Høyttalere Anbefaling av høyttalere? Akustisk musikk (har vært ute av gamet for lenge)

Gesel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.02.2009
Innlegg
100
Antall liker
163
Sted
Stjørdal
Torget vurderinger
3
Hei

De siste ti årene har jeg vært mer eller mindre ute av gamet. Anlegget står i stua men det er mest bare for å ha lyd. Det består av en Parasound A23, en Primare pre med innebygget DAC samt Audio Physics Classic 10.


Nå har interessen begynt å dukke opp igjen, og nærmere sommeren kommer jeg til å bytte ut (i første omgang) høyttalerene. Musikken det går i er i all hovedsak klassisk og da spesielt opera. Det finnes noen få unntak der jazz får slippe inn og nå og da en gammel Kraftwerk-skive eller lignende. Men 95% av musikken er klassisk.

Her er jeg på veldig tynn is. De siste årene har jeg ikke fulgt med i det hele tatt av hva som finnes. Hva anbefaler du/dere til mitt bruk? Rommet er en stue på ca. 25 kvadrat (åpen løsning, selve stua er 4,5 x 5,3m)). Åpningen til kjøkkenet er ca. halvannen meter bred om det har noe å si. Jeg sitter på langside og frontene står på motsatt langside. Flisgulv, ingen tepper men en stor sofa og store, tykke gardiner. Jeg ønsker høyttalere som ikke trenger å stå halvannen meter ut på gulvet (konemor ønsker ikke dette) men jeg kan gå ca. en meter ut. En veldig stor fordel er om de finnes i sort pianolakk eller i det minste sort. Et annet krav er at de skal være relativt "kompakte", de jeg har nå er vel ca. 23cm brede, 38cm dype og 106cm høye. Disse har blitt meget godt tatt imot hjemme så da er det helst noe rundt denne størrelsen jeg er på utkikk etter.

Pris? Njaaa, så lite som mulig selvsagt, men har sett for meg et budsjett på 30 000, kan strekke meg litt lenger.. Elektronikken kommer til å byttes ut på sikt den også men jeg kommer til å tilpasse elektronikken ut fra høyttalerene :)

Så, hva anbefaler dere som har fulgt med de siste årene?

Mvh
Aleksander
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.287
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Det er ingen grunn til å skifte merke, Audio Physic er ypperlig til akustisk, klassisk og opera. Jeg har en operagal kone og hun trives utmerket med våre Audio Physic Tempo 25+. Du bør jo kunne finne noe innen din budsjettramme enten brukt eller nytt, f.eks. AP Classic 20 som finnes i sort pianolakk til under 30K.
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Ettersom du neppe finner noen Magico innenfor budsjettet må svaret bli Martin Logan.
 

Gesel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.02.2009
Innlegg
100
Antall liker
163
Sted
Stjørdal
Torget vurderinger
3
Tempo 25 er nydelige og de er under vurdering. Håper å komme over noen litt større AP-modeller (brukte) til en grei pris når kjøpstida nærmer seg :)

Hvordan er Vienna og klassisk/opera? Fruen liker disse veldig godt basert på utseendet.
 

Olmais

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2013
Innlegg
166
Antall liker
76
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
8
Rosso Fiorentino Elba passer utmerket på klassisk/opera.
 

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
879
Antall liker
415
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Jeg vet ikke om det er så mye svart pianolakk på den fronten, men Proac skal ha fantastiske høyttalere til klassisk. (Har ikke Proac selv og har heller ikke mye erfaring med dem, så jeg kan ikke peke ut noen spesiell modell.)
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.664
Torget vurderinger
1
Det er ikke så lett å svare en gang for alle på slike spørsmål. Min egen erfaring er at symfonisk klassisk musikk gjør seg bedre med mye refleksjoner og bidrag fra rommet enn hva som er tilfelle tørre studioopptak, der det passer bedre med lite refleksjoner. I så fall kan det være lurt å finne høyttalere med jevn og stor spredning. Dessuten er det jo ofte mye mer dynamikk i klassisk musikk enn i andre typer opptak, så noen høyttalere som kan respondere lynraskt på endringer i signalet og som takler mye effekt når det er peaks. Ville vurdert et par brukte beolab 5 for eksempel. Da kan du selge elektronikken også og trenger ikke tenke på den i fremtiden. Er en del over budsjettet ditt, men kan nok bii rimeligere på sikt.
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.706
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Blir ikke Beolab 5, som forøvrig ikke er lett å finne brukt, med mindre det er utlandskjøp, vel overkill i en 25 kvadratm stue..? Tross alt en 18" sub som kan rive vegger, og bassen er ikke altfor sofistikert egentlig, litt for mye rett fram bass uten store skillet mellom de forskjellige lave oktaver. Men, det er min mening
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det kommer an på så mangt. Først og fremst må du gi så mye info du kan slik at behovet blir kartlagt og noen kan kjenne igjen din smak.

