Anbefaling av underlag for platespilleren

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Vegghylle er sikkert det beste for de fleste platespillere med hensyn til akkustisk feedback fra rommet.
I mitt tilfelle er ikke dette mulig, og jeg har prøvd forskjellige metoder for å redusere problemer med feedback.

Jeg har prøvd med veldig tung plinth, myk avkobling med diverse remedier og forskjellige andre.
Det som har fungert absolutt best hos meg er norske Soundcare Superspike.
Jeg brukte 3 stk slike:
soundcare.jpg


De løste problemene jeg har hatt med plasseringen av platespilleren.
Jeg brukte de til min Thorens 124. I tillegg har de vært brukt til Lenco i tung plint med samme resultat.
De koster ikke så mye (kr 369 for tre stk), og de fungerer veldig godt til dette formålet.

Soundcare viser målinger på sin hjemmeside:
scspikecurve01.jpg


De gir stor demping i bassområdet og demper også virkning av fottrinn og andre påvirkninger.

Anbefales!
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.083
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
10
Jeg nevnte i en tidligere tråd at jeg hadde gode erfaringer med samme Soundcare under min Thorens TD126, men da i form av opplevd lydforbedring. Har aldri vært plaget med feedback på noen av mine fjærende spillere, i alle fall som jeg har merket. Denne erfaringen ble vel mer eller mindre bortforklart som en umulighet, da Soundcare etter sigende ikke skulle kunne ha en slik positiv effekt, kanskje snarere tvert om. Myk avkobling var tingen. I ettertid har jeg også sett folk påstå at Soundcare var ødeleggende for lyden, f.eks under høyttalere. Vet ikke hva som er riktig, men de er rimelige, så det koster lite å prøve selv.
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Jeg nevnte i en tidligere tråd at jeg hadde gode erfaringer med samme Soundcare under min Thorens TD126, men da i form av opplevd lydforbedring. Har aldri vært plaget med feedback på noen av mine fjærende spillere, i alle fall som jeg har merket. Denne erfaringen ble vel mer eller mindre bortforklart som en umulighet, da Soundcare etter sigende ikke skulle kunne ha en slik positiv effekt, kanskje snarere tvert om. Myk avkobling var tingen. I ettertid har jeg også sett folk påstå at Soundcare var ødeleggende for lyden, f.eks under høyttalere. Vet ikke hva som er riktig, men de er rimelige, så det koster lite å prøve selv.
Interessant. Tror nok at forbedringen du opplever kommer av reduksjon i feedback.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Hvis ikke der mulighed for væghylle på bærende væg, er et tungt møbel eller rack næstbedst.
Man kan også, for efaringens, inspirationens skyld, prøve med pladespilleren stående på gulvet (ikke støbt gulv). Her kan man opnå god substans, mere krop på lyden, lidt i stil med hvad der opnås med overstørrelse tallerken.
Bevares det ikke praktisk, men værd prøve.
Er selv lige flyttet til et andet hus og ingen mulighed for væghæng, som jeg normalt benytter.
Benytter istedet et rack med nogle spikes i toppen under 5stk spånplader som min pladespiller er placeret på med 4stk fødder hvor der indgår gummi i trædefladerne.
Gummifødderne giver fylde i bassen og varme i toppen og er bedre til rock end dynamisk jazz og klassisk.
Spiksene der er imellem rack og spånplader udligner en stor del af varme-tilskudet gummifødderne giver (uden spikes bliver bassen for stor).
På den måde, er der mange muligheder for lege med lyden. Antallet af spånplader har indvirkning. Spiks har indvirkning, fødder har indvirkning, rack har indvirkning.

ps.
Det er ikke alle kombier, der nyder godt af tilkobling til gulvet, da akustisk tilbagekobling kan blive et problem, men koster ikke noget at prøve.
 
Topp Bunn