Anbefal meg en hodetelefon!

tommen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
144
Antall liker
0
Har prøvd endel hodetelefoner men trenger en anbefaling nå på en hodetelefon som jeg tror er lukket men der detaljer og rom er viktig.
Har hatt Grado SR225( likte ikke putene), Beyer DT770( for "mørke" lydmessig), Sennheiser 580 ( kanskje de jeg har likt best men for åpne for omgivelsene), AKG701 ( passet ikke mitt hode), Audio Technika ATH-50( alt låt likt). Tenker på bruktmarkedet så tilbud tas imot med takk, men skal ikke koste for mye!
 

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Innlegg
512
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
Bra å se at også andre har opplevd Beyer DT770 som for mørke i lyden, jeg kjøpte de for et par å siden, kr 1990,- , nesten ikke brukt, forferdelig lydkvalitet..

Jeg har prøvd mange hodetelefoner, min favoritt er noen fra Koss, vet ikke hvilken model da det kun er "KOSS" som står på klokkene, og de var ganske billige..., rundt 400 kroner tror jeg det var
 

vosten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2003
Innlegg
280
Antall liker
40
Denon ahd 2000 funker bra hos meg. Kjellerdyp bass, passe varm lyd og flott oppløsning.
 
U

utgatt60135

Gjest
Nå prøvde jeg kun med iPod, men har nylig sjekket ut endel hodetelefoner. Beyer DT770 likte jeg ikke noe særlig, men nye Beyerdynamic T70/T70p var noe helt annet. De skilte seg klart ut. Kontant bass, homogene, veldig engasjerende å lytte til. Nesten litt frempå i stilen, men behagelig å lytte med alikevel. De er lukket og er veldig detaljerte. Anbefales! Absolutt ikke lik DT770. Denon nevnt her er også veldig bra.
 

tommen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
144
Antall liker
0
Ja, kanskje D70 er et alternativ? Er jo ganske dyre og har ikke sett den på bruktmarkedet; den er kanskje ganske ny? Hva er forskjellen mellom D70 og D70p?
 
U

utgatt60135

Gjest
P´en står nok for portabel. Den har mye lavere impedanse (32ohm) som gjør at den også kan bruker med iPod uten forsterker. Mer lettdrevne. Har ikke hørt noe om at den skal ha anderledes lyd. Ja det er ikke lenge siden de kom på markedet. Dyre, men verd det synes jeg.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.420
Antall liker
1.146
Torget vurderinger
4
fuzztor skrev:
Bra å se at også andre har opplevd Beyer DT770 som for mørke i lyden, jeg kjøpte de for et par å siden, kr 1990,- , nesten ikke brukt, forferdelig lydkvalitet..
Litt artig at DT770 som har mer fres i toppen enn AKG K701 blir omtalt som mørke...

Med lukket, detaljer og rom tenker jeg Audio Technica ATH-Axxx eller AKG K271/272. Det er iallfall de lukkede variantene jeg har hørt som passer beskrivelsen.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
506
vosten skrev:
Denon ahd 2000 funker bra hos meg. Kjellerdyp bass, passe varm lyd og flott oppløsning.
Fabelaktig hodetelefon. Drives lett av både pc og ipod. Den har en lydkvalitet som har fått venner av meg til å vurdere kjøp og dette er folk som normalt sett aldri ville vurdert utstyr i denne prisklassen. Låter helt nydelig, og kvalitetene står seg over tid.
 
U

utgatt60135

Gjest
SOEDAL skrev:
Drives lett av både pc og ipod.
Min iPod klarte absolutt ikke å drive Denon AH D2000 tilfredstillende, derfor ble ikke det noe valg for meg.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Impedanse og sensitivitet
Lyngen skrev:
P´en står nok for portabel. Den har mye lavere impedanse (32ohm) som gjør at den også kan bruker med iPod uten forsterker. Mer lettdrevne. Har ikke hørt noe om at den skal ha anderledes lyd. Ja det er ikke lenge siden de kom på markedet. Dyre, men verd det synes jeg.
Lyngen skrev:
SOEDAL skrev:
Drives lett av både pc og ipod.
Min iPod klarte absolutt ikke å drive Denon AH D2000 tilfredstillende, derfor ble ikke det noe valg for meg.
Det skrives ofte at lav impedanse = lettdreven, men det er ikke nødvendigvis korrekt.

Lav impedanse = relativt moderate spennings(sving)behov. Det kompenseres dog ofte med desto større strømbehov for å drive og kontrollere hodetelefonen. Det er det langtfra alle hodetelefonforsterkere som kan levere. Dessuten må hodetelefonforsterkerens utgangsimpedanse være lav nok (se NwAvGuy nedenfor).

Lyngen skrev:
[beyerdynamic T 70 p] har mye lavere impedanse (32ohm) som gjør at den også kan bruker med iPod uten forsterker. Mer lettdrevne. Har ikke hørt noe om at den skal ha anderledes lyd.
Det tror jeg neppe stemmer. Det er en grunn til at beyerdynamic ofte produserer samme modellnummer med flere ulike impedanser. InnerFidelity-artikkelen "A Comparison of Beyerdynamic DT 880 32 ohm, DT 880 250 ohm, and DT 880 600 ohm Headphones" kan gi deg et innblikk i mulige lydforskjeller når man endrer en hodetelefonmodells impedanse.

