Anbefaling hodetelefon, amp og dac? Budsjett 10-15 000

5pitf1re

Medlem
Ble medlem
14.03.2021
Innlegg
7
Antall liker
2
Sted
Drammen
Jeg ønsker å oppgradere det oppsettet jeg har i dag med hodetelefon, amp og dac, med et budsjett pårundt 10-15 000 som skal dekke hodetelefon, amp og dac. Jeg kunne gjerne tenkt litt innspill fra dere hva dere anbefaler. Siden god lyd er noe jeg har fått "ørene opp for" den siste tiden.

Preferanse så lener jeg meg mer over på siden av underholdende/fun lyd enn analytisk. Varmere lyd og bass over kald og diskant. Men ikke noe overdrevent, det bør være ganske balansert. Jeg setter pris på godt lydbilde og detaljer, så man kan plassere hvor lyden kommer og avstand (imaging og soundstage, med preferanse av imaging). Om dette gir mening

PC vil være hovedsakelig lydkilden jeg kommer til å høre på, så en DAC må ha USB eller SPDIF inngang

Jeg hører mest på rock men også andre sjangere så jeg ønsker noe som er all allround

Jeg er også en gamer som har vokst opp sammen med et budsjett som har vokst og jeg liker fortsatt å spille dataspill. Typen dataspill er skytespill, så da er det viktig å kunne pinpointe hvor lyd kommer ifra og hvor langt det er dit (lydbilde), men det blir fort kjedelig om lyden ikke er engasjerende og at det ikke er litt bass fra eksplosjoner.

Til referanse så har jeg Objective2 (o2) amp og ObectiveDAC (oDAC) dac med Philips Fidellio X2. Jeg liker godt den underholdene lyden i X2, men jeg synes både lydbildet og detaljene i lyden ikke er der. Man trenger ikke ha fult så mye bass som X2 har. Jeg kunne gjerne tenkt litt tips på hva dere tenker er bra, gjerne hva som gir god "bang for the bucks".
 
Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.280
Antall liker
3.622
Torget vurderinger
1
Philipsene du har er litt bang for the bucks. Ellers så liker jeg selv lyden av Grado, men passformen til Sennheiser.
Sennheiser HD 660s kunne vært noe å sjekket ut, jeg synes de sitter godt og er lette og behagelige å ha på. Samt så har hifisentralen Topping DAC og hodetelefon-forsterker som kan være noe å sjekke ut. Det burde være godt innenfor budsjettet ditt også, og gir deg mye god lyd for penga.
 
Sist redigert:

5pitf1re

Medlem
Ble medlem
14.03.2021
Innlegg
7
Antall liker
2
Sted
Drammen
Hva vil dere anbefale av. Jeg har ikke behov for "balansert" kabelutgang
  • Topping 50 stack: D50s dac m/ A50s amp
  • Topping DX7s dac&amp
Jeg har også snust litt på RME ADI-2 DAC & Headphone Amplifier og da vente med å kjøpe nye hodetelefoner
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.329
Antall liker
35.015
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg har dx7pro, kan anbefale den på det sterkeste.
 

5pitf1re

Medlem
Ble medlem
14.03.2021
Innlegg
7
Antall liker
2
Sted
Drammen
Etter mye lesing på nett og snakket med litt forskjellige så fleska eg til med
  • Schiit Bifrost 2 multibit dac
  • Monoprice Monolith Liquid Platinum Balanced Headphone Amplifier by Alex Cavalli (brukt/demo)
  • Beyerdynamic T1 gen 2 (brukt)
Eg vurderte Topping blandt fleire. Eg måtte bare stole på andre som har testa fleire forskjellige oppsett og vurdere det opp mot den lyden jeg liker. Teknisk sett så er nok Topping veldig bra, men dei eg snakka med likte bedre lyden fra rørdorsterke og dac som hadde litt mindre "referanse" over seg. Eg dei prøver kanskje å etterligne meir analog lyd som ikkje har så digitalt preg over seg som det fort kan bli med "solid state amp" og "referanse dac"?
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.058
Antall liker
7.901
Torget vurderinger
12
Gratulerer med fine komponenter. Skriv gjerne litt om hvordan du oppfatter lyden når du har prøvd det litt.
 

