Mat, drikke og røyk Anbefaling av restaurant i Oslo

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.560
Antall liker
13.021
Prøvde Alex (som i Alex fra Alex sushi) sitt nyåpnede sted i helgen - Omakase by Alex. Det er en del teater og kanskje litt vel mye avliring av innlærte fraser fra vinkelner/hovmester, men Alex og Mark(?) bak spakene tar sushi til et helt nytt nivå i Oslo. Det er eksklusivt, plettfritt utført og usedvanlig godt. Ganske kostbart, dog. Menyen kostet 1350 penger og den interessante vinpakken på 1400 kroner. Fortsatt relevativt greit å få bord (eller mer presist, krakk foran sushibaren) med regner med akkurat det endrer seg ganske raskt.

Østers, råreker, lakserogn, to typer tunfisk, hval, kongekrabbe, kamskjell, sjøkreps, hummer osv - en fin kombinasjon av noe av det beste fra havet tilgjengelig i Norge. Minimalt tilberedt og servert i sin reneste form.
Det skal utvilsomt prøves, Alex har bestandig vært en utmerket kokk. Jeg bare håper de godtar at jeg ikke vil ha vin til sushi, jeg foretrekker øl til slik mat.
Det får du sikkert. De har også en alkoholfri drikkemeny om jeg ikke husker feil.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.560
Antall liker
13.021
Avla "nye" Maaemo et besøk i går kveld. De har flyttet fra Schweigaardsgate til Dronning Eufemias Gate og til et veldig kult lokale. Først er det ned i kjellerstua for et glass sjampis og noen små apetittvekkere før det bærer inn i spisesalen for en rekke retter og deretter tilbake til peisestua for kaffi, evt avec og litt flere søtsaker. Nivået på alt er skyhøyt og Maaemo er fortsatt i en helt egen klasse i Oslo. Det er ingen som er i nærheten. Alt er perfeksjon til fingerspissene.

Selv om de, i følge sjefen sjøl, skulle flytte, lukke et kapittel og finne seg selv opp på ny eller hva det nå var så er flere av de gamle klassikerene fortsatt på menyen. Som østersemulsjonen med dillsaus og iskremen med obsøkøne mengder smør, nå servert som en bitteliten is i kjeks. Vi fikk en ekstra servering av den av dessertkokken, uvisst om det er standard eller om det bare var fordi vi utviste over snittet interesse for akkurat den retten.

Menyen, slik den var i går, er også enda mer helstøpt enn før. Fiskestykket (piggvar) er større, kjøttretten (vaktel) like så.

Der det tidligere kostet både en arm og et ben koster det nå i tillegg til en arm og et ben og også en god porsjon av den andre armen og det andre benet. Vi drakk et glass sjampis hver til apetittvekkerene, spiste to menyer og drakk to vinmenyer - den vanlige istedenfor den ekskulsive og så hadde jeg kaffi til slutt (fritt med påfyll av den, for øvig). Hele gildet kom på 11400 kroner for to. Det er selvsagt idiotisk mye for å spise ute, men det er det beste man får om dagen med temmelig god margin. Det som er mildt irriterende er at de nok hadde klart seg med en del færre folk i servicen og sikkert kunne servert samme meny en del rimeligere. Jeg trenger ikke at det møter opp tre servitører ved bordet for å sørge for at jeg og madamen får helt på saus på rettene på eksakt samme tidspunkt, men det er vel noe av pakken for å få tre stjerner av den franske guiden - noe som ville overraske meg stort om de ikke får igjen. Jeg synes maten var enda bedre nå enn sist og jeg ble passe mett til tross for at serveringen med så mye vafler du vil ikke er med lengre.

Siden knapt noen av den internasjonale reisende gourmetsfæren kommer om dagen av opplagte grunner og også fordi Maaemo om dagen har 0 stjerner i Michelin-guiden så er det relativt enkelt å få bord, også for 2 personer, noe som var borderline umulig før. Så om man vurderer å ta seg en tur så er nå et bra tidspunkt å dra på. Jeg kan ikke så mye om vin, men vinene vi fikk var veldig gode og satt som et skudd til maten. De var greie med påfyll av tomme glass og de to flaskene i menyen jeg fant på polet lå på over 800 kroner sykket så spesielt kjipe var de ikke.
 
