Forsterkere Anbefalt forsterker til Fyne Audio F502 høytalere

Campa SR

Medlem
Ble medlem
05.03.2020
Innlegg
7
Antall liker
8
Hei, er helt ny her og trenger litt hjelp. Holder på å sette sammen et HiFi anlegg i stuen. Har i dag Klipsch the Sixes som TV høyttalere og har nylig anskaffet en Rega Planar 6 platespiller koblet til disse (med Rega Fono MM pickup). Nå er jeg så heldig å ha fått en hel vegg (4 meter) til HiFi disposisjon av kona 😎. Stua er på ca. 34 kvadrat. Platespilleren får selvfølgelig en hedersplass her 😄
Har lest opp og ned med tester og review`s av høyttalere og har mer eller mindre bestemt meg for Fyne Audio F502 basert på hva jeg liker av "lyd" og hva man får for pengene her....
Så var det å få en dugende forsterker til disse da. Etter hva jeg har fått med meg av tester av F502 så trenger ikke disse så kraftig forsterker og de liker best forsterkere som ikke er "skarpe" i diskanten. Budsjettet her er helst under 25.000,- ny eller fra bruktmarkedet. Vet man ikke kan få i pose og sekk men det skader heller ikke med et flott utseende, som fører til at jeg titter litt på GATO DIA-250S og en Peachtree Nova 300 som nå ligger til salgs her på Torget. Virker som man får mye for pengan her..... Kan disse bli "for kraftige"for høytalerene?? Er disse "skarpe" i diskanten??
Sikker noen her som har erfaring og greie på disse tingene. Hadde vært fint å høre noen betraktninger 👍🏻 😃
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.208
Antall liker
2.471
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Hadde det vært meg så ville jeg sett etter en mosfet forsterker. Som f.eks Yamaha AS 1100/2100/3000, Belles Aria, Denon PMA 2500. Parasound burde også funke bra.
Går du på brukten finnes det også mye eldre snadder som Sansui, Sony, Mcintosh og sikkert flere som burde funke bra.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.336
Sted
Smurfeland
Budsjettet her er helst under 25.000,- ny eller fra bruktmarkedet. Vet man ikke kan få i pose og sekk men det skader heller ikke med et flott utseende, som fører til at jeg titter litt på GATO DIA-250S og en Peachtree Nova 300 som nå ligger til salgs her på Torget. Virker som man får mye for pengan her..... Kan disse bli "for kraftige"for høytalerene?? Er disse "skarpe" i diskanten??
Sikker noen her som har erfaring og greie på disse tingene. Hadde vært fint å høre noen betraktninger ???????????? ??????
Jeg har GATO DIA 250-S som jeg bruker på Tannoy, og i mine ører finnes ikke GATO skarp i diskanten. Jeg har ikke hørt Fyne, men det er såvidt jeg har fått med meg avhoppere fra Tannoy som står bak, og da er det kanskje ikke heeeelt far fetched at GATO muligens kan passe til Fyne også. På mine Tannoy syns jeg iallfall GATO gir et veldig balansert og behagelig lydbilde uten stressende hardhet eller skarphet. Jeg ser en del film også, og dette er en kombinasjon som bl.a. gir veldig god taletydelighet, som er et kvalitetstegn i min bok. Klar tydelig tale, uten skarpe sibilanter, lett å skjønne hva som blir sagt.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Hei, er helt ny her og trenger litt hjelp. Holder på å sette sammen et HiFi anlegg i stuen. Har i dag Klipsch the Sixes som TV høyttalere og har nylig anskaffet en Rega Planar 6 platespiller koblet til disse (med Rega Fono MM pickup). Nå er jeg så heldig å ha fått en hel vegg (4 meter) til HiFi disposisjon av kona ������. Stua er på ca. 34 kvadrat. Platespilleren får selvfølgelig en hedersplass her ������
Har lest opp og ned med tester og review`s av høyttalere og har mer eller mindre bestemt meg for Fyne Audio F502 basert på hva jeg liker av "lyd" og hva man får for pengene her....
Så var det å få en dugende forsterker til disse da. Etter hva jeg har fått med meg av tester av F502 så trenger ikke disse så kraftig forsterker og de liker best forsterkere som ikke er "skarpe" i diskanten. Budsjettet her er helst under 25.000,- ny eller fra bruktmarkedet. Vet man ikke kan få i pose og sekk men det skader heller ikke med et flott utseende, som fører til at jeg titter litt på GATO DIA-250S og en Peachtree Nova 300 som nå ligger til salgs her på Torget. Virker som man får mye for pengan her..... Kan disse bli "for kraftige"for høytalerene?? Er disse "skarpe" i diskanten??
Sikker noen her som har erfaring og greie på disse tingene. Hadde vært fint å høre noen betraktninger ������������ ������
En forsterker blir sjelden for stor, de fleste bruker nok heller for små forsterkere som kan resultere i sprengte høyttalere og kan da gi skarp og hard spiss lyd. Ingen av de du nevner er skarpe i diskanten de ruller pent av i toppen. Men Gato vil nok fremstå som litt lysere i klangen enn Peachtree. Hva som vil funke best for deg på Fyne vet jeg dessverre ikke så det burde du ta en test av. Flere bra forslag på forsterkere av cbarht1 her også. Ellers tenker jeg litt på Parasound Hint og Rotel RA1592 kunne vært bra saker på Fyne.
 
