Anbefalinger til lydavspiller for PC..

monoborealis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.09.2007
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Må kunne spille flac.. Hva er best for tiden???

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2

Vedlegg

monoborealis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.09.2007
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Takker for tips.
Installerte Foobar allerede i gårkveld, brukes nå :)
Har prøvd J. River Media Center en periode, men nå er prøvetiden gått ut.. Dumt. fordi jeg oppgraderte akkurat anlegget fra en grei DAC til Burson DA-160, som jeg hittil er meeeeeget godt fornøyd med..
Bruker DarkOne skin til Foobar og det hele ser bra ut.. Har enda ikke skjønt hvordan jeg bruker 'sang-visning' og ikke 'albumvisning', hvis noen skjønner hva jeg mener.. Ei heller finner jeg tilbake til vanlig Setup i DarkOne.. Men det kommer vel etterhvert..
Noen andre som har meninger om dette?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg har ikke prøvd andre skin, så det kan jeg dessverre ikke hjelpe til med. :)

Forresten vil jeg bare si at jeg ikke har noen tro på at forskjellige avspillingsprogrammer har forskjellig lydkvalitet. (Nix, zip, nothing, zilch, nada, etc...)

Men selvsagt kan det være litt å hente på å bruke en ASIO/Low Latency lydkortdriver, unngå dårlige digitale/softwarebaserte volumkontroller og generelt passe på at pc-en spytter ut mest mulig bitperfect-e signaler.

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
1
Foobar2k er litt teit og upraktisk synes jeg, men det var moro å arrangere ting rundt til jeg fikk satt opp det slik jeg nok ønsket. Programmet virker helt utdatert, men jeg nå altså bytta over til Foobar2k fra Winamp. Winamp var veldig bra til å spille av sanger nå og da, men jeg gadd aldri å pusle med spillelister i Winamp. Hm, jeg veit at noen folk har fått Foobar2k til å se moderne ut, men jeg gadd aldri å prøve få til dette selv.

Så i Foobar2k liker jeg å ha ting lista opp og lett tilgjengelig.

Mods:
foo_wave_seekbar
foo_facets (et system av vinduer og lister)
graphic equalizer (ikke synlig, har gjort en liten justering for å få litt mer bass, +1,5 dB eller noe)

De fleste albumene er sortert under to stjerner inntil de blir oppjustert. Taggen heter "rating" og blir lagt til i ettertid. De dårligste albumene får en stjerne. Usorterte album har null stjerner sånn midlertidig, noe som gjør det lett å finne det nye som blir lagt til.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Decoman skrev:
Foobar2k er litt teit og upraktisk synes jeg,

Programmet virker helt utdatert
Huh? Hvorfor det?

Det er vel det mest fleksible, konfigurerbare og oppdaterte avspillerprogrammet jeg vet om.

Utseendet rett ut av boksen ser kanskje litt traust ut, men bling og Blinkenlichten går man fort lei.

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
1
Joa det fungerer greit nok, men synes selv det er altfor vanskelig å finne dugelig mods. Ellers synes jeg grafikken er vel utdatert. Er usikker på om jeg burde klage på de som lager mods for at det ikke er bra nok, eller de som er bak Foobar2k for at programmet er for simpelt.

monoborealis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.09.2007
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Lurer på om alle er enige i det Dazed skrev:

'Forresten vil jeg bare si at jeg ikke har noen tro på at forskjellige avspillingsprogrammer har forskjellig lydkvalitet. (Nix, zip, nothing, zilch, nada, etc...)'

Noen som har teknisk innsikt nok når det gjelder data og lyd til å bekrefte/avkrefte dette?

Vet det er mye jeg er tvilsom til der ute, sånn som at det skal være så mye forskjell på USB-kabler.. Og at programmer har 'break-in-time' vet jeg er bare tull :D

Men syns for eksempel jeg hører forskjell på Foobar2000 og VLC, uten at jeg vet at jeg har konfigurert VLC riktig..

Neon som forresten har prøvd Jplay:

http://jplay.eu/

Virker bra men veldig upraktisk...

