Anbefalinger/tips til streamer

veleik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2006
Innlegg
368
Antall liker
387
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
7
Jeg har i dag en Sonos Connect som strømmer Tidal hifi til ekstern dac. Hvor mye må jeg opp i pris for en streamer som er signifikant bedre til dette enn Sonos?
Jeg trenger ikke mer enn 16/44, og følgelig heller ikke DSD etc.
På forhånd takk.
Mvh Veleik
 

Piotr 13

Fersking
Ble medlem
01.02.2018
Innlegg
2
Antall liker
0
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
7
Hei.

Jeg mener at du trenger ingenting mer med sammensetning til dine forventninger (ikke mer enn 16/44, og følgelig heller ikke DSD etc.). Jeg hadde Sonos og byttet den for Bluesound Nod2 men bare på grunn av denne Sonos-appen som virker nesten ikke på telefoner med Android og PCer med Windows. Hvis handler om lyden, jeg hørte ikke forskjellen (jeg strømmer også Tidal HiFi via coax kabel til ekstern DAC). Hvis du vil forbedre lyden du kan prøve oppdatere kabler. Hos meg var det stor forskjell i lyden når jeg gikk opp fra Nordost Blue Heaven coax til Chord Signature Dig, og liten forskjell (men var) når jeg oppdatere strømkabel til Nordost Purple Flare fig8 (mer bass) og Wirevorld elektra fig8 (bedre topp). Du kan også bytte lamper i Veridian Utopia og har letter forbedring/endring av lyden.

I tillegg testet jeg en Auralic Altair DAC/strømmer (all in one). Veldig fint DAC, men ikke bedre (i min mening) enn Eximus PD1 og i tillegg, dessverre det var for mye på toppen (skarphet) med min Densen forsterker og derfor jeg foretrakk beholde mine Eximus DP1 med Nod2. Prisen er omtrent samme for Eximus+Nod2+Chord Dig og Auralic - omtrent 12 000 kr/brukt).

Så hvis du vil kjøpe en bra strømmer med DAC (disse "bedre" strømmere er vanligvis med DAC), du må ha minst 10 000 kr og det er ingen garanti at du får bedre lyden da du har nå med Sonos og f.eks Veridian Utopia.

Jeg håper at jeg hjelper litt. Husk at det er min privat mening! :)

MvH. Piotr.
 

veleik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2006
Innlegg
368
Antall liker
387
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
7
Tusen takk for innspill, Piotr. Om jeg ikke trenger å bruke penger, så er jo det supert! Veleik
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.814
Skal vi være enige om at en perfekt streamer er et produkt som er brukervennlig og som er transparent. Med transparent menes at det ikke legges til eller trekkes fra informasjon (digital) I tillegg så er det opp til brukeren hva som trengs av ekstrautstyr, display tilkoblinger, balanserte inn og utganger osv. Finnes endel sikleprodukter der ute.
1590668730664.png


Tilbake til jorden og spørsmålet ditt, signifikant bedre lyd enn Sonos Connect. Svaret er nei, du får ikke signifikant bedre lyd som i at det er en veldig stor oppgradering. Sonosen din er allerede transparent i lyden etter min mening. Det går muligens å måle forskjeller, men at det er hørbart mener jeg det ikke er. Jitter kan påvirke lyden, men en god DAC takler dette.

Jeg har prøvd mye forskjellig, fra tlf, ipad, pc, chromemecast, apple tv målt opp mot en svært god cd-spiller: Hegel CDP4. Samme resultat, jeg sliter big time må å høre forskjell så lenge streamingfilene er tilsvarende CD. At det finnes streamingprodukter der ute som overgår en god cd-spiller tror jeg lite på. Til og med apple tv som downsampler til 48 kHz sliter jeg å høre forskjell på.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Nettopp. Sonos er bit perfekt og du trenger ikke mere. Syns nå CD spiller låter best da,men ikke godt å si om det er ulike masteringer eller loudnesskompensasjon i Tidal som gjør forskjellen...
Bruk heller pengene på enn bedre ingeniørmessig DAC om du absolutt må bruke penger.
 

bevisfrond

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.01.2005
Innlegg
638
Antall liker
510
Torget vurderinger
23
Auralic Aries Femto. Sett de brukt nede i 6k. Syntes det var et tydelig hopp opp i lydkvalitet. Jeg byttet og ut den originale eksterne psu med en SBooster, og opplevde igjen et lite løft i gjengivelsen.
Den kobler seg på Wifi, så man slipper da også nettverkskabel, som jo også er deilig.
Sonos brukte jeg med coax til dac.
Aries har i tillegg til sp/dif, AES/EBU og USB utganger.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.814
Auralic Aries Femto. Sett de brukt nede i 6k. Syntes det var et tydelig hopp opp i lydkvalitet. Jeg byttet og ut den originale eksterne psu med en SBooster, og opplevde igjen et lite løft i gjengivelsen.
Den kobler seg på Wifi, så man slipper da også nettverkskabel, som jo også er deilig.
Sonos brukte jeg med coax til dac.
Aries har i tillegg til sp/dif, AES/EBU og USB utganger.
Kjørte du Auralic Aries Femto gjennom samme DAC som Sonos, eller brukte du den interne som er innebygget?
 

bevisfrond

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.01.2005
Innlegg
638
Antall liker
510
Torget vurderinger
23
Kjørte du Auralic Aries Femto gjennom samme DAC som Sonos, eller brukte du den interne som er innebygget?
Samme dac og like Stereovox coax digitalkabler. Synes forskjellen gikk enda et hakk i Auralic sin favør når jeg brukte AES/EBU ut på den.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.814
Samme dac og like Stereovox coax digitalkabler. Synes forskjellen gikk enda et hakk i Auralic sin favør når jeg brukte AES/EBU ut på den.
Får jeg spørre hvilken DAC det er snakk om her?
 

bevisfrond

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.01.2005
Innlegg
638
Antall liker
510
Torget vurderinger
23
Flere faktisk. Antilope Zodiac Gold m/Voltikus psu, AN Dac m/BP psu, Bryston og såvidt også med dCS Paganini m/Puccini U-clock
 
Topp Bunn