Hvordan tenker du å bruke anlegget? Sittende i sweetspot eller har du behov for høyttalere som sprer lyden bra I alle retninger? Har du behov for enorm kapasitet på volum eller er det ok med noe som spiller greit høyt?
Liker du mye basstrøkk eller er det ok med ok trøkk? Noen smale talere har aktiv bass innebygget og kan dermed sparke fra mye mer enn standard saker.

Har du vegger tett på høyttalerne eller står de fritt? Dette kan påvirke både anbefalinger i forhold til spredningsmønster og klangbalanse (mørk, lys).
Liker du veldig detaljert lyd hvor du kan høre absolutt alt eller foretrekker du å få lyden litt på avstand og avrundet?

Det kan nemlig være forskjellen på anbefalingen min mellom feks Monitor audio gold 200 og feks Sonus faber Olympica 1 - to gode høyttalere med motsetninger i presentasjonen av musikk.

Det er et vanskelig spørsmål å svare på uten å vite mer om både rom, smak og behov.
 

Gesel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.02.2009
Innlegg
100
Antall liker
163
Sted
Stjørdal
Torget vurderinger
3
Jeg ser nå at jeg kunne vært mer detaljert i orginalposten min :)

Jeg sitter med høyttalerene i en likesidet trekant. Det er ca. tre og en halv meter til hver høyttaler og tre og en halv meter mellom høyttalerene. Jeg har to puter i sofaen og i verste fall blir jeg sittende 40cm unna direkte sweetspot. Høyttalerene har en veldig lav TV-benk mellom seg og en TV som henger på vegg (75" så det er stor flate). på sidene er det ca. halvannen meter (gjelder begge høyttalere). Takhøyden er ca. 3,3 meter så det er relativt høyt.

Volum? Jeg er nok på den lavere delen av skalaen der, jeg setter pris på lange lyttesessions og med følsomme ører holder jeg meg heller litt på den den lave siden. Er heller ikke glad i svært basstung lyd, men litt punch må det være. Der synes jeg mine Classic 10 har fungert veldig bra.

Når det kommer til detaljer er jeg glad i både det litt analytiske men også den litt mer "romantiske", runde klangen. Finnes det noe kompromiss her? Litt av begge verdener?



Det kommer an på så mangt. Først og fremst må du gi så mye info du kan slik at behovet blir kartlagt og noen kan kjenne igjen din smak.

Hvordan tenker du å bruke anlegget? Sittende i sweetspot eller har du behov for høyttalere som sprer lyden bra I alle retninger? Har du behov for enorm kapasitet på volum eller er det ok med noe som spiller greit høyt?
Liker du mye basstrøkk eller er det ok med ok trøkk? Noen smale talere har aktiv bass innebygget og kan dermed sparke fra mye mer enn standard saker.

Har du vegger tett på høyttalerne eller står de fritt? Dette kan påvirke både anbefalinger i forhold til spredningsmønster og klangbalanse (mørk, lys).
Liker du veldig detaljert lyd hvor du kan høre absolutt alt eller foretrekker du å få lyden litt på avstand og avrundet?

Det kan nemlig være forskjellen på anbefalingen min mellom feks Monitor audio gold 200 og feks Sonus faber Olympica 1 - to gode høyttalere med motsetninger i presentasjonen av musikk.

Det er et vanskelig spørsmål å svare på uten å vite mer om både rom, smak og behov.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.664
Torget vurderinger
1
Jeg ser nå at jeg kunne vært mer detaljert i orginalposten min :)

Jeg sitter med høyttalerene i en likesidet trekant. Det er ca. tre og en halv meter til hver høyttaler og tre og en halv meter mellom høyttalerene. Jeg har to puter i sofaen og i verste fall blir jeg sittende 40cm unna direkte sweetspot. Høyttalerene har en veldig lav TV-benk mellom seg og en TV som henger på vegg (75" så det er stor flate). på sidene er det ca. halvannen meter (gjelder begge høyttalere). Takhøyden er ca. 3,3 meter så det er relativt høyt.