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Decoman skrev:
Joa det fungerer greit nok, men synes selv det er altfor vanskelig å finne dugelig mods. Ellers synes jeg grafikken er vel utdatert. Er usikker på om jeg burde klage på de som lager mods for at det ikke er bra nok, eller de som er bak Foobar2k for at programmet er for simpelt.
Hvilke mods trenger du, og hvorfor er ikke programmet dugelig nok slik det leveres?

Programmet er så absolutt ikke simpelt. Det ser som sagt litt "gammeldags" ut i layout/grensesnitt, men der finnes det jo massevis av muligheter for justering og tilpasning, samt skins som gir det et utseende som ville imponere selv de mest hardbarka "tynne menn med store briller og iPad" på Aker Brygges kaffebarer. ;)

Programmet har et enkelt og oversiktlig brukergrensesnitt som kan settes opp til å vise nøyaktig den informasjon du ønsker, og det kan gjøre og spille alt.

Hva er det du mener finnes som er bedre?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
monoborealis skrev:
Noen som har teknisk innsikt nok når det gjelder data og lyd til å bekrefte/avkrefte dette?
Hvis du hører forskjell: er du sikker på at ikke ett av programmene er satt opp med noen form for korreksjon/equalizer?

monoborealis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.09.2007
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
OK, da kaster jeg ballen videre :)

Er i tillegg til dette med evt. forbedringer i lydkvalitet også nyskjerrig på hvilke spillere klarer seg best med store musikkbibliotek (hovedsakelig FLAC)..

Ikke helt sikker på om jeg har brukt noen form for korreksjon/equalizer i VLC, skal prøve det ut mere seinere.. Nå koser jeg meg med foobar...
Gjorde seg virkelig å oppgradere DAC'en :D

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
1
@Dazed

Mods er lista opp tidligere over her. Ellers vil jeg si at jeg skjønner jeg jo at selve programmet er forseggjort med tanke på å spille av musikk, uten at jeg veit så mye om de enkelte detaljene.

En ting som irriterte meg tidligere, var at Foobar2k syntes å være det som dugde for meg da jeg leita etter alternativ til Winamp, og som kunne duge for hva jeg ville ha programmet til å gjøre (å på en grei og pen måte vise hva slags musikk man har og spille det av med spesiell hensyn til brukervennlighet). Sier nok bare det at jeg egentlig ikke er fornøyd med Foobar2k og inntil videre så får jeg bruke det.

Er ikke fremmed for å kunne bruke tid på å justere på ting eller å finne ut av diverse problem, men med erfaring fra å ha puslet med diverse problematiske ting tidligere, så har jeg uansett inntrykk av at Foobar2k og forumet dems ikke legger opp til noen fornøyelig brukeropplevelse. Man har f.eks mods, men så fungerer ting kanskje ikke, eller så er instruksjonenen i overkant kompliserte og delvis uforståelige, noe som jeg vil si kan være symptomatisk for når teknikere eller programmere skal vise hva de har arbeidet med.

En problem jeg har med hvordan Facets fungerer for meg, er såpass innviklet å forklare at jeg velger å la være. Hehe, jeg startet på det men syntes det ble for mye bry. Ellers er det slik at "playlist" og "playlist" playing i Facets noen ganger ikke fungerer som forventet og bytter plass eller noe.

Facets har også en hyggelig bidevisningsfunksjon, som viser album art, men dette fungerer bare når alle andre columns er fylt ut. Dvs, hvis årstall er en column, og hvis årstall er en tag på et album som ikke er fylt ut, da vises ikke album art før alle tags for relevante columns i Facets er fylt ut så vidt jeg kan skjønne.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Decoman skrev:
@Dazed

Mods er lista opp tidligere over her. Ellers vil jeg si at jeg skjønner jeg jo at selve programmet er forseggjort med tanke på å spille av musikk, uten at jeg veit så mye om de enkelte detaljene.