5pitf1re

Medlem
Ble medlem
14.03.2021
Innlegg
7
Antall liker
2
Sted
Drammen
Takk! Det skal eg gjera! Schiit bestille eg direkte fra USA så vil nok ta litt tid før eg får det 😊 Men gledar meg spendt
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.329
Antall liker
35.015
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Gratulerer, du kommer sikkert til å bli veldig fornøyd.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.280
Antall liker
3.622
Torget vurderinger
1
Beyerdynamic T1 er gode de, hadde du nevnt et høyere budsjett så hadde vært nevnt. :) En av de bedre jeg har hørt i den prisklassen. Mener å huske at Sennheiser HD800 kostet det samme som Beyerdynamic T1 når jeg hørte de opp imot hverandre for noen år siden og de to var svært jevne mener jeg å huske.
 

5pitf1re

Medlem
Ble medlem
14.03.2021
Innlegg
7
Antall liker
2
Sted
Drammen
Jeg fant de ved en tilfeldighet på finn, lite brukt for 5500,- så da var det bare å slå til. HD 660S var på lista og var vel mellom den og DT 1990 Pro og Sundara om ikke for T1 :). Kom på ca 18 000 så ble 3000 over budsjett. Farlig å lese seg opp på dette for man finner alltid noe litt bedre, litt dyrere som man har lyst på og sånn bygger det på seg 😅

Beyerdynamic T1 gen 2 brukt 5500,-
Schiit Bifrost 2 8000,-
Monoprice Monolith Liquid Platinum 4500,-
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.280
Antall liker
3.622
Torget vurderinger
1
T1 var nok det beste kjøpet av de alternativene og ihvertfall til den prisen. ;)
 

alexw

Medlem
Ble medlem
16.09.2016
Innlegg
26
Antall liker
8
Ikke helt optimalt å bruke så mye av budsjettet på DAC kanskje? Blir uansett interessant å høre hva du synes!
 

5pitf1re

Medlem
Ble medlem
14.03.2021
Innlegg
7
Antall liker
2
Sted
Drammen
Absolutt, nå er DACen den dyreste, men om jeg hadde kjøpt alt nytt så hadde DACen vært den billigste :). Jeg var veldig i tvil med DAcen siden den ble å ta såpass mye av budsjettet, men det ble litt "future proofing" tankegang og å få en dac som matchet godt med de andre komponentene.

Samt den fikk gode skussmål fra testere og community så det ble en dac jeg fikk veldig lyst på. Om jeg hadde kjøpt en billigere DAC og man sikkert ikke hadde hørt forskjell med mindre man testet de innmed hverandre i A/B testing, men jeg kjenner meg selv så godt at det hadde nok gnagd på meg, og ødelagt litt for opplevelsen.
 
Sist redigert:

Craylock

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2020
Innlegg
192
Antall liker
74
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Grattis med kjøp. Jeg oppgraderte også dac nylig, og er sterkt uenig i konsensus fra fx Audiosciencereview om at en billig dac er grei nok. Det skjedde mye gitt. Kos deg :)
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Ikke helt optimalt å bruke så mye av budsjettet på DAC kanskje? Blir uansett interessant å høre hva du synes!
Hvorfor ikke? Veldig oppløste hodetelefoner paret med en middelmådig DAC gir lite lytteglede. Derimot synes jeg f.eks. at ADI-2 DAC FS (12k) med Sennheiser HD650 (3k) er en super kombinasjon.
 

sterha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.02.2021
Innlegg
124
Antall liker
154
Sted
Trøndelag
Hvor fornøyd er du med Bifrosten? Spør fordi jeg har en på tur inn, tenkte egentlig Topping... Men likte omtalene som Bifrosten får... 😊
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Med det budsjettet som basis for nykjøp er det ett valg for tida: Focal Celestee😎 Med en Audiolab Mdac Plus..Men Beyer T1 til den prisen er da intet annet enn et toppkjøp. Begge disse to leverer..HVIS DE FÅR DET DE SKAL HA.
 
Sist redigert:
Topp Bunn