Volum? Jeg er nok på den lavere delen av skalaen der, jeg setter pris på lange lyttesessions og med følsomme ører holder jeg meg heller litt på den den lave siden. Er heller ikke glad i svært basstung lyd, men litt punch må det være. Der synes jeg mine Classic 10 har fungert veldig bra.

Når det kommer til detaljer er jeg glad i både det litt analytiske men også den litt mer "romantiske", runde klangen. Finnes det noe kompromiss her? Litt av begge verdener?
Opplever du at du får et klart definert stereobilde med det oppsettet du har i dag? Altså at det tegner seg opp veldig klare fantombilder mellom høyttalerne? Eller er det litt mer diffust, altså at du kan si i hvilken retning ting befinner seg på "scenen", men at det ikke er veldig tydelig og definert?

Min spontane reaksjon er at du har ganske lang avstand fra deg selv til høyttalerne, og ganske lang avstand mellom høyttalerne. Pluss at det er et rom med mye volum pga det høye taket. Jeg ser for meg at det da kan bli vanskelig å få et glassklart stereobilde over så store avstander og med så mye volum i rommet. Eller så tar jeg feil:)

Men dersom det er noe i det jeg skriver her: Du kan evt. prøve å flytte både høyttalerne nærmere hverandre og sette deg selv nærmere, og se om det får mye å si for stereobildet? Hvis det blir merkbart bedre, tyder det på at du har noen utfordringer med lytteavstand og direktivitet på høyttalerne. I så fall kan du velge to primære innfallsvinkler for å få et klart stereobilde også langt unna: Enten høyttalere som kaster lyden veldig direkte fremover, det vil primært si en konstruksjon av typen horn, dipol eller elektrostat. Eller høyttalere som sprer lyden helt motsatt, altså veldig jevnt over et stort område. Altså Beolab 5 e.l. Mine fem cent.

(når man skriver slike anbefalinger, er det jo ofte ens egne preferanser som skinner gjennom, så du må ta det for det det er. Og når det gjelder mine preferanser for musikk-lytting - jeg hører også mye på klassisk - er det stereobildet og den "virtuelle scenen" som er det aller viktigste. derav mine innspill)
 

Gesel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.02.2009
Innlegg
100
Antall liker
163
Sted
Stjørdal
Torget vurderinger
3
Jeg vil si at stereobildet er veldig godt definert, både det å separere instrument og det å høre vokalister separert fra f.eks band. Mine gamle Amphion Argon 3 gjorde dette ypperlig, Classicene er kanskje en smule mer diffuse på akkurat det men fortsatt svært god separasjon. Hørte gjennom Diana Krall - The Girl In The Other Room tidligere i kveld og hun satt en meter foran meg mens resten av bandet var tydelig spredt utover.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.664
Torget vurderinger
1
Jeg vil si at stereobildet er veldig godt definert, både det å separere instrument og det å høre vokalister separert fra f.eks band. Mine gamle Amphion Argon 3 gjorde dette ypperlig, Classicene er kanskje en smule mer diffuse på akkurat det men fortsatt svært god separasjon. Hørte gjennom Diana Krall - The Girl In The Other Room tidligere i kveld og hun satt en meter foran meg mens resten av bandet var tydelig spredt utover.
Ok, takk for svar! Da kan du egentlig se litt bort fra mitt forrige innlegg. Det tyder på at akustikken ikke steller i stand store problemer i rommet ditt, og at ganske mange høyttalere egentlig vil fungere ganske bra, gitt at de er noenlunde kompetente.

Dersom du kan tenke deg å gå litt utenfor allfarvei, og kan tenke deg å mekke litt selv, kan du evt. vurdere disse: LXmini Challenge
Rimeligere enn mye annet, og spiller nok bedre enn ganske mye i prisklassen. Har aldri hørt om noen som har eid dem som ikke har vært knallfornøyd. Kjøpes som byggesett her: LX521 Constant Directivity Loudspeakers
 

Gesel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.02.2009
Innlegg
100
Antall liker
163
Sted
Stjørdal
Torget vurderinger
3
Skulle jeg bygget selv hadde nok alle ti tommeltottene mine fått panikk :p

Jeg har avtalt med en kompis at jeg skal få låne hans Venere 3.0. Det jeg har lest om de er VELDIG variert, men de ser fantastiske ut.. Så da får vi bare se hvordan de vil høres ut i stua vår.