En ting som irriterte meg tidligere, var at Foobar2k syntes å være det som dugde for meg da jeg leita etter alternativ til Winamp, og som kunne duge for hva jeg ville ha programmet til å gjøre (å på en grei og pen måte vise hva slags musikk man har og spille det av med spesiell hensyn til brukervennlighet). Sier nok bare det at jeg egentlig ikke er fornøyd med Foobar2k og inntil videre så får jeg bruke det.

Er ikke fremmed for å kunne bruke tid på å justere på ting eller å finne ut av diverse problem, men med erfaring fra å ha puslet med diverse problematiske ting tidligere, så har jeg uansett inntrykk av at Foobar2k og forumet dems ikke legger opp til noen fornøyelig brukeropplevelse. Man har f.eks mods, men så fungerer ting kanskje ikke, eller så er instruksjonenen i overkant kompliserte og delvis uforståelige, noe som jeg vil si kan være symptomatisk for når teknikere eller programmere skal vise hva de har arbeidet med.

En problem jeg har med hvordan Facets fungerer for meg, er såpass innviklet å forklare at jeg velger å la være. Hehe, jeg startet på det men syntes det ble for mye bry. Ellers er det slik at "playlist" og "playlist" playing i Facets noen ganger ikke fungerer som forventet og bytter plass eller noe.

Facets har også en hyggelig bidevisningsfunksjon, som viser album art, men dette fungerer bare når alle andre columns er fylt ut. Dvs, hvis årstall er en column, og hvis årstall er en tag på et album som ikke er fylt ut, da vises ikke album art før alle tags for relevante columns i Facets er fylt ut så vidt jeg kan skjønne.
Men disse tingene kan du jo gjøre uten mods?

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
1
For de som eventuelt bruker equalizer i Foobar2k, så kan det muligens være interessant å få vite at han som lager mod'en "graphic equalizer" mener at den innebygde equalizeren angivelig har stepping, mens hans har en mer flytende justering for disse delene av i frekvensspektrumet. Tenkte at en sånn liten detalj muligens kunne gjøre utslag i hvordan lyden omsider oppleves når musikken spilles av.

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
1
Dazed skrev:
Er dette muligens ment å være er reelt spørsmål eller er dette bare et retorisk spørsmål? Uansett er det ikke klart for meg hva du mener med "disse tingene".

monoborealis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.09.2007
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Bruker selv ikke noen form for equalizer, og skjønner ikke hva 'mods' er? Ønsker selv ikke å manipulere så mye med lyden, vil bare ha den 'rett igjennom'.. Det eneste ville være hvis jeg testet romkorreksjon med mic..

Min prøvetid for J. River Media Center gikk dessverre ut FØR jeg gjorde en vestentlig oppgradering av DAC.. noen andre- Foobar vs. J. River...

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
1
Jeg ble litt usikker nå om dette kalles mods på engelsk på forumet til Foobar2000, men dette er da altså ulike modifikasjoner til programmet, som folk kan finne på å lage og som ikke lages av utviklerne av programmet. Kan ikke huske å ha sett noe som egentlig endrer på lyd og sånt annet enn enn equalizer, så lyden fra Foobar2000 er sikkert helt topp.

Jeg vil si, at som med alt annet som har å gjøre med en datamaksin, så er det umulig å på forhånd være sikker på akkurat hva man har å gjøre med. En får nesten bare være litt nysgjerrig og eventuelt prøve ut ting. Det er en fordel selvfølgelig å ha litt peil på hva man ønsker, sånn at man ikke bare prøver alt mulig rart. Går sikkert helt greit, er bare det at jeg tenker at man nok kaster bort en masse tid på ting man nok ikke har bruk for eller som man ikke liker. Jeg er f.eks ikke interessert i å prøve 100 ulike Winamp skins sånn for moro skyld.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Decoman skrev:
Dazed skrev:
Er dette muligens ment å være er reelt spørsmål eller er dette bare et retorisk spørsmål? Uansett er det ikke klart for meg hva du mener med "disse tingene".
La meg formulere meg litt annerledes, da? Hva er det du bruker disse mods/plugins til som programmet ikke kan gjøre helt som standard?

