Må kunne spille flac.. Hva er best for tiden???
|
Foobar2000.monoborealis skrev:Må kunne spille flac.. Hva er best for tiden???
Huh? Hvorfor det?Decoman skrev:Foobar2k er litt teit og upraktisk synes jeg,
Programmet virker helt utdatert
Hvilke mods trenger du, og hvorfor er ikke programmet dugelig nok slik det leveres?Decoman skrev:Joa det fungerer greit nok, men synes selv det er altfor vanskelig å finne dugelig mods. Ellers synes jeg grafikken er vel utdatert. Er usikker på om jeg burde klage på de som lager mods for at det ikke er bra nok, eller de som er bak Foobar2k for at programmet er for simpelt.
Hvis du hører forskjell: er du sikker på at ikke ett av programmene er satt opp med noen form for korreksjon/equalizer?monoborealis skrev:Noen som har teknisk innsikt nok når det gjelder data og lyd til å bekrefte/avkrefte dette?
Men disse tingene kan du jo gjøre uten mods?Decoman skrev:@Dazed
Mods er lista opp tidligere over her. Ellers vil jeg si at jeg skjønner jeg jo at selve programmet er forseggjort med tanke på å spille av musikk, uten at jeg veit så mye om de enkelte detaljene.
En ting som irriterte meg tidligere, var at Foobar2k syntes å være det som dugde for meg da jeg leita etter alternativ til Winamp, og som kunne duge for hva jeg ville ha programmet til å gjøre (å på en grei og pen måte vise hva slags musikk man har og spille det av med spesiell hensyn til brukervennlighet). Sier nok bare det at jeg egentlig ikke er fornøyd med Foobar2k og inntil videre så får jeg bruke det.
Er ikke fremmed for å kunne bruke tid på å justere på ting eller å finne ut av diverse problem, men med erfaring fra å ha puslet med diverse problematiske ting tidligere, så har jeg uansett inntrykk av at Foobar2k og forumet dems ikke legger opp til noen fornøyelig brukeropplevelse. Man har f.eks mods, men så fungerer ting kanskje ikke, eller så er instruksjonenen i overkant kompliserte og delvis uforståelige, noe som jeg vil si kan være symptomatisk for når teknikere eller programmere skal vise hva de har arbeidet med.
En problem jeg har med hvordan Facets fungerer for meg, er såpass innviklet å forklare at jeg velger å la være. Hehe, jeg startet på det men syntes det ble for mye bry. Ellers er det slik at "playlist" og "playlist" playing i Facets noen ganger ikke fungerer som forventet og bytter plass eller noe.
Facets har også en hyggelig bidevisningsfunksjon, som viser album art, men dette fungerer bare når alle andre columns er fylt ut. Dvs, hvis årstall er en column, og hvis årstall er en tag på et album som ikke er fylt ut, da vises ikke album art før alle tags for relevante columns i Facets er fylt ut så vidt jeg kan skjønne.
Er dette muligens ment å være er reelt spørsmål eller er dette bare et retorisk spørsmål? Uansett er det ikke klart for meg hva du mener med "disse tingene".Dazed skrev:Men disse tingene kan du jo gjøre uten mods?
La meg formulere meg litt annerledes, da? Hva er det du bruker disse mods/plugins til som programmet ikke kan gjøre helt som standard?Decoman skrev:Er dette muligens ment å være er reelt spørsmål eller er dette bare et retorisk spørsmål? Uansett er det ikke klart for meg hva du mener med "disse tingene".Dazed skrev:Men disse tingene kan du jo gjøre uten mods?
Du behøver selvsagt ikke svare på noe som helst hvis du ikke vil. Jeg forsøker ikke å krangle med deg eller stille deg til veggs på noen måte, slik det virker som at du oppfatter meg.Decoman skrev:Jeg skjønner fremdels ikke hva du vil ha meg til å svare på når du stiller et slikt strengt tatt uvilkårlig spørsmål, annet enn å komme til skade å nok insinuere at jeg har kommet med en feilaktig betraktning eller en gal påstand.
Husker jeg sjekket ut gratisversjonen for lenge siden, før jeg skaffet meg fullversjonen. Husker at den hadde en (i mine øyne) alvorlig mangel, tror den manglet støtte for ASIO.stejorge skrev:J-River har jo en gratis versjon også http://www.jriver.com/mj/, det eneste som er forskjell fra Mediacenter er at dette er en ren lyd avspiller, den har ikke støtte for video. Ellers er Mediamonkey også absolutt å anbefale som avspiller http://www.mediamonkey.com/.
Disse er absolutt verdt å prøve, hvis en vil ha noe som ser greit ut "out of the box"
Begge disse kan jo også transcode musikk on the fly til iPod, spesielt greit hvis en har et biblitek med flac.
Jeg tror du er inne på ene halvparten her, mens en annen/noen andre har vært inne på den andre.Desillusjonert skrev:Smaken er som baken...
Men personlig vet jeg ikke om et eneste avspiller program som slår Foobar2000 i brukervennlighet og muligheter!
Man kan skredderdy det akkurat som man vil og det er stort sett alltid en add-on som passer til noe man vil ha gjort.
[...]
Dette kan du gjøre uten noe skin i det hele tatt. Det er bare å justere på layouten slik du vil ha den.monoborealis skrev:Hvilket Foobar-skin anbefales som kan vise musikken etter sanger, ikke etter album, hvor en kan 'sortere' etter sjanger og rangering, samt søke i musikk...?
Står fremdeles for følgende:monoborealis skrev:lydkvalitet trumfer over brukervennliget! men xxhighend blir litt mye..