Jeg har alltid hatt en forkjærlighet til Vienna men så har jeg ikke hørt de nyere modellene. Er vel godt over ti år siden jeg hørte de sist.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Til klassisk - hold oppe øynene etter et par brukte Kef 107/2, men pass på at du får med den tilhørende KUBEn (de blir håpløse uten). Rundt 8000kr skulle bli greit budsjett.

Johan-Kr
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.706
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Jeg mener en god høytaler, skal også være en allround høytaler som kan spille all musikk med bravur, det være jazz, elektronica, klassisk, pop, rock. Hva er vitsen med høytalere som er tunet for visse typer musikk, da forsvinner liksom litt av pointet med en høytaler
Se om du feks finner et par Montana EPS2 brukt, eller Asi Tango R. Begge ekstremt undervurdert, men spiller ringer rundt feks høytalere som B&W 802 D eller andre langt dyrere høytalere....og de spiller Alt helt utrolig bra
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Fikk et positivt inntrykk da jeg overvar en seanse i sweetspoten foran Pylon Sapphire 31.
Det er en attpåtil en meget rimelig høyttaler....
Kunne godt tenkt meg et par slike i stuen selv, men da må noe ut først. Står litt for mye lagret i dag....... ;-/


mvh
Proffen
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
De beste høyttalerene jeg har hørt klassisk musikk på er Harbeth, Dali Mentor Menuet og Magnepan.
Sistnevnte utgår pga krav til avstand fra frontvegg, Menuet'en leverer ikke mye "punch"
Da gjenstår bare Harbeth som jeg kan anbefale.
Dette er de minste:

 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Sonus Faber Venere?
Kan jo erverves til humane priser, og hvis din bedre halvdel klager på det estetiske, er det bare å overse. Sonus Faber produserer jo mye eye candy....

mvh
Proffen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Chario Academy? Likte det jeg hørte fra de for noen år siden.
Ikke fæle å se til heller.....

mvh
Proffen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Ellers har jeg jo litt tro på at Opera lager gode høyttalere, selv om jeg bare har fått muligheten til å lytte til noen relativt rimelige stativhøyttalere, som f eks Opera Mezza.....

mvh
Proffen
 

Strømling

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.229
Antall liker
772
Sted
Nedre Romerike
Torget vurderinger
1
Jeg støtter forslaget om Martin Logan til slik type musikk.Gir meg ikke mest på rock på når det gjelder stemmer og jazz er de ganske uovertruffene. Du har en forsterker som passer disse.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Bør jo være overkommelig å finne en god høyttaler.
Hovedutfordringen, slik jeg ser det, er avstanden ts har til disposisjon mellom høyttalerne og veggen bak - ca 1m.
Vet ikke om dipoler, åpne bafler og elektrostater trives optimalt med "bare" 1m til veggen bak.
Det samme vil kanskje til en viss grad gjelde "apekister" med bakoverrettet bassrefleksport....
Når det er sagt, har jeg gode minner fra mellomtonegjengivelsen jeg opplevde via et par rimelige stativhøyttalere, nemlig Opera Mezza.
Det finnes sikkert mange andre høyttalere som er på nivå med disse, for all del, og Sonus Faber er gjerne der, samme sak med Chario.

Så kommer jo spørsmålet om hva som er "viktig"? Evne til å kunne dissekere musikken og legge til rette for å kunne pinpointe med kirurgisk presisjon, alternativt den "totale", tilstedeværende, organiske kjøtt-og-blodaktige musikkopplevelsen. Det trenger ikke å være en motsetning her, men imho er det OFTE det.....
Noen høyttalere gjør det enklere å pinpointe, mens f eks Larsen 6 ikke har sin styrke der. Larsen 6 har imidlertid en annen egenskap, nemlig at den lager et stort lydbilde uten trang sweetspot. Noen liker måten Larsen 6 gjengir musikk på, andre ikke. En fordel med Larsen 6, er at de er konstruert for å "klines" inntil bakvegg - selv om jeg selv foretrakk dem litt ut på gølvet.....