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
1
Jeg skjønner fremdels ikke hva du vil ha meg til å svare på når du stiller et slikt strengt tatt uvilkårlig spørsmål, annet enn å komme til skade å nok insinuere at jeg har kommet med en feilaktig betraktning eller en gal påstand.

Det høres jo nå ut som at du stiller deg undrende til hvorfor jeg i det hele tatt bruker mods framfor å bruke vanilje Foobar2k, noe som jeg i så fall aldri har villet mene noe om her i tråden som et bestem problemt. En slik problemstilling om hva mods gjør for Foobar2k kunne jo være interessant å bli kjent med, men da vil jeg si at forutsetningen for et slikt spørsmål må bygge på din egen nysgjerrighet og ikke min litt vemodige holdning til Foobar2k slik jeg har latt det kommet til uttrykk.

Skavisee, det er uklart for meg akkurat hva f.eks Facets kan gjøre som ikke Foobar2k kan gjøre, hm, men etter å nå ha kikket på programmet så lurer nå på om Facets tillater å vise "library" i form av flere kolonner, og ikke bare i form av enten "album list" og "media library search", hvor "facets" er listet opp som et tredje valg igjen. Facets tenker jeg gjør det lett, å raskt kunne "bla" seg fram via valg av flere søkkategorier samtidig, f.eks kombinasjonen år, sjanger og bokstav på artist. Jeg tror skjerming med flere kategorier ikke er mulig med vanilje Foobar2k, men jeg er ikke 100% sikker.

Ellers tror jeg at "seekbar" ikke er å finne med vaniljeinstallasjon av Foobar2k og som allerede delvis nevnt et sted over, så er "graphic equalizer" mer forsegjort og angivelig mer nøyaktig enn den som følger med installasjonen av Foobar2k programmet.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Decoman skrev:
Jeg skjønner fremdels ikke hva du vil ha meg til å svare på når du stiller et slikt strengt tatt uvilkårlig spørsmål, annet enn å komme til skade å nok insinuere at jeg har kommet med en feilaktig betraktning eller en gal påstand.
Du behøver selvsagt ikke svare på noe som helst hvis du ikke vil. Jeg forsøker ikke å krangle med deg eller stille deg til veggs på noen måte, slik det virker som at du oppfatter meg.

Jeg ble bare nysgjerrig når du kaller Foobar2000 "teit og upraktisk", "helt utdatert" og "for simpelt", og forsøker å forstå hvorfor du mener det, når jeg selv mener det er det mest avanserte, fleksible, kraftige og konfigurerbare musikkavspillingsprogrammet på "markedet".

Du kom med disse utsagnene, og siden vi diskuterer musikkavspillingsprogrammer på et diskusjonsforum, antok jeg at det var lov å diskutere utsagnene som ble fremlagt.

Vi kan godt la den ligge. Det spiller ingen rolle for meg. jeg ble som sagt bare nysgjerrig på hvorfor du hadde denne oppfatningen.

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
1
Ai, ai, jeg skjønner nå at kommentaren min hvor det ble nevnt at programmet virker "helt utdatert" nok måtte høres ut som upassende nå når jeg tenker meg om og jeg burde ha vært litt mer presis. :p

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
J-River har jo en gratis versjon også http://www.jriver.com/mj/, det eneste som er forskjell fra Mediacenter er at dette er en ren lyd avspiller, den har ikke støtte for video. Ellers er Mediamonkey også absolutt å anbefale som avspiller http://www.mediamonkey.com/.
Disse er absolutt verdt å prøve, hvis en vil ha noe som ser greit ut "out of the box"
Begge disse kan jo også transcode musikk on the fly til iPod, spesielt greit hvis en har et biblitek med flac.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
425
Sted
Friedrichstadt
stejorge skrev:
J-River har jo en gratis versjon også http://www.jriver.com/mj/, det eneste som er forskjell fra Mediacenter er at dette er en ren lyd avspiller, den har ikke støtte for video. Ellers er Mediamonkey også absolutt å anbefale som avspiller http://www.mediamonkey.com/.
Disse er absolutt verdt å prøve, hvis en vil ha noe som ser greit ut "out of the box"
Begge disse kan jo også transcode musikk on the fly til iPod, spesielt greit hvis en har et biblitek med flac.
Husker jeg sjekket ut gratisversjonen for lenge siden, før jeg skaffet meg fullversjonen. Husker at den hadde en (i mine øyne) alvorlig mangel, tror den manglet støtte for ASIO.
Støtter også forslaget om MediaMonkey.

