Anbefaling av nettverk splitter

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Antall liker
1.162
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
5
Hei

Trenger en splitter for å kunne få koblet til min Netgear Readynas Duo. Denne vil dele uttak med Dune HD3.0 mediespiller, men de vil neppe bruke nettverket samtidig. Noen tips?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
ovitzi skrev:
Hei

Trenger en splitter for å kunne få koblet til min Netgear Readynas Duo. Denne vil dele uttak med Dune HD3.0 mediespiller, men de vil neppe bruke nettverket samtidig. Noen tips?
Du trenger ikke en "splitter", men en switch (eller en hub, men de selges vel knapt lenger).

Noe slikt burde jo funke:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=316897#extra

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
En splitter er vel strengt tatt en hub, men det vil nok fungere dårlig. Som Dazed skriver er det en switch du må ha tak i.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Nolfi skrev:
En splitter er vel strengt tatt en hub, men det vil nok fungere dårlig. Som Dazed skriver er det en switch du må ha tak i.
Det finnes faktisk splittere for deling av et uttak. De leveres i sett som monteres i hver ende av en nettverkskabel (typisk patchepanel og nettverksvegguttak). Jeg tror dog du får 100 Mbps istedenfor 1Gbps fra en Cat 5e, antagelig fordi man (formodentlig) benytter to lederpar for hvert (nye) uttak.

Jeg har dog aldri egentlig forstått poenget og har alltid benyttet en nettverkssvitsj. Det er dog mulig at man kan spare strøm, og det er kanskje mindre elektronikk som kan svikte?

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.764
Sted
Phobos
CDWMcInSpots skrev:
Nolfi skrev:
Det finnes faktisk splittere for deling av et uttak. De leveres i sett som monteres i hver ende av en nettverkskabel (typisk patchepanel og nettverksvegguttak). Jeg tror dog du får 100 Mbps istedenfor 1Gbps fra en Cat 5e, antagelig fordi man (formodentlig) benytter to lederpar for hvert (nye) uttak.

Jeg har dog aldri egentlig forstått poenget og har alltid benyttet en nettverkssvitsj. Det er dog mulig at man kan spare strøm, og det er kanskje mindre elektronikk som kan svikte?
Poenget med en splitter av den typen du referer til var å få to kabler (4 leder hver) i én kabel. Dette vil si at man i teorien kunne kjøre to helt forskjellige nett på de to ulike kontaktene.
En switch vil derimot spre samme nett ut på flere tilknytninger og gjør derfor ikke helt det samme. Dette er jo imidlertid en av grunnene til at VLAN ble introdusert så det finnes langt bedre løsninger på dette i dag.

Det å kjøre to kontakter på samme kabel var imidlertid en typisk "fattigmannsløsning" og de aller fleste var helt uvitende om at man faktisk ikke kan kjøre gigabit med bare fire ledere. På det tidspunktet da dette var vanlig å gjøre var det imidlertid slik at 100mb/s var normen og switcher var dyre i forhold til f.eks huber. Problemene har derfor ikke dukket opp før man i nyere tid finner det ut på den harde måten, eller eventuelt bare antar at utstyret er defekt.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Behovet for 2 separate nettverk via én kabel tenkte jeg ikke på. Formodentlig fordi jeg aldri har hatt akkurat det behovet.

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Antall liker
1.162
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
5
Dazed skrev:
ovitzi skrev:
Hei

Du trenger ikke en "splitter", men en switch (eller en hub, men de selges vel knapt lenger).

Noe slikt burde jo funke:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=316897#extra
Switch selvfølgelig. Takker for korreksjon og tipset.

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Antall liker
2
CDWMcInSpots skrev:
Behovet for 2 separate nettverk via én kabel tenkte jeg ikke på. Formodentlig fordi jeg aldri har hatt akkurat det behovet.
En annen vanlig grunn til å splitte en kabel var å ha tilkobling for en telefon i tillegg til nett for pc.

Topp Bunn