Anbefalinger til surroundhøyttalere og atmos

Stale_D

Medlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
38
Antall liker
15
Det er aktuelt å anskaffe side- og bakhøyttalere samt til tak. Tenker brukt for å få mest valuta for pengene. Det skal være frittstående og ikke innbygging.
Aktuelle høyttalere jeg har sett på er:
Bowers & Wilking XT-serie
Dali Fazon
XTZ 99.26 /25
Sonus Faber Venere

Disse er solgt i ganske stort antall og både gulvstående, stativhøyttalere, og center som kan brukes vertikalt.

Noen som har førstehåndskjennskap til lyden: Hva vil dere anbefalt og hvorfor?
Andre forslag med enda bedre lyd i prisklasse fra 2-6-tusen per stykk?

Skal brukes i et 35 m2 rom. Forsterker blir flerkanalsforsterker med 150-200 watt per kanal.



1699878164878.png
1699878349577.png
1699878384932.png
1699878466326.png
 

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
487
Antall liker
663
Sted
Brøttum
Utifra egen erfaring hadde jeg satset på mest mulig vegghengt for side/bak surround (mange ulike merker har dette) og vinklede høyttalere til atmos/tak (dynavoice for eksempel). ;)
 

Stale_D

Medlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
38
Antall liker
15
Er det flere fordeler med vegghengt enn at de tar mindre plass ut i rommet og kanskje ser penere ut?
 

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
487
Antall liker
663
Sted
Brøttum
Jeg har hatt XTZ 99.25/26 som du nevner i første innlegg, helt ok de altså, men de blir litt "veltepetter" i og med at de er såpass tunge og stativene såpass lette (med mindre du sandfyller de). Er man ikke veldig forsiktig og drar/fester kablene til veggene så er det godt mulig å velte de ned på gulvet, er det dyr/barn inne i bilde er det noe jeg ville tenkt over. Lyden i nevnte 99.25/26 synes ikke jeg personlig er noe bedre enn i 95.22 (som jeg benytter). 99.25/26 ville jeg nok frarådet å bruke i atmos/taket, for det blir vrient å montere grunnet størrelse og vekt. Jeg deler på 150hz i alle kanaler, så bass er ikke uttalt i egentlig noen annen kanal enn i bassen. Hvordan noe ser ut betyr ikke mest for min del, men at det er sikrest mulig og lyder tilfredsstillende er viktig for min del.
Jeg ville også spurt meg selv om atmos var noe jeg "måtte ha", har bevitnet mange kinoer som har hatt det og jeg har det nå selv, men det påvirker ikke min innsikt/opplevelse i noen særlig grad ift film. De færreste filmer synes jeg også at utnytter det på en tilfredsstillende måte, nå skal det også sies at mine atmos-høyttalere ikke er satt opp helt etter boka.
Hva angår løsninger ellers så er ikke jeg den rette til å svare på det, er på fjerde par foran og i senter i nåværende rom.
 

Stale_D

Medlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
38
Antall liker
15
Mange takk :) ! Godt poeng at surroundhøyttalerne spiller lite bass. Så da gjelder det å finne noen ht med diskant og mellomtone jeg liker.
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.528
Antall liker
981
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Mange takk :) ! Godt poeng at surroundhøyttalerne spiller lite bass. Så da gjelder det å finne noen ht med diskant og mellomtone jeg liker.
Skal du ha sub? At surround høyttalerne spiller lite bass er en sannhet med modifikasjoner, nyere filmer har ofte bra trykk både i surround høyttalerne og surround bak. Musikk i multikanal/Atmos har gjerne enda mer, dersom det er noe du hører på.
 

Stale_D

Medlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
38
Antall liker
15
Ja skal ha nok av effekt i 2 subber i første omgang. Legger ut kabling for 2 subber bak også. Under 80 hz hører man vel ikke hvor lyden kommer fra uansett. De fleste toveis spiller vel greit ned til 80 hz.
 
Topp Bunn