monoborealis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.09.2007
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Hvilket Foobar-skin anbefales som kan vise musikken etter sanger, ikke etter album, hvor en kan 'sortere' etter sjanger og rangering, samt søke i musikk...?

royviggo

Medlem
Ble medlem
21.10.2008
Antall liker
0
Skal PC-en din brukes i et anlegg, eller skal du bare spille av FLAC-filer mens du bruker PC-en? Hva trenger du av avanserte søke- og biblioteksfunksjoner? Skal du f.eks. rippe hundrevis av CD-er? Organisere titusenvis av filer?

Hvis du skal bruke PC-en som en dedikert avspiller i et anlegg, og den skal være lett å styre, mener jeg den beste avspilleren er JRiver Media Center. Det er den eneste jeg ville anbefalt til den bruken.

Har testet mange forskjellige avspillere, men ikke jplay. Bruker for tida ASIO-driver, og det virker som at den ikke støtter det. For ASIO er cPlay verdt å sjekke ut. Ellers er XXHighEnd av de mer spesielle. Begge disse to er upraktiske i bruk, men låter bra :)

monoborealis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.09.2007
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Programmet skal brukes i et anlegg, og lydkvalitet trumfer over brukervennliget! men xxhighend blir litt mye.. har mange filer og de må kunne søkes på filnavn, artist, sjanger, og rangering..
til ripping bruker jeg Exact Audio Copy for nøyaktighet!

D

Desillusjonert

Gjest
Smaken er som baken...

Men personlig vet jeg ikke om et eneste avspiller program som slår Foobar2000 i brukervennlighet og muligheter!
Man kan skredderdy det akkurat som man vil og det er stort sett alltid en add-on som passer til noe man vil ha gjort.

Bortsett fra, har noen hørt om noe som kan finne tilbake til en sang som blir spilt i fil strukturen?
Finn sang som spilles-add-on?

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Desillusjonert skrev:
Smaken er som baken...

Men personlig vet jeg ikke om et eneste avspiller program som slår Foobar2000 i brukervennlighet og muligheter!
Man kan skredderdy det akkurat som man vil og det er stort sett alltid en add-on som passer til noe man vil ha gjort.
[...]
Jeg tror du er inne på ene halvparten her, mens en annen/noen andre har vært inne på den andre.

Rett ut av "boksen" kan foobar2000 fremstå som både kjedelig, forvirrende og med så där brukervennlighet. "Foobar innstallasjon - guide (Windows)" hjelper mye på dette, og "skinet" DarkOne er en god måte å oppnå både fint utseende og brukervennlighet. Et annet formodentlig OK oppsett, er Dazeds presentert i et tidligere innlegg. foobar2000 kunne med fordel hatt noen mer ferdige valg man kunne velge under installasjon, gjerne for ulike brukerkategorier. Slik det er nå, er dette en terskel, spesielt for mindre IT-vante brukere.

Andre avspillingsprogrammer er ofte mer ferdige rett ut av "boksen". De appellerer derfor til de som vil ha noe ferdig som virker (med en gang), og ikke minst mindre IT-vante brukere.

foobar2000 har kanskje hentet en del av filosofien fra UNIX- og Linux-verdenens idealer og tradisjoner der man skal kunne tilpasse og programmere alt, mens enkelte av de andre er mer Apple der brukervennlighet og automatikk gjerne er første bud?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
monoborealis skrev:
Hvilket Foobar-skin anbefales som kan vise musikken etter sanger, ikke etter album, hvor en kan 'sortere' etter sjanger og rangering, samt søke i musikk...?
Dette kan du gjøre uten noe skin i det hele tatt. Det er bare å justere på layouten slik du vil ha den.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
monoborealis skrev:
lydkvalitet trumfer over brukervennliget! men xxhighend blir litt mye..
Står fremdeles for følgende:

Dazed skrev:
Forresten vil jeg bare si at jeg ikke har noen tro på at forskjellige avspillingsprogrammer har forskjellig lydkvalitet. (Nix, zip, nothing, zilch, nada, etc...)

