Anbefaling av spader

Neogenic

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.06.2013
Innlegg
109
Antall liker
73
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Jeg skal lage meg noen kabler fra biltema eller lignende. Men har lyst til å terminere dem med noen gode spader. Er det noen spesiellt dere kan anbefale? Jeg ser etter noen som er rimelige men samtidig yter bra.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Biltema har også ringkabelsko som kan crimpes på kablene. Hvis de passer kablene og terminalene de skal brukes i, så er dette ren kobber, bare plettert med tinn. Det er bra.

Selv liker jeg best å bare skru kablene rett i terminalene når dette er mulig.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.687
Antall liker
7.773
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
@Endpoint Audio fyller opp med sortimentet fra DH Labs Silversonic. Hør om de har fått inn spadene. Disse er både rimelige og blant de reneste som fins på markedet 👍🏻
 

Neogenic

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.06.2013
Innlegg
109
Antall liker
73
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
De Endpoint spadene høres dyre ut. Hvor mye tror du de koster? Man klarer ikke å høre forskjell på spader uansett.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.687
Antall liker
7.773
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Neogenic: Furutech har kvalitet i alle prisklasser…De vil hjelpe selv Biltema til noe i nærheten av halvt akseptable resultater. Helt ærlig: Hvis du skal bruke så lite på høyttalerkabel, velg for all del fra Argon istedet..ELLER CHORD C-SCREEN/ VDH SNOWLINE..en av disse to siste ville vært mitt valg for å sy sammen Klipsch og Sony. Direkte billige, men du får mer enn du betaler for i begge tilfeller😀 Valget spørs egentlig også på hvilke andre kabler du har brukt, like mye som på øvrig komponentvalg. Fordi en gjennomgående systemtanke er den herværende nøkkel. Du bør heller ikke være det bekjent at du setter Bryston og Biltema i samme systemet???😡😀 Som å blande sand i den fineste Maple Syrup, for så å prøve å selge den på Harrods, det. Doomed to fail..
 
Sist redigert:

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Rhodium har lavest kontakt modstand og det kan klart høres.
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.956
Antall liker
6.999
Sted
Kongsberg
Jeg kjøpte noe herfra som er på vei i posten nå. Koster jo litt, men ikke all verden og så ser det bra ut.

Når det gjelder rhodium så er det ikke helt uten grunn at dette materialet er spennende kontaktmateriale.
Det korroderer ikke, og det gir svært god kontakt.
Jeg har til og med gjort målinger som viser at dette stemmer.
Her ser vi en måling fra kabel på ene siden til kabel på andre siden. Målingen ble gjort med et svært nøyaktig oscilloscop.
1623022426963.png

Jeg sammenlignet to kliss like terminaler der den ene var utført i ren kobber og den andre belagt med rhodium. Ved å kjøre 1ms pulser på 183 ampere med en svært kraftig MOSFET gjennom pluggene kunne jeg måle det bittelille spenningsfallet gjennom terminalene.
Med rhodium fikk jeg 26mV mot 32mV med rent kobber. Det tilsvarer henholdsvis 0,14mOhm og 0,175mOhm.
Denne testen ble utført uten spader og kun med 8mm^2 fintrådet kobberkabel. Det ble dratt til med samme moment på begge typer terminaler.

I praksis betyr disse forskjellene ingenting. Det viktigste er at det er god kontakt som er fri for korrosjon, og da er rhodium eller gull å foretrekke.
Skal man ha bananplugger, sørg for at de er skikkelig trange eller låsbare. Bruker man spader, så sørg for at de dras skikkelig til.