  • Liker
Reaksjoner: gwh

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.286
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Det er godt at noen ofrer seg i disse tunge tider og tester ut tilbudet. Interessant lesning, men uaktuelt å prøve selv før vaksinen kommer.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.560
Antall liker
13.021
Ville ikke vært veldig bekymret. Det er et stort lokale med lite gjester og helt kurant å holde god hygiene om man er spesielt opptatt av den slags. Fikk en flakse med håndsprit med oss vi kunne bruke som vi ville og det er ingen langvarige interaksjoner med noen. Så drillet som servicen er tipper jeg ingen ville leet på et øyenbryn om man sa at man helst ville være mest for seg selv og helt minimalt med omgang med fremmede.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.286
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Du har nok helt rett i at dette er et av de tryggere stedene å gå hvis en først skal ut å spise. Men av helseårsaker har jeg valgt å leve i selvpålagt karantene siden februar og Maeemo leverer neppe takeaway. Jeg får ha dette til gode til bedre tider. Uansett er det fint at du deler erfaringer her.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Ingen som har nevnt Kontrast?
En kompis og meg har tenkt oss dit i oktober, da blir det isåfall full 10-retter taste meny med drikkepakke.
Noen med erfaring?

Ellers er Ling Ling et veldig greit alternativ hvis man skal ha mat med med gode smaker, men ikke ønsker at d skal koste skjorta. Har spist der noen ganger. Og dem er gode på drinker.

For meg et de gode smakene, helt essensielt. Hvis jeg er på restaurant og de gode smakene uteblir, da kan jeg sitte å drømme meg bort i en skikkelig god pizza som et mye bedre alternativ.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Kontrast bør nevnes ja, desverre som eksempel på oppskrytt fingerbølmat og fraværende service. maken til utrivelig oppskrytt drittrestaurant skal man lete lenge etter. Det er tydelig at Aftenposens almelder liker slike steder så jeg har helt sluttet å ta de anmeldelsene som noen retninglinje ,snarere tvert i mot.
Det samme gjelder Ahaan( ved Plah.)

Gå heller på et godt gammel trivelig sted med gode porsjoner og fantastisk mat og god stemning: Cafe Engebret
Park 29 er også fin.
 
Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Kontrast bør nevnes ja, desverre som eksempel på oppskrytt fingerbølmat og fraværende service. maken til utrivelig oppskrytt drittrestaurant skal man lete lenge etter. Det er tydelig at Aftenposens almelder liker slike steder så jeg har helt sluttet å ta de anmeldelsene som noen retninglinje ,snarere tvert i mot.
Det samme gjelder Ahaan( ved Plah.)

Gå heller på et godt gammel trivelig sted med gode porsjoner og fantastisk mat og god stemning: Cafe Engebret
Park 29 er også fin.
Takk for svaret ditt :)
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Beklager ,men det måtte sies, andre har kanskje andre erfaringer,/preferanser , mine favoritter dvs steder jeg vil gå en gang til i i en slags prioritet. de fem første kommer til å gå på på rotasjon inntil noe nytt dukker opp):

Cafe Engebret
Nella(nedlagt)
Grand Cafe,
Park 29
Bristol Grill for lunch eller Afternoon Tea og en cognac
Trancher
Stattholdergården, kanskje litt been there done that, maten på Grand og Engebret var vel så god, men opplevelsen var et høydepunkt på Stattholdergården.
Klosteret.
Feinschmecker



Steder jeg ikke går igjen
Kontrast
Ahaan
Mona Lisa
 
Sist redigert:

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Brasserie France i Øvre Slottsgate 16. God mat og god stemning. Ikke spesielt dyrt eller billig.
 