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Dazed skrev:
monoborealis skrev:
lydkvalitet trumfer over brukervennliget! men xxhighend blir litt mye..
Står fremdeles for følgende:

Dazed skrev:
bambadoo skrev om XXHighEnd (vs. foobar2000) i ovennevnte guide:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,55773.msg1070268.html#msg1070268

Ved denne innstallasjonen på min musikkserver (musikken ligger på et NAS) og windows7 enterprise med sp1 beta. Spiller foobar i mine ører rimelig identisk med xxhighend som av mange blir sett på som den ultimate musikkavspiller.
Grensesnitt og brukervennlighet er ikke akkurat av beste sort riktignok når det gjelder xx.
Har registrert versjon av xx.

Merk også.. Jeg har ingen dac med upsampling etc. så det er godt mulig at oppsamplingsalgoritmen i xx er av en bedre type enn f.eks. foobar og det vil i slike tilfeller bli lydmessige forskjeller.
I foobar har en også noe "EQ" mulighet for å tune lyd litt. Ikke vær redd for å prøve. Jeg har gjort det masse men egentlig mest for å tune mine diy høyttalere. For å finne en mest mulig "flat" eq i foobar og best mulig lyd.

En av mistankene mine (om xx oppleves bedre/anderledes etc. er at utvikler har lagt inn diverse eq, klang i noen "sliderbars" og hjul man kan skru på. Ikke noe galt i det, men det burde evt. blitt nevnt.

Brukes musikkserver via remote desktop eller lignende vil en oppstart av xx ødelegge endel prosesser som bl.a. remote desktop er avhengig av. Dette til info og ekstremt irriterende om man ikke er klar over det.
Legg spesielt merke til det om oppsampling og eq som mulige kilder til forskjeller.

Kvaliteten på digital volumkontroll i avspillingsprogrammer har også vært nevnt som en mulig årsak til kvalitetsforskjeller. Det samme kan kanskje gjelde beregning og håndtering av replaygain?

Jeg har inntrykk av at foobar2000 skal være solid og god på slike (tekniske) områder.

royviggo

Medlem
Ble medlem
21.10.2008
Antall liker
0
Nøkkelordene er lett å styre og praktisk i bruk...

JRiver Media Center har et vell av muligheter, og akkurat de mulighetene man trenger på en brukervennlig dedikert avspiller, nemlig Theater Mode (TV-grensesnitt), eget skin for touch-skjerm og ferdig integrasjon av fjernkontroll. I tillegg finnes en Android-app og webgrensesnitt. DLNA-server er det også, mulighet for mange soner, enkel bruk av VST-plugins, et hav av tilpasningsmuligheter for egne visninger, veldig avanserte søke- og smartlistefunksjoner etc. Det er et komplett mediasenter med videoavspilling, bildevisning, TV osv.

JRiver Media Center har kraftige biblioteksfunksjoner som gjør det lett å holde orden på titusenvis av filer.
Det er en "nøkkelferdig" løsning, men det går samtidig an å tilpasse det veldig mye, og de fleste vil nok personalisere det en del.

Hvis man ikke synes sånne praktiske detaljer er viktige, kan jo hvilken som helst spiller brukes :)

CDWMcInSpots skrev:
foobar2000 har kanskje hentet en del av filosofien fra UNIX- og Linux-verdenens idealer og tradisjoner der man skal kunne tilpasse og programmere alt, mens enkelte av de andre er mer Apple der brukervennlighet og automatikk gjerne er første bud?
Det ser nesten ut som at du mener brukervennlighet er negativt? ;)

Men hvis du liker Unixverdenen må du jo bare elske regex i JRiver Media Center ;D
http://wiki.jriver.com/index.php/Media_Center_expression_language

Jeg kan nevne at det finnes API til både JRiver Media Center og MediaMonkey hvis man vil programmere...
Alle kommandoer i JRiver Media Center kan også kalles vha. parametre i kommandolinja, og det kan være kjekt i blant.