Styr unna billigste type kontakter med "gull"-fjærer på. Disse sitter for dårlig og gir målbar økt forvrengning!
1623023013669.png
 

Neogenic

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.06.2013
Innlegg
109
Antall liker
73
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Neogenic: Furutech har kvalitet i alle prisklasser…De vil hjelpe selv Biltema til noe i nærheten av halvt akseptable resultater. Helt ærlig: Hvis du skal bruke så lite på høyttalerkabel, velg for all del fra Argon istedet..ELLER CHORD C-LINE/ VDH SNOWLINE..en av disse to siste ville vært mitt valg for å sy sammen Klipsch og Sony. Direkte billige, men du får mer enn du betaler for i begge tilfeller😀 Valget spørs egentlig også på hvilke andre kabler du har brukt, like mye som på øvrig komponentvalg. Fordi en gjennomgående systemtanke er den herværende nøkkel. Du bør heller ikke være det bekjent at du setter Bryston og Biltema i samme systemet???😡😀 Som å blande sand i den fineste Maple Syrup, for så å prøve å selge den på Harrods, det. Doomed to fail..
Det er merkelig, fordi jeg hadde akkurat bestemt meg for å kjøpe Argon 4mm2 kabel eller Supra 4mm2, med Dali spader på Hifiklubben. Noe bedre enn dette trenger jeg ikke. Skal sjekke ut Furutech spader.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.695
Antall liker
5.876
Rhodium er 5 ganger så dyrt som gull og har litt dårligere elektriske lederegenskaper enn gull. Grunnen til at det brukes er metallets egenskaper, slitesterkt og oksyderer ikke i normale miljøer. Gull har også stor motstandsdyktighet mot oksydering, men er ganske mykt metall og vil ikke tåle like mye slitasje som rhodium.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Neogenic: Argon og Dali funker, det. Men enda bedre blir det hvis du setter inn SNOWLINE. De har samme varme naturlig son de fleste andre må farge seg til. Og det liker blant andre Klipsch..Består blant annet i kabelens konstruksjon.
 
Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.301
Antall liker
3.647
Torget vurderinger
1
Hva med å bare kalle en spade for en spade?
Har brukt Dali spader selv på 2.5kvmm PA-kabel, fungerer det også.
Merker betyr utrolig lite! Materialvalg er det som betyr noe, og som Armand sier er at spadene må skrus ordentlig til! Så solide terminaler på HT/forsterker er viktig om man går for spade, grunnen til at jeg gikk for spader var pga. Avstand til vegg og HT så kunne jeg ikke gå for banan-plugg, så da var spader eneste valg. Jeg måtte gå over flere runder med å skru til terminalene bra nok, så på generell basis holder jeg meg unna spade om det kan unngås.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
En av grunnene til at jeg foretrekker avisolerte kabelender uten terminering er at det er lettere å få strammet dem skikkelig fast i terminalene. Teoretisk har jeg alltid lent meg på at spader er best siden jeg så Leif Ernstsen anbefalte det i en artikkel for mange år siden, men i praksis har jeg aldri fått noen god magefølelse av å skru dem fast i vanlige terminaler. Aldri følt at de sitter ordentlig.

Bananer er lettvint, men heller ikke de gir meg noen veldig god magefølelse.

Hvis noen lanserer terminaler hvor man selv kan lodde fast kablene vil jeg gå for det. :unsure:;)
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.687
Antall liker
7.773
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Spade skal vel gi enda bedre kontaktareal enn bananplugger. Hvis man skal bruke spade er det nok en fordel at man velger en modell som er helt plan og forholdsvis tynn slik som DH Labs sine. Dali sine er nok også ganske bra i så måte. Minst mulig gods gir minst mulig av andre metaller som vil redusere ledeevnen.
dhlabssp10spadestik-31.png
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.325
Antall liker
8.372
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Fatter ikke hvorfor man skal lage flere kontakt/koblings punkter.
Har mann muligheten så skru ledningen/kabelen rett i terminalen på ht.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Tenker også at det må være en fordel med færrest mulig overganger.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.695
Antall liker
5.876
Hva gjør dere med kabelen over tid med tanke på oksydering? Renser dere kobberledningen eller kutter dere av et stykke og reterminerer. Er det i det hele tatt hørbart?
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.695
Antall liker
5.876
Sjekket nettop mine egne kabler som har stått urørt i flere år, så veldig frisk og bra ut i kobberet.
 
Topp Bunn