Goggen8

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2014
Innlegg
2.388
Antall liker
952
Sted
Oslo
Var på Kontrast for et par måneder siden. Kjørte 10 retter med vinmeny. Helt ok, vil jeg si. Men sammenlignet med hva man kan få for tilsvarende prisnivå på andre steder, synes jeg det var skuffende. Manglet det ekstra som forventes. Spist langt bedre på mye billigere steder.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.286
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Det blir aldri feil å gå på Palace Grill. Et av byens aller beste kjøkken.
 

sbf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2009
Innlegg
178
Antall liker
214
Torget vurderinger
1
Det blir aldri feil å gå på Palace Grill. Et av byens aller beste kjøkken.
Spiste på Statholdergaarden forrige helg, og Palace helgen før.
Etter min smak var Palace betraktelig bedre. Kraftigere smaker. bedre tilbredt. Statholdergaarden var bra, men ikke verdt det mtp pris. Ville heller ha spist på Le Benjamin eller lignende, og sluppet unna billigere.
Palace var på sin side det beste jeg har spist i Oslo, sannsynligvis i det store og hele. Ekstrem selvtillit, uten være breiale.

Det er dog to vidt forskjellige steder mtp stil.
Middag med gutta: Palace
Middag med dama og svigers: Stathodlergaarden

Vær forberedt på en kamp på liv og død om du går for full vinpakke på Palace ;)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Flott at folk er ærlige i tråden.
Kontrast er ut, det blir sannsynligvis Palace Grill.

Et lite sidespor til Tromsø; for dem som besøker byen er det bare (lang tid i forveien) å booke på Restaurant Smak. En liten intim restaurant hvor selv de mest blaserte er overlykkelig. Alltid ventelister. Har ikke fått testen den selv ennå, men folk på jobben har vært svært fornøyd. Sånn type konsept som Smak i Tromsø er det jeg søker. Små intime restauranter hvor paret som driver stedet, selv står på kjøkkenet og har stålkontroll på kvalitet. Restauranten er også kjent for små vente-retter mellom rettene, utmerket service og gode historier ved bordene.
 

mk1classic

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.01.2009
Innlegg
1.871
Antall liker
1.436
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Hvordan er Festningen Restaurant nå om dagen? Jeg har ikke vært der på 2-3 år, men burde tatt med gamlingene en gang.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.560
Antall liker
13.021
Jeg har også vært på Kontrast et par ganger. Det er bra,det er ikke det, men det finnes betydelig bedre i byen, også uten stjerne synes jeg.

Mine to klareste minner fra Kontrast er at de presterte det kunststykke å lage en rett på fersk norsk skogssopp som ikke var god. Det er i seg selv en prestasjon og noe enhver hobbykokk eller husmor bør klare, for ikke snakke om en restaurant med en Michelinstjerne. Det andre er historien man får servert om surdeigskulturen kjøkkensjefen har overtatt fra moren sin eller hva det nå var, men surdeigsbrødet de serverer er ikke spesielt godt og helt forglemmelig. Det burde noen snart fortelle de, alle jeg kjenner som har vært der sier det samme.

Av de topprestaurantene som finnes i Oslo er Kontrast den som jevnt over får minst entusiastiske tilbakemeldinger i min omgangskrets. At det er en drittrestaurant er en svært grov overdrivelse og vitner om langt fremskredet mangel på seriøsitet, men det er ikke spesielt vanskelig å finne noe bedre i Oslo i alle fall. De fleste på lista til Balle kvalifiserer på ingen måte om man ser på kvaliteten på maten isolert sett - Kontrast er mye bedre enn de, med unntak av Staholdergaarden selvsagt som er toppklasse, men det er ikke det samme som at man vi tilbake et sted. Jeg kommer selv neppe til å gå på Kontrast igjen på lang tid, for øvrig. Mest sannsynelig aldri gitt alternativene som finnes. Bra, men svarer ikke helt til forventningene (og prisen) er kanskje en slags oppsummering av Kontrast. Servicen har vært helt upåklagelig når jeg har vært der i alle fall.

Palace Grill er en sikker vinner om det er en vennegjeng eller tilsvarende. Vinpakken er legendarisk med tanke på value for money og ikke minst hvor mye man får om man vil. Det er null risiko for å føle at man ikke får nok å drikke der i alle fall. Det kan bli (og blir ofte) stygt og tung skalle dagen derpå. Men gøy og godt er det.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Har booket neste torsdag på Palace Grill, seff som en del av dugnaden under corona-krisen :)
Restaurantbransjen sliter jo og trenger hjelp.