Edit: Skrivefeil

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.153
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
eldstemann bruker mediamonkey til både ripping i wav og avspilling og det var sjokkerende strøkent!
mvh
Leif

D

Desillusjonert

Gjest
royviggo skrev:
Hvis man ikke synes sånne praktiske detaljer er viktige, kan jo hvilken som helst spiller brukes :)
Jøss, og det blir krig om "jeg har den største" med en gang...

Poenget var en GRATIS spiller, var det ikke? JRiver er ikke gratis!
Og for de fleste her inne er mediaspiller skikkelig overkill! Jeg skal bare spille musikk.

Men er det mulighet for direkte lyd til DAC (ASIO eller WASAPI)?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
J.River Media Center er alt man trenger og støtter både Asio og Wasapi nativt.
Skal det være gratis, så er Foobar2000 det naturlige valget. J.River sin jukebox er forresten også gratis og mener den også har støtte for både Asio og Wasapi.

royviggo

Medlem
Ble medlem
21.10.2008
Antall liker
0
Desillusjonert skrev:
royviggo skrev:
Jøss, og det blir krig om "jeg har den største" med en gang...
Jeg skjønner ikke helt hvordan du klarer å tolke det sånn? Ok, jeg er entusiastisk når det gjelder JRiver Media Center, men egentlig prøvde jeg bare å gi tips om noen (IMHO) viktige funksjoner i programmet... det er jo opp til andre å vurdere om disse funksjonene er viktige for dem eller ikke.

Desillusjonert skrev:
Og for de fleste her inne er mediaspiller skikkelig overkill! Jeg skal bare spille musikk.
Det ble ikke nevnt noe om at spilleren måtte være gratis. JRiver koster 50 dollar, og det mener jeg absolutt det er verdt.
Hvis du bare skal spille av musikk er JRiver Media Center overkill ja.

Desillusjonert skrev:
Men er det mulighet for direkte lyd til DAC (ASIO eller WASAPI)?
Som nevnt ja. I tillegg finnes kernel streaming, direct sound og en egen variant av WASAPI, event style.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
royviggo skrev:
[...]
Desillusjonert skrev:
Det ble ikke nevnt noe om at spilleren måtte være gratis. JRiver koster 50 dollar, og det mener jeg absolutt det er verdt.
[...]
Jo, det fortalte trådstarter i svar #2, om enn kanskje noe implisitt:

monoborealis skrev:
[...]
Har prøvd J. River Media Center en periode, men nå er prøvetiden gått ut.. Dumt. fordi jeg [...]

royviggo

Medlem
Ble medlem
21.10.2008
Antall liker
0
CDWMcInSpots skrev:
royviggo skrev:
[...]
Desillusjonert skrev:
[...]
Jo, det fortalte trådstarter i svar #2, om enn kanskje noe implisitt:

monoborealis skrev:
[...]
Har prøvd J. River Media Center en periode, men nå er prøvetiden gått ut.. Dumt. fordi jeg [...]
Når jeg leste tråden fikk jeg inntrykk av trådstarter ikke hadde utforsket mulighetene i JRiver Media Center, f.eks.:

monoborealis skrev:
Min prøvetid for J. River Media Center gikk dessverre ut FØR jeg gjorde en vestentlig oppgradering av DAC.. noen andre- Foobar vs. J. River...
Da kunne det jo se ut som at JRiver fortsatt var et alternativ, selv om det koster noen kroner. Men dette kan jo monoborealis oppklare :)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.150
Torget vurderinger
4
Har man først kjøpt J. River koster det ikke stort å oppgradere til neste versjon så sånt sett er J. River et sikkert kjøp. Det er også helt uproblematisk å bruke en lisens på flere pc'er.

Topp Bunn