Man må ikke glemme hodetelefonens følsomhet/sensitivitet/virkningsgrad. F.eks. har HiFiMAN HE-6 en ganske lav impedanse på 50 ohm, men er meget insensitiv og krever derfor en meget kraftig hodetelefonforsterker. Sennheiser HD 25-1 II har derimot en noe høyere impedanse på 70 ohm, men er meget sensitiv og er kjent for å virke bra med bærbart utstyr o.l. Ditto for Koss Porta Pro.

Større øreomsluttende hodetelefoner har ofte ganske store elementer. Nevnte Denon AH-D2000s elementer har 50 mm diameter. Det krever noe å kontrollere disse. Denon AH-D7000 er mer sensitiv (108 dB/mW) enn Denon AH-D2000 (106 dB/mW), men drives allikevel ikke godt av hva som helst. Grace Design m903 fungerer forøvrig utmerket.

"NwAvGuy's Heaphone Amp Measurement Recommendations" gir gode råd om matching av hodetelefon og hodetelefonforsterker. Ikke la dere forvirre av ordene "Measurement Recommendations". Artikkelen inneholder gode, praktiske råd.

Denon AH-D2000:
http://www.hifiklubben.no/produkter/tilbehor/hodetelefoner/denon_ah-d2000_hodetelefon_svart.htm

Lukket, dynamisk hodetelefon
50 mm neodym-magneter
Acoustic Optimizer
Mikrofiber-membran
Frekvensgang: 5-45.000 Hz
Følsomhet: 106 dB/mW
Nominell impedans: 25 ohm
Maksimum belastning: 1800 mW
3 meter kabel i OFC-kobber
Tilkopling: Forgylt stereo-minijack, adapter til 1/4”-jack medfølger
Vekt (eksklusive kabel): 350 gram
Denon AH-D7000:
http://www.hifiklubben.no/produkter...d7000_hodetelefon_hoeyglanspolert_mahogni.htm

Type : Lukket, dynamisk hodetelefon
Frekvensgang : 5-45.000 Hz
Følsomhet : 108 dB/mW
Nominell impedans : 25 ohm
Kabellengde : 3 meter kabel i 7N-OFC kobber
Tilkobling : 6,35 mm forgylt stereo-jack
Vekt : 370 gram ekskl. kabel
Øreklokker og hodebøyle i ekte lær
Bygget opp i magnesium og duraluminium
50 mm neodym-magnetsystem
Membran i mikrofiber
Acoustic Optimizer
Maksimum belastning: 1800 mW
Kabelkappe i vibrasjonsdempende Elastomer
HiFiMAN HE-6:
http://hifiman.com/Products/?pid=92

Freqency Response: 8 to 65 KHz
Impedence: 50 Ohm
Efficiency: 83.5 DB
Weight: 502 g
Sennheiser HD 25-1 II:
http://www.sennheiser.com/sennheise...dphones-headsets_headphones_502188?Open&row=2

Technical Data
Ear coupling supraaural
Transducer principle dynamic, closed
Nominal impedance 70 ?
Frequency response (headphones) 16 - 22000 Hz
Max. Sound pressure level (aktiv) 120 dB SPL
Load rating 200 mW
THD, total harmonic distortion < 0,3 %
Contact pressure ca. 2.5 N
Jack plug 3,5/6,3 mm stereo
Cable length 1,5 m
Weight w/o cable ca. 140 g
Koss Porta Pro:
http://www.koss.no/

Frekvensområde: 15-25,000 Hz
Impedans: 60 ohm
Følsomhet: 101 dB SPL/1 mW
Plugg: 3,5 mm, forgylt, adapter 6,3 mm
Kabellengde: 120 cm
Forvrengning: <0,2%
Vekt: 80 g
beyerdynamic T 70:
http://europe.beyerdynamic.com/shop/hah/headphones-and-headsets/at-home/music-pleasure/t-70.html
Headphone design (operating principle) Closed
Headphone impedance: 250 ohms
Headphone frequency response: 5 - 40,000 Hz
Nominal sound pressure level: 104 dB (1 mW / 500 Hz)
Construction: Circumaural (around the ear)
Cable & plug: Gold vaporised mini stereo jack plug (3.5 mm) & 1/4"" adaptor (6.35 mm)
Net weight without packaging: 330 g
beyerdynamic T 70 p:
http://europe.beyerdynamic.com/shop/hah/headphones-and-headsets/sports-and-on-the-way/t-70-p.html

Headphone design (operating principle) Closed
Headphone impedance: 32 ohms
Headphone frequency response: 5 - 40,000 Hz
Nominal sound pressure level: 104 dB (1 mW / 500 Hz)
ConstructionSound coupling to the ear: Circumaural (around the ear)
Cable & plug: Gold vaporised mini stereo jack plug (3.5 mm) & 1/4"" adaptor (6.35 mm)
Net weight without packaging: 330 g
 
Topp Bunn