Tipper man legger seg med veldig god samvittighet etter besøket ;)
 

sbf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2009
Innlegg
178
Antall liker
214
Torget vurderinger
1
Har booket neste torsdag på Palace Grill, seff som en del av dugnaden under corona-krisen :)
Restaurantbransjen sliter jo og trenger hjelp.

Tipper man legger seg med veldig god samvittighet etter besøket ;)
Du kommer i alle fall til å legge deg 😊 Spørsmålet er når
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Det blir full drikkepakke seff, og da sjangler man vel ut døra ved midnatt 😀
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.560
Antall liker
13.021
Det blir full drikkepakke seff, og da sjangler man vel ut døra ved midnatt 😀
Hvordan gikk det på Palace? Det er vel fort et av stedene som blir rammet over presiseringen av metersregelen. Det er ikke spesielt stort areal de ca 20 gjestene har å fordele seg utover der.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Hvordan gikk det på Palace? Det er vel fort et av stedene som blir rammet over presiseringen av metersregelen. Det er ikke spesielt stort areal de ca 20 gjestene har å fordele seg utover der.
Jeg skrev at jeg hadde booket neste torsdag, ikke kommende torsdag.😊
Kommende fredag skal jeg legge ut en liten stemningsrapport her 😀
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.079
Antall liker
10.479
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Skal en tur på Geita restaurant 6 november. Noen som har erfaring derfra?
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.286
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Jeg skrev at jeg hadde booket neste torsdag, ikke kommende torsdag.😊
Kommende fredag skal jeg legge ut en liten stemningsrapport her 😀
Eller lørdag...... Jeg har vært der noen ganger og vet at skriving av innlegg dagen etter kan bli noe optimistisk. Det kan også være lurt å ta bilde av kveldens meny på veggen så du husker hva du spiste. De siste rettene kan bli noe uklare.:cool:
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Eller lørdag...... Jeg har vært der noen ganger og vet at skriving av innlegg dagen etter kan bli noe optimistisk. Det kan også være lurt å ta bilde av kveldens meny på veggen så du husker hva du spiste. De siste rettene kan bli noe uklare.:cool:
Bra tips! Skal prøve å huske☺
Bra at dem er rause med serveringa i glassene. Er lei av corona og vil ha meg en bra 3-dagers fest før regjeringa stenger alt som er moro før vinteren😛
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Fikk lyst til å prøve Palace Grill , ,.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Fikk lyst til å prøve Palace Grill , ,.
Har sans for konseptet. Ingen meny å velge mellom. Kun ett alternativ; en 10-retter som kjøkkensjefen har satt sammen basert på dagens råvarer og humør.
Enkelt og greit :)
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.560
Antall liker
13.021
Nesten ingen topprestauranter har meny der man kan velge noe. Det som er spesielt med Palace, utover hvor dritings man kan bli, er at ingen utenfor bransjen har noen ide om hvem som er kjøkkensjef der og ingen plass endrer menyen så hyppig som de gjør. Om man hadde gått hver dag i en uke tviler jeg på at man ville fått samme rett to ganger.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.222
Sted
Østfold
Jeg og kona har ikke vært på mange fancy plasser og spist, men vi var en gang på Sawan oppe ved Uranienborg. Vi var veldig fornøyde, men så leser jeg tilbakemeldingene fra folk på Tripadvisor. Jeg har da filtrert på de få som gir hhv 1 og 2 i rating, og da ser jeg noe interessant. Kort oppsummert:

10 personer, fikk ikke bord, så de har ikke spist der. De var misfornøyd med at de ikke fikk bord.
1 person har kommet full inn der og blitt nektet alkoholservering.
1 familie påstår de har blitt matforgiftet.
1 er dritsur for at de serverer gåselever.
1 er dritsur for at de ikke hadde dedikerte vegetarretter, men insisterer allikevel på å spise retten bare med kjøttet fjernet, og er da selvsagt misfornøyd.
1 er sur for at det ikke er tilpasset skalldyrallergikere (det er thairestaurant for pokker!).
1 mener de fikk aaaalt for lite mat. Selv erindrer jeg at jeg var så mett at det gjorde fysisk vondt.
15 personer, men de hadde åpenbart ikke bestilt mat til 15 personer. Høres ut som om de hadde bestilt til 2.

