Høyttalere Anbefaling av Sub til on-wall oppsett

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
I stua har jeg nå fått satt opp et par Dali Rubicon LCR, sammen med en NAD C368. Selv om jeg er imponert over høytalerne som er både små og henger på veggen, spiller de naturligvis ikke kjempedypt så jeg føler det mangler litt nedover. I hovedsak så skal oppsettet brukes til musikk og tv-lyd.

Er det noen som har noen gode tips på hva slags sub det kan være verdt å sjekke ut? Dette er forsåvidt et budsjett-oppsett (takk for det wify...), så dyrere suber må visst utgå.
 
Sist redigert:

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
Flott oppsett.
En (eller to (NADen har stereo subutganger)) Dali SUB E9F er et utmerket supplement til høyttalerne dine.
Skal du ha mer og dypere bass; gå for en (eller to) Dali SUB K14F. Men da begynner det jo å koste litt...
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Takk for svar. Jeg tenker i første omgang å starte med én sub. Kikket litt på dali sub e9f nå, og ser høyeste crossover er på 120 hz. Naden har vel et highpass filter på 150hz?
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
Det går alldeles utmerket. Med tre forskjellige veier til Rom:

1 - Bruke LP- og HP-filteret i NAD forsterkeren (En phonoledning).
Den beste løsningen, er å bruke NADens høyre kanals linjeutgang (satt til SUB out)
- inn på LFE-inngangen på subben samt NADens høyttalerutgangene satt til High-Pass.
På LFE-inngangen er LP-filteret i subben koblet ut, så subben i praksis spiller "full-range"
- opp til de 150 Hz som LP-filteret i NADen bestemmer...
Ulempe: Kun den ene kanalens bass gjengis, men dette er vanligvis ikke noe stort problem
da nesten all musikk er spilt inn med mono bass (arven fra vinyl).

2 - Bruke LP-filteret i subwooferen og HP-filteret i NADen (To phonoledninger).
Ved å benytte subbens stereoinnganger (R+L), NADens linjeutganger (satt til Full-range)
samt NADens høyttalerutgangene satt til High-Pass, vil satelittene dine spille fra 150 Hz
og opp - men kun med 2. ordens avrunding av flankere nedover - så vil nivået kun være
senket med et par dB ved 120 Hz. Fungerer også utmerket, uten at man merker noe særlig
til en eventuell dip.

3 - Bruke kun LP-filteret i subwooferen (To phonoledninger).
Man har også en tredje opsjon; å la satelittene spille full range og kun supplere satelittene
med bass opp til de 50-60 Hz-ene der satelittene naturlig begynner å miste nivå.
Ulempe: Med denne tilnærmingen er at både de små basselementene i satelittene og
effektdelen i NADen - må jobbe hardere. Egner seg best om du ikke spilller høyt...
 
Sist redigert:

janperry

Medlem
Ble medlem
24.07.2012
Innlegg
23
Antall liker
8
Har samme forsterker med Opticon LCR og Arendal Sub 1 som jeg trygt kan anbefale. De har også kommet med Sub 1s som er i en litt mer hendig størrelse for stuen.
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Det går alldeles utmerket. Med tre forskjellige veier til Rom:

1 - Bruke LP- og HP-filteret i NAD forsterkeren (En phonoledning).
Den beste løsningen, er å bruke NADens høyre kanals linjeutgang (satt til SUB out)
- inn på LFE-inngangen på subben samt NADens høyttalerutgangene satt til High-Pass.
På LFE-inngangen er LP-filteret i subben koblet ut, så subben i praksis spiller "full-range"
- opp til de 150 Hz som LP-filteret i NADen bestemmer...
Ulempe: Kun den ene kanalens bass gjengis, men dette er vanligvis ikke noe stort problem
da nesten all musikk er spilt inn med mono bass (arven fra vinyl).

2 - Bruke LP-filteret i subwooferen og HP-filteret i NADen (To phonoledninger).
Ved å benytte subbens stereoinnganger (R+L), NADens linjeutganger (satt til Full-range)
samt NADens høyttalerutgangene satt til High-Pass, vil satelittene dine spille fra 150 Hz
og opp - men kun med 2. ordens avrunding av flankere nedover - så vil nivået kun være
senket med et par dB ved 120 Hz. Fungerer også utmerket, uten at man merker noe særlig
til en eventuell dip.

