Er det ikke derfor noen kjører bi- og triamping?KJ skrev:Evt. PI*bølgelengden, eller bølgelengden/PI, det blir dog alvorlig komplisert for kabelurer som skal overføre flere oktaver med kontinuerlig variasjon i frekvens ...mvh
KJ
Er det ikke derfor noen kjører bi- og triamping?KJ skrev:Evt. PI*bølgelengden, eller bølgelengden/PI, det blir dog alvorlig komplisert for kabelurer som skal overføre flere oktaver med kontinuerlig variasjon i frekvens ...mvh
KJ
Kanskje er det PI-wiring?totte skrev:Er det ikke derfor noen kjører bi- og triamping?KJ skrev:Evt. PI*bølgelengden, eller bølgelengden/PI, det blir dog alvorlig komplisert for kabelurer som skal overføre flere oktaver med kontinuerlig variasjon i frekvens ...
Nei, nei, ståendebølger vil man bare få hvis det er impedansforskjell i overføringen mellom stikkontakt på veggen og nettkabelen, eller mellom nettkabelen ogapparatkontakten. Det er dermed veldig viktig å ha eksakt samme type spesifikkasjoner på nettkabel som kabelen i veggen og i apparatet den er tilkoblet!!!lark skrev:Nei nei nei!! Da får man en stående bølger i kabelen. Og det er noe skikkelig svineri har jeg hørt. Tror nok heller at rett lengde er 3,14 m (pi). Det virker fornuftig da sinuskurver kan utledes av en sirkelbevegelse, og tallet 3,14 har som kjent en klar sammenheng med sirkelen.limvingen skrev:Hvis man tenker seg at en enkel hel sinuskurve burde klare å gå i nettkabelen uavbrutt av støpsler eller stikkontakter skal nettkabelen være:totte skrev:Noen produsenter bruker physics når de lager kabler, mens andre baserer sine på quantum mechanics, og da blir lengdene forskjellige.
![]()
* ? er bølgelengden til den elektromagnetisk bølgen vi ønsker å finne ut.
* c er hastigheten til lys i vakuum, (tilnæremet hastigheten i kobber) 300 millioner m/s
* f er frekvensen til bølgen, altså 50Hz
Svaret blir da 6 millioner meter ;D
Men...tenk på den kvantumsrabatten du får med 6 millioner meter!lark skrev:Nei nei nei!! Da får man en stående bølger i kabelen. Og det er noe skikkelig svineri har jeg hørt. Tror nok heller at rett lengde er 3,14 m (pi). Det virker fornuftig da sinuskurver kan utledes av en sirkelbevegelse, og tallet 3,14 har som kjent en klar sammenheng med sirkelen.limvingen skrev:Hvis man tenker seg at en enkel hel sinuskurve burde klare å gå i nettkabelen uavbrutt av støpsler eller stikkontakter skal nettkabelen være:totte skrev:Noen produsenter bruker physics når de lager kabler, mens andre baserer sine på quantum mechanics, og da blir lengdene forskjellige.
![]()
* c er hastigheten til lys i vakuum, (tilnæremet hastigheten i kobber) 300 millioner m/s
Merk at jeg skrev "audiofile" påstander. Jeg tror du vet hvor jeg vil med det.pedal skrev:Synd at du bruker dette opplagt tøvete eksempelet til kaste vrak på kabler forøvrig. Gjennom å variere materialvalg og tykkelse på ledere, dielektrikum, mekanisk oppbygning og geometri (tvinning, fletting, etc), så vil man få kablene til å låte (litt) forskjellig innbyrdes. Ikke dermed sagt at forskjellene er signifikante, eller at kablene MÅ koste en trillion, men forskjellig, dèt låter de. Er du enig i det, eller hva?
Jeg syns at det er kjekt å ha litt å gå på ;DHåkonN skrev:Når det gjelder lengde er jeg 100% enig i prinsippet ikke lenger enn nødvendig.
Neineinei, you've got it all wrong! Det er jo naturligvis lyd vi snakker om (tross alt et musikkgjengivelsesanlegg)limvingen skrev:Hvis man tenker seg at en enkel hel sinuskurve burde klare å gå i nettkabelen uavbrutt av støpsler eller stikkontakter skal nettkabelen være:totte skrev:Noen produsenter bruker physics når de lager kabler, mens andre baserer sine på quantum mechanics, og da blir lengdene forskjellige.
![]()
Å f..... Der forsvant kvantumsrabatten.hagr skrev:Neineinei, you've got it all wrong! Det er jo naturligvis lyd vi snakker om (tross alt et musikkgjengivelsesanlegg)limvingen skrev:Hvis man tenker seg at en enkel hel sinuskurve burde klare å gå i nettkabelen uavbrutt av støpsler eller stikkontakter skal nettkabelen være:totte skrev:Noen produsenter bruker physics når de lager kabler, mens andre baserer sine på quantum mechanics, og da blir lengdene forskjellige.
![]()
Det vil gi en lengde på 6,8M ved 50Hz og 5,66 ved 60Hz, med mindre man er en useriøs halvbølgetufs med bomull i ørene, hvor lengdene vil bli 3,4 og 2,83M, men disse lengdene forutsetter selvfølgelig optimale lufttrykk, temperatur og luftfuktighetsforhold. Til dette har man værmeldinger, så man allerede dagen før kan optimalisere kablene til en seriøs lytteøkt.
Dette er da grunnleggende logikk ;D
Kanskje PI-amping, 3.14159265.... forsterkere er best.KJ skrev:Kanskje er det PI-wiring?totte skrev:Er det ikke derfor noen kjører bi- og triamping?KJ skrev:Evt. PI*bølgelengden, eller bølgelengden/PI, det blir dog alvorlig komplisert for kabelurer som skal overføre flere oktaver med kontinuerlig variasjon i frekvens ...
;D
mvh
KJ