Dazed skrev:Forresten vil jeg bare si at jeg ikke har noen tro på at forskjellige avspillingsprogrammer har forskjellig lydkvalitet. (Nix, zip, nothing, zilch, nada, etc...)
bambadoo skrev om XXHighEnd (vs. foobar2000) i ovennevnte guide:Dazed skrev:Står fremdeles for følgende:monoborealis skrev:lydkvalitet trumfer over brukervennliget! men xxhighend blir litt mye..
Dazed skrev:Forresten vil jeg bare si at jeg ikke har noen tro på at forskjellige avspillingsprogrammer har forskjellig lydkvalitet. (Nix, zip, nothing, zilch, nada, etc...)
Legg spesielt merke til det om oppsampling og eq som mulige kilder til forskjeller.http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,55773.msg1070268.html#msg1070268
Ved denne innstallasjonen på min musikkserver (musikken ligger på et NAS) og windows7 enterprise med sp1 beta. Spiller foobar i mine ører rimelig identisk med xxhighend som av mange blir sett på som den ultimate musikkavspiller.
Grensesnitt og brukervennlighet er ikke akkurat av beste sort riktignok når det gjelder xx.
Har registrert versjon av xx.
Merk også.. Jeg har ingen dac med upsampling etc. så det er godt mulig at oppsamplingsalgoritmen i xx er av en bedre type enn f.eks. foobar og det vil i slike tilfeller bli lydmessige forskjeller.
I foobar har en også noe "EQ" mulighet for å tune lyd litt. Ikke vær redd for å prøve. Jeg har gjort det masse men egentlig mest for å tune mine diy høyttalere. For å finne en mest mulig "flat" eq i foobar og best mulig lyd.
En av mistankene mine (om xx oppleves bedre/anderledes etc. er at utvikler har lagt inn diverse eq, klang i noen "sliderbars" og hjul man kan skru på. Ikke noe galt i det, men det burde evt. blitt nevnt.
Brukes musikkserver via remote desktop eller lignende vil en oppstart av xx ødelegge endel prosesser som bl.a. remote desktop er avhengig av. Dette til info og ekstremt irriterende om man ikke er klar over det.
Det ser nesten ut som at du mener brukervennlighet er negativt?CDWMcInSpots skrev:foobar2000 har kanskje hentet en del av filosofien fra UNIX- og Linux-verdenens idealer og tradisjoner der man skal kunne tilpasse og programmere alt, mens enkelte av de andre er mer Apple der brukervennlighet og automatikk gjerne er første bud?
Jøss, og det blir krig om "jeg har den største" med en gang...royviggo skrev:Nøkkelordene er lett å styre og praktisk i bruk...
Hvis man ikke synes sånne praktiske detaljer er viktige, kan jo hvilken som helst spiller brukes![]()
Jeg skjønner ikke helt hvordan du klarer å tolke det sånn? Ok, jeg er entusiastisk når det gjelder JRiver Media Center, men egentlig prøvde jeg bare å gi tips om noen (IMHO) viktige funksjoner i programmet... det er jo opp til andre å vurdere om disse funksjonene er viktige for dem eller ikke.Desillusjonert skrev:Jøss, og det blir krig om "jeg har den største" med en gang...royviggo skrev:Nøkkelordene er lett å styre og praktisk i bruk...
Hvis man ikke synes sånne praktiske detaljer er viktige, kan jo hvilken som helst spiller brukes![]()
Det ble ikke nevnt noe om at spilleren måtte være gratis. JRiver koster 50 dollar, og det mener jeg absolutt det er verdt.Desillusjonert skrev:Poenget var en GRATIS spiller, var det ikke? JRiver er ikke gratis!
Og for de fleste her inne er mediaspiller skikkelig overkill! Jeg skal bare spille musikk.
Som nevnt ja. I tillegg finnes kernel streaming, direct sound og en egen variant av WASAPI, event style.Desillusjonert skrev:Men er det mulighet for direkte lyd til DAC (ASIO eller WASAPI)?
Jo, det fortalte trådstarter i svar #2, om enn kanskje noe implisitt:royviggo skrev:[...]
Det ble ikke nevnt noe om at spilleren måtte være gratis. JRiver koster 50 dollar, og det mener jeg absolutt det er verdt.Desillusjonert skrev:Poenget var en GRATIS spiller, var det ikke? JRiver er ikke gratis!
Og for de fleste her inne er mediaspiller skikkelig overkill! Jeg skal bare spille musikk.
Hvis du bare skal spille av musikk er JRiver Media Center overkill ja.
[...]
monoborealis skrev:[...]
Installerte Foobar allerede i gårkveld, brukes nå
Har prøvd J. River Media Center en periode, men nå er prøvetiden gått ut.. Dumt. fordi jeg [...]
Når jeg leste tråden fikk jeg inntrykk av trådstarter ikke hadde utforsket mulighetene i JRiver Media Center, f.eks.:CDWMcInSpots skrev:Jo, det fortalte trådstarter i svar #2, om enn kanskje noe implisitt:royviggo skrev:[...]
Hvis du bare skal spille av musikk er JRiver Media Center overkill ja.
[...]
monoborealis skrev:[...]
Installerte Foobar allerede i gårkveld, brukes nå
Har prøvd J. River Media Center en periode, men nå er prøvetiden gått ut.. Dumt. fordi jeg [...]
Da kunne det jo se ut som at JRiver fortsatt var et alternativ, selv om det koster noen kroner. Men dette kan jo monoborealis oppklaremonoborealis skrev:Min prøvetid for J. River Media Center gikk dessverre ut FØR jeg gjorde en vestentlig oppgradering av DAC.. noen andre- Foobar vs. J. River...