Jeg tipper det er mange som har opplevd liknende selvforskyldte problemer og hatt visse innsigelser, men kanskje gått litt mildere til verks. Tipper noen kanskje opplever å ikke få servert alkohol, og vil "straffe" dem med å kalle maten uspiselig eller noe annet.

Dette handler ikke egentlig om Sawan, selv om jeg varmt kan anbefale en tur dit. Det handler egentlig om at jeg sliter litt med å svelge andres evaluering rått. Dessuten, når et måltid begynner å nærme seg 5-sifrede beløp må man nesten spørre seg om det kommer andre faktorer enn en nøktern matvurdering inn i miksen. Er det litt gromt å fortelle at man bruker noen titalls tusen i måneden på kosemat, og er det enda heftigere å være han fyren som har så feinschmeckerpeil at han kan kritisere selv de beste? Jeg sliter helt oppriktig med å ta negativ feedback dønn seriøst. Jeg vet ikke en gang om feinschmeckeren til daglig lever på en loff og nugatti-diett, og ellers har ketchup på alle middagsretter.

Jeg sliter også med det samme når anmeldere skal skrive om billige forsterkere, høyttalere, kilder, kabler osv. Jeg tror de produktene automatisk får skylden for alt som går galt.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.560
Antall liker
13.021
I følge Tripadvisor så er / var Hos Thea den beste restauranten i Oslo, det sier vel det meste.
 

mk1classic

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.01.2009
Innlegg
1.871
Antall liker
1.436
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Det går vel litt på smak og behag hva som kommer høyt på de listene, som oftest er de fleste lekfolk som gir tilbakemelding.
Jeg kan ikke ta med meg mor og far på en av disse "hotshot" restaurantene, da de ikke vil like å sitte og pirke i et par grønne erter og en grønnsak, for så vente 15min for en løvtynn bit av et kjøttstykke. De vil ha god mat i passe store menger slikt av hode og mage blir mett.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Det som er den store gevinsten med sånne sammensatte mat og drikkepakker på gode restauranter er at du bare nyter at du får den riktige vinen til den gitte retten, da går opplevelsen opp i en høyere enhet. Selv er jeg altfor dårlig å matche mat og drikke på et høyt nivå.

Men styr unna champagne, ikke verdt prisen. En god riesling er bedre, Imo.
En av de heftigste opplevelsene jeg har hatt med mat og drikke var sky bar i 64 etasje i Lebua State Tower i Bangkok for 3 år siden. Da begynte vi i champagnebaren, fortsatte i hang-over baren, så restauranten på taket og til slutt en ny runde i hang-over baren. Champagnen var riktig god den, men sluttregninga på Nok 21.500 for oss 3 kompisene ble litt i overkant. Men magien var komplett da en kremgul fullmåne lå over Bangkok rundt midnatt, og vi så ned på månen :)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.222
Sted
Østfold
Det som er den store gevinsten med sånne sammensatte mat og drikkepakker på gode restauranter er at du bare nyter at du får den riktige vinen til den gitte retten, da går opplevelsen opp i en høyere enhet. Selv er jeg altfor dårlig å matche mat og drikke på et høyt nivå.

