Til trådstarter: Ser at det kommet mange gode forslag her allerede. Jeg er litt usikker på om det er 20 gode pressinger du spør om, eller om det er 20 gode plater (musikalsk sett) du ønsker tips om. Jeg skal ikke være noe gledesdreper (jeg har vinyl praktisk talt som hovedkilde selv), men jeg tror nesten jeg sliter med å gi garanti på 20 gode pressinger. Vinyl er lunefullt, og du kan ha flaks og uflaks både på bruktkjøp og nye plater.
Hvis jeg antar det er mulige gode pressinger du tenker på er det kanskje enklere å nevne noen labler (plateselskap) du kan vurdere.
Her i Norge er selvsagt KKV et tips. Selv er jeg ingen stor fan av KKV, så "latmannstipset" her er å prøve samleplata fra 30-års markeringen, "30 Years' Fidelity", som ble nyutgitt på vinyl i fjor:
Kirkelig Kulturverksted : 30 Years' Fidelity
Her får du noen spor med ho Kari, + en masse annet (bl.a. et fornøyelig spor med Ole Paus og kor).
Hvis du ikke er helt fremmed for klassisk kan du også prøve deg på 2L. Lyden til 2L er det i alle fall vanskelig å stille seg likegyldig til. Denne nyutgivelsen av en Mozart-innspilling kan være et godt førstevalg:
https://shop.klicktrack.com/2l/1000912
Videre bør du vel ha ei ECM-plate eller to, med mindre du er allergisk mot jazz. Et par gode norske valg fra ca. 1990 som jeg fortsatt tror er lett å få tak i er:
Jan Garbarek - "Star" (test f.eks. hvordan trommene/perkusjon høres ut)
og
Sidsel Endresen - "So I Write" (her ligger mye lydmessig i hvordan stemmen høres ut. Den bør ikke være for kald og livløs!)
(PS! Ingen av disse to er direkte festmusikk, i så fall har du andre fester enn de jeg har vært borti. Heller alene hjemme musikk).
Noe på "Speakers Corner" bør du også vurdere (platene koster typisk 299kr. her i Norge). Jeg har ingen absolutt favoritt der, men holder jeg meg til jazz er f.eks. klassikeren "A Love Supreme" med John Coltrane et tips (i Speakers Corner -utgaven synes jeg du får litt mere dybde og luft enn billigere pressinger).
John Coltrane - A Love Supreme (Speakers Corner)
Går vi til pop/rock er nyutgivelser på Rhino et "billig" alternativ. Rhino selger de t.o.m. på Platekomp., koster sjelden mye mere en billigpressinger, men er etter min mening bedre. En liten detalj er at det ofte(?) finnen både europeiske og amerikansk pressing av samme Rhino-plata. De amerikanske er muligens et hårstrå bedre enn europeisk. Prøv f.eks. The Doors, Tom Waits eller Van Morrison.
Ok, det får holde for denne gangen. Jeg stopper før jeg begynner å nevne mere (spesiell) pop, og uten å ha nevnt syngedamene som ex-frøkna (du kan jo prøve å finne vinylutgaven av "Live in Paris" f.eks. Den er rimelig dyr å bestille fra USA nå for tida).