mvh
Proffen
 

Gesel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.02.2009
Innlegg
100
Antall liker
163
Sted
Stjørdal
Torget vurderinger
3
Da har Venere 3.0 stått to dager i stua på lån. Spiller bra i stua, ser fantastiske ut men de er litt i overkant store fysisk. Men jeg skal til Oslo og Bergen i nær fremtid, skal prøve å få sett og prøvd så mye som mulig av de folket her har nevnt. Tusen takk for hjelpen så langt :)
 

schimmel

Medlem
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
46
Antall liker
25
Chario Academy? Likte det jeg hørte fra de for noen år siden.
Ikke fæle å se til heller.....

mvh
Proffen
Enig, fantastiske kabinetter. Har hatt stativhøyttaleren Sonnet i vel 7 år og har hittil til god å høre noen bedre stativ-HT under 100K. Disse er undervurderte her til lands. Kan kanskje ha en sammenheng med importøren som nå er konkurs...
Drømmer om et par Sovran. Det tror jeg vil bli den siste HT for mitt vedkommende.
 

CarstenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.03.2005
Innlegg
308
Antall liker
115
Spørsmålet det egentlig bør stilles - er hva som du ikke er fornøyd med i de høyttalere du har nå? Klassisk musikk er mangt og meget - fra intime kvartetter til symfoniorkester, opera, orgel - til en mer ekstrem "tutti" hvor det hele kombineres. Det gode med klassisk musikk er at du kan bruke litt penge på at gå på konsert - og så gå heim og høre en god innspilling av samme. Og så etter beste evne/hukommelse - sammenlikne - og finne frem til hvor gode sider er - og hvor svake sider er.

Min enkle erfaring er at høyttalere av den type du har (moderat store enheter i D'apollito-konf. og velkonstruerte kabinetter) - er flotte til at gjengi et stort rom, fine på stemmer og og på at få en meget virkelighetstro lydgengivelse på gode opptak. Forekommer vel for meg som at være en perfekt høyttaler til - opera! Ikke mange slike med de massive "credo" - hvor stortrommer og/eller dybbas fra orgel kommer i bruk.

Så første råd må bli: HVORFOR ønsker du at skifte?

Ellers er min enkle erfaring fra HiFi - at verden ikke har blitt revolusjonert innen høyttalere - på ganske mange decennier! Elektrostat kom før 1960 (forrige årtusind), dynamiske enheter - godt før det. Og samme med "point-Source" - f.eks. Tannoy's al-nico-elementer. Beryllium vart nyttet allerede på 80-tallet av Yamaha.

SÅ - i mine øyne - har det egentlig ikke vært noen som helst revolusjon innen høyttalere på mangfoldige 10-år! DERFOR er det ekstra viktig - at du bruker tid på at definere hva(om du egentlig) mangler på de du har nå - i forhold til den musikk du lytter på.

Innen min erfaring er den høyttalertype du har nå perfekt til kvartetter, operetter og fleste operastykker. Og til meste symfonimusikk og. Og Jazz.

Der de vil ha problemer er at gjengi fysiske musikkopplevelse innen pauke-slag, stortromme og dybbassen med rett volum på orgelmusikk. Akkurat her er det ingen vei rundt "volum" (på enhet, kabinett, rom etc..)
 

Unisas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2016
Innlegg
128
Antall liker
37
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Da har Venere 3.0 stått to dager i stua på lån. Spiller bra i stua, ser fantastiske ut men de er litt i overkant store fysisk. Men jeg skal til Oslo og Bergen i nær fremtid, skal prøve å få sett og prøvd så mye som mulig av de folket her har nevnt. Tusen takk for hjelpen så langt :)
Ta deg en tur innom Stereofil i Grensen i Oslo å lytt på Focal sin nyere Aria serie (ca samme prisklasse som Venere). Likte veldig godt det jeg hørte og kjøpte Aria 936. Tight og friskt, men samtidig ikke for frempå. De hadde også Venere når jeg var der rett før jul, så du kan sammenligne de.

Disse endte jeg opp med i piano sort finish: Focal Aria 936 loudspeaker | Stereophile.com
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.664
Torget vurderinger
1
Spørsmålet det egentlig bør stilles - er hva som du ikke er fornøyd med i de høyttalere du har nå? Klassisk musikk er mangt og meget - fra intime kvartetter til symfoniorkester, opera, orgel - til en mer ekstrem "tutti" hvor det hele kombineres. Det gode med klassisk musikk er at du kan bruke litt penge på at gå på konsert - og så gå heim og høre en god innspilling av samme. Og så etter beste evne/hukommelse - sammenlikne - og finne frem til hvor gode sider er - og hvor svake sider er.