3 - Bruke kun LP-filteret i subwooferen (To phonoledninger).
Man har også en tredje opsjon; å la satelittene spille full range og kun supplere satelittene
med bass opp til de 50-60 Hz-ene der satelittene naturlig begynner å miste nivå.
Ulempe: Med denne tilnærmingen er at både de små basselementene i satelittene og
effektdelen i NADen - må jobbe hardere. Egner seg best om du ikke spilller høyt...
Takk for svar. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke helt forstår hvorfor NAD har valgt å sette filteret til 150hz. Men forstår jeg deg rett så er alternativ 2 kanskje det beste? Men vil jeg ikke miste frekvensene mellom 120 og 150 hz da?
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Jeg har kikket litt på xtz 8.17, og sumiko s.5. Hvordan stiller disse seg i forhold til dali e9f? Hva med b&w asw 608?
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke helt forstår hvorfor NAD har valgt å sette filteret til 150hz.
150 Hz er høyt, ja, men midt i blinken sammen med små høyttalere som dine. Ved en såpass
høy delefrekvens oppnår man både at forsterkeren blir vesentlig sprekere og at sattelittene
blir mindre anstrengt. Benytter man derimot store gulvstående høyttalere (med 8", 10" eller
12" basser), oppfattes delefrekvensen som meningsløst høy...
Det "komplettanlegget" jeg oftest anbefaler for kunder, er Bluesound Powernode 2i HDMI
sammen med Dali Oberon On-wall høyttalere og Dali SUB E9F subwoofer. En "kanonpakke"
til prisen med høyere WAF og mye mer fleksibilitet enn en typisk forsterker/gulvstående
høyttalerkombinasjon...

Men forstår jeg deg rett så er alternativ 2 kanskje det beste? Men vil jeg ikke miste frekvensene mellom 120 og 150 hz da?
Prøv alle alternativene for å finne best mulig lyd for deg, men begynn med Alternativ 1 som
på papiret er den beste løsningen. Om man vil være helt sikker på å få med begge kanalene,
kan man benytte et Y-ledd på RCA ledningen (2 til 1). (Har ikke prøvd dette i praksis, men
regner med at Linje/Subutgangen på NADen er såpass "buffret" at det ikke er et problem med
en slik monokobling). Man spørs om det er nødvendig...
Når det gjelder alternativ 2, er det ikke sikkert at du oppfatter noe dip i det hele tatt, og skulle
man få et dip, snakker vi eventuelt bare om en senkning på et par dB. Dette er som småtterier
å regne i sammenligning med de peaker og dipper man får med et anlegg i et vanlig lytterom.
Alternativ 2 gir deg mest fleksibilitet - men også størst sjanse for "å skru seg bort"...

Med tanke på pris og kvalitet på resten av anlegget ditt, er det vel heller ikke noe i veien
med å vurdere to såpass rimelige subwoofere som Dali SUB E9F til oppsettet. Da, har du også
et fenomenalt høyttaleroppsett om du senere skulle vurdere deg en Lyngdorf forsterker, som
typisk anbefales satt opp med 2 subber og 2 sattelitter...
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Interessant tråd å følge for meg. Jeg har også et lite stueanlegg med sonos amp og dali oberon1 som gjerne kunne hatt litt støtte nederst. Foreløpig har jeg peilet meg ut SVS SB1000 og BK elec XLS200 som de mest interessante alternativene. Men mulig Dali har konkurransedyktige løsninger i prisklassen? Det hadde i så fall passet puristen i meg ganske godt :)
 

janperry

Medlem
Ble medlem
24.07.2012
Innlegg
23
Antall liker
8
Har hatt SVS SB1000 som jeg vil fraråde på det sterkeste, styr unna den.
 
H

Hifibasillen

Gjest
Anbefaler et titt på Edge modellene til XTZ, utrolig god lyd i liten men lekker forpakning.
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Jeg fortsetter på denne. Selv om både høyttalere og forsterker nå er byttet ut, kjører jeg fortsatt on-wall (sonus faber sonetto wall og primare i15 prisma). Jeg er igjen på utkikk på ny sub, og har 'øyet' meg ut tre som jeg vurderer. JL Audio Dominion d108, B&W db3d og KEF KF92.

Suben skal hovedsaklig brukes til musikk, men også til tv (serier/film).

Noen erfaringer og tanker med/rundt disse? (Jeg vet at d108 ligget en del under de to andre i pris, men om denne eventuelt skulle spille nesten like bra som de andre er den verdt å vurdere).
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Jeg fortsetter på denne. Selv om både høyttalere og forsterker nå er byttet ut, kjører jeg fortsatt on-wall (sonus faber sonetto wall og primare i15 prisma). Jeg er igjen på utkikk på ny sub, og har 'øyet' meg ut tre som jeg vurderer. JL Audio Dominion d108, B&W db3d og KEF KF92.

Suben skal hovedsaklig brukes til musikk, men også til tv (serier/film).

Noen erfaringer og tanker med/rundt disse? (Jeg vet at d108 ligget en del under de to andre i pris, men om denne eventuelt skulle spille nesten like bra som de andre er den verdt å vurdere).
Jeg legger også til svs-2000 pro til vurderingen.
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Litt enveis her, men for å ikke la tråden liggende å henge så tenker jeg at jeg kan oppdatere med hva jeg endte jeg opp med om ikke annet ;)
Valget falt til slutt på en JL Audio e-sub E110 (i sort høyglans). En fantastisk velspillende sub:D
 
Topp Bunn