet til Lampizator, men kanskje Aikidos kretskort
lot seg "konvertere" til Lamizator?? Noen som kan svare meg på akkurat dette spørsmålet?

mvh

E.S

liliya

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
484
Torget vurderinger
14
F.....Der forsvant det en p igjen: Analogdelen heter altså Lampizator (som i email adressen)

mvh.

E.S.

Topp Bunn