Min enkle erfaring er at høyttalere av den type du har (moderat store enheter i D'apollito-konf. og velkonstruerte kabinetter) - er flotte til at gjengi et stort rom, fine på stemmer og og på at få en meget virkelighetstro lydgengivelse på gode opptak. Forekommer vel for meg som at være en perfekt høyttaler til - opera! Ikke mange slike med de massive "credo" - hvor stortrommer og/eller dybbas fra orgel kommer i bruk.

Så første råd må bli: HVORFOR ønsker du at skifte?

Ellers er min enkle erfaring fra HiFi - at verden ikke har blitt revolusjonert innen høyttalere - på ganske mange decennier! Elektrostat kom før 1960 (forrige årtusind), dynamiske enheter - godt før det. Og samme med "point-Source" - f.eks. Tannoy's al-nico-elementer. Beryllium vart nyttet allerede på 80-tallet av Yamaha.

SÅ - i mine øyne - har det egentlig ikke vært noen som helst revolusjon innen høyttalere på mangfoldige 10-år! DERFOR er det ekstra viktig - at du bruker tid på at definere hva(om du egentlig) mangler på de du har nå - i forhold til den musikk du lytter på.

Innen min erfaring er den høyttalertype du har nå perfekt til kvartetter, operetter og fleste operastykker. Og til meste symfonimusikk og. Og Jazz.

Der de vil ha problemer er at gjengi fysiske musikkopplevelse innen pauke-slag, stortromme og dybbassen med rett volum på orgelmusikk. Akkurat her er det ingen vei rundt "volum" (på enhet, kabinett, rom etc..)
Veldig godt innspill. Det finnes vel drivere i dag som er bedre enn hva man hadde for 20-30 år siden. Så noen forbedringer har det skjedd. Men noen revolusjon - på ingen som helst måte. Man får ikke noe radikalt annet hvis man kjøper passive gulvstående høyttalere i dag, enn hva man fikk for 10-15 år siden. Den største revolusjonen som har skjedd er vel muligheten til å integrere subwoofere og få orden i bass-området med hjelp av DSP og eq/korreksjon. Men det kan man også gjøre med eldre høyttalere, selvfølgelig.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Rosso Fiorentino er ikke det mest kjente merket her til lands, men etter en ekstremt overbevisende lytteseanse forleden, vil jeg si de ikke er til å komme utenom. Hadde budsjettet ditt vært det doble, ville jeg sagt Serblin Accordo..
 

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2013
Innlegg
2.899
Antall liker
4.384
Sted
porsgrunn
Torget vurderinger
14
trur også respons baby grand eller harbeth som nevnt lengre opp og de mellomstore spendor kunne vært ypperlige kandidater og passe neutrale men med passe mengde naturlig romanse i mellomtonen der det skal være :) samtidig som dem er ypperlig på piano olign krevende instrumenter etter min mening men første valget av dem hadde vært respons og harbeth :) begge merker og lette å få til å spille musikk med stor m så lenge elektronikken er av god kvalitet trenger heller ikke masse power :)
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Hva med Martin Logan hybrider ? Liker best akustisk musikk og er ingen rocker, ML burde passe perfelt til klassisk og. Prøvde ML for ca 10 år siden og etter dette har det ikke vært aktuelt med noe annet. Sitter i dag med mitt tredje par og kan ikke annet enn å lovprise den åpne lyden og total mangel på bokslyd. I dag er det et par meget pent brukte ML Summit X som står i stua.

De er relativt store men slanke og nesten gjennomsiktige og virker derfor ikke domminerende. Ikke kresne på forsterkeri heller, i alle fall om du går for de med innebygd fersterkeri. Er du i tvil så kan sikkert produsenten svare. https://www.martinlogan.com/

Edit: Det ligger noen brukte på Finn om dagen, og som har ligget der en stund - det er lov å prute...Liker du de ikke så selger du igjen til nesten samme pris. Til frakt bruker du Nimber.com.
 
Sist redigert:

Gesel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.02.2009
Innlegg
100
Antall liker
163
Sted
Stjørdal
Torget vurderinger
3
Takk for et langt og utfyllende svar. Jeg MÅ ikke bytte, men i oktober byttet jeg lytterom og har ikke klart å bli fornøyd med Classicene etter dette. Det gamle rommet var 4x3meter og lukket, dagens rom er betydelig mye større mtp den åpne løsninga. I det gamle rommet spilte de helt fantastisk.

