Ønsker anbefaling Anbefalinger aktiv sub

Ludvig82

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.05.2013
Antall liker
43
Sted
Fannrem, Sør Trønderlag
Driver å ser etter nyere sub til stueanlegget. Den jeg har nå er en selvbygd dynabel, og har tjent godt i mange år. Men den begynner å bli sliten å se på, da den er bygd i mdf kledd med treverk, og treverket begynner å sprekke veldig. Har allerede sparklet og malet den en gang før.

Anlegget dette skal på brukes til det meste, musikk fra vinyl, cd og streaming samt TV lyd.

Konponenter:
- HK AVR 355
- Klipsch RB-61 II
- Klipsch R34C
- Klipsch RB-41 II
- Optonica RP-5100
- NAD PP2
- SVS Sound Path Wireless Audio Adapter
- B&O Cdx2

Diverse spillkonsoller er også kobler til samt.

Jeg har sett på finn, for å se hva som finnes. Har sett på både 10 og 12 tommere klipsch, så kom jeg over en REL T2, og etter litt lesing frister det å prøve den. Men jeg har aldri hørt disse subbene selv. Er det noen som har tips rundt dette? Det kan være rel vs klipsch, eller forslag til andre subber som finnes på bruktmarkedet.

H

Heipådeg

Gjest
Se om du sporer opp en Sigberg Inkognito 10 eller 12», spiller bedre på alle parameter sammenlignet med feks Rel i samme prisklasse . Jeg har prøvd.

K

Khanate

Gjest
Om budsjettet tillater det vill jeg anbefale en titt på Sigberg Audio. No nonsense med påkostede komponenter. Men, det er folk i dette forumet som har mye mer erfaring enn meg på sub-woofere https://www.audioholics.com/bookshelf-speaker-reviews/sigberg-audio-sbs.1

H

Heipådeg

Gjest
…eller en Arendal av siste generasjon… de forbløffer mtp lyd/pris…..

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Antall liker
10.657
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Skal ikke skryte på meg stor erfaring med sub. Har hatt et par rimelige som jeg aldri fikk til. Nå er jeg meget fornøyd med integrering av min jl audio e-sub e110.
Ser at Mala har den på tilbud i svart pianolakk til ca 14300,nesten 8000 i avslag.

Ludvig82

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.05.2013
Antall liker
43
Sted
Fannrem, Sør Trønderlag
Skal ikke skryte på meg stor erfaring med sub. Har hatt et par rimelige som jeg aldri fikk til. Nå er jeg meget fornøyd med integrering av min jl audio e-sub e110.
Ser at Mala har den på tilbud i svart pianolakk til ca 14300,nesten 8000 i avslag.
Prisen er nok litt over det jeg tenkte å bruke, og pianolakk utgår her i huset med 3 små.......

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
28.600
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Høres litt spennende ut ja, minuset jeg ser så langt er at den er hvit. Av en eller annen grunn har jeg aldri likt hvite elektroniske komponenter.
Hvite høyttalere låter best. 😇

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Antall liker
3.349
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Hva er budsjettet på, og hvor stort rom skal den stå i?

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Antall liker
4.217
Sted
Tårnåsen
Hva er budsjettet på, og hvor stort rom skal den stå i?
Henger meg på den. Sub er så mangt. Hva ønsker du å oppnå? Vil du ha tøff romling på spill og film (portet sub med mye areal) eller tight bånnfyll i nederste oktav på musikk? Eller begge deler (da øker budsjettet god endel, jeg vil si minst 100k for sub i så fall). REL er sikkert fint for noe men jeg synes hele filosofien er utdatert for folk som har DSP/delefiltre i anlegget.. M&K funker fint til både musikk og film. Veldig tight men de spiller ikke kjempehøyt og gir opp ved 25Hz egentlig.. De beste subbene jeg har hørt på musikk var nok forgjengeren til M&K; Ken Kreissel dxd-12012 stacket i dobbelt par per kanal. men det koster litt. Men da ble det liv :) Og min personlige favoritt til kino: SVS PB-x hvis du ønsker maks bånndrag på spill/film, vanskelig å slå der ca 10dB mer headrom v/ 25 hz enn det meste annet i samme størrelse og pris...fullstendig undervurdert i Norge. Arendal osv er sikkert greit nok det og og heilnorsk made in China men de briljerer vel ikke på noe egentlig, annet enn god markedsføring .. Og jeg ville hatt minst 2 stykk ;-) Ellers enig i at Sigberg er topp valg for musikksub!

Sist redigert:

Ludvig82

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.05.2013
Antall liker
43
Sted
Fannrem, Sør Trønderlag
Henger meg på den. Sub er så mangt. Hva ønsker du å oppnå? Vil du ha tøff romling på spill og film (portet sub med mye areal) eller tight bånnfyll i nederste oktav på musikk? Eller begge deler (da øker budsjettet god endel, jeg vil si minst 100k for sub i så fall). REL er sikkert fint for noe men jeg synes hele filosofien er utdatert for folk som har DSP/delefiltre i anlegget.. M&K funker fint til både musikk og film. Veldig tight men de spiller ikke kjempehøyt og gir opp ved 25Hz egentlig.. De beste subbene jeg har hørt på musikk var nok forgjengeren til M&K; Ken Kreissel dxd-12012 stacket i dobbelt par per kanal. men det koster litt. Men da ble det liv :) Og min personlige favoritt til kino: SVS PB-x hvis du ønsker maks bånndrag på spill/film, vanskelig å slå der ca 10dB mer headrom v/ 25 hz enn det meste annet i samme størrelse og pris...fullstendig undervurdert i Norge. Arendal osv er sikkert greit nok det og og heilnorsk made in China men de briljerer vel ikke på noe egentlig, annet enn god markedsføring .. Og jeg ville hatt minst 2 stykk ;-) Ellers enig i at Sigberg er topp valg for musikksub!
Skal si meg enig i at jeg oppga litt lite informasjon. Det er relativt lite rom som skal fylles med lyd, eller rettere sagt en liten del av større rom. Budsjettet er ikke høyt, da dette er alt mulig anlegget som brukes til film, TV, musikk og spillkonsoller. Her er det mest å ha en fin lyd uten at det koster for mye, lytteanlegget har jeg i annet rom og er mer påkostet, dog ikke så mye som jeg ser andre legger i anlegg. Det har jeg rett is slett ikke prioritering til, familie og hus samt opplevelser for familien står høyere i kurs hos meg.

Jeg endte opp med en REL T2, til den prisen jeg betaler skal det mye til for at det er helt galt, og absolutt verdt å prøve. Tror det blir en oppgradering over dynabel subben, selv om den nye er hvit :p

• Liker
Reaksjoner: erk
Topp Bunn