Men styr unna champagne, ikke verdt prisen. En god riesling er bedre, Imo.
En av de heftigste opplevelsene jeg har hatt med mat og drikke var sky bar i 64 etasje i Lebua State Tower i Bangkok for 3 år siden. Da begynte vi i champagnebaren, fortsatte i hang-over baren, så restauranten på taket og til slutt en ny runde i hang-over baren. Champagnen var riktig god den, men sluttregninga på Nok 21.500 for oss 3 kompisene ble litt i overkant. Men magien var komplett da en kremgul fullmåne lå over Bangkok rundt midnatt, og vi så ned på månen :)
Det var ingen billig måne. :ROFLMAO:
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Til den prisen ville jeg forvente at massasje med hatt ending var inkludert .
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
10 retter i overkant for meg , 5 er passe så får man mer enn en munnfull av hver smak.
Forresten var 3 retter på Cafe Engebret helt perfekt også.
Men ingen slår A.Gauidi by Patrick( bak Yumbo senteret på Playa del Inglese) , men det blir en avsporing , men der er det beste jeg har smakt noensinne 1-2 stjerners Michelin inkludert.

Dette er en forrett for 2!!! Signaturforretten som er 4 retter
518FD669-1984-4BBF-AF0F-7593E1FB8CEF.png

Håper bare Patrick kommer tilbake etetr Corona...
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Etter at jeg postet her gikk bannerreklamen under fra å omhandle ørevoks, til restaurantmat , Pussig!!?
 
Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.560
Antall liker
13.021
Det som er den store gevinsten med sånne sammensatte mat og drikkepakker på gode restauranter er at du bare nyter at du får den riktige vinen til den gitte retten, da går opplevelsen opp i en høyere enhet. Selv er jeg altfor dårlig å matche mat og drikke på et høyt nivå.
Den store gevinsten er nok først og fremst bunnlinja til serveringsstedet... men når man er få så er det forsåvidt en fin måte å få ting som er godt matchet på og få smakt mye forskjellig. Tar de stort sett alltid selv forsåvidt. Det perfekte antall gjester er ca 6 personer, da kan man, avhengig av hvor tørste man er, kjøre en flaske til nesten hver rett. Gitt at en vinpakke gjerne prises til 12-1500 kroner og oppover kan man få ganske mye å velge mellom på flaske om man har et totalbudsjett på nesten 10k kun til vin i en forsamling.

Det er forsåvidt kyndig veiledning å få på de fleste bedre stedene men en vinliste lang som et vondt år sliter jeg i alle fall med å forholde meg til På gamle Pjoltergeist var de veldig glade i å anbefale flasker, noe som er ganske uvanlig. Har vært ute med folk som har skikkelig peiling og det er ofte noen ordentlige skatter å fnne til langt rimeligere pris enn man skulle tro, men det krever veldig mye mer kunnskap enn jeg har i alle fall.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Hvordan gikk det på Palace? Det er vel fort et av stedene som blir rammet over presiseringen av metersregelen. Det er ikke spesielt stort areal de ca 20 gjestene har å fordele seg utover der.
Det gikk helt utmerket på Palace! Fantastisk smak på mat og drikke, intimt og god atmosfære.
Det ble servert 2 ulike snack, kamsjell, kveite, hummer og breiflabb, en digg slush av blodappelsin som venterett før det ble bytte til kjøtt og røde viner. Rett nr 8 var rype.

Ingen retter falt igjennom, alt var bare mat med mye smak i, akkurat som jeg liker. Høy kvalitet på drikke. Totalt 3700,- pr pers med champis.
Sa jeg noe om den uformelle atmosfæren, at servitøren mot slutten begynte å massere skuldrene på damene ved nabobordet:D
 
  • Liker
Reaksjoner: sbf

sbf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2009
Innlegg
178
Antall liker
214
Torget vurderinger
1
Det gikk helt utmerket på Palace! Fantastisk smak på mat og drikke, intimt og god atmosfære.
Det ble servert 2 ulike snack, kamsjell, kveite, hummer og breiflabb, en digg slush av blodappelsin som venterett før det ble bytte til kjøtt og røde viner. Rett nr 8 var rype.

Ingen retter falt igjennom, alt var bare mat med mye smak i, akkurat som jeg liker. Høy kvalitet på drikke. Totalt 3700,- pr pers med champis.
Sa jeg noe om den uformelle atmosfæren, at servitøren mot slutten begynte å massere skuldrene på damene ved nabobordet:D
Støttes. Utrolig behagelig tone og atmosfære.
Kun god mat og drikke, favoritten da jeg var der var soppbuljong med wagyu
 
Topp Bunn