Det jeg ikke er fornøyd med er at når jeg kommer litt opp i volum så begynner mellomtone og øvre basstoner å slite med å henge med/bli grøtete. Det virker nesten som om det flyter sammen og går over hverandre (jeg er dårlig til å forklare, håper dere forstår). De har vært plassert i alle mulige posisjoner og og plasseringer i stua uten hell. Jeg har hatt flere høyttalere på lån, blant annet Venere 3.0 som nevnt samt Vienna Haydn Grand SE og Dali Mentor 6. Nå likte jeg ikke Mentorene altfor godt men alle de tre jeg nevnte taklet rommet mye bedre enn det mine Classic gjør. Derfor føler jeg at et skifte er på plass. Trenger ikke nødvendigvis å være et steg opp i pris, jeg føler ikke at jeg trenger en oppgradering i så måte. Jeg ønsker meg bare noe som fungerer bedre i lytterommet jeg har i dag. Feiling og prøving (med påfølgende videresalg) med brukte høyttalere er langt fra negativt nettopp pga dette.


Spørsmålet det egentlig bør stilles - er hva som du ikke er fornøyd med i de høyttalere du har nå? Klassisk musikk er mangt og meget - fra intime kvartetter til symfoniorkester, opera, orgel - til en mer ekstrem "tutti" hvor det hele kombineres. Det gode med klassisk musikk er at du kan bruke litt penge på at gå på konsert - og så gå heim og høre en god innspilling av samme. Og så etter beste evne/hukommelse - sammenlikne - og finne frem til hvor gode sider er - og hvor svake sider er.

Min enkle erfaring er at høyttalere av den type du har (moderat store enheter i D'apollito-konf. og velkonstruerte kabinetter) - er flotte til at gjengi et stort rom, fine på stemmer og og på at få en meget virkelighetstro lydgengivelse på gode opptak. Forekommer vel for meg som at være en perfekt høyttaler til - opera! Ikke mange slike med de massive "credo" - hvor stortrommer og/eller dybbas fra orgel kommer i bruk.

Så første råd må bli: HVORFOR ønsker du at skifte?

Ellers er min enkle erfaring fra HiFi - at verden ikke har blitt revolusjonert innen høyttalere - på ganske mange decennier! Elektrostat kom før 1960 (forrige årtusind), dynamiske enheter - godt før det. Og samme med "point-Source" - f.eks. Tannoy's al-nico-elementer. Beryllium vart nyttet allerede på 80-tallet av Yamaha.

SÅ - i mine øyne - har det egentlig ikke vært noen som helst revolusjon innen høyttalere på mangfoldige 10-år! DERFOR er det ekstra viktig - at du bruker tid på at definere hva(om du egentlig) mangler på de du har nå - i forhold til den musikk du lytter på.

Innen min erfaring er den høyttalertype du har nå perfekt til kvartetter, operetter og fleste operastykker. Og til meste symfonimusikk og. Og Jazz.

Der de vil ha problemer er at gjengi fysiske musikkopplevelse innen pauke-slag, stortromme og dybbassen med rett volum på orgelmusikk. Akkurat her er det ingen vei rundt "volum" (på enhet, kabinett, rom etc..)
 

Gesel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.02.2009
Innlegg
100
Antall liker
163
Sted
Stjørdal
Torget vurderinger
3
Ser ut til at Tempo kommer i hus om en uke eller to. Fikk testet de her hjemme tidligere i uken og det var et hav av forskjell fra Classic 10. Nå gleder man seg til å utforske CD-samlingen på nytt :)

Det er ingen grunn til å skifte merke, Audio Physic er ypperlig til akustisk, klassisk og opera. Jeg har en operagal kone og hun trives utmerket med våre Audio Physic Tempo 25+. Du bør jo kunne finne noe innen din budsjettramme enten brukt eller nytt, f.eks. AP Classic 20 som finnes i sort pianolakk til under 30K.
 

Gesel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.02.2009
Innlegg
100
Antall liker
163
Sted
Stjørdal
Torget vurderinger
3
Well, that escalated quickly... Endte opp med å bestille med Audio Physic Tempo Plus samt ny pre i dag...
 
Topp Bunn