Sist redigert:

Campa SR

Medlem
Ble medlem
05.03.2020
Innlegg
7
Antall liker
8
Er nok store likheter på Tannoy og Fyne ja. Slik jeg forstår det er de bygget på "like prinsipper". Fyne har Sensitivity (2.83 Volt @ 1m) på 91dB. Er dine Tannoy på omtrent det samme så burde det gå bra. Lyden som du beskriver din GATO gir Tannoy er det jeg også liker. Ikke for skarpt og "analytisk". Da synes jeg det blir slitsomt etter en liten stund. Akkurat som et Samsung TV med kontrast og skarphet på 100%. Ser for noen bra ut ved første øyekast, men det svir i øyene etter en liten stund... ??????
Ser at det anbefales forsterkere fra 40 til 180W fra FYNE produsenten. Er usikker på hvor viktig dette er?? Har man sterkere forsterker enn dette er det jo ikke sagt at man vrir volum til max for det.... å spille sykt høyt er noe jeg har vokst ifra for leeeenge siden??????. Har nok øresus fra før etter mange år som automatiker på en støyet oljeplatform. Blir bare å nyte deilig lyd fra lavt til middels lydstyrke og bare "litt høyt" av og til.
Har kikket litt på Yamaha AS 2100 som cbarth 1 nevnte her også. Kommer bra ut i de testene jeg har lest. Leser at den kan få litt "pusteproblemer" på store tungdrevne høyttalere, men det er jo ikke Fyne Audio F502.
Men så var det dette med utseende da. Har tenkt å montere 3 stk. Pro-ject WMI5 sorte vegghyller. To ved siden av hverandre (forsterker og platespilleren) og en i senter under (strømforsyning platespiller og RIAA) Forsterkeren blir da veldig synlig og ikke gjemt i et rack. GATO DIA 250-S synes jeg ser meget elegant ut. Er anlegget elegant og en fryd for øyet, tror jeg kanskje det sanseinntrykket har større innvirkning på opplevd lydkvalitet enn mange av bransjens SNAKE OIL produkter ?????? ??????
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.336
Sted
Smurfeland
Mine Tannoy er vel på 93 dB, men med 250 watt fra GATO er det sikkert innafor uansett.

Nå er det nok mange som ikke ville tatt i GATO med ildtang siden det er klasse D og alt det der, men for min egen del har det bare vært et behagelig og svært lite stressende bekjentskap som låter bra og gjør den jobben den skal. Ikke helt billig, men syns faktisk det er bra valuta for pengene hvis man liker utseendet. :)
 

Campa SR

Medlem
Ble medlem
05.03.2020
Innlegg
7
Antall liker
8
Mine Tannoy er vel på 93 dB, men med 250 watt fra GATO er det sikkert innafor uansett.

Nå er det nok mange som ikke ville tatt i GATO med ildtang siden det er klasse D og alt det der, men for min egen del har det bare vært et behagelig og svært lite stressende bekjentskap som låter bra og gjør den jobben den skal. Ikke helt billig, men syns faktisk det er bra valuta for pengene hvis man liker utseendet. :)
Har nå lest omtrent alle tester som er av GATO DIA 250-S og 400S. Samtlige er mektig imponert over lyden i disse. De skriver at det har vært en voldsom utvikling på klasse D forsterkere de siste årene og kan ikke sammenlignes med tidligere modeller.... "highly recommended" er det som går igjen i alle tester. Så jeg er ikke redd for lydkvaliteten på denne forsterkeren. Siden de passer bra til dine TANNOY så er jeg rimelig sikker på at de passer til FYNE også. Ser de ligger til 24950,- her på torget.
Ser det også er en REGA Elex-R på brukten her også. Noen her som har tanker om hvordan denne kan passe til FYNE AUDIO